Alcahol probleem...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luf_horses

Re: Alcahol probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:37

fjordnina schreef:
Misschien zou je allereerst wat minder uit kunnen gaan, zodat je jezelf de kans al ontneemt om daar veel te drinken. Dan blijft thuis natuurlijk over. Misschien kun je iemand vragen om je boodschappen te doen? Of je zou de supermarkt de boodschappen kunnen laten bezorgen.

Het belangrijkste is echter dat je toch hulp zoekt. Dit hier te plaatsen is al een eerste stap in de goede richting. Stap naar de dokter en leg uit dat je hulp zoekt. Hij kan je dan doorverwijzen naar iemand waar je echt wat aan hebt!

dit is precies wat ik ok wou zeggen

veel suc6 Knipoog

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:40

Als je op vrijdagmiddag al gaat vragen hoeveel je max. mag drinken tijdens het stappen, ben je al verkeerd bezig. Als ik het zo lees is één wijntje in jouw geval al teveel en het feit dat je daar al om 5 uur 's middags over na aan het denken bent is ook niet goed hoor!
Zoals gezegd, probeer gewoon een avond alcoholvrij en als dat op dit moment gewoon nog te moeilijk is, moet je misschien gewoon even helemaal niet maar uit gaan, dan wordt de verleiding om zelf ook te gaan drinken niet zo groot.

Ik hoop niet dat ik hier maandag lees dat je het weekend weer zo zat als een kanon was, want dat zou betekenen dat je er zelf nog niet achter staat om te stoppen met drinken.

Succes i.i.g.!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 10:26

o.k. het is maandag, ik zal jullie vertellen over het weekend.
Ik heb A gezegd nu moet ik ook B zeggen, jullie raden het al....

Vrijdag ging goed, ik heb 2 wijntjes gedronken en niet meer, had ook geen zin in meer.
Ik was trots op mezelf, zaterdag voelde ik me lekker en niet zo'n depressieve dweil als ik veel heb gedronken.
Lekker uitgeslapen, nog ff naar de stad geweest en toen naar mijn opa want die was jarig.
Heel gezellig, gelachen met mijn oom, en bij mijn oma heb ik een advocaatje genomen.

Toen kwamen we thuis, lekker spare ribs besteld, en bij het eten heb ik een wijntje genomen.
Een vriend nodigde ons uit om een film bij hem te komen kijken, dus in de avond ging ik me lekker douchen, omkleden en opmaken, en daar bij heb ik een wijntje genomen.
Toen nog even beneden gezeten, sigaretje gerookt en een wijntje gedronken.
(op zulke momenten heb ik helemaal niet in de gaten dat het mis aan het gaan is.... mede omdat het vrijdag zo goed ging heb ik mijn concentratie, op hoe zeg je dat, mijn alertheid op niet te veel drinken verloren)
We gingen naar die vriend, wat wil je drinken? Vroeg hij, ik heb lekkere wijn voor je gehaald (iedereen weet intussen dat ik van een wijntje houd) ja lekker! Antwoord ik.
En hij schonk in, en schonk in, en schonk in, en schonk in. volgens mij waren het er 4.
Door die klote wijn kwam ik weer lekker in de stemming om naar de kroeg te gaan, en dat deden we.
En in de kroeg maar doordrinken, net zo lang tot de kroeg dicht ging, ik heb me volgens mij gelukkig niet al te erg voor schut gezet, ik heb een beetje gepraat met een jongen die soms coke gebruikte, ik bleef hem maar zeggen hoe slecht dat wel niet voor je was en dat hij er mee moest stoppen (moet ik nodig zeggen met me wijntjes...)

Toen was het 2 uur en gingen we naar huis, alles leek goed te gaan.
Thuis ging ik nog even tosti's maken, en liep naar de bank om te tosti op te eten.
En wat er toen gebeurde weet ik niet maar mijn vriend ik hadden opeens ruzie, ik riep dat ik bij hem weg zal gaan en dat ik niet meer van hem hield, en waarom?? ik weet het echt niet.
Als ik heb gedronken kan niks me meer schelen en dan kan ik makkelijk me eigen vriend verrot schelden en dan lekker gaan slapen, en dan word je de volgende dag wakker....
Met een intens klote gevoel, deppressief, hoofdpijn, moe en verdrietig.
Weer gepraat met mijn vriend maar hij bleef natuurlijk nog wel boos.
Toen kreeg ik opeens het idee dat niemand mij meer aardig vond, ik ben naar stal gegaan iedereen die ik zag dacht ik van: die mag mij vast niet.
Een vriendin van mij was er ook, ik dacht die is vast ook boos op mij.
Ik voelde me echt zwaar klote, thuis schaamde ik me voor mijn gedrag.

