kind met down syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: kind met down syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:18

Cinnepin schreef:
bedankt voor de reacties. Ook hier zijn de meningen dus erg verdeelt.
Ik hooop ook nooit voor deze keuze te hoeven staan, het lijkt me zo ontzettend moeilijk. Want je gaat toch van je kindje houden als het in je buik groeit denk ik, maarja dan heb je hetw eer aan de andere kant, kan je het het leven bieden wat het verdiend?

Omdat het ook zo moeilijk is, is het niet te beoordelen wat je zult doen als je voor deze keuze staat!
En iemand die überhaupt nog nooit kinderen gehad heeft weet al helemaal niet waarover hij of zij het heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:24

misschien, maar daarom kan je er wel over nadenken...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:27

Natuurlijk kan je dat, maar of het zin heeft?
Als je ervoor staat zal je toch opnieuw moeten nadenken, want dan wordt de situatie behoorlijk concreet. Bovendien is de kans dat je ervoor komt te staan niet heel erg groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:32

Ik zou het niet weg laten halen, ken een paar down kids (inmiddels jong volwassen) in mijn omgeving en die hebben zeer zeker een menswaardig bestaan.

Het is leuk dat er tegenwoordig allerleis testen bestaan en je zoveel te weten kan komen. Eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje doorslaan naar perfectie, veel mensen kiezen zonder na te denken al bij voorbaat voor abortus en dat bij 20 weken. Persoonlijk vind ik de groei in mogelijkheden in techniek niet altijd een verbetering

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:58

LDRD schreef:
Cinnepin schreef:
bedankt voor de reacties. Ook hier zijn de meningen dus erg verdeelt.
Ik hooop ook nooit voor deze keuze te hoeven staan, het lijkt me zo ontzettend moeilijk. Want je gaat toch van je kindje houden als het in je buik groeit denk ik, maarja dan heb je hetw eer aan de andere kant, kan je het het leven bieden wat het verdiend?

Omdat het ook zo moeilijk is, is het niet te beoordelen wat je zult doen als je voor deze keuze staat!
En iemand die überhaupt nog nooit kinderen gehad heeft weet al helemaal niet waarover hij of zij het heeft.

Klopt helemaal.
Zoals ik er nu tegenover sta, zou ik het absoluut weg laten halen, maar kom ik daadwerkelijk in de situatie terecht waarin ik zo'n moeilijke beslissing zou moeten nemen, weet ik niet of ik er dan nog zo over denk.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:03

Ik heb nog nooit kinderen die zoveel plezier in het leven hebben als zij! Zeker niet weg halen! Een mensje wat zoveel plezier kan hebben en zo kan genieten ! Het heeft beperkingen maar je krijgt er zoveel liefde voor terug!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:07

Ik denk dat je van ieder kind even veel liefde terug krijgt en mijn gedachten (zoals ze nu zijn dus) zijn dat de liefde niet opweegt tegen de beperkingen. Mede door de beperkingen (maar ook om andere redenen ) die het met zich meebrengt, zou ik kiezen om het weg te laten halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:19

Tsja, de meesten kiezen toch voor weghalen voor zichzelf , al zegt men dat voor het kind zelf te doen Knipoog

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:02

Ik wil sowieso geen kinderen, maar vind het zelf een beetje een übermensch-gedachte.. Nagelbijten / Gniffelen
Alle kinderen die niet aan de standaard voldoen maar weg laten halen.. Heavy hoor..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:06

faye schreef:
Tsja, de meesten kiezen toch voor weghalen voor zichzelf , al zegt men dat voor het kind zelf te doen Knipoog

is toch ieders goed recht Lachen
als ik tijdens de zwangerschap weet dat mn kindje niet gezond is, en dan moet ik dus wel zeggen dat ik Down niet zo ernstig vind als een ziekte waarbij het kind levenslang pijn heeft, laat ik het direct weghalen
scheelt dat ik gewoon vruchtbaar ben en dus niet na lange tijd eindelijk eens zwanger ben geworden en dat dan blijkt dat t kindje down heeft, dat je het dan niet laat weghalen vind ik logisch.

