Zenuwachtig voor mammografie..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Re: Zenuwachtig voor mammografie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:30

@Revanches: da's best apart, want ik liet dus weer een mammo maken omdat mijn borsten zo'n pijn doen, maar de foto's ansich doen geen pijn. En mastopathie zit bij ons in de familie...
Mijn pijngrens zal wel hoog liggen..

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:05

ik heb een erg lage pijngrens en het viel mij echt 100 % mee. Op het moment dat 'ze' zijn platgedrukt hield ik mijn adem in. Ik voelde het dan niet zo trekken. voelde meer bij mijn oksels huid trekken dan mijn borst zelf.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 11:40

Ik laat het maar op me af komen.

Ik wil het toch doen vind het wel belangrijk. En ach.. die pijn gaat ook wel weer over Lachen

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:44

Ik ga het morgenochtend ook even vragen aan de dokter..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:37

heb in het verleden ook foto's moeten laten maken, het maken van de foto's is vervelend je borsten worden enkele keren platgeperst maar op het moment dat het zeer doet wordt de foto gemaakt en is het achter de rug. (wel meerdere foto's. Dit valt dus reuze mee maar ik denk dat je beter zo de uitslag kunt weten dan in spanning zitten of er wel of iets niet goed zou zijn. Sterkte met het onderzoek is zo gebeurd maar geeft wel een heleboel duidelijkheid.

_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:06

mijn moeder heeft dat gehad..
alleen word je borst helemaal geplet zo dat ze het goed kunnen zien...
bij mijn moeder was het positief dus was er niks aan de hand Lachen
succes ermee 8 december!!
groetjes Elise

Rocho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:53

ik vond het vervelend maar niet overdreven pijnlijk, wel koud die platen, en idd wachten op de uitslag vond ik erger.
het verbaasde me wel dat een cup maat c naar een heel dun plakje gereduceerd kon worden
ik ben er dan ook van overtuigd als mannen dit vaker zouden moeten ondergaan er al lang een ander apparaat zou zijn uitgevonden.

maar het is heel goed dat je je laat kontroleren, het komt helaas erg vaak voor. en bij een erfelijk factor moet je gewoon goed opletten. maar laat je niet door angst beïnvloeden.

sterkte meid (vooral met wachten op de uitslag)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:04

tegen woordig hebben ze apparatuur die erg snel weer "los"laat direct na het maken vd foto hoef je niet meer op de zuster te wachten om je te bevrijden

ansich valt he reuze mee
t is even vervelend maaar pijn >? nee dat doet het niet

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:48

Ik heb er vorig jaar ook een gehad.. Was niet echt prettig, maar deed niet echt pijn. Bij mij zijn ze niet van alle kanten 'geplet' omdat ze wilde kijken of er uberhaupt wel iets te zien was.. Omdat ik zo jong ben, net als jij denk ik, is je borstweefsel nog heel dicht ofzo.. Ik weet het niet meer precies :S Mja iig, hebben ze daarna een echo gemaakt. En daar voel je helemaal niks van Knipoog

Clien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:47

Ik ben 22 jaar en mijn dames worden ook elk jaar platgestampt onder dat ding. Mijn moeder heeft borstkanker gehad en het zit in de familie vandaar dat ik ook vroeg onder controle ben gekomen.

Het is geen pretje maar om nou te zeggen dat het heel pijn doet...nee niet echt!
Je moet je gewoon concentreren op je ademhaling. Ik vond het vooral erg vervelend dat je voelt dat je huid wordt meegerekt. Je voelt dat je hals, borstkas en oksels worden strakgetrokken.

Veel succes en maak je niet te druk het is zo over!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 10:38

Vanmiddag 11.30 is het mijn beurt.

Mijn moeder is gisteren geweest en voor het eerste deed het echt heel erg veel pijn. Die zuster trok echt bijna heel mn moeder onder de plaat en ze zit nu op haar werk nog steeds met pijn.

