help ben ik schuldig aan haar opname of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaraYvette

Re: help ben ik schuldig aan haar opname of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 12:37

thnx:)

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:43

Het is niet jouw schuld hoor! De dood en crematie van jouw opa zou een 'trigger' kunnen zijn voor het feit dat ze is opgenomen. Ik denk dat het goed is dat ze opgenomen is, nu krijgt je moeder de hulp die ze nodig heeft. Maar het is in ieder geval niet jouw schuld!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 12:57

Lepeltje21 schreef:
Het is niet jouw schuld hoor! De dood en crematie van jouw opa zou een 'trigger' kunnen zijn voor het feit dat ze is opgenomen. Ik denk dat het goed is dat ze opgenomen is, nu krijgt je moeder de hulp die ze nodig heeft. Maar het is in ieder geval niet jouw schuld!

het was niet haar vader die overleden is maar de vader van mijn vader en daar had zij zowiezo al jaren geen contact meer mee (met de ouders van mijn vader dus) ik vindt het gewoon erg laf van haar dat zij op de dag van de crematie dit soort dingen tegen mij gaat zeggen...
mijn moeder is in t verleden al zo vaak opgenomen dat ik betwijfel of t helpt voor dr!!! soms denk ik dat daar juist alleen maar meer van in dr slachtofferrol kruipt zo van kijk s hoe zielig ik ben..
m.i. heeft ze gewoon geen zelf respect en geen vechtlust ,maar ja als ik dat dan zeg ben ik weer te hard...
ben blij dat andereook vinden dat t niet mijn schuld is dacht ik in eerste in stantie ook maar ging twijfelen door mijn 'moeder'

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 18:34

updat ..pffff, net ging ze mij dus weer jankend opbellen dat ze mij zo missssssssssst, en i kzei tegen dr hou op kan dr niet tegen als je zo doet datheeft geen enkel nut daarbij zit ik op de fiets met sem achterop en mn hond naast de fiets is niet zo heel handig.. zei gewoon weer doorblerren nou ja huilen maar ik mis je zo kijk maar wat je ermee doet..pfff imo is dat weer chantage oid.. vanmorgen had ze ook al gebeld deed toen relatief normaal .maar ik heb het kort gehouden ik merk dat ik er gewoon nog niet aan toe ben om contact te hebben en ik wil dat aboluut niet forceren omdat het ws een nog groter drama wordt,, en dat wil ik niet
maaar damn, nu voel ik me dus weer onwijs schuldig en ik weet niet gewoon n onbestemd gevoel pffffff kijk ik vindt het heus wel vervelnd dat het loopt zoals het loopt maar pfff ik kan het gewoon even niet ... misschien zou ik er een brief moeten schrijven met uitleg maardat vat ze vast verkeerd op denk ik, en NEE ik haat haar niet ze maakt het mij alleen zo moeilijk:( dat ik er zelf problemen van ondder vindt in mijn dagelijks leven

ik bedoel als ze echt echt werkelijk voor haar kindere koos had ze niet mij ' verstoten' omwile van haar man omdat zijniet alleen kan zijn .toch???

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:40

Ga je niet schuldig voelen, ik weet dat het moeilijk is, maar je kan niet de verantwoordelijkheid voor alles en iedereen op je nemen. Jij bent niet verantwoordelijk voor het leven en geluk van andere volwassenen, alleen voor die van je kind. En dan natuurlijk nog tot op zekere hoogte, nooit teveel ten koste van jezelf, maar wel op een betere manier dan je moeder deed. Ook jij hebt recht op een beetje rust en zo'n iemand als je moeder zuigt alle energie en rust uit je. Probeer eens een keer "hard" te zijn, voor je eigen geluk, zelfvertrouwen en rust. Want ieder contact met je moeder, gooit jou weer compleet uit balans.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:49

Ik ben het met Himyar eens, kies eerst even een tijd voor jezelf.
Op deze manier ga je er zelf aan onderdoor en ben je nog verder van huis.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 19:59

jullie hebben zeker gelijk zeker weten.. en ik wil dat ook rust en als zedat nou s respecteert komt het ooit wel weer mits ze mij niet meer lastig valt met haar problematiek wil ik echt wel weer met dr praten maar nu even nog niet en dan vind ik t erg jammer dat ze dat niet WIL snappen:( ik wil niet steeds uit mn humeur zijn of saggie zijn omdat zij weer s haar zin wil..

