Bang om over te geven, vaak misselijk..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Re: Bang om over te geven, vaak misselijk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 14:28

Zinn schreef:
hoi,ik heb ook deze fobie! Met momenten , bv als ik ziek ben of iemand anders in huis ziek is, ben ik er de hele dag mee bezig. Ik kan het de laatste tijd wel beter onder conrole houden door tegen mezelf te zeggen : je moet niet overgeven, kalm nu. En ik kan ook blijven drinken en eten als ik mezelf misselijk maak door te zeggen : Als ik dan toch moet overgeven,kan er in ieder geval iets uitkomen,want gal overgeven doet nog eens ontzettend pijn ook! en altij eraan blijven denken dat het overgeven op zich helemaal niet zo erg is!Weet je ook hoe het komt dat je er zo bang voor bent?Bij mij heeft het veel geholpen toen ik eindelijk doorhad hoe ik het gekregen had. Ik heb een keer mijn moeder de hele nacht horen overgeven en kokhalzen en daar werd ik na een tijdje bang van,want het bleeeef maar doorgaan.Ik dacht dus dat het bij mij ook zo zou zijn als ik ooit zou moeten overgeven.Dus nu kan ik ook tegen mezelf zeggen dat het helemaal zo niet moet zijn,dat helpt veel.

Heb jij ook je verhaal gedaan bij emetofobie.nl of? Daar las ik ook zo'n verhaal over een moeder waarvan iemand heel bang werd.

xxmijxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:24

Sfiejj schreef:
Verder xxmijxx snap je niet helemaal wat een psycholoog of een andere hulpverlener voor jou kan betekenen. Hij gaat heus niet over ''kots'' praten.

mmm.. nee dat vraag ik me dus ook af!
Maargoed, ik weet natuurlijk niet hoe dat in zn werk gaat, maar als het zou helpen... Clown

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:26

Emetofobie, ja daar heb ik ook last van gehad... Durfde niet meer te reizen, niet meer in afgesloten ruimtes, niet meer naar school, stel dat ik moest overgeven Scheve mond
Weet niet hoe ik er vanaf ben gekomen, ik heb het alleen nog heel af en toe... Je moet een keertje er gewoon doorheen, niet weg gaan, gewoon doorgaan waar je mee bezig bent en jezelf voorhouden dat er niks kan gebeuren.. Eventueel hou je een papieren zakje bij je, voor het geval dat je wel echt moet kotsen (gebeurd toch niet).. Vooral niet niet gaan eten, dan word je alleen maar sneller misselijk.. Als er nog iets is kan je me PBen Lachen

Edit: Ik had het aan een vriendin verteld en zodra zij zag dat ik een 'paniek-aanval' kreeg, begon ze tegen me te praten en dingen vragen waarop ik me moest concentreren, zodat ik aan iets anders dacht.. Zo heb ik een keer een uur lang in een bus met haar zitten praten zonder misselijk te worden Lachen Zodra het je een keer gelukt is, gaat het steeds beter Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tanya op 23-11-06 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xxmijxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:30

Tanya schreef:
Emetofobie, ja daar heb ik ook last van gehad... Durfde niet meer te reizen, niet meer in afgesloten ruimtes, niet meer naar school, stel dat ik moest overgeven Scheve mond
Weet niet hoe ik er vanaf ben gekomen, ik heb het alleen nog heel af en toe... Je moet een keertje er gewoon doorheen, niet weg gaan, gewoon doorgaan waar je mee bezig bent en jezelf voorhouden dat er niks kan gebeuren.. Eventueel hou je een papieren zakje bij je, voor het geval dat je wel echt moet kotsen (gebeurd toch niet).. Vooral niet niet gaan eten, dan word je alleen maar sneller misselijk.. Als er nog iets is kan je me PBen Lachen

Jullie praten best veel over stel dat je zelf moet overgeven.. (heb ik ook wel, maar meestal alleen als ik misselijk ben)
en andere, want daar heb ik ook heel veel last van, stel dat andere moeten overgeven! Doei, doei
dan ga ik ook rennen hoor!
Vooral als we op stap gaan, dan zit ik een dag van te voren al te vrezen dat er iemand gaat overgeven!!
Ik voel me een beetje een idioot als ik ht dr zo over heb Clown

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:33

Dit heb ik ook heel lang gehad... van groep zeven tot de tweede klas ofzo. Bang om over te geven op school, maar ook in de auto, in de trein, waar dan ook.
Het had met mij denk ik (achteraf) ook te maken met het feit dat ik me niet zo prettig voelde op school. In de tweede klas ging ik er meer van genieten, had ik het naar mn zin en ben ik over de misselijkheid heen gegroeid.