Ik ben niet zo bang voor de pijn, of het onderzoek.. wel de uitslag

Vanmiddag horen jullie meer!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 13:43

Ik ben weer terug uit het ziekenhuis.

Ik weet niet of ik opgelucht of gespannen ben, want heb heel wat te horen gekregen.

Er zijn geen fotos gemaakt (dat verwachtte ik al) omdat ik te jong ben. Ik werd bij de dokter geroepen en ze wilde een echogram maken. Toen ik vertelde dat mijn moeders moeder op haar 39ste en mijn tante op haar 48ste borstkanker kregen vonden ze het toch niet nodig.
Volgens hun hoef ik pas vanaf mijn 35ste iedere jaar te laten controleren. Ze raadde mij wel aan alle gegevens op te schrijven en dan naar het Erasmus MC gaan voor een genetisch onderzoek en een stamboom onderzoek.

Dus ik belde mijn tante (1 van mijn vaders zussen) om te vragen wanneer zij het precies kreeg enz enz.
Toen ze 48 was kreeg ze borstkanker, maar ze heeft al eerder baarmoederhalskanker gehad. Dat wist ik niet.

Mijn andere tante (andere zus van hun dus) is bezig met een onderzoek dus die belde ik gelijk... zij vertelde mij dingen die ik echt nooit had geweten.
Mijn overgrootoma (moeder van mijn vaders vader) heeft ook baarmoederhalskanker gehad. Zij heeft 2 zonenen en 1 dochter (uit een andere vader), en die dochter heeft ook borstkanker gehad. Mannen kunnen het niet krijgen, wel overbrengen en zodoende heeft mijn tante dus borskanker en baarmoederhalskanker gehad. Er zijn nog meer (iets verdere) famillieleden die dergelijke kanker-vormen gehad hebben. En allemaal voor hun 50ste.. en erfelijkheidskanker!
Omdat mijn moeders moeder ook vrij jong borstkanker heeft gekregen ben ik van 2 kanten zeer zwaar genetisch belast.
Daarbij komt nog dat de vrouw van mijn vaders broer ook borstkanker heeft (weliswaar geen bloedverwante voor mij), en dus mijn nichten ook 'gevaar' lopen.

Ik heb het nummer gekregen van de arts waar mijn tante dat onderzoek doet en ga me daar ook voor aanmelden.

Dus.. wordt vervolgd!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:45

Wow dat is wel heftig! Ben benieuwd wat er verder uit gaat komen, succes in ieder geval!

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:52

Dat is inderdaad best heftig Elaine, vind het raar dat ze bij jou geen echo hebbengemaakt

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 13:53

Toen wisten ze (en ik ) nog niet dat er zoveel famillieleden waren met borste- en baarmoederhalskanker

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:53

soow heftig hoor..

ben benieuwd wat er verder uit gaat komen!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 14:08

De behandeld arts die het onderzoek doet voor mijn tante is er vandaag niet, maandag nog een keer proberen.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:33

jeetje elaine! Ach gut

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:45

denk wanneer je nu alles veramelt heb aan gegeven, dat ze neit anders kunnen om je even na te kijken. En vind het onzin dat je pas met 35 nagekeken kan worden. er zijn er zat die het voor hun 35 ste hebben. En zeker nu je weet dat het aan beide kanten in de familie zit. Zal ik maar gewoon aandringen bij de dokter

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:11

Inderdaad gewoon aandringen, had net mijn vriendin an de foon en daar zit het ook in de familie en die had met 17 al haar eerste controle.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:41

Elaine schreef:
Ik ben weer terug uit het ziekenhuis.

Ik weet niet of ik opgelucht of gespannen ben, want heb heel wat te horen gekregen.

Er zijn geen fotos gemaakt (dat verwachtte ik al) omdat ik te jong ben. Ik werd bij de dokter geroepen en ze wilde een echogram maken. Toen ik vertelde dat mijn moeders moeder op haar 39ste en mijn tante op haar 48ste borstkanker kregen vonden ze het toch niet nodig.
Volgens hun hoef ik pas vanaf mijn 35ste iedere jaar te laten controleren. Ze raadde mij wel aan alle gegevens op te schrijven en dan naar het Erasmus MC gaan voor een genetisch onderzoek en een stamboom onderzoek.

