Hoog sensitief & woede

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caritas

Re: Hoog sensitief & woede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:41

Ik heb het soms, dat ik moet huilen van boosheid. Vaak is dat als ik zo ontzettend boos ben dat je, als het ware, van gewoon normaal naar witheet bent gegaan. Het gebeurt gelukkig niet zo vaak hoor. Gewoon huilen, tsja, meestal in die ene week van de maand. Dan kan ik gewoon niet zo goed tegen wie/wat dan ook. Huilen van het lachen heb ik wel heel regelmatig en dan zijn er ook mensen die raar naar je kijken omdat je gewoon echt tranen met tuiten huilt dan. Of ik hoog sensitief ben, zou ik niet weten. Ik pik wel heel snel op hoe mensen in mijn omgeving zich voelen. Erg gevoelig voor sfeer dus. Ook niet altijd even leuk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:14

Mijn dochter heeft het ook en ze is dan vooral boos op haar klasgenoten, ze zegt dan hun storen mij en ik kan dan niet werken.Ik zeg dan nee jij stoort je aan hun, maar ze gaat naar iemand toe die haar begeleid zo dat ze zich leert af te sluiten op bepaalde momenten. En haar school resultaten schieten echt omhoog,het is langzaam een ander kind aan het worden ze kan weer lachen.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:33

Ben ook duidelijk een HSP'er volgens diverse testen...ik vind t wel vervelend, merk meer nadelen dan voordelen. Jank ook heel snel en vaak, en kan er inderdaad niet tegen als iemand zijn stem verheft of iets negatiefs tegen me zegt (zit ook deel perfectionisme bij) dan gaat mijn hart heel snel kloppen, krijg zweethanden en ga trillen en dan moet ik me echt inhouden om niet te gaan janken. Vind dat zo irritant! schaam me er ook voor.
Maar voordelen merk ik dus idd niet.

edit: hebben jullie ook last van angst??

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:56

Mijn dochter kan zeer angstig zijn maar we zijn er achter gekomen dat zij van alles om haar heen ziet die andere niet zien,een kind verliest zijn paranormale vermogen op een bepaalde leeftijd.Maar op school kwamen ze erachter dat zij dat vermogen nog steeds heeft.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:14

Ik ga ook heel snel huilen als ik boos, gefrustreerd ben of als iemand ergens commentaar op levert waar ik juist geen commentaar op wil hebben. Meestal kom ik dan ook niet meer uit m'n woorden en krijg ik de neiging iemand een ontzettende rotknal te verkopen.
Waar ik op zo'n moment al helemaal niet tegen kan is als mensen me dan gaan betuttelen en proberen te troosten met dingen die me toch niets boeien. Ik heb het bijv. nog steeds erg moeilijk met de dood van Estelle en ik wil er gewoon niet over praten, dan ga ik altijd huilen en als mensen dan nog gaan zeggen "Maar ze heeft toch een fijn leven gehad?" moet ik echt moeite doen om niet compleet door het lint te vliegen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:10

Ik heb het niet alleen met boos zijn.
Maar eigenlijk met alle emoties.
Lijkt wel of alles heftiger is als bij anderen.
Ik kan vrolijk worden van de kleinste dingen, en idd ook heel boos.
Zo kan ik me dingen ook vreselijk aantrekken, ook al heeft het niks met mij te maken.

lyndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:11

ja ik ben er ook zo eentje, baal er best van maar kan helaas niets aan doen Ach gut . ben heel gevoelig voor ruzies,leugens etc. ik kan daar zo boos of verdrietig over worden dat ik 9 van de 10 keer zit te janken Bloos
als ik bijv, ruzie met mijn ouders of exvriend heb begin ik al meteen te janken.

en alle emoties zijn heftig, als iemand ziek is of mijn paard dan heb ik de ergste rampscenario's in mijn hoofd en maak van een mug een olifant...

mijn broertje noemt me 'drama queen' .. maar dat ben ik dan weer net niet, vind ik Bloos

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:23

Ik heb dat ook.
Ik ben ook niet snel boos maar als ik het wordt laat ik het wel merken. Huilen doe ik ook maar dan van binnen. Ik hou het altijd in.
Ik voel me nu ook klote en zit het nu ook steeds in te houden. Als ik alleen ben of bij m'n paard dan kan ik het laten gaan dan ziet niemand het.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:23

Ik ben niet snel echt kwaad.. Maar als ik ruzie heb ga ik ook snel huilen.. Vooral dan als het ruzie is met mensen die ik echt graag heb!
Als er iets niet lukt ofzo kan ik ook zo snel teleurgesteld zijn en dan krijg ik ook direct tranen in mijn ogen... Of als ik het gevoel heb dat ik alles mis doe... Jé Verward Ik schaam me dan echt wel! Maar je kan het gewoon niet tegenhouden.

