Whiplash? Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

terorita

Re: Whiplash? Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:53

trutje schreef:
Heel veel sterkte en succes bij de manueel therapeut. Het is niet niks als het opeens "echt" is Ach gut

@terorita=> Wat heeft de chiropractor dan gedaan?

hij is vooral bezig met mijn werfel kolom, nekspier, en linker arm
ga d'r nu nog eens per maand heen.

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:08

trutje schreef:
@chas, ik ben ook echt wel een doorzetter hoor, maar het door de pijngrens heen gaan heeft bij mij meer kwaad dan goed gedaan. Ik vind het heel fijn dat je man daar baat bij heeft gehad, maar om dan te zeggen dat je gewoon door moet zetten je wil niet weten hoe vaak ik huilend van de pijn en radeloosheid onder de hete douche zit in de hoop dat mijn spieren wat ontspannen, ik moet soms gewoon overgeven van de pijn.
Na 6 jaar ben ik nog steeds niet weer gezond en heb ik elke dag klachten en pijn. Maar ik werk wel weer 3 halve dagen en ik vind het verschrikkelijk dat ik niet meer kan werken in een week en dat ik het weekend nodig heb om weer bij te komen. Maar ik kan er dus heel slecht tegen als iemand zegt dat je maar gewoon door moet zetten en dat het dan wel over gaat, ik ben een half jaar lang naar een revalidatie centrum geweest om weer te leren zelfstandig te kunnen functioneren. Dus geef geen oordeel als je niet zelf weet hoe het is.

Sorry ,Maar het is zeker niet mijn bedoeling om dat zo te zeggen hoor ! Ach gut
Zo herkenbaar allemaal wat jij verteld ,Daarom zei ik ook de ene whiplash is de ander niet .
Ze hebben overal een taktiek voor ,Probeer eens een afspraak met winnock te maken ,Er moet gewoon een oplossing voor zijn ? Zo ook ,waarom zijn die 4 alweer volledig aan `t werk ,Diegene die al jàren pijn hadden ? Dus het moet goed zijn .
Oordeel kan ik zeker wel geven ,Weet wel dondersgoed wat whiplash patienten mee maken .

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:31

Misschien handig voor de mede-whiplashers. Ik ben op een leuk forum terechtgekomen www.whiplashinformatie.nl Wie weet hebben jullie hier ook veel aan!! Ik zeker wel en er hebben toevallig heel wat mensen paarden daar.

Chas: ik ben blij dat je het toch niet zo bedoeld hebt. Ik had je berichtje gelezen en wist even niet hoe ik er op moest reageren. Zelf zit ik nu bij heliomare omdat ik teveel klachten over het winnock heb gehoord. Ik heb toen de keuze heliomare genomen omdat ik daar betere verhalen over kreeg. Ik wil niet zeggen dat het winnock slecht is maar was een persoonlijke keuze.

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:36

Tuurlijk bedoel ik dat zo niet .Als je het typt komt het anders over volgens mij ?

Alles uit een goed hard hoor Knipoog

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:57

goed hard hoeft het niet maar het mag wel van een goed hart komen hoor!

groetjes ilse

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:03

Helaas ben ik op mijn 12 zo hard gevallen dat ik op een haar na mijn nek niet brak, paard van volle rengalop naar stilstand..

Mijn gezicht lag open, mijn cap was scheef, mijn nek in de kreukels..

36 foto's zijn er gemaakt, alleen maar van mijn nek. 2 jaar lang met kraag, fysiotherapie, uiteindelijk een sportmasseur.. Als die laatste man er niet was geweest had ik nu in een rolstoel gezeten, zo erg was het!

Ik kan je aleen maar aanraden op je strepen te gaan staan! Laat je niet met een kluitje het riet insturen, laat je onderzoeken, neem je rust, zorg dat je het warm en soepel houd en niet onbelangrijk, probeer een verdomd goede sportmasseur te vinden die je boeltje losmaakt..

