Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
luuntje schreef:Iedereen heeft het maar over dat artsen handschoenen dragen.
Maar in praktijk heb ik toch wel anders meegemaakt.
Zowel bij KNO artsen als bij een reumatoloog en revalidatiearts.
Uiteraard werden na onderzoek wel de handen gewassen.
Dus ik denk dat besmetting heel makkelijk kan plaatsvinden.
luuntje schreef:Iedereen heeft het maar over dat artsen handschoenen dragen.
Maar in praktijk heb ik toch wel anders meegemaakt.
Zowel bij KNO artsen als bij een reumatoloog en revalidatiearts.
Uiteraard werden na onderzoek wel de handen gewassen.
Dus ik denk dat besmetting heel makkelijk kan plaatsvinden.
pugie schreef:Een chirurg snijdt of prikt zichzelf echt wel eens hoor tijdens een operatie.
Messen en naalden zijn scherp zoals je weet en worden veelvuldig gebruikt.
Door gehaastheid en onoplettendheid zit een ongeluk in een erg klein hoekje.
Ik zou in ieder geval geen chirurg aan mijn lijf willen hebben die hepatitus, aids whatever heeft.
Snoevie schreef:jawel,maar STEL dat er toch om een of andere reden iets misloopt en iemand word besmet met HIV,dan zit je goed in de nesten.
en al is de kans heel klein,hij is er toch.
gabyfedde schreef:Als je bloed-bloed contact hebt met iemand met HIV dan heb je 0.01% kans om ook besmet te raken.
Shadow0 schreef:Snoevie schreef:jawel,maar STEL dat er toch om een of andere reden iets misloopt en iemand word besmet met HIV,dan zit je goed in de nesten.
en al is de kans heel klein,hij is er toch.
Het medische beroep hangt van kansen en risico's aan elkaar. Je weet nooit iets zeker, je hebt geen garanties, en je moet risico's nemen.
Van de ene kant denk je: maar elk klein kansje wat je uit kan sluiten, is mooi meegenomen. Maar zo werkt het niet helemaal. Want op die manier moet je zo veel mensen uitsluiten. Mensen met psychische stress maken meer fouten, dus gevaarlijk, dus uitsluiten. Beginners maken meer fouten, dus gevaarlijk, dus uitsluiten: uiteindelijk hou je niemand meer over.
Je moet dus kijken naar de getallen... en dan kun je zeggen dat een risico van 1 op 1000 niet aanvaardbaar is, maar 1 op 100.000 bijvoorbeeld wel. Je moet ergens een grens trekken want je hebt nooit volledige zekerheid.
(En: als je bij een operatie besmet wordt door een chirurg dan is er blijkbaar iets heel erg mis gegaan, en is de kans heel groot dat je al bent overleden aan de gevolgen van een infectie, voordat je ooit iets van een HIV-besmetting hebt kunnen merken. Dan is er namelijk niet-steriel materiaal in contact met bloed gekomen, en dat is ook zonder HIV ontzettend gevaarlijk.)
Overigens weet ik niet precies wat de risico's en kansen zijn, maar je MOET je hierbij wel baseren op cijfers van werkelijke risico's, en niet op het idee dat je alle mogelijke risico's uit kunt sluiten. En ook moet je voorkomen dat je je beslissing neemt omdat Aids nou eenmaal heel angstaanjagend klinkt (en griep bijvoorbeeld niet, terwijl dat misschien meer doden veroorzaakt).
Misser schreef:gabyfedde schreef:Als je bloed-bloed contact hebt met iemand met HIV dan heb je 0.01% kans om ook besmet te raken.
Zo klein maar? Is het bij Aids hoger?
nienke1208 schreef:
HIV is het virus waaruit AIDS voortkomt... De kans is niet groter bij AIDS, omdat het HIV-virus al in je bloed zit... De samenstelling van het virus verandert niet als het tot uiting komt.