Nu word ik nog wel eens misselijk als ik gespannen ben, maar dan weet ik waar het van komt.
Praten met een vertrouwenspersoon heeft mij overigens destijds niet geholpen (tenminste, niet direct)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:51

ik ken het ook! ik ben verschrikkelijk bang om over te geven.. het gaat dit jaar wat beter, maar een paar jaar geleden.... pff.. ik durfde niet meer uit te gaan en niet meer ergens wat te drinken of wat te eten, ik durfde niet meer bij een vriendin te slapen.. en ik maakte mezelf ook altijd misselijk! en ik raakte dan ook helemaal in paniek. ook verkeerd ademhalen en trillen wordt helemaal duizelig.. ik ben hiervoor ook naar de dokter geweest en die zij dat als het mn leven echt begon te beinvloeden dat ik dan in therapie moest, maar heb dit nog nooit gedaan. ik heb ook een tijdje op emotofobie.nl gezeten, maar ik kon merken door de verhalen van de anderen, hoe die ermee omgingen en wat hun angst was dat het bij mij alleen maar erger werd en ik kom hier dus ook nooit meer. sinds dit jaar gaat het een stukje beter, maar ik ben er nog laaaaannnggg niet vanaf! mn vriendin had hier eerst ook last van, heel bang om over te geven. en zei heeft vorig winter wel 5 of 6 dagen gehad dat ze moest overgeven en ze zei: hoe vaker je het doet hoe minder eng het wordt. ze vond de eerste keer ook nog heel eng, maar nu vind ze het al lang niet meer zo eng. maar het stomme is ook, ik weet ook echt niet meer hoe het is om over te geven ik denk dat het wel 14 jaar geleden is dat ik voor het laatst heb overgegeven. misschien komt hier de angst ook wel door. heel veel mensen praten ook over overgeven als of het het ergste is van de wereld, maar ik bedenk nu in mezelf dat het dat echt niet is, en als je hebt overgegeven dat het juist oplucht. ik was laatst trouwens op stal en toen moest er een meisje op 20 meter van mij ook overgeven en toen raakte ik wel helemaal in paniek. ik ging in 1x beetje zingen om het geluid van het kokhalzen niet te horen en ben snel weggelopen. daarna kwam het meisje langs me heen lopen en heb nog gevraagd of het ging, maar ze was wagenziek en daar kwam het door. en dan maakt het me ook niks uit , als het maar niet besmettelijk is. ik werk overigens ook in een hotel (schoonmaak) en ik had laatst een wc waar volgens mij ook in gekotst was en toen heb ik aan een ander gevraagd of die de wc wou schoonmaken (dat kan ik echt niet) zei heeft de wc schoongemaakt en ik daarna zelf nog een keer. ik probeer elke keer mn grenzen te verleggen en hoop het zo steeds minder eng te vinden.
ik heb trouwens vorig jaar ook een boek besteld. "misselijk van angst" en dat is ook van mensen met een fobie voor overgeven en hoe hun er vanaf zijn gekomen en tips enz.. ik heb hier veel aan gehad.
nou dit was mijn verhaal. haha
als je nog wat wilt weten pb me maar!

psvub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:56

helaas herken ik het ook,
k heb ook een fobie voor overgeven, en als ik denk dat ik misselijk ben, word die gedachten in mijn hoofd alleen maar erger, totdat ik vanzelf misselijk word, gelukkig kan ik uiteindelijk mezelf dan op andere gedachten brengen zodat ik toch niet hoef over te geven, maar dit is verektes moeilijk. Ik heb hier heel veel last van, vooral in ruimtes waar ik denk: als ik nu misselijk word, kan ik er niet uit om naar de wc te gaan. dus in de klas met examen, of in een lift, of in een bus,trein,vliegtuig. heel veel plaatsen, deze fobie overheerst mijn leven eigenlijk. en ik weet niet hoe ik ervanaf kom. okee het is wel al 3 jaar geleden dat ik voor het laatst heb overgegeven, en ben sinds 2 en een half jaar zo bang ervoor. dus als iemand tips voor mij heeft?
ook ben ik even bang voor flauvallen, en meestal als ik het heel erg heb, dan denk ik dat ik misselijk ben,en tegelijkertijd ben ik dan bang dat ik flauval, terwijl ik nog nooit ben flauwgevallen.
tips heb ik niet voor je, omdat ik er zelf dalijks mee zit.