Henri3kjuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:28

ja heb ik ook,
als ik echt heel boos ben komen er tranen opzetten het is niet echt huilen maar de tranen rollen er gewoon uit! soms zelfs zonder dat ik het zelf doorheb omdat ik dan zo boos ben. en soms ook ja ben ik zoo vreselijk teleurgesteld dat ik ervan kan huilen! en soms zelfs is er niet eens een aanleiding dan zit ik in een dipje ofzo en van 1op het andere moment kan ik zo in huilen uitbarsten heel vervelend Scheve mond

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 22:30

Nu ben ik niet boos maar ik baal, soms kan ik mijn gevoelens niet plaatsen en het enige wat ik wil is even lekker huilen.

Ik word gek van de spanning, van bepaalde dingen waar ik gewoon even doorheen moet.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:33

denk dat t de puberteit ook is moet ik zeggen hoor.. sinds ik een jaar of 14 ben heb ik hier ook last van.. zal met twee jaar wel minder worden Ja

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:40

ik huil niet snel als ik kwaad ben..
maar als ik huil terwijl ik zeer kwaad op je bent..
dan moet je heel snel weg rennen.. want dan heb je het ver geschopt
zo heb ik een x een jongen die mij de heletijd zat uit te schelden voor vieze kútkankergothic en me de heletijd liet struikelen en voor schut zette een keer al jankend in elkaar getrimt..
die jongen heeft toen ongeveer een week lang mank gelopen en heeft me nooit meer aangekeken laat staan dathij me heeft uitgeschodlen

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:41

haha .. go darkmoona Cool

Bollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:31

allemaal heel herkenbaar. Ook bij vloeien heel snel en rijkelijk de traantjes, inderdaad als ik boos ben, teleurgesteld of als me onrecht wordt aangedaan.
Ook de emotionele pijn van andere mensen/dieren raakt mij enorm en kan ik soms echt beroerd van zijn. In de loop der jaren heb ik wel enigzinds geleerd me daarvoor af te sluiten, anders heb je zelf geen leven meer.
Heb ook altijd heel sterk een eerste indruk bij mensen die eigenlijk altijd correct blijkt te zijn. Dan zul je zeggen wat heeft dat er nu mee te maken.. nou... ik zal het proberen uit te leggen.
Veel mensen balen er van en vinden het lastig. Nu sinds een jaar of 2 denk ik daar heel anders over. Ik zie het als een hele mooie eigenschap. Doordat je juist zo gevoelig bent, pik je bepaalde signalen van andere mensen vaak eerder op. Dat botst dan vaak wel, want bedoelde of onbedoelde " vijandelijke" signalen die anderen niet eens opmerken komen bij jou wel aan. Maar juist deze eigenschap maakt dat je dus vaak in een vroeg stadium al beter op bepaalde situaties kunt inspringen dan iemand die denkt dat het allemaal koek en ei is en dan ineens de grote klap krijgt... Hoop dat jullie het nog een beetje snappen wat ik hier probeer te verwoorden.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:38

ik ben zelf gelukkig het tegenovergestelde een echt nuchtere groninger. maar mijn zus daarin tegen. echt erg, als we ook ruzie krijgen ofzo dan komt alles naar boven wat haar dwars zit en huilt binnen no time. vooral als ze ongesteld is, dan moet je echt weg wezen want bij het minst of geringst barst ze in tranen uit. heb ook wel medelijden met haar vriend, die krijgt echt de volle laag als hij 1 verkeerde opmerking maakt. en toen we allebei nog thuis woonde was ik altijd de l*l. soms ook als ik bij haar thuis ben dan is ze het ene moment poeslief en het andere moment een feeks. dan ga ik ook weg, en krijg ik later weer een sms van dat ze het allemaal niet zo bedoelde enz enz. ze wil nou met de huisarts gaan overleggen of ze een andere pil kan krijgen, misschien dat dat kan helpen. hoop het voor haar want ze heeft zichzelf ermee, en word er soms depri van. en dat is echt zielig.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:06

Ik ben ook hoogsensitief, net zoals mijn mams en broer (mijn pa niet, wat ergerlijk kan zijn) en zodra ik moeite heb met iets te vertellen bijv. mam ik wil een tattoo, mam, ik wil dat mijn paard hierheen komt, of gewoon als ik boos of teleurgesteld bent; de tranen komen automatisch.
Zo ongelooflijk irritant, want geen ruzie komt zonder tranan, terwijl je helemaal niet huilen wil.

