Winterdipje...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phillipa

Re: Winterdipje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:44

Hier heb ik nou ook last van! Ik dacht dat ik de enige was Bloos haha. Moeite met uit m'n bed komen, nergens meer zin in, enz. enz .. er zitten wel goede tips tussen Haha! Ik zou ook wel een weekje naar Spanje willen Vingers aflikken zit er helaas niet in Knipoog Ik heb altijd last van een winterdip rond november, dan komt sinterklaas, kerst en oud & nieuw en dan ben ik weer vrolijk. Maar dan rond februari vind ik het wel weer genoeg geweest en wil ik weer lente!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:33

Ik vond nog wat op internet:

Wat kan je zelf doen?
Let op wat je eet, ook al kan je door je somberheid juist meer trek krijgen in zoet en vet eten, kan je beter een dieet aanhouden dat niet te veel suikers en vetten en geraffineerd voedsel bevat,
- Zorg voor voldoende vitamines. In het bijzonder vitamine B met magnesium en vitamine D zouden bij klachten van winterdepressie kunnen helpen.
- gebruik kruiden. Kruiden als St. Janskruid hebben hun werking bij depressieve klachten bewezen. Maar ook haver, rozemarijn en ginko biloba kunnen hierbij nuttig zijn. Gebruik ze als kruidenthee of in tabletvorm.
- Verminder stress. Activiteiten als yoga, ademhalings-oefeningen kunnen stress verminderen. Maar ook orde scheppen in je sociale en financiële situatie kan je een rustig gevoel geven.
- Lichaamsbeweging. Beweging geeft energie. Dus wandel, jog of fiets.
- Ga naar buiten. - Een half uurtje in de buitenlucht kan je flink opfrissen, zeker als de zon een beetje schijnt.
- Beperk alcohol gebruik - alcohol kan je depressieve gevoelens versterken.
-Plan leuke activiteiten. - Zorg dat je regelmatig leuke activiteiten of uitstapjes in het vooruitzicht hebt om de winter door te komen.
- Verwen jezelf. Neem een lang bad, zet vaker bloemen in je huis, fleur je huis op met kaarsen, lees een spannend boek, enz.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 16:25

Ik heb ook een winterdepressie en ben net in therapie gegaan, waarbij ook over lichttherapie is gesproken. Dat wil ik heel graag proberen, maar die lampen zijn zó duur! Het lijkt mij dat het echt helpt om elke dag even een overdosis licht te krijgen. Heeft iemand hier van jullie daar zelf ervaring mee? Ik ben erg benieuwd!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:18

heb er ook een vreselijke hekel aan!!!!!!! koud, nat donker brrrr nee niks voor mij. ben altijd blij als het weer 21 december is geweest want dan is de kortste dag weer voorbij en gaat het langer licht worden

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:48

haha fjordjes! ik ben het helemaal met je eens! als het maar de 21ste is geweest, dan gaat het langzaam aan weer beter... gelukkig!!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:05

Hahahaha iedereen hier gaat uitkijken naar de 21e december *LOL*

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:16

heb er ook last van....vreselijk die winter..staan goede tips in, ga ik ook ff proberen (de meeste dan)

en ja na 21 december moet het langzaam allemaal weer goed komen(al gaat dat allemaal niet zo snel:S)

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:41

Spottie, ik ben het met je eens. Ging het maar weer snel beter na de 21e dec. Helaas duurt het dan nog wel een paar maandjes voordat je weer genoeg licht hebt Verdrietig
Wie van jullie doet aan lichttherapie? Ik denk er over na maar wil graag ervaringen horen! Knipoog

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 09:21

Mendi schreef:
Ik heb ook een winterdepressie en ben net in therapie gegaan, waarbij ook over lichttherapie is gesproken. Dat wil ik heel graag proberen, maar die lampen zijn zó duur! Het lijkt mij dat het echt helpt om elke dag even een overdosis licht te krijgen. Heeft iemand hier van jullie daar zelf ervaring mee? Ik ben erg benieuwd!

Je hoeft die lampen toch niet zelf aan te schaffen.
Die hebben ze bij verschillende instanties/organistaties staan.
Mijn moeder is nu bezig met lichttherapie, maar heeft nog niet zoveel gehad.
Dus daar valt eigenlijk nog weinig over te zeggen Vork

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:30

Toevallig komt mijn dochter van 8 net onder de lamp vandaan, zij gaat 10 dagen lang een half uur per dag.Je kan gewoon lezen of tv kijken terwijl je voor die lamp zit.Ik heb ooit zelf zo,n lamp aangeschaft.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:41

Grappig allemaal om te lezen, ook ik heb er last van, maar ik weiger echt me erbij neer te leggen!!!

Ik had de afgelopen tijd alleen maar zin om te hangen en te snaaien en alles werd in de afgelopen weken steeds meer een puinzooi...
Maar gisteravond, na de hele dag doelloos rondgedwaald te hebben en me helemaal volgestopt te hebben met koekjes enzo, was ik het ineens zat, ik ben vanmorgen om half 7 begonnen met alles te oordenen (schoolspullen, huiswerk, kleding, kamer, paardenspullen...alles)
Ik ben nog niet helemaal klaar, maar merk wel dat ik me al vrolijker begin te voelen Tong uitsteken
Vandaag maar ff hard opruimen, studeren en paard trainen, dan kan ik morgen wel ff lekker een zonnebankje nemen... Haha!

Dat wertkt bij mij toch het allerbest, alles ordenen en daarna leuke dingen doen Lachen

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:43

zal ik jullie eens wat vertellen..... over precies 1 maand is de kortste dag alweer! en wordt het weer langer licht!!!!!!!!!!!!!! :J jeuj!!!!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:47

Arrabel schreef:
Ik vond nog wat op internet:

Wat kan je zelf doen?
...
- Ga naar buiten. - Een half uurtje in de buitenlucht kan je flink opfrissen, zeker als de zon een beetje schijnt.
...

dat helpt me juist niet!
Ik heb echt vreselijke last van winterdip, omdat ik het bijna altijd koud heb (weinig spek om me warm te houde:P) in de winter (en rest vant jaar ook). t beste helpt om lekker hele dag binnen bij de kachel te zitten of als ik toch persee naar buiten moet, dan zo dik mogelijk aankleden en wat leuks gaan doen met de paarden.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:29

Voor de mensen die altijd koude voeten hebben:
Concentreer je voordat je naar buiten gaat een poosje op je voeten. Alleen maar aan je voeten denken. Zodat er energie naar je voeten verplaatst. Dan blijven mijn voeten altijd warm! Je kan dit natuurlijk ook toepassen op je handen Lachen Het werkt bij mij altijd, ik ben ook een echte koukleum in de winter Haha!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 09:59

De kou vind ik nog niet eens het ergste Vork
Vooral die korte dagen doen het m...
Maarja nog een maandje, dan wordt het alweer wat beter Ach gut

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:02

Hahaha ik vind het allebei erg Nagelbijten / Gniffelen

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:35

Ik vind het juist vreselijk dat het nu nog zo warm is, Nagelbijten / Gniffelen ik heb juist altijd een zomer dip, vind niets lekkerders dan koud weer Haha!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 15:05

Ja, het tegenovergestelde kan natuurlijk ook...
Ookal hebben daar (denk ik) minder mensen last van Cool
Ik vind de zomer heerlijk, zou het het liefst het hele jaar hebben...
Kan niet wachten totdat het weer zover is Haha!