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:03

Het zal niet van haar kant komen, je zult het zelf moeten nemen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 20:09

i know thnx,,,

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:31

Dat is een goed idee om haar een brief te schrijven
En ga je nou niet schuldig voelen is nergens voor nodig

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 20:33

@ MSQuincyTE... Dankjewel:) ik zal mn best doen

edit typfoutje

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:45

Probeer het even allemaal te berationaliseren.

Je moeder heeft jou als kind je hele leven lang voor haar karretje gespannen. De enige manier omdat voor elkaar te krijgen is door het creeren van angst en/of een loyaliteits conflict.
Als kind ben je daar natuurlijk gevoelig voor en heb je gedrag aangeleerd om je moeder tevreden en "gelukkig" te houden. Net zoals zij geleerd heeft wat jouw "knopjes" zijn om jou voor haar karretje te houden.

Ze is nu precies hetzelfde aan het doen. Ze heeft het gevoel haar greep op jou kwijt te zijn of dat die op zijn minst verslapt is. Dus gaat ze op al jouw "knopjes" drukken tot ze diegene vindt waardoor je je schuldig genoeg voelt om je weer voor haar karretje te laten spannen.
De minder reactie ze van jouw kant krijgt op haar pogingen, de harder ze het gaat proberen.

De enige manier om deze cyclus te verbreken is om absoluut NIET op haar pogingen te reageren, heel nuchter en rationeel te blijven reageren naar haar toe. Haar te blijven wijzen op haar verantwoordelijkheden en vooral om VOL TE HOUDEN.

Bij het trainen van een dier noem je dit een "extinction burst". Het gedrag wordt eerst erger, voordat het uitsterft.

Probeer dus je emoties even onder controle te krijgen en desnoods je moeder gewoon niet de kans te geven om je te "bespelen".
Waarom moet zij eigenlijk zo veel contact met je hebben, is dat functioneel? Of is het haar manier om je toch weer aan het twijfelen te krijgen? Zijn er hele practische dingen die geregeld moeten worden, of is het allemaal steunzoekerij?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 13:07

firedancer ben t met je eens..tis denk ik steunzoekerij aandachttrekkerij,,zij denkt maar dat ze niet alleen kan leven ofzo
En ze snapt dan niet dat ik het haar min of meer kwalijk neem dat ze nooit voor mij op kwam tegen deagressie die er was in ons gezin ze nam t namelijk altyd voor mn vader en later voor haar huidige man op ..want zei ze ik heb hun nodig,
en ze zegt dan wel dat ze toch dr best deed?? ja maar niet genoeg
daarnaast verwijt ze mij dat zij psychisch ziek is geworden na mijn geboorte en daarbij heeft ze wel s verteld ze had n spiraaltje en zes napt niet dat ik daar dan mee zit als ze dat zegt..
ik kan niet voor haar verantwoordelijk zijn dat wil ik ook niet meer ik heb lang genoeg alles van haar gepikt en voor dr gedaan al ziet zij dat anders maar ja ..
anyway thnx:)

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:20

avanti4ever schreef:
firedancer ben t met je eens..tis denk ik steunzoekerij aandachttrekkerij,,zij denkt maar dat ze niet alleen kan leven ofzo

Dat zal ze zichzelf ook wel wijs gemaakt hebben in de loop der jaren. Daarom is ze ook opgenomen, ze is namelijk geestelijk ziek. Alleen JIJ bent niet degene die haar moet helpen!!

avanti4ever schreef:
En ze snapt dan niet dat ik het haar min of meer kwalijk neem dat ze nooit voor mij op kwam tegen deagressie die er was in ons gezin

Lieverd, ik mag toch hopen dat je het haar HEEL kwalijk neemt dat ze nooit voor je opgekomen is? Dat is namelijk haar verantwoordelijkheid als ouder, haar kind te beschermen en zo goed en kwaad als het gaat te helpen een gezonde en gelukkige volwassene te worden?