psvub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:59

DianneF schreef:
ik ken het ook! ik ben verschrikkelijk bang om over te geven.. het gaat dit jaar wat beter, maar een paar jaar geleden.... pff.. ik durfde niet meer uit te gaan en niet meer ergens wat te drinken of wat te eten, ik durfde niet meer bij een vriendin te slapen.. en ik maakte mezelf ook altijd misselijk! en ik raakte dan ook helemaal in paniek. ook verkeerd ademhalen en trillen wordt helemaal duizelig.. ik ben hiervoor ook naar de dokter geweest en die zij dat als het mn leven echt begon te beinvloeden dat ik dan in therapie moest, maar heb dit nog nooit gedaan. ik heb ook een tijdje op emotofobie.nl gezeten, maar ik kon merken door de verhalen van de anderen, hoe die ermee omgingen en wat hun angst was dat het bij mij alleen maar erger werd en ik kom hier dus ook nooit meer. sinds dit jaar gaat het een stukje beter, maar ik ben er nog laaaaannnggg niet vanaf! mn vriendin had hier eerst ook last van, heel bang om over te geven. en zei heeft vorig winter wel 5 of 6 dagen gehad dat ze moest overgeven en ze zei: hoe vaker je het doet hoe minder eng het wordt. ze vond de eerste keer ook nog heel eng, maar nu vind ze het al lang niet meer zo eng. maar het stomme is ook, ik weet ook echt niet meer hoe het is om over te geven ik denk dat het wel 14 jaar geleden is dat ik voor het laatst heb overgegeven. misschien komt hier de angst ook wel door. heel veel mensen praten ook over overgeven als of het het ergste is van de wereld, maar ik bedenk nu in mezelf dat het dat echt niet is, en als je hebt overgegeven dat het juist oplucht. ik was laatst trouwens op stal en toen moest er een meisje op 20 meter van mij ook overgeven en toen raakte ik wel helemaal in paniek. ik ging in 1x beetje zingen om het geluid van het kokhalzen niet te horen en ben snel weggelopen. daarna kwam het meisje langs me heen lopen en heb nog gevraagd of het ging, maar ze was wagenziek en daar kwam het door. en dan maakt het me ook niks uit , als het maar niet besmettelijk is. ik werk overigens ook in een hotel (schoonmaak) en ik had laatst een wc waar volgens mij ook in gekotst was en toen heb ik aan een ander gevraagd of die de wc wou schoonmaken (dat kan ik echt niet) zei heeft de wc schoongemaakt en ik daarna zelf nog een keer. ik probeer elke keer mn grenzen te verleggen en hoop het zo steeds minder eng te vinden.
ik heb trouwens vorig jaar ook een boek besteld. "misselijk van angst" en dat is ook van mensen met een fobie voor overgeven en hoe hun er vanaf zijn gekomen en tips enz.. ik heb hier veel aan gehad.
nou dit was mijn verhaal. haha
als je nog wat wilt weten pb me maar!

in jouw verhaal zie ik echt precies mezelf. ik wist helemaal niet dat er meerdere mensen waren die hier last van hadden, dacht dat ik een domme uitzondering was.
ik heb ook erover gedacht om in therapie te gaan bij een psychiater, maar sinds een paar maanden gaat het eigenlijk een stuk beter, denk dat het ook komt omdat ik er beter mee overweg kan als ik zo'n paniekaanval krijg.
en als iemand bij mij in de buurt moet overgeven, probeer ik zo snel mogelijk weg te gaan, want dat kan ik echt niet aan.
in het begin dacht ik zelfs dat ik gek in de kop was, maar nu besefde ik dat het gewoon een fobie is.

psvub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:01

[/quote] Jullie praten best veel over stel dat je zelf moet overgeven.. (heb ik ook wel, maar meestal alleen als ik misselijk ben)
en andere, want daar heb ik ook heel veel last van, stel dat andere moeten overgeven! Doei, doei
dan ga ik ook rennen hoor!
Vooral als we op stap gaan, dan zit ik een dag van te voren al te vrezen dat er iemand gaat overgeven!!
Ik voel me een beetje een idioot als ik ht dr zo over heb Clown[/quote]

dat heb k ook, dat ik me een beetje dom voel als ik het er zo over heb Tong uitsteken

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:04

mijn zusje heeft emtofobie en is hiervoor bij een psychiater geweest. heeft geholpen!

psvub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:16

ik heb het woord eens ingetypt op google.
ik wist helemaal niet dat het een naam had, tot nu dacht ik echt dat ik de enige was. is wel fijn idee dat het eigenlij(voor zover het kan) normaal is.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:20

Ik wist ook niet dat het een naam had, totdat ik ging googelen op 'angst om over te geven' Knipoog

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 18:37

Ik ga maar eens even aankijken hoe het zich verder ontwikkeld, mocht het echt niet meer uit te houden zijn, ga ik toch maar weer 'ns naar de dokter Lachen

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:07

Wow, wat een boel die dit kennen!
Echt een angst van 'stel je voor dat ik ga overgeven' heb ik niet, maar als ik misselijk ben, wil ik dus ECHT niet overgeven!
Ik heb er echt een hekel aan!