de kindjes en jong volwassenen die ik ken met het Downsyndroom hebben meer plezier in hun leven en minder moeilijke situaties dan de gewone gezonde mensen die ik ken. Altijd vrolijk, hebben vaak ook een baan waarin ze veel plezier hebben(vorige werk daar begeleidde ik iemand met Down, die vond de flessenautomaat het leukste wat er was Knipoog ) en huisvesting, vermaak in de avonden en alles wordt voor ze geregeld. sommigen wonen in een groepje met begeleiding, enkele wonen thuis.

maar als ik heel eerlijk ben, heb ik liever een kindje zonder down dan met het downsyndroom, iedereen wenst zich toch een gezond kindje?

verder weet ik met 100% zekerheid te zeggen dat ik het dus wel weg laat halen, omdat ik dat al eerder gedaan heb.
toen niet ivm down maar ivm ongewenst zwanger(en ja ondanks goed gebruik vd pil) en verder omdat ik ivm erfelijke ziekte toch al onderzocht wordt of t ongeboren kindje gezond is en ik me dus al moet voorbereiden op meerdere pogingen voor er een gezond kindje is.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:10

faye schreef:

Voor jezelf en je gezin waarschijnlijk.
Een kindje met een handicapt is natuurlijk wel een aanslag op je gezin.
Zeker wanneer er andere kinderen in het spel zijn.
Een kindje met het downsyndroom vergt (imo) veel aandacht.
Grote kans dat de rest van het gezin er dan een beetje bij weg valt...
Dat zou voor mij in ieder geval de reden zijn.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:24

Renske_ schreef:
faye schreef:

is toch ieders goed recht Lachen
als ik tijdens de zwangerschap weet dat mn kindje niet gezond is, en dan moet ik dus wel zeggen dat ik Down niet zo ernstig vind als een ziekte waarbij het kind levenslang pijn heeft, laat ik het direct weghalen
scheelt dat ik gewoon vruchtbaar ben en dus niet na lange tijd eindelijk eens zwanger ben geworden en dat dan blijkt dat t kindje down heeft, dat je het dan niet laat weghalen vind ik logisch.

de kindjes en jong volwassenen die ik ken met het Downsyndroom hebben meer plezier in hun leven en minder moeilijke situaties dan de gewone gezonde mensen die ik ken. Altijd vrolijk, hebben vaak ook een baan waarin ze veel plezier hebben(vorige werk daar begeleidde ik iemand met Down, die vond de flessenautomaat het leukste wat er was Knipoog ) en huisvesting, vermaak in de avonden en alles wordt voor ze geregeld. sommigen wonen in een groepje met begeleiding, enkele wonen thuis.

maar als ik heel eerlijk ben, heb ik liever een kindje zonder down dan met het downsyndroom, iedereen wenst zich toch een gezond kindje?
verder weet ik met 100% zekerheid te zeggen dat ik het dus wel weg laat halen, omdat ik dat al eerder gedaan heb.
toen niet ivm down maar ivm ongewenst zwanger(en ja ondanks goed gebruik vd pil) en verder omdat ik ivm erfelijke ziekte toch al onderzocht wordt of t ongeboren kindje gezond is en ik me dus al moet voorbereiden op meerdere pogingen voor er een gezond kindje is.

Tuurlijk dat heeft iedereen! Maar om nou een kindje weg te laten halen omdat het down heeft, vind ik ook nogal wat!

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:25

ik zou mijn kindje dan niet weg laten halen.
ik ehb spw gestudeerd en we hebben het veel over down syndroom gehad.
heb stage gelopen met mensen met het down syndroom en ik blijf het geweldige mensen vinden.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:32

Ik heb gelukkig nooit zo'n beslissing hoeven nemen.
Ik zou zo'n beslissing ook niet nemen. een down kindje is bij mij welkom het ligt anders als het kindje niet met het leven verenigbaar is.

Maar wat nou als je een gezond kindje op de wereld zet en het krijgt hersenvliesontsteking met alles wat er bij komt kijken?? Ik bedoel dus dat je van te voren toch nooit weet hoe je leven gaat verlopen met kids?
Tegenwoordig willen ze (zo lijkt het)het perfecte kind.
Nou ik heb heel wat gezien toen ons dochtertje wat veel te vroeg is geboren en een tijd in het ziekenhuis heeft gelegen...met haar had het ook heel anders af kunnen lopen.
Vind dat sommige mensen wel erg snel zeggen "oh dan laat ik het weg halen" Ik denk dat je heel anders denkt als je in zo'n situatie zit..
Wij hebben expres geen testen laten doen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:34

Meys schreef:
Ik heb gelukkig nooit zo'n beslissing hoeven nemen.
Ik zou zo'n beslissing ook niet nemen. een down kindje is bij mij welkom het ligt anders als het kindje niet met het leven verenigbaar is.