Bij mij is het nooit meer 100% goed, ik kan links over de schouder kijken, rechts red ik het niet, ik kan er prima mee leven, maar de boel is bij mij maar voor 90% goed, ik ben nu 27 en 15 jaar verder, nog is de boel knetterhard in mijn nek. Het moge een wonder heten dat mensen het niet zien aan mij, de mensen weten het pas als ik het ze vertel Lachen

Ik wil je niet bang maken, maar probeer er alles aan te doen om het te verhelpen.. Je zult er anders later altijd last van houden.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:34

Oke, ik had het verkeerd begrepen. Foutje Bloos
Ik heb ook niet zulke hele goede verhalen gehoord over winnock, daarom ben ik daar niet heen gegaan. Maar ik ben ondertussen al bij 3 fysiotherapeuten, een manueel therapeut, bij mensendieck, cesartherapie, een orthopeed en bij een pijnarts in het academisch ziekenhuis geweest. de laatste heeft mij doorgestuurd naar een revalidatiecentrum.
Ik heb even mijn buik vol van artsen en oefeningen, na 6 jaar wil ik gewoon weer "normaal" kunnen gaan leven. Het is genoeg.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:32

Ik heb het gehad van een flinke bokpartij van me pony, ik ben er wel van genezen, maar heb na veel werk (lang mesten, vegen) pijnlijke schouders en nek (rechts heeeel erg!) eerst liep ik er de hele dag mee, maar nadat ik in een waterbed heb geslapen hield het op Lachen

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:38

Waterbed ?? bij mijn man was het juist andersom ... Bloos

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:01

Ik heb een whiplash opgelopen toen het "nog niet bestond" zeg maar, gevolg bijna zeventien jaar mee doorgelopen, allerhande vage klachten gehad die achteraf gezien allemaal terug te voeren zijn (evenwicht, coördinatie, concentratie, emotionele buien (op het depressieve af, hoofdpijn, kaken die uit de kom schoten, pijn in nek schouders en armen, uitval van arm en been rechts en ga nog maar even door) menig therapeut bezocht in die tijd.
Tot ik niet meer normaal kon functioneren, paar uurtjes werken en mijn bed weer in, uurtje tv kijken en mijn bed weer in. Toen kwam ik terecht bij een manueeltherapeut de de link legte naar het ongeval 17 jaar geleden...................
Toen ben ik terechtgekomen bij een revalidatie centrum waar ze me geholpen hebben zo optimaal mogelijk te functioneren binnen de mogelijkheden want meer is er niet aan te doen en ik moet zeggen dat ik daar heel veel aan heb gehad.

Ik kan je zeggen, doe het rustig aan, ga niet over je pijngrens en pas dus ook op met pijnstillers omdat je dan toch je grenzen gaat verleggen. Met een kraag moet je ook voorzichtig zijn omdat je je spieren wel ontlast maar ook slap maakt. Ik gebruik hem soms ook als ik eigenlijk te moe ben om mijn hoofd omhoog te houden..............

Voor wat betreft het paardrijden, dit is voor mij therapeutisch, je moet op je houding letten, je spieren trainen om je hoofd "vast te houden" en toch alles los te houden door de beweging.
Soms heb ik dagen dat ik bijna alleen maar stap maar dan ben ik wel gelijk mijn hoofdpijn even kwijt.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik me beperk tot dressuur, en af en toe een bosritje. Crossen en springen is een te grote belasting gezien de houding.......................

Pfffffff, heel verhaal geworden. Maar als je nog iets wilt weten hoor ik het wel

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:36

hier nog een klantje.. en een zwaar geval Boos!

ik ga ff zien wanneer ik tijd heb om hier mijn verhaaltje te zetten

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:52

Hier nog een whiplashgeval.

Op mijn 15e heb ik mijn whiplash opgelopen.
We reden met de auto en moesten een noodstop maken voor een hert dat het bos uit kwam zetten, helaas had ik het niet aan zien komen en ben dus vol in de gordel geklapt en vervolgens weer achterover gedrukt door de gordel, en sindsdien heb ik er dus last van.