Ongelooflijk ergerlijk om voor dit K*tleraar een potje te gaan janken omdat je het niet eens bent met hem.
De emoties lopen te hoog, en als uitlaat word er gejankt, zo ongeloof ergerlijk.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:34

wow....... ik ben niet de enige !!!!!!!!!!!!!
Dat wist ik natuurlijk wel, maar toch is het heel fijn om te lezen dat ook op het (nu al) zo vertrouwde bokt, medestanders zitten. Wat natuurlijk niet vreemd is - want waar kun je beter je emoties kwijt dan bij je beesten, zij oordelen nooit.

Huilen, nouwww, wel gauw tranen in de ogen, vooral als iemand boos op mij is terwijl ik het alleen maar goed had bedoeld, voelde me soms net een klein kind. Of als ik teleurgesteld ben, of gefrustreerd, bijvoorbeeld als ik iets vertel en mensen begrijpen me verkeerd... dan heb ik tranen in m'n ogen en kan op dat moment ook niet goed uitleggen wat ik dan wél bedoelde.

Ruzie, neeeeeeeeeeeej!!! Ben opgegroeid met ouders die elke dag ruzie hadden (lees: snauwen, katten, schreeuwen, gelukkig niet fysiek ruzie) en Inge (that's me) kon daar helemaal niet tegen en rende zo klein als ze was het huis uit en ging aan de bosrand zitten naar de koeien te kijken... of klom in een boom en zat van daaruit over de velden uit te kijken.

Voel ook feilloos aan als er ergens onenigheid is. Dat 'hangt' dan voor mij tastbaar in de lucht. Of als mensen niet lekker in hun vel zitten of zo.

Toch merken niet veel mensen dit aan mij. Integendeel, ze zeggen meestal dat ik zelfverzekerd en nuchter overkom Bloos En dat kan ik ook best zijn. Maar trap niet op mijn zieltje

Ohw en uhm, ik ben 35, en moet zeggen dat ik in de loop van de tijd er wel beter mee om heb leren gaan, beter voor mezelf kan opkomen, niet alles zo (hoog)gevoelig opneem, wat makkelijker zeg van "jah duhh" Knipoog misschien een lichtpuntje voor degenen die er moeite mee hebben.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 17:23

Ik ben ook 19, officieel dus niet meer in de pubertijd. Maar jullie hadden wel gelijk dat ik ongesteld kon wezen! Knipoog Dan is alles ook veel rottiger ofzo, dan huil ik pas makkelijk.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:30

Ik ben 18 Tong uitsteken jippee a jee de hooggevoeligheid!

Zeker dat aanvoelen is bij mij heel sterk, mensen, dieren, ik kan 'voelen' of er iets niet in orde is of wel. Ik druk dan ook heel snel een stempel op mensen, als ik ze zo aanvoel.
Kortzichtig misschien, maar 99% van de keren dat ik het doe heb ik wel gelijk.

Maar het is gewoon lastig als je dat iemand probeerd uit te leggen, hoe je zoiets voelt. Kijk maar naar mijn vader, die vind het onzin en vind niet dat ik op 'gevoel' mag oordelen, en wil ook niet meer dat ik erover praat.
Dat vind ik rot, want het is wel zo, ik voel mensen en dieren zo aan, en ik weet heel vaak heel accuraat hoe ze in mekaar zitten.
gelukkig hebben we mijn moeder nog, die me wel snapt. Tong uitsteken

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:21

pretletter17 schreef:
Huilen, nouwww, wel gauw tranen in de ogen, vooral als iemand boos op mij is terwijl ik het alleen maar goed had bedoeld, voelde me soms net een klein kind. Of als ik teleurgesteld ben, of gefrustreerd, bijvoorbeeld als ik iets vertel en mensen begrijpen me verkeerd... dan heb ik tranen in m'n ogen en kan op dat moment ook niet goed uitleggen wat ik dan wél bedoelde.

.

dit heb ik ook vooral
vandaag op het werk ook
ik ben gister naar de tandarts gemoeten, en ik heb zowiezo al last van men kaak (de bandjes zitten te los en hij knakt)
door de verdoving niet gevoeld, maar die kaak is gister serieus geforceerd, mss wel uit de kom geweest.
dus vandaag defti veel zeer in men kaak, keelpijn, en erg koud.
was vanochtend thuis ook al bezig, ik heb het grootste deel vandaag verknoeid Haha!
wat controlewerk moeten doen, maar de alarmpjes die erop moesten had ik op het doosje geplakt, en niet op het flesje in het doosje (onoplettendheid)
en door in de doos te zitten waren er enkele alarms op hetzelfde product terechtgekomen.
ik heb dus onder mijn voeten gekregen, met de melding: je hebt vandaag nog niks goeds gedaan.
enerzijds wel waar, maar dat kwam toch wel erg hard aan hoor.
heb de hele namiddag met een rotgevoel gezeten, en als er nog iemand commentaar zou gehad hebben was ik zeker weten weer beginnen grienen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:48

mijn probleem is juist dat ik me hetzelfde voel,maar ik kan niet huilen,er gebeurd niks.
ik was voor het eerst bij maatschappelijk werk en die zei dat ik mijn eigen gevoelens/behoeftes veel serieuzer moest nemen........zo zat ik te vertellen dat ik op een rot manier gedumpt was na 2,5 jaar,met een glimlachje op mijn gezicht,en dat had ik niet eens in de gaten.
op zulke momenten wil ik wel janken,maar ik kan het niet........