Maar wat nou als je een gezond kindje op de wereld zet en het krijgt hersenvliesontsteking met alles wat er bij komt kijken?? Ik bedoel dus dat je van te voren toch nooit weet hoe je leven gaat verlopen met kids?
Tegenwoordig willen ze (zo lijkt het)het perfecte kind.
Nou ik heb heel wat gezien toen ons dochtertje wat veel te vroeg is geboren en een tijd in het ziekenhuis heeft gelegen...met haar had het ook heel anders af kunnen lopen.
Vind dat sommige mensen wel erg snel zeggen "oh dan laat ik het weg halen" Ik denk dat je heel anders denkt als je in zo'n situatie zit..
Wij hebben expres geen testen laten doen.

Zo lijkt het niet, zo is het gewoon Knipoog
Stel je voor dat je kind niet perfect is, dan hoor je er al helemaal niet meer bij Bloos

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:44

MISTRAL94 schreef:

Tuurlijk dat heeft iedereen! Maar om nou een kindje weg te laten halen omdat het down heeft, vind ik ook nogal wat!

Down vind ik idd minder ernstig dan iets waarbij het kind een slecht leven, door bv veel pijn en beperking, tegemoet gaat en minder snel een reden om het weg te laten halen
de mensen en kindjes met Down beseffen niet dat ze "anders" zijn en degene die ik ken zijn gelukkig, hebben een leuk leven en zijn altijd vrolijk Lachen
maar het vergt als ouder, als je je kindje thuis laat wonen, wel meer van je dan bij een gezond kindje en ja een kind zet je leven al compleet op zn kop maar een kindje met Down nog eens extra, dus ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die dat dan niet echt zien zitten

MISTRAL94 schreef:
Zo lijkt het niet, zo is het gewoon Knipoog
Stel je voor dat je kind niet perfect is, dan hoor je er al helemaal niet meer bij Bloos

dat vind ik een beetje raar eelrijk gezegd?
want wat is perfect? dat is voor iedereen anders.

maar Down is een afwijking, iets wat vrij vroeg vastgesteld kan worden dan heb je de keuze wat te doen..

en een kind om erbij te moeten horen?? als je vind dat je ergens bij moet horen ben je imo al niet geschikt als ouder en niet in staat een kind fatsoenlijk op te voeden, eigen mening enz is toch wel iets belangrijks
er bij willen horen is iets waar ik me niet mee bezig hou, en mag hopen met mij nog heel veel andere mensen ook niet!@
je leeft voor jezelf en niet voor anderen om "erbij te horen" en wat een ander van je vind is diegene zn probleem en niet dat van jezelf.

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:47

Hier is het kindje met down syndroom van harte welkom...
Zou het zo zijn dat het een kasplantje zou worden vind ik het een heel ander verhaal.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:49

Renske: Ik heb het vaak genoeg gezien dat mensen kinderen nemen (vind ik persoonlijk in zo'n geval dus echt nemen) omdat dat zo hoort, huisje boompje beestje en het gelukkige gezinnetje kan hierbij niet ontbreken Knipoog

Jij vind dat je leeft voor jezelf en neit voor een ander dat ben ik helemaal met je eens maar niet iedereen ziet het zo Knipoog

Wij zijn ook niet het perfecte/ideale gezinnetje maar ik ken ook gevallen dat vrouwen naar de spermabank gaan en iemand uitzoeken met die kleur ogen, dat IQ ed dus hoezo we willen een perfect kind Bloos

Maar goed dit is offtopic Knipoog

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:53

Zo iemand kan ook genoeg plezier hebben hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 01:08

tuurlijk zo'n kindje kan gelukkig leven!
Maar zal zo'n kindje niet gepest gaan worden? ( natuurlijk niet door lotgenootjes ) maar door bijvoorbeeld andere kinderen op straat?? waardoor ze dus alsnog misschien ongelukkig worden en toch door krijgen dat ze *anders* zijn?

