Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elaine schreef:Ik ben weer terug uit het ziekenhuis.
Ik weet niet of ik opgelucht of gespannen ben, want heb heel wat te horen gekregen.
Er zijn geen fotos gemaakt (dat verwachtte ik al) omdat ik te jong ben. Ik werd bij de dokter geroepen en ze wilde een echogram maken. Toen ik vertelde dat mijn moeders moeder op haar 39ste en mijn tante op haar 48ste borstkanker kregen vonden ze het toch niet nodig.
Volgens hun hoef ik pas vanaf mijn 35ste iedere jaar te laten controleren. Ze raadde mij wel aan alle gegevens op te schrijven en dan naar het Erasmus MC gaan voor een genetisch onderzoek en een stamboom onderzoek.
Dus ik belde mijn tante (1 van mijn vaders zussen) om te vragen wanneer zij het precies kreeg enz enz.
Toen ze 48 was kreeg ze borstkanker, maar ze heeft al eerder baarmoederhalskanker gehad. Dat wist ik niet.
Mijn andere tante (andere zus van hun dus) is bezig met een onderzoek dus die belde ik gelijk... zij vertelde mij dingen die ik echt nooit had geweten.
Mijn overgrootoma (moeder van mijn vaders vader) heeft ook baarmoederhalskanker gehad. Zij heeft 2 zonenen en 1 dochter (uit een andere vader), en die dochter heeft ook borstkanker gehad. Mannen kunnen het niet krijgen, wel overbrengen en zodoende heeft mijn tante dus borskanker en baarmoederhalskanker gehad. Er zijn nog meer (iets verdere) famillieleden die dergelijke kanker-vormen gehad hebben. En allemaal voor hun 50ste.. en erfelijkheidskanker!
Omdat mijn moeders moeder ook vrij jong borstkanker heeft gekregen ben ik van 2 kanten zeer zwaar genetisch belast.
Daarbij komt nog dat de vrouw van mijn vaders broer ook borstkanker heeft (weliswaar geen bloedverwante voor mij), en dus mijn nichten ook 'gevaar' lopen.
Ik heb het nummer gekregen van de arts waar mijn tante dat onderzoek doet en ga me daar ook voor aanmelden.
Dus.. wordt vervolgd!