en dan hoor je dat je op 18 jarige leeftijd reuma hebt..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Re: en dan hoor je dat je op 18 jarige leeftijd reuma hebt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:44

dat is wel heel erg vroeg.... sterkte ermee..

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:01

welke vorm van reuma heb je?
er zijn zo'n 200 soorten!
en reuma is helaas niet leeftijdsgebonden,al komen sommige vormen van reuma pas bij latere leeftijdscattegorien voor.

het is niet het einde van de wereld,maar het kan je leven aardig verzieken.
het is een kwestie van er mee om leren gaan(heeft bij mij zeker 4 jaar geduurd)en nog is het af en toe flink slikken en snikken!
en idd,een vereniging of forum met sortgenoten helpt echt,al is het maar om af en toe ff lekekr je ei kwijt te kunnen,zij weten precies wat je meemaakt.

luckyBoy28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:25

Ik heb sinds vorig jaar, toen was ik dus 15 ook reuma, bij mij hebben ze er 3 maanden over gedaan totdat ze uitkwamen op reuma, ik heb geen jeugdreuma, maar een vorm die dus ook ontstekingen aan je organen en gewrichten veroorzaakt, ik heb mijn examen jaar in 2en moeten splitsen omdat het niet te doen was, heb ook verschillende medicijnen geprobeert, maar het maakte mij zieker en moest stoppen door maagklachten door de medicijnen, en ik ben echt blij dat ik gestopt ben voel me een stuk beter, maar dat is natuurlijk niet bij iedereen zo.
Je hebt het pas nu te horen gekregen, maar ik zou je wel aanraden( wat een reumatoloog ook meestal doet) een afspraak te maken met een reumaconsulent , zij heeft mij wel geholpen met bepaalde dingen.
Veel sterkte!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:26

->MW

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:43

Ik heb een moeder die reuma én artrose heeft,geloof me dat is geen pretje. Een tante van mij heeft ook reuma(eigenlijk al mijn moeder haar zussen),zij is extreem vermagert,arbeidsongeschikt en rode plekken aan haar handen.

Ook ik heb er veel kans op,ook niet leuk om te weten!Kunnen ze dat eigenlijk al op voorhand in je bloed zien?

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:15

Sterkte, echt een ziekte die je ook niet wilt hebben!
Ik ben nu 16 en heb waarschijnlijk ook een vorm van reuma in me hand Scheve mond

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:38

Ik heb vanaf mijn 9e reuma en na 8 jaar onderzoek waren ze er dan eindelijk uit wat het nou precies was.
Het is vervelend dat je het hebt, maar zeker niet het einde van de wereld.
Medicijnen kunnen vrij nare bijwerkingen hebben maar ook daar leer je mee omgaan.
Succes ermee!

Edit: dit is niet vekeerd bedoeld maar wil hier alleen maar mee zeggen dat je nog een prima leven tegemoet kan gaan!

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 00:05

bedankt allemaal voor de reacties..!!
Het soort reuma.. geen idee, heb er thuis een boekje van liggen zal het eens opzoeken.
Was vandaag op me werk en dus ook vergeten me medicijnen mee te nemen. Word er dan gelijk alweer shago van
Naja morgen maar weer..
zon groep.. ben ik nu nog niet aan toe mis later. Mischien kan ik het wel 'verwerken' met vrienden.
Nogmaals bedankt voor de reacties

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:08

Je zult het als allereerst moeten accepteren vanuit jezelf.
Mijn ervaring is wat betreft vrienden dat ze wel hun best doen om je te begrijpen, maar wat je voelt fysiek/psygisch eigenlijk niet in te beelden is.
Dat wil niet zeggen dat je er niets aan hebt om er met vrienden over te praten, maar houd er wel rekening mee dat er ook mensen zullen zijn die het gewoon niet begrijpen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 07:49

Jeetje, dat is schrikken! Sterkte ermee!
Ik heb vorig jaar bloed geprikt voor reuma, was toen 13 Nagelbijten / Gniffelen
Maar er was niets gevonden. Ik heb ook al een paar jaar last van mijn gewrichten, met name mijn knieen
Nogmaals sterkte! Ach gut

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 12:48

sronnie schreef:
Je zult het als allereerst moeten accepteren vanuit jezelf.
Mijn ervaring is wat betreft vrienden dat ze wel hun best doen om je te begrijpen, maar wat je voelt fysiek/psygisch eigenlijk niet in te beelden is.
Dat wil niet zeggen dat je er niets aan hebt om er met vrienden over te praten, maar houd er wel rekening mee dat er ook mensen zullen zijn die het gewoon niet begrijpen.

vooral dat laatste is nu al herkenbaar.. Ik neem het mensen niet kwalijk maar t voelt wel kl0te.
Dan word er bijvoorbeeld gezegd door me vriend: Loop nou toch eens door!!! en dan denk ik ja verdomme me voeten doen enorm zeer snel lopen doet gewoon pijn

Of iets wat ik voor me moeder moest doen in de auto , ik moest daarvoor even op de achterbank op me knieeen. 'ik heb niet de hele dag de tijd' krijg je dan te horen. Nee mam maar ik moet wel op me knieen leunen en dan is een ongeloofelijk kl0te gevoel.