Dus ik belde mijn tante (1 van mijn vaders zussen) om te vragen wanneer zij het precies kreeg enz enz.
Toen ze 48 was kreeg ze borstkanker, maar ze heeft al eerder baarmoederhalskanker gehad. Dat wist ik niet.

Mijn andere tante (andere zus van hun dus) is bezig met een onderzoek dus die belde ik gelijk... zij vertelde mij dingen die ik echt nooit had geweten.
Mijn overgrootoma (moeder van mijn vaders vader) heeft ook baarmoederhalskanker gehad. Zij heeft 2 zonenen en 1 dochter (uit een andere vader), en die dochter heeft ook borstkanker gehad. Mannen kunnen het niet krijgen, wel overbrengen en zodoende heeft mijn tante dus borskanker en baarmoederhalskanker gehad. Er zijn nog meer (iets verdere) famillieleden die dergelijke kanker-vormen gehad hebben. En allemaal voor hun 50ste.. en erfelijkheidskanker!
Omdat mijn moeders moeder ook vrij jong borstkanker heeft gekregen ben ik van 2 kanten zeer zwaar genetisch belast.
Daarbij komt nog dat de vrouw van mijn vaders broer ook borstkanker heeft (weliswaar geen bloedverwante voor mij), en dus mijn nichten ook 'gevaar' lopen.

Ik heb het nummer gekregen van de arts waar mijn tante dat onderzoek doet en ga me daar ook voor aanmelden.

Dus.. wordt vervolgd!

Hey Elaine,

Wilde even op je reageren... Ik snap dat je ontzettend geschrokken bent.. Maar.. heeft je moeder ook borstkanker gehad??
Als je moeder geen borstkanker heeft gehad, hoef jij niet per se één van de borstkanker-genen te hebben...
Vanuit je vader krijg je meestal niet het borstkanker-gen, kan wel, maar gebeurt niet vaak.
Als ik jou was, zou ik bloedtest aanvragen, als je daar nu al aan toe bent, zodat ze kunnen onderzoeken of je het gen hebt...

Mijn moeder en al haar nichten en tantes hebben borstkanker gehad, ik moet me vanaf mn 22e laten controleren...
Wel voel ik regelmatig aan mijn borsten, maar ik ben niet bang dat ik borstkanker krijg...
Misschien ook wel door de instelling die mijn moeder had toen zij borstkanker had...

Wil je veel sterkte wensen Ach gut En als je wil pb'en, mn inbox staat open!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 18:47

Ik laat sowieso een gentest doen.

Maar mannen dragen het mamma-gen wel en kunnen het zeer gemakklijk overgeven op dochters. En mijn moeder heeft (nog) geen borstkanker, maar kan wel het gen overgeven.

En omdat ik aan beide erfelijk belast ben heb ik wel superveel kans!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:16

en ook genen test zegt niet alles
ze kunnen alleen zeggen of het erfelijk is niet dat het niet erfelijk is
en idd mannen kunnen het ook hebben/krijgen zeker als ze erfelijk belast zijn
zelf goed iedere maand controleren !
niet pas op je 35ste !

als je der optijd bij bent zijn ze heel erg knap !
dus blijven controleren

bij ons in de familie is de erfelijkheid niet bewezen
en toch mag mijn zusje ieder jaar foto laten maken

zou het eisen ..

en belangrijkste is en blijft de zelf controle niemand kent jouw borsten zo goed als jij zelf

en eigenlijk zouden alle dames dat moeten doen ..

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 14:14

Als ik niet het erfelijkheidsgen draag mag ik vanaf 25 fotos laten maken.

Ik heb net een heel pakket formulieren gekregen dat ik in moet vullen zodat ik deel kan nemen aan het onderzoek