Dan nog mag je enig begrip opbrengen dat ze door haar geestelijke gesteldheid niet in staat was haar rol correct te spelen, maar ze is wel FOUT. Het zou haar sieren dat op zijn minst dat te erkennen, dat is voor jou ook belangrijk. Het lag en ligt niet aan jou, jij bent het KIND>

avanti4ever schreef:
daarnaast verwijt ze mij dat zij psychisch ziek is geworden na mijn geboorte en daarbij heeft ze wel s verteld ze had n spiraaltje en zes napt niet dat ik daar dan mee zit als ze dat zegt..

Natuurlijk zit jij daarmee, dit is een manier om jou je leven lang te laten boeten en haar op handen te dragen! Dat is onderdeel van haar repetoir om jou voor haar karretje te houden....

Los daarvan zou het natuurlijk best zo kunnen zijn dat de zwangerschap bij haar een bepaalde emotionele instabiliteit heeft doen ontstan, maar wat dan nog. Wat moet JIJ daarmee dan? Ben JIJ daarvoor verantwoordelijk voor? Moet JIJ daarvoor gestraft worden.... je weet wel beter, toch?

avanti4ever schreef:
ik kan niet voor haar verantwoordelijk zijn dat wil ik ook niet meer ik heb lang genoeg alles van haar gepikt en voor dr gedaan al ziet zij dat anders maar ja ..

Precies, zij ziet het anders, want zij is ziek. Daarmee moet ze door professionele hulpverleners geholpen worden zodat zowel zij als JIJ een normaal en gezond leven kunnen leiden (lijden? Haha!) .

Nee hoor meis, je doet het hartstikke goed, zelfs al druist het tegen alles in waarmee ze je je hele leven heeft gehersenspoeld. Nogmaals, blijf helder en rationeel en je komt er wel!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 13:23

dankjewel... ik weet even niet wat ik moet zeggen, ik zal je later op de dag een pb sturen...ik moet er ff over nadenken en ff met mn verstand op nul de hond laten uitrazen en dan mijn kleine trot sem (bijna 6) uit school halen ik pb je straks ok? dankjewel...

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:25

Tuurlijk, PB'en mag altijd. Ik ben trouwens morgen pas weer online.

Veel plezier!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:49

Een relatie kan niet alleen maar gebaseerd zijn op medelijden, omdat iemand (zogenaamd?) zielig is. Een relatie hoort te bestaan uit geven en nemen, en niet dat een alleen maar geeft en de ander alleen maar neemt. Of je moet daar allebei voor de volle 100% achter staan, maar dat doe jij niet, want je geeft zelf aan dat je er onder lijdt en dat je je gemanipuleerd voelt. En je doet je moeder er ook geen goed mee als je jezelf als een lijdend voorwerp op stelt, want op die manier wordt je moeder alleen maar aangemoedigd zichzelf te blijven wentelen in zelfmedelijden en niet sterker te worden. En te blijven manipuleren, op schuld gevoelens te blijven werken en jou zwart te maken, wat jou dan weer ter ore komt etc. Voor jouw eigen geestelijke welzijn is het veel beter om afstand te nemen, want je hebt er al erg onder geleden en doet dat nog. Zo word jij ook nooit sterker, want de (negatieve) invloed van je moeder is erg groot, ze trekt je steeds weer mee omlaag.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:39

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 16:08

dankjewel voor de link...
ja ik wordt er gek van en ze zal t echt vast niet zo bedoelen hoor wil ik best aannemen maar ze heeft me alleen vandaag al 5 keer geprobeerd te bellen..4 keer nam ik niet op de 5 keer wildeik opnemen met de vraag wil je ophouden met bellen en weet je niet wat respect is voor iemands keus?? maar ik was te laat met opnemen ze zal t vast later wel weer proberen... ik wordt er moe van ben in staat de verpleging daar op te bellen met t verzoek aan hun om haar te vragen er mee op te houden maar w.s. moet ik dat zelf doen..