Ik had gister dus me pilletje vergeten te slikken, en werd dus vanacht wakker, zulke zere handen en voeten , en me knie kon ik amper draaien. Ik hoop snel van start te gaan met de medicijnen die ik erbij moet gaan slikken nu

Bedankt voor de reacties weer

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:54

@Karlijn, uit je bloed kunnen ze niet halen of je fibromyalgie (weke delen reuma) hebt. Dat moet een reumatoloog doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:21

Luuntje, uit het bezinksel van je bloed kunnen ze wel zien of je reuma hebt of niet, alleen kunnen ze dan niet zien welk type reuma. Knipoog Als het bezinksel goed is en geen reuma aantoont hoeven ze ook niet verder daar naar te kijken.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:43

Wat vervelend zeg me buurmeisje van 17 heeft het ook Verdrietig

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:53

Niet alle vormen van reuma zijn in je bloed terug te vinden. Ik heb een aantal jaar terug mijn bloed laten onderzoeken en er waren geen reuma factoren aanwezig.. en toch zeg ik dat ik reuma heb, al weet ik niet precies welke vorm, volgens mij meerdere..

Maar idd, je leert ermee leven, al is dat soms erg lastig..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:56

jeske333 schreef:
Niet alle vormen van reuma zijn in je bloed terug te vinden. Ik heb een aantal jaar terug mijn bloed laten onderzoeken en er waren geen reuma factoren aanwezig.. en toch zeg ik dat ik reuma heb, al weet ik niet precies welke vorm, volgens mij meerdere..

Jij zegt dat misschien, en wat zegt je reumatoloog?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:42

Die heb ik nog niet gezien.. mijn huisarts doet alles af aan overbelasting. Maar ik ken mijn eigen lijf als de beste, en weet precies waar ik last van heb.. Bovendien is het kraakbeen in mijn knieen weg gesleten (dit heeft mijn vorige huisarts al vast gesteld toen ik 15 was).

Daar komt bij dat reuma al vele generaties in mijn familie voor komt.....

Verder ga ik overigens ook nooit naar een huisarts, ook niet als ik ergens last van heb...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:43

jeske333 schreef:
Die heb ik nog niet gezien.. mijn huisarts doet alles af aan overbelasting. Maar ik ken mijn eigen lijf als de beste, en weet precies waar ik last van heb.. Bovendien is het kraakbeen in mijn knieen weg gesleten (dit heeft mijn vorige huisarts al vast gesteld toen ik 15 was).

Daar komt bij dat reuma al vele generaties in mijn familie voor komt.....

Verder ga ik overigens ook nooit naar een huisarts, ook niet als ik ergens last van heb...

dat lijkt mij niet gezond, wat doe je dan als je wel eens ergens echt last van hebt?
je hebt gelijk dat je je eigen lichaam het beste kent, en veel huisartsen doen het af als overbelasting........maar dan heb je nog steeds recht op een bezoek aan een reumatoloog, dat kun je afdwingen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:38

Vooralsnog red ik me prima met pijnstillers, alleen als het echt nodig is, ik heb een hele hoge pijn grens.. voor de reuma neem ik glucosamine pillen met msm. Hierdoor beweeg ik soepeler als wanneer ik ze niet in neem, dit is met name in de winter. Ook wil een zonnebank nog wel eens lekker zijn, en ik moet me altijd warm aankleden.

Als ik ergens anders last van heb, wacht ik altijd tot het vanzelf weer overgaat, want als ik de huisarts heb gebeld voor een afspraak, ben ik op die dag altijd van mijn klachten af, heel raar. Maar daar ben ik vast niet de enige in..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:55

Jeetje, sterkte. Ach gut

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:19

jeske333 schreef:

Maar idd, je leert ermee leven, al is dat soms erg lastig..

Klopt, fibromyalgie is 1 van de vormen waar je niet direct aan ziet in het bloed dat het reuma is.
De bezinking schommelt vaak wel overdreven, zo als bij mij ook het geval was.
Gewoon eisen voor een afspraak met de reumataloog, heb ik ook gedaan na 8 jaar door te gaan en het heeft mij een geheel nieuw perspectief geboden Lachen

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 21:50

er zijn bij mij ook GEEN reuma factoren gevonden in mijn bloed, maar ik heb het wel
Iets als reuma artitius ofzo??

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:54

Dat zou heel goed kunnen, soms is er ook pas in een latere fase echt aanwijzingen in het bloed te vinden.
Misschien kun je eens kijken op www.reumadorp.nl daar zit ik sinds kort ook (chatbox Knipoog ) en is wel makkelijk wat betreft al die papieren waar je mee te maken krijgt en gewoon even je ei kwijt te kunnen.

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:57

Jeetje meid, echt heel erg veel sterkte!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:10

Een meisje uit mijn klas heeft ook reuma.
Ze is 19? jaar.

Is vaak niet op school omdat ze last heeft van haar
gewrichten, ook kan ze vaak niet alles meeschrijven omdat
haar handen daar te pijn voor doen!

Sterkte jij!