Ik was laatst uit, en nou ja, teveel gedronken was het ook niet, maar ik werd ineens misselijk!
Echt iemand anders had gewoon denk ik vinger in de keel gedaan en laat maar komen, ik zat echt op het randje!
Maar toch ik heb het mentaal overwonnen, ik moet wel 25-30 min. in de auto zitten, tjonge wat was dat moeilijk.

Maar het is te doen, en toen we eindelijk thuis waren ben ik wat brood gaan eten, en daarna slapen, en niks aan de hand.

Ik ben meer van ik wil het echt niet doen, bang niet echt, als het moet, dan moet het, maar heb er ZO'N hekel aan!!!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:06

ik heb vorig jaar wel eens gehad dat ik zo gek van mezelf werd omdat ik zo bang was dat ik er over nadacht om mn vinger in mn keel te steken om mezelf te overtuigen dat het echt niet zo eng zou zijn. maar toch heb ik het nooit gedaan.. soms wou ik dat ik het wel gedaan had.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:40

Wow, best veel bokkers die dit hebben!
Ik heb er als kind last van gehad, van mijn 6e tot ik denk.. 15e ofzo? Ik was ook heel vaak misselijk en raakte erg in paniek als iemand moest overgeven.
Het is bij mij vanzelf veel minder geworden toen ik een jaar of 16 was, zonder verdere hulp ofzo. Ik heb ook van die fijne ouders die alleen maar boos werden omdat ik me aanstelde, of juist begonnen te lachen. Mijn broer en vader vonden het erg leuk om expres overgeefgeluiden te maken enzo. Ik wist toen ook helemaal niet dat het een zoveel voorkomende angst is bij mensen, (volgensmij zelfs op nr 3 van de meest voorkomende fobieen?) dacht dat ik echt gestoord was ofzo.

Gelukkig heb ik er nu eigenlijk geen last meer van, ik ben er in ieder geval niet meer mee bezig.. maar als iemand zou moeten overgeven loop ik wel even weg! (volgensmij is het ook wel 15 jaar geleden dat ik zelf moest overgeven..)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:42

Citaat:
Heb jij ook je verhaal gedaan bij emetofobie.nl of? Daar las ik ook zo'n verhaal over een moeder waarvan iemand heel bang werd.

nee,dit was ik niet...

ik herken ook veel uit de verhalen die hier staan.Waar ik net aan dacht was dat ik ook nog banger werd om over te geven toen iedereen in huis buikgriep had en ik snachts heel erg zwetend wakker en binnen de 10 seconden moest overgeven,ik was net m'n bed uit.Ik voelde me dus niet goed,maar ik was helemaal niet misselijk en voelde het niet aankomen! dus nu heb ik ook als ik me niet goed voel en heel erg zweet ben ik bang dat ik zomaar plots moet overgeven!Ik kreeg tot een jaar terug ongeveer ook altijd paniekaanvallen , dus spierwit worden,trillen,zweten,duizelen,...De laatste tijd gaat het veel beter omdat ik toch besefte (dat is belangrijk!) dat ik misselijk werd omdat ik er zoveel aan dacht en ik moest nooit overgeven.dus nu herinner ik me daar steeds weer aan en word ik meestal meteen weer kalm.Ik kan nu ook beter bij iemand in de buurt komen die misselijk is ofzo.Ik kan het nog steeds niet zien,maar dat komt mss wel.

ook heel leuk : daarstraks moest ik met m'n vriend ff naar het ziekenhuis,een half uurtje later wandelen we weer naar de trap,ligt daar iets vies,heel weinig,en ik zei spontaan : eih ,kots! mijn vriend: nee,dat is platte banaan,ziet ge da nie? ikke : oh Lachen we gaan de hoek om, ja,banaan!! een hele plas banaan!beuuuuhhh!!was weer ff mezelf dwingen om niet snel te rennen en rustig te ademen! maar het is gelukt !! deed gewoon rustig en zei : bah,dat stinkt toch wel Lachen precies of ik zat er nix mee in dat dat daar zo lag Lachen

oja,ik wist ook niet dat het een naam had en dat er zoveel mensen waren die het hebben, ik was er zelf al wel achter dat het een fobie was en noemde het steeds maar 'ik met m'n overgeeffobie' Lachen