En dat was het weekend....
Niet echt geslaagd dus..

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:30

je moet echt proberen om HELMAAAL te stoppen.. ik ben bang dat je anders echt je vriend kwijt raakt en mischien wel nog meer mensen.. het doet hen ook veel pijn!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:37

mischien toch tijd om proffesionele hulp te zoeken. Volgens mij is dat een enorm moeilijke stap maar het gaat wel lonen. Zeker als je zegt dat jij je zo goed voelde smorgends!

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar kan wel inbeelden dat het enorm moeilijk is, hopelijk lukt het jou

groetjes katia

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:39

Jammer, blijkbaar wil je dus niet echt wat aan je probleem doen, anders had je wel geprobeerd het eens een weekend zonder alcohol te doen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:40

ik zou echt hulp gaan zoeken....
moeilijk dat klopt,maar alleen red je t gewoon niet Knipoog

ik heb een periode ook veel gedronken,voornamelijk sávonds, dan viel ik makkelijk in slaap,dan ik niks dan lag ik steeds te draaien,dus blijf je drinken
dus herken t wel een beetje....
maar toch.stop ermee, probeer desnoods zelf toch te minderen drink in plaats van 3 sávonds 2 wijntjes met wat fris tussendoor,de week erna drink je nog maar 1 per avond.
geef jezelf echt een gigantische trap tegen je kont aan.je kunt het wel zonder....
je zelfbeeld zal ook niet zo denderend zijn,misschien ben je heel onzeker over jezelf?

maar zoals gezegd...als t je niet alleen lukt zul je toch hulp er bij moeten hebben Ach gut

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:43

Okee, dit mag helaas wel wat hard overkomen, maar ik heb dit ook van dichtbij meegemaakt, dus daar komt ie:

De alcohol is de schuldige niet, dat ben jezelf. Je kan het wel zo zeggen dat het er iedere keer weer insluipt of dat je het niet in de gaten hebt, maar dat zijn de excuses die iedere alcoholist gebruikt. Weliswaar zal het wel zo gaan, maar je hebt een wil om dit tegen te gaan, op het moment dat je hier tegenin gaat dan geef je aan jezelf toe, en daar ga je dus al de fout in.

Niet steeds denken "ach, 1 of 2 kan wel" NEE, dat kan niet, jij kan jezelf dan al niet meer in toom houden, dus dan moet je op je punten blijven staan. Niet een excuus zoeken achter "Ja het werd me aangeboden" NEE zeggen de volgende keer. Niet uitgaan als de verleiding je te groot wordt, en GEEN wijntje uit de supermarkt meenemen wanneer je boodschappen doet. Je maakt het alleen maar moeilijk voor jezelf.

Je bent al op de goede weg door te erkennen dat je een probleem hebt, echter moet je ook wel WILLEN dat er een verandering in komt. Je hebt hulp nodig meis, want zoals je het nu doet ga jij het niet redden. Ik zie het bijna iedere dag op mijn werk voorbij komen, met dezelfde excuses en redenen, maar je moet het echt zelf inzien dat het probleem bij jezelf ligt, anders kom je er nooit meer vanaf en wordt het van kwaad tot erger. Je zegt zelf dat je een geprikkelde lever hebt, dus je weet ook wat de gevolgen van alcohol zullen doen als uitwerking wanneer je hiermee door wilt gaan.

Er zijn mensen die je kunnen helpen, doe er aub wat mee. Als je op deze manier verder gaat, dan kan ik je garanderen dat je over 6 maanden nog in hetzelfde schuitje zit. Je doet niet alleen jezelf verdriet, maar ook je omgeving. Medelijden met jezelf gaat je ook echt niet helpen hierin, respect voor jezelf wel! Jij kiest er steeds zelf voor om die fles in huis te halen, of om ja te zeggen wanneer iemand je drank aanbiedt, dus geef jezelf eens een goeie schop onder je kont.
Misschien komt dit wat hard over, maar ik heb dit al zovaak van dichtbij gezien, ik hoop dat je eruit komt, en aub zoek hulp!

Heel veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 20-11-06 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:44

denk dat je professionele hulp moet zoeken, van het zelf aanrommelen wordt je alleen maar onzeker..
het wordt nu gewoon helemaal een hot item, in je leven, in je denken, ect.
dit is iets waar je niet in je uppie tegen kan vechten denk ik.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:45

bij dit probleem gaat het er niet alleen maar om of dat wijntje nu lekker is of niet maar ook of je andere mensen geen pijn wilt doen.. dat je je eige zelf rot voelt is natuurlijk klote maar jij kunt stoppen.. maar wat denk je van die mensen om je heen.. die voelen zich ook klote maar ook hulpeloos.. jij kunt stoppen zei niet.. vaak is het voor de mensen om je heen moeilijker dan voor jezelf hoe raar dat ook klinkt.. dus als je voor jezelf niet helemaal weet wt je wil stop dan iig voor de mensen om je heen voor je vriend en je ouders enzo.. zei hebben het ook heel moeilijk..

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:47

mentjuh schreef:
bij dit probleem gaat het er niet alleen maar om of dat wijntje nu lekker is of niet maar ook of je andere mensen geen pijn wilt doen.. dat je je eige zelf rot voelt is natuurlijk stinkmodder maar jij kunt stoppen.. maar wat denk je van die mensen om je heen.. die voelen zich ook stinkmodder maar ook hulpeloos.. jij kunt stoppen zei niet.. vaak is het voor de mensen om je heen moeilijker dan voor jezelf hoe raar dat ook klinkt.. dus als je voor jezelf niet helemaal weet wt je wil stop dan iig voor de mensen om je heen voor je vriend en je ouders enzo.. zei hebben het ook heel moeilijk..

Dat is heel nobel gezegd, maar stoppen voor iemand anders werkt niet! Je moet stoppen omdat je dat zelf wilt.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:50

Hahaatje schreef:
mentjuh schreef:
bij dit probleem gaat het er niet alleen maar om of dat wijntje nu lekker is of niet maar ook of je andere mensen geen pijn wilt doen.. dat je je eige zelf rot voelt is natuurlijk stinkmodder maar jij kunt stoppen.. maar wat denk je van die mensen om je heen.. die voelen zich ook stinkmodder maar ook hulpeloos.. jij kunt stoppen zei niet.. vaak is het voor de mensen om je heen moeilijker dan voor jezelf hoe raar dat ook klinkt.. dus als je voor jezelf niet helemaal weet wt je wil stop dan iig voor de mensen om je heen voor je vriend en je ouders enzo.. zei hebben het ook heel moeilijk..

Dat is heel nobel gezegd, maar stoppen voor iemand anders werkt niet! Je moet stoppen omdat je dat zelf wilt.

klopt dat is ook wel zo je moet stoppen omdat je het zelf wilt niet voor andere maar het kan je wel helpen als je weet dat je hier ook andere pijn mee doet.. mischien is de keuze dan iets makkelijker om het wijntje te laten staan.. je moet wel weten wat je aanricht voordat je de keuze echt kan maken om te stoppen..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:52

Maar de andere kunnen ook helpen door te stoppen met alcohol aan te bieden he. Uit het oog is gedeeltelijk uit het hart. toch?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:54

Dan moet je het wel eerst kenbaar maken dat je een probleem hebt, en nogmaals, je moet ook wel echt de wil hebben om te stoppen, en daar ontbreekt het meestal aan. Het is immers makkelijk gezegd, maar niet makkelijk gedaan Knipoog Nee is nee en blijft nee.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:56

Echt geloof mij, ik spreek uit ervaring, ik heb meerdere alcoholisten in mijn familie en vriendenkring. Alcoholisme is een ziekte en je kunt zo iemand niet in laten zien dat ze een ander pijn doen met hun gedrink. Dat blijft even hangen, maar na 1 wijntje of biertje zijn ze dat al weer vergeten en dan volgt drankje nummer 2, en 3, enzovoorts... Het besef komt dan pas de volgende dag weer, samen met de kater, en dan is het al te laat.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:56

je moet idd wel tegen iedereen zeggen dat je wil stoppen zodat ze je geen wijntjes meer aanbieden en als je dan op stap gaat kunne ze er voor zorgen dat je geen wijn besteld.. als je boodschappen gaat doen GEEN WIJN KOPEN!! als er geen wijn is kun je het echter ook niet drinken..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:59

Arrabel, je bent een hartstikke leuke meid! Doe dit jezelf niet aan!

Je hebt iig de eerste stap gezet door te erkennen dat je een drankprobleem hebt, en je hebt zelf ook de ervaring ivm je moeder wat voor vervelende gevolgen dit gaat hebben (en waarschijnlijk juist daardoor zelf bent gaan drinken, komt vaak voor dat als 1 van de ouders alcoholist is, het kind het later ook gaat doen. Schijnt genetisch bepaald te zijn).

Je ziet: zodra je er aan eentje begint, dan gaat het fout. Er zit niets anders op dan geheel onthouder te worden. GEEN glaasje wijn thuis, GEEN glaasje bij een kennis of kroeg. Op dat moment i dat misschien vervelend, maar de day after zal jij zo ontzettend trots op jezelf zijn, dat dit alleen maar meer motiveert! Ja

Ik ben ervan overtuigd dat dit je gaat lukken, al dan niet met hulp! Zoek daarom de HA op, hij kan je vast helpen!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 11:02

Ik word inderdaad onzeker, ik word boos op mezelf, verdrietig van mezelf, en dat kan soms zo ver gaan dat ik soms denk: ik kan maar beter dood zijn....
Dat zijn natuurlijk afschuwlijke gedachten en dat houd je behoorlijk in de greep.
Daar word je weer down en depressief van.

Wel heb ik vrijdag bijna niet gedronken, ok, het is maar 1 dag maar toch.
Beetje bij beetje, nu heb ik alleen de vrijdag niet gedronken, volgende week hoop ik de zaterdag ook niet!

Citaat:
Jammer, blijkbaar wil je dus niet echt wat aan je probleem doen, anders had je wel geprobeerd het eens een weekend zonder alcohol te doen...

Hahaatje, ik weet niet hoe oud je bent maar je lijkt me nog erg jong, denk eerst even goed na voordat je een reactie plaatst.....

Citaat:
het moment dat je hier tegenin gaat dan geef je aan jezelf toe, en daar ga je dus al de fout in.
Niet steeds denken "ach, 1 of 2 kan wel" NEE, dat kan niet

Ja tuurlijk is dat DE manier, maar zo makkelijk is het niet, was het maar zo makkelijk dan hadden we ook geen afkick klinieken in Nederland hoeven hebben, dan waren er niet 1500 mensen aan alcohol vergiftiging gestorven in Rusland en dan had ik als kind gewoon bij mijn moeder kunnen blijven.
Helaas is aleen maar het woorde NEE tegen jezelf zeggen niet genoeg.
Je lichaam gaat namelijk er alles aan doen dat je dat wijntje wel neemt, je lichaam je geest, Ach 1tje kan geen kwaad, het is weekend dan kan het wel, 1 wijntje dan slaap ik lekkerder.
En als je al deze gedachten hebt overwonnen dan word het: wat een klote leven heb, me moeder alcoholist, ik een klote jeugd wat heb het allemaal nou voor zin?? niemand houd van mij, iedereen laat je toch wel weer in de steek enz.
En deze gedachten krijgen het vaak voor elkaar dat je toch maar even dat ene wijntje neemt....
En dan praat ik het nog niet goed, maar ik wil alleen duidelijk maken dat het niet zo makkelijk is dan alleen het woordje NEE.

Citaat:
je ouders enzo

Mijn moeder gebruikt naast dat ze zuipt ook nog drugs, en me vader... laat maar...

Citaat:

En ik wil het ook echt zelf!!!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:06

Mijn schoonmoeder heeft ook zo'n probleem maar die zit ondertussen nog wel eens aan de spiritus als mn schoonvader alles verstopt heeft. Laat het bij jou alsjeblieft niet zover komen.
Het is al een voordeel dat je hulp wil gaan zoeken, dat gebeurt niet vaak dat mensen toegeven dat ze zo'n probleem hebben.
Ga naar de huisarts en de AA. Zoek in iedergeval z.s.m. hulp en zie dat je er van af komt. Je bent nog veel te jong, en het leven heeft je nog zoveel moois te bieden.
Heel veel sterkte, m'n pb box staat open voor je

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:08

eigenlijk heb je dus niet alleen een alcohol probleem...
ook veel onverwerkt verdriet draag je met je mee dus zul je daar ook mee bezig moeten gaan.
problemen zul je mee bezig moeten gaan,als jij sterker bent zal de drank ook makkelijker gaan

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:10

Citaat:
Ja tuurlijk is dat DE manier, maar zo makkelijk is het niet, was het maar zo makkelijk dan hadden we ook geen afkick klinieken in Nederland hoeven hebben, dan waren er niet 1500 mensen aan alcohol vergiftiging gestorven in Rusland en dan had ik als kind gewoon bij mijn moeder kunnen blijven.
Helaas is aleen maar het woorde NEE tegen jezelf zeggen niet genoeg.

Ik zeg ook niet dat dit makkelijk is, maar je moet WEL zo gaan denken. Ik werk iedere dag met verslaafden, dus ik weet wel een beetje waar ik over praat. Alle soorten excuses heb ik ook al gehoord, dus ik weet het echt wel, maar het begint wel met hard voor jezelf zijn en die NEE.

Arrabel schreef:
Wel heb ik vrijdag bijna niet gedronken, ok, het is maar 1 dag maar toch.
Beetje bij beetje, nu heb ik alleen de vrijdag niet gedronken, volgende week hoop ik de zaterdag ook niet!

Ja, heb je nou wel gedronken of niet Haha! "bijna" is niet goed genoeg, want het blijkt wel dat je geen nee kunt zeggen. Algehele onthouding is hier echt de enige optie Ja

nogmaals sterkte en zoek hulp! Er zijn mensen die je hiermee kunnen helpen Lachen

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:11

ik denk het het beter is om een keer met de huisarts te gaan praten.. die kan jou veel beter helpen dan iedereen op het forum bij mekaar..
heel veel sterkte meid in deze moeilijke tijd..

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:11

Hahaatje schreef:
Echt geloof mij, ik spreek uit ervaring, ik heb meerdere alcoholisten in mijn familie en vriendenkring. Alcoholisme is een ziekte en je kunt zo iemand niet in laten zien dat ze een ander pijn doen met hun gedrink. Dat blijft even hangen, maar na 1 wijntje of biertje zijn ze dat al weer vergeten en dan volgt drankje nummer 2, en 3, enzovoorts... Het besef komt dan pas de volgende dag weer, samen met de kater, en dan is het al te laat.

En het cirkeltje weer rond.... want om dat vervelende gevoel kwijt te raken.... is er maar 1 oplossing... Tenminste zo zien alcoholisten dat...

Arrabel... ik denk dat afgelopen weekend een goed voorbeeld was voor je... Je bent namelijk verslaafd... en dat valt niet te combineren.. het is of stoppen of doorgaan... Ach gut
Ik snap wel dat dit reuze moeilijk is hoor.. ik kan ook niet stoppen met roken..mijn verslaving.. Ik zou als ik jou was, die pilletjes gaan opzoeken waar een meisje het over had.. dat je er misselijk van wordt.. ik wil er ook wel een paar hebben.. kan ik her en der uitdelen Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:12

inderdaad Ellepel, dat drinken doet ze niet voor niets... ze heeft een enorm rugzakje meegekregen en ik ben het volledig met je eens dat ze ook, of misschien juist DAARMEE aan de slag moet gaan...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:13

pilletjes helpen nie een vriend van mij op school had ze ook bleef toch doordrinken. Kan ook zijn dat hij ze gewoon niet nam. Maar je kan er ook niet eeuwig naast blijven staan