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:32

Wuis schreef:
Ik krijg ontzettend snel tranen in mn ogen. Ben ook heel erg gevoelig. Het is erg vervelend..

Overigens ben ik nooit snel kwaad maar kan wel heel erg teleurgesteld zijn in dingen/ mensen.

Dat heb ik ook .. ook uit die testen bleek dat ik het was, maar ik weet niet.

Bollie23 schreef:
allemaal heel herkenbaar. Ook bij vloeien heel snel en rijkelijk de traantjes, inderdaad als ik boos ben, teleurgesteld of als me onrecht wordt aangedaan.
Ook de emotionele pijn van andere mensen/dieren raakt mij enorm en kan ik soms echt beroerd van zijn. In de loop der jaren heb ik wel enigzinds geleerd me daarvoor af te sluiten, anders heb je zelf geen leven meer.
Heb ook altijd heel sterk een eerste indruk bij mensen die eigenlijk altijd correct blijkt te zijn. Dan zul je zeggen wat heeft dat er nu mee te maken.. nou... ik zal het proberen uit te leggen.
Veel mensen balen er van en vinden het lastig. Nu sinds een jaar of 2 denk ik daar heel anders over. Ik zie het als een hele mooie eigenschap. Doordat je juist zo gevoelig bent, pik je bepaalde signalen van andere mensen vaak eerder op. Dat botst dan vaak wel, want bedoelde of onbedoelde " vijandelijke" signalen die anderen niet eens opmerken komen bij jou wel aan. Maar juist deze eigenschap maakt dat je dus vaak in een vroeg stadium al beter op bepaalde situaties kunt inspringen dan iemand die denkt dat het allemaal koek en ei is en dan ineens de grote klap krijgt... Hoop dat jullie het nog een beetje snappen wat ik hier probeer te verwoorden.

Ik snap precies wat jij bedoeld, sommige mensen zeggen wel eens tegen mij: "jeetje, jij had vanaf begin af aan gelijk, dat ik dat niet gezien heb zeg!"

Snoevie schreef:
mijn probleem is juist dat ik me hetzelfde voel,maar ik kan niet huilen,er gebeurd niks.
ik was voor het eerst bij maatschappelijk werk en die zei dat ik mijn eigen gevoelens/behoeftes veel serieuzer moest nemen........zo zat ik te vertellen dat ik op een rot manier gedumpt was na 2,5 jaar,met een glimlachje op mijn gezicht,en dat had ik niet eens in de gaten.
op zulke momenten wil ik wel janken,maar ik kan het niet........

Nog zo'n herkenningspunt, ik kan op zo'n moment écht níet janken. Alleen op momenten dat mensen iets zeggen van "Ja mis je de paarden niet dan?" (want dat doe ik zo erg .. krijgt tranen in dr ogen Snap niet wat dat toch is) Ook met iemand wezen praten en dan zit ik ook gewoon met een glimlach alles te vertellen. Volgens mij is het gewoon een "masker".

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:20

marleen_usar schreef:
Mijn dochter kan zeer angstig zijn maar we zijn er achter gekomen dat zij van alles om haar heen ziet die andere niet zien,een kind verliest zijn paranormale vermogen op een bepaalde leeftijd.Maar op school kwamen ze erachter dat zij dat vermogen nog steeds heeft.

Ik was ook paranormaal als kind...en dat is idd helemaal verdwenen. Vind dat soms wel jammer, maar aan de andere kant ook wel weer prettig omdat het ook eng kan zijn.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:24

BounceBabe schreef:
Nu ben ik niet boos maar ik baal, soms kan ik mijn gevoelens niet plaatsen en het enige wat ik wil is even lekker huilen.

Ik word gek van de spanning, van bepaalde dingen waar ik gewoon even doorheen moet.

Dat heb ik ook, voel me heel erg down, en weet niet waardoor het komt. had wel wat woorden vanmiddag maar dat is goedgepraat maar toch blijf ik daar volgens mij in hangen. Maar heb ook het gevoel dat ik even goed moet huilen maar dan niet alleen maar lekker tegen iemand aan, dat heb ik heel vaak. Vind het ook wel irritant eigenlijk Vork