Ook ik heb net als de meesten van jullie vrij veel klachten eraan over gehouden
Slaapproblemen, veel pijn, continu moe zijn, reactievermogen niet meer super, concentratie en dergelijke allemaal veel minder geworden sinds toen. (geen zin om alle klachten nu te omschrijven)

Ik heb een jaar lang bij een fysiotherapeut gelopen maar dat is er niet beter op geworden.
Het enige dat hij deed was 10 minuutjes masseren en dat 3 keer per week.
Maar als ik er weg kwam dan ging ik regelmatig bijna tegen de vlakte en de rest van de dag kon ik het wel vergeten om iets te gaan doen.

Op dit moment slik ik veel pijnstillers om het nog enigszins dragelijk te maken en regelmatig op de bank gaan liggen met een warme kersenpitkussen.
Paardrijden doe ik nog steeds wel, maar na een uur rijden ben ik helemaal afgepeigerd en kan ik niks meer.

Nou lang verhaal geworden pfffff

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 21:24

Jullie die ook nog steeds rijden zijn na een uurtje rijden ook zo afgepeigerd he.
Ik ook. Ik hou het eigenlijk nog geen 20 min vol met veel stappen enzo, maar Tavanta je hebt er wel gelijk in dat het therapeutisch kan werken. Leren je spieren onder controle te houden he en dan te ontspannen. Goed voor je paar dne voor jouw nek Knipoog

Op dit moment weet ik eigenlijk even helemaal niet wat ik moet doen.
Ben ook na even hobbelen bekaf.
Van de week bij mijn bedrijfsarts geweest. Ik werk nu al 3 ochtenden en hij vond dat ik wel kon uitbreiden.
Maar ik ben secretaresse en als ik 5 min achter mijn pc heb gezeten krijg ik last van mijn nek.
Kortom hij vond dat whiplash maar overdreven iets was (wat een eigenwijze K**** bedrijfsarts) en dat ik me maar erover heen moest zetten en door moest gaan....zucht.
Dus het wordt uitbreiden voor me, dus over mijn grens heen gaan.
Ga morgen toch maar letselschad advocaart bellen en ik had van iemand de jan van breemen kliniek doorgekregen. Eens kijken of zij me kunnen helpen.
Meteen een afspraak maken voor een scan, want tja met die zeurende verzekering enzo weet je maar nooit waar ze later om gaan zeuren enzo.

Kortom...ben ik blij dat ik er met jullie wel over kan praten en al die andere.... Boos!

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 21:24

ulleke schreef:
hier nog een klantje.. en een zwaar geval Boos!

ik ga ff zien wanneer ik tijd heb om hier mijn verhaaltje te zetten

Doe maar rustig aan hoor.......

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:05

Heb een whiplash als gevolg van een ongeluk met een paard. het is inmiddels bijna 10 jaar geleden. Bij mij is het chronisch geworden doordat de artsen er pas een jaar later achter kwamen wat ik had. (Doordat het geen auto ongeval was)

Heb 2 jaar gerevalideert maar ben er niet veel mee opgeschoten. Heb 24 uur per dag hoofdpijn en vaak migraine. Verder altijd pijn in mijn nek en schouders. Duizelig enz.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:11

Wat ik me afvraag, hebben jullie ook zo'n last van jullie rug? Ik heb veel moeite met recht staan en dingen tillen.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 20:21

trutje schreef:
Wat ik me afvraag, hebben jullie ook zo'n last van jullie rug? Ik heb veel moeite met recht staan en dingen tillen.

De last die ik heb aan mijn rug is een groot gebied.
Vanaf mijn onderrug tot tussen mijn schouders. Tillen gaat soms, maar soms ook niet, hangt van mijn lichamelijke bui af Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:14

Heb ik inderdaad ook. Maar heb naast de whiplash ook nog eens twee ernstige hernia's

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:38

Goh wat herkenbaar zeg! Ik ben in de zomer van 2000 aangereden van achter toen ik zelf stilstond in de file! Pas ’s avonds ging het pijn doen ik kon niet zelf meer eten kon me hoofd alleen maar stil houden en niet op zij kijken. Pas twee weken later naar de huisarts. Naar het ziekenhuis foto’s laten maken! Wat een ramp daarvoor moest ik mijn schouders naar beneden doen en dat ging dus niet! Hebben ze aan elke arm een jerrycan met inhoud gehangen! Ik dacht dat ik dood ging van de pijn!Op de foto’s was helaas niets te zien, maar ik bleef pijn houden. Ik ben doorverwezen naar de neuroloog maar die kon niets voor me doen en ook naar de fysio. Ik heb een jaar in de ziektewet gezeten omdat ik gewoon niets kon doen behalve 2 x per week naar de fysio. Ik heb in totaal 2 jaar bij de fysio gelopen. En direct na het ongeluk een letselschade expert die me adviseerde om thuis te blijven. Terwijl ik net 21 was en had zoiets van nee ik ga niet zo jong de WAO in!
Dus ik hard aan t solliciteren gegaan en aangenomen bij een accountantskantoor. Niets gezegd over de whiplash. Het was ontzettend zwaar ik was om 1700 klaar en om 1730 thuis ff eten en gelijk een uurtje slapen. En daarna nog naar me paardje! Voor het ongeluk reden we M en na t ongeluk kon ik niets meer! Nu rij ik nog steeds ik kan wel lang rijden maar ben net als jullie daarna kapot, heb ik hoofdpijn en kan slecht slapen. Maar ik zet door mijn vriend steunt me super en ik doe gewoon de dingen net als iedereen. Alleen wel met pijnstillers! Soms heb ik goede dagen en de slechte dagen tja die vergeet ik liever. Ik werk nu nog steeds fulltime en het gaat tot nu toe goed. Ik geef niet zo snel op en kan ook absoluut niet stil thuis zitten.
Ik hoop dat jullie gewoon door kunnen gaan met leven want eerlijk het is zo en je komt er nooit helemaal van af! Je moet er echt mee leren leven! Ik wens jullie heel veel succes en ga gewoon door! Sterkte Sharon

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 21:51

Wel fijn he als je omgeving je zo steunt.
Mijn man steunt me ook zo ontzettend en begrijpt me als ikme niet zo lekker voel. Of moe ben enzo.
Mijn werk daar en tegen zitten me wel iets te pushen om meer te gaan werken.
Net zoals die bedrijfsarts. Volgende week een dag uitbreiden met werken.
Dan wordt het dus 4 dagen van 4 uur. Eens kijken hoe me dat bevalt.
Ga trouwens volgende week naar een sportrevalidatiecentrum om onder begeleiding te revalideren. Chiropractie heeft geen nut gehad dus ik hoop dit dus wel. Ben benieuwd hoe ze het gaan aanpakken. Zijn meestal 2 x per week behandeling van een uur.
Dit dan onder begeleiding van een fysio enzo.
Zit trouwens te twijfelen of ik een letselschade advocaat in zal schakelen.
Wat denken jullie?
Volgens mijn contactpersoon bij Achmea persoonschade is het niet nodig maar ja het gaat hun natuurlijk geld kosten dus ze zullen het wel afraden (kost hun minder geld uiteindelijk).

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:35

Ik zou zeker een letselschade advocaat inschakelen! Heb ik ook gedaan omdat het niet mijn schuld was. Het proces duurde dire jaar maar ik heb wel flink wat uitgekeerd gekregen... En heb dus een nieuwe auto kunnen kopen!! Gewoon doen zou ik zeggen ik heb de Palsgroep in Den Haag gehad ze waren erg goed! Succes!

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 13:52

Ik heb van de week een afspraak met de advocaat van mijn werk.
Eens kijken of zij mij meer info kunnen geven.
Ik heb ook een nr. van een letselschade advocaat uit amsterdam.
Je hebt wel gelijk shcmarathon om er een in te schakelen. Straks is dit ook een proces van jaren (slik)
Heb jij toen ook een scan van je nek enzo moeten laten maken?

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:55

Nou helaas niet. Een MRI was toen niet gebruikelijk, wel röntgenfoto's maar daarom was niets te zien. Ik zou zowiezo alle rekeningen en kosten die maakt en al gemaakt hebt goed bewaren ivm bewijsmateriaal! Tja en dat het jaren duurt kan alleen maar positief zijn omdat ze er dan echt werk van maken!

Anneke2384

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:18

Hier nog eentje!

Leuk dat er een topic over is. Ben ook lid geweest van een whiplash-forum, maar dat waren voornamelijk oudere mensen en over het algemeen negatief.

Heb een paar jaar geleden een whiplash opgelopen door een auto-ongeluk (een klassieker: kop staart tijdens gladheid) en ik merk vandaag de dag nog steeds de gevolgen.
Daarvan is de nekpijn nog het ergste, maar als dat lang duurt en ik doe er niks aan krijg ik hoofpijn, duizeligheid en wordt erg moe.

Ze hebben bij mij niet veel kunnen vinden (heb meerdere onderzoeken gehad), enige wat ze hebben gezegd is dat een nekwervel een beetje verschoven zou kunnen zijn geweest (hoe vaag).
Ik kwam en kom verder ook niet in aanmerking voor speciale behandelingen.

heb een halskraag gekregen voor langere tijd, en ik moet zeggen dat het goed bevalt. Het was een verademing toen ik hem omkreeg, pijn zakte direct een heel stuk weg en op langere termijn merkte ik dat ik veel meer kan met de kraag om.

Inmiddels zijn mijn klachten wel een heel stuk minder geworden, en ik heb me er maar bij neergelegd. Leuk is anders, dat wel.

Met het rijden heb ik tegenwoordig weinig problemen en daar ben ik echt superblij om!
Voor lange ritten heb ik wel een halskraag (een wat minder stevige en niet zo'n hoge) voor tegen het schokken. ik rij dan ook met cap, combinatie ziet er mss raar uit maar het werkt wel. Je kunt alleen wat lastiger opzij kijken...

Met de verzekering is alles wel redelijk goed gekomen, maar ik verwachtte toen niet dat ik er nu nog last van zou hebben. Om nu nog te gaan procederen wordt lastig, en ik heb er ook niet echt zin meer in.

Heb dus zoals ik al schreef weinig behandelingen gehad, naast wat pijnstillers en dus een nekkraag.

Er gaan heel veel verhalen rond dat het dragen van een kraag slecht zou zijn, maar ik heb dat bij verschillende artsen nagevraagd. Die waren het er allemaal over eens dat het niet per se slecht hoeft te zijn, als je maar zorgt dat je nekspieren voldoende beweging krijgen. Draag je de kraag 5 dagen achter elkaar is het niet goed, maar voor een 6 uur per dag is het geen probleem. En daar zit ik meestal niet aan, tenzij ik een keer een dag wegga, shoppen ofzo.

Wat waren jullie ervaringen met een kraag (voor degenen die m gekregen hebben)?

groetjes Anneke

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:35

mynique schreef:
trutje schreef:

De last die ik heb aan mijn rug is een groot gebied.
Vanaf mijn onderrug tot tussen mijn schouders. Tillen gaat soms, maar soms ook niet, hangt van mijn lichamelijke bui af Knipoog

bij mij blijft de pijn dus juist vanaf tussen de schouder bladen naar de nek toe.
onder rug en benen heb ik gelukkig geen last van
ik kan goed functioneren, alleen als ik moe ben, of als het kouder worde, is het net of mijn nek op slot slaat, naar rechts draaien met mijn hoofd gaat nog wel goed,
maar de draai naar links gaat niet, dat doet erg zeer, die pijn straalt dan uit naar mijn linker arm, heb dan steeds een tintelent gevoel in mijn arm, net alsof ie slaapt zeg maar.
ga ik naar de chiroprator, zet ie alles weer ff recht in me nek, ben ik dood moe als ik daar vandaan kom, maar de pijn is weer zo goed als weg.
ik ben een winter mens ben gek op ijs en sneeuw, alleen vindt mijn nek dit weer niet zo leuk.
loop vanaf de herfst to a het voorjaar eigenlijk altijd met coltruitjes of sjaals om rond.
om de boel maar een beetje warm te houden
'zomers heb ik eigenlijk geen last, alleen blijf ik dan ver uit de buurt van airco's zodra die dingen staan te brullen.
krijg ik last van me nek,