Onrust van binnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Onrust van binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 19:44

Kauwgum zou idd ook een soort oplossing zijn... Ware het niet dat van de meeste de smaak er snel af gaan, maar de grootste reden dat ik dat niet (veel) kan eten is vanwege mn drampjes... Die houden niet avn kauwgum Bloos

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 19:55

Balen!
(Ik kan met een kauwgum best lang doen, want ik kauw ze eigenlijk niet om de smaak maar om in beweging te blijven wat niet opvalt. *bijv tijdens schoolexamens kunnen bewegende benen ontzettend afleiden* )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:21

Tancreda4 schreef:
las hier iets qua wiebelen as je zelf al klaar bent met eten en de rest nog niet. Ik heb dit ook, maar dat heeft ook wat met mn darmen te maken. Ik kan absoluut niet lang natafelen, dat houdt mn buik en darmpjes niet uit Lachen

Heb ik ook. Krijg ik ook gruwelijke darmkrampen van. En het gevoel alsof ik een baksteen heb ingeslikt.

Mediteren heb ik gedaan toen ik een tijdlang een of twee keer in de week yoga deed. Op het moment zelf was het meestal wel prettig (soms ook niet) maar ik had niet het gevoel dat ik er iets aan had voor de langere termijn. Ik ben door 'trial and error' wijs geworden en heb op die manier geleerd negatieve onrust om te buigen naar positieve energie.

In echt onrustige periodes helpt regelmaat idd. En geen dingen drinken waar veel cafeïne in zit, daar ben ik (vooral dan) overgevoelig voor en dan blijf ik zo een nacht op, niet bevorderlijk voor de nachtrust. Herkenbaar?

En gedachten ordenen op papier. Zorg dat je altijd een opschrijfboekje of je agenda ofzo bij je hebt en een