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 18:54

net de 7e keer dat ze belde heb ik opgenomen en ze zegt ja ik mis je zo janken enzovoort en stiekem doet me dat toch iets.. en dat ik niet moet vergeten dat ze van me houdt blabla ik zeg ja hee maar ik heb gevraagd om mij met rust te laten en als je dit niet doet is dat toch niet respectvol naar mij toe uiteindelijk hing ze wel op..maar goed pff moet ik nou u haar afd bellen om het uit te leggen of niet? irritante gedoe..

edit typfoutje

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:57

avanti4ever schreef:
net de 7e keer dat ze belde heb ik opgenomen en ze zegt ja ik mis je zo janken enzovoort en stiekem doet me dat toch iets.. en dat ik niet moet vergeten dat ze van me houdt blabla ik zeg ja hee maar ik heb gevraagd om mij met rust te laten en als je dit niet doet is dat toch niet respectvol naar mij toe uiteindelijk hing ze wel op..maar goed pff moet ik nou u haar afd bellen om het uit te leggen of niet? irritante gedoe..

edit typfoutje

Het kan een idee zijn om de afdeling te bellen en de situatie uit te leggen, misschien kunnen ze er wat mee en waarschijnlijk kunnen ze er tevens voor zorgen dat je moeder jou even met rust laat. Sterkte in ieder geval...

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 18:58

dankjewel lepeltje,,,,.ik zit er hard over na te denken ,,,om het te doen

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:01

Het kan in ieder geval geen kwaad om de afdeling op de hoogte te stellen van de situatie, misschien kunnen ze er namelijk wat mee. En misschien kunnen ze jou wel helpen hoe ermee om te gaan of iets dergelijks.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:15

Natuurlijk is het jouw schuld niet.

Jouw moeder is ziek, heel verdrietig, maar een van de nare kanten van haar ziekte is, dat ze jou altijd heeft gemanipuleerd.
Jeetje, wat triest, als ik erover nadenk wat voor jeugd jij gehad hebt. Jij hebt nooit kind kunnen zijn, jij hebt altijd de moederrol op je genomen. Dat is niet normaal en niet goed voor een kind.

Ik denk dat je inmiddels verstandelijk heel goed begrijpt dat je haar helemaal niet helpt met de moederrol op je te nemen. Integendeel, waarschijnlijk is ze veel meer gebaat bij een opname.

Jij hebt gereageerd als een goede moeder voor jouw kind: je wilt je zoontje niet mee laten maken wat jij altijd mee moest maken. Daarom heb je nu zo gereageerd, wat je anders misschien nooit zou doen. Goed zo, je bent een goede moeder, dat siert je!

Maar nu jijzelf. Waar blijft jouw gevoel? Jij wilt ook getroost worden in het verdriet om je opa. Ieder mens heeft ook weleens de behoefte 'kind' te zijn. Maar jij hebt dat nooit kunnen zijn. Heb je goed steun aan je man? Praat je met hem hierover?

Ik denk dat je verstandelijk heel goed begrijpt dat je terecht hebt gehandeld. Maar je voelt je toch schuldig. Als je professionele hulp zoekt bij een psycholoog, kan dat enorm helpen om er reeler tegenaan te kijken zodat je niet geleefd wordt door je schuldgevoel.

Sterkte en kom op voor jezelf!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 19:23

Jouw moeder is ziek, heel verdrietig, maar een van de nare kanten van haar ziekte is, dat ze jou altijd heeft gemanipuleerd.
Jeetje, wat triest, als ik erover nadenk wat voor jeugd jij gehad hebt. Jij hebt nooit kind kunnen zijn, jij hebt altijd de moederrol op je genomen. Dat is niet normaal en niet goed voor een kind.
___________________________________________-
klopt ik ben ook nooit echt kind geweest...
Verder ben ik alleenstaande mama dus nee heb geen man wil ik ook niet..ik kan mij niet hechten zeg maar als een evt partner te dichtbij komt stoot ik af..automatisch....
ik studeer zelf sociale psychologie juist om mensen te willen helpen helaas is andere helpen makkelijker dan mezelf..en staat de studie door alles even laag...
het is zo moeilijk echt ze vraagt van me of ik haar kan vergeven, voor mij is t geen kwestie van vergeven ik ben t gewoon echt even zat!!!! en misschien komt dat voor haar nu niet uit maar ik moet rekening met mezelf houden en met MIJN zoon..ik wil voor hem n veilige basis waarin hij niet op zn tenen hoeft te lopen en alles kan en mag zeggen over wat hem bezighoudt..

alles wat ik 'gemist' heb wil ik mijn zoon niet ontnemen..

@ lepeltje dankjewel.....voor de tip:)