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:54

Ik heb hier ook last van maar dan op straat en nieuw omgeving dat noemt met agora fobie en is bij mij vast gesteld bij de ggz! ik zal je een site geven en misschien kan je die eens lezen en kijken of je je er in thuis kan voelen, toen ik deze las wist ik dat heb ik! (dit is even een andere site maar erg informatief! weet niet of dit iets met jou te maken heeft, maar je kunt altijd kijken Lachen
http://www.angstcentrum.be/agorafobie.htm

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:55

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:00

Ik ken het ook.
Was vroeger heel vaak misselijk vooral s'ochtends en dan raakte ik erg in paniek vooral in de bus naar school ofzo zo bang om te moeten overgeven.
Maar het klopt dan werd ik zo nerveus dat het misselijke ook steeds erger werd.
Heel diep ademen deed ik en ergens anders aandenken dan ging het vaak sneller al beter.

Ik had later ook een drankje van de dokter gekregen en als ik dan zo misselijk werd moest ik die innemen.
Hielp wel perfect!

psvub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:39

ik heb ook een 2 jaar geleden ofzow, kleine lichte pilletjes gekregen van de dokter, en als ik weer zo'n aan val kreeg, nam ik er 1 in, en dan dacht ik alleen maar in mijn gedachten *oh ik heb een pilletje genomen,dan is het ook zo weg* terwijl het pilletje eigenlijk niet hielp maar in mijn hoofd dacht ik dat wel en toen werd ik ook rustiger.
ik moet zeggen, sinds een dik halaf jaar heb ik er heel weinig last nog van gehad, omdat ik er niet mee bezig was, alleen als ik echt een uitstapje nu zou moeten maken en lang in de bus ofzow moet zitten dan zou ik er aan terug denken van tevoren, maaar ik moet eigenlijk ook niet dit topic bijhouden want dan ga ik er ook weer aan terug denken Tong uitsteken dat is niet goed. t was net beetje uit mijn gedachten Tong uitsteken

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:33

ik ben ook bang om te kotsen, ik ben de laatste keer flauwgevallen. zo achterover op de keukenvloer, ik zat er helemaal onder. kotsen is vies, maar het wil er toch uit, en als je dat niet toegeeft werk je je lichaam tegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:07

Het heeft ook een groot deel van mijn leven beheerst ik dacht eigenlijk dat iedereen die angst had....maar dat is dus niet zo.
Het heeft een naam en dat weet ik ook pas sinds een jaar of 5.
Sindien ben ik lid van een forum, en deel mn verhalen en lees mee.
Je wordt er geweldig opgevangen, ook dus als je een keer een paniek aanval heb en weer bang bent om 'het' te krijgen.
Als jullie meer willen weten over dat forum;

http://www.emetofobie.nl/forum/mods/php ... portal.php

Ik ben allang blij dat het erkent is en dat ik mn ervaringen kan delen.
Of ik ooit genees? Ik denk het niet maar er zijn wel degelijk genezen emetofoben.

Wat ook wel frappant zijn zijn de overeenkomsten als vermijding en de gedachtes die zo overeenkomen als iemand in jou omgeving buikgriep heeft.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 19:00

Ik ben heel erg blij met al deze reacties! Doet me ontzettend goed! Ik lees elke keer gewoon maar weer mee Lachen Tooske, wat voor drankje kreeg jij voorgeschreven?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:28

xxmijxx schreef:
Sfiejj schreef:
Verder xxmijxx snap je niet helemaal wat een psycholoog of een andere hulpverlener voor jou kan betekenen. Hij gaat heus niet over ''kots'' praten.

mmm.. nee dat vraag ik me dus ook af!
Maargoed, ik weet natuurlijk niet hoe dat in zn werk gaat, maar als het zou helpen... Clown

1 makkelijke techniek is de exposure techniek: dan wordt je de hele tijd geconfronteerd met kotsende mensen (stapsgewijs,dus niet in 5 minuten dat je het al aan moet kunnen oid), net zolang tot je er helemaal aan gewend raakt en het als normaal gaat accepteren.
Wordt ook vaak gedaan met spinnenfobie, eerst plaatje van een spin, later echte spin, later echte spin op hand.