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 01:15

tuurlijk zullen ze gepest gaan worden en uitgelachen en nagekeken.
maar goed dat heeft iemand met super flaporen ook of iemand met een ander mankement.
maar daar zullen ze mee leren leven.
mijn ervaring is dat veel van deze mensen nog een gelukkig leven kunnen leven.
in de kleinste dingen zien ze al lol en plezier. Ze zien de wereld heel anders als ons * normale mensen *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 01:40

dat klopt. ze kennen ook helemaal geen zorgen zoals wij ze kennen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:18

Ylana schreef:
Voor jezelf en je gezin waarschijnlijk.
Een kindje met een handicapt is natuurlijk wel een aanslag op je gezin.
Zeker wanneer er andere kinderen in het spel zijn.
Een kindje met het downsyndroom vergt (imo) veel aandacht.
Grote kans dat de rest van het gezin er dan een beetje bij weg valt...
Dat zou voor mij in ieder geval de reden zijn.

Helemaal mee eens. Daarbij komt nog de vraag wat nu met zo'n kind wanneer je er zelf niet meer bent?
En ik denk niet dat er iemand is die die beslissing neemt omdat zijn gezinnetje perfect moet zijn!

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:39

Cinnepin schreef:
tuurlijk zo'n kindje kan gelukkig leven!
Maar zal zo'n kindje niet gepest gaan worden? ( natuurlijk niet door lotgenootjes ) maar door bijvoorbeeld andere kinderen op straat?? waardoor ze dus alsnog misschien ongelukkig worden en toch door krijgen dat ze *anders* zijn?

Pesten doen ze iedereen, als je al een beetje anders bent (lees: rood haar, bril, beugel)

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:41

Wat ik wilde zeggen las ik al een beetje terug in de post van Ylana..
Ik werk zelf met verstandelijk gehandicapten. Op de groep waar ik werk wonen 4 mensen met het downsyndroom. Op de groep waar ik hiervoor werkte woonde 1 iemand met het downsyndroom en verder heb ik ook nog mensen met downsyndroom meegemaakt tijdens stages etc.
Nu vind ik dat er in dit topic nogal algemeen en iets te postitief wordt gesproken over mensen met downsyndroom..
Altijd vrolijk, genieten overal van, blije mensjes..
Sorry, maar dit is een hele kortzichtige blik op mensen met dit syndroom en komt waarschijnlijk van mensen die niet verder kijken dat de josti band of niet verder kijken dan mensen met downsyndroom die ze toevallig tegen komen als er ergens iets te doen is..

Een eigenschap die erg karakterestiek is voor mensen met downsyndroom is dat ze onwijs eigenzinnig/koppig zijn. Dit kan best extreme vormen aannemen. Ook moet je je realiseren dat wanneer je een kindje met downsyndroom krijgt, dit een enorme impact op je gezinssituatie zal hebben en op de rest van je leven.
Je andere kinderen zullen altijd op de tweede plek komen.. een gehandicapt kindje vraagt/eist gewoon veel meer aandacht van je. Je blijft de rest van je leven de zorgen hebben over een 'kind', het kindje zal als het groot wordt namelijk altijd afhangelijk blijven van de mensen die hem begeleiden. En natuurlijk zijn er ook mensen met downsyndroom die een hoge intelligentie hebben en die naar een gewone basisschool kunnen en misschien zelfs een vak kunnen leren, maar dat zijn echt uitzonderingen.
(ik hoop trouwens dat ik niet te verwarrend schrijf, wil zoveel tegelijk zeggen Bloos )

Ik persoonlijk vind mensen met downsyndroom hele mooie mensen om mee te werken (dit geldt ook voor mensen met andere beperkingen), maar het zijn zeker ook mensen die veel en soms een intensieve begeleiding nodig hebben. En ze hebben dan niet de zorgen die wij hebben, maar ze hebben wel hun eigen zorgen, die in hun beleving net zo'n impact hebben als de zorgen die wij hebben.
Als ik zwanger zou zijn en ik zou weten dat het kindje downsyndroom zou hebben dan zou ik niet weten wat ik zou doen.. Misschien abortus (al ben ik daar helemaal geen voorstander van), misschien ook niet en het gewoon laten komen. Ik denk ook niet dat je dit nu al met zekerheid kunt zeggen. Het zal altijd van het moment afhangen, je gevoelens op dat moment, je leefsituatie en de mening en gevoelens van je partner.

Oja, ik wel echt niet beweren dat mensen met downsyndroom vervelend zijn en nergens van kunnen genieten, maar ik wilde iedereen er even op wijzen dat er ook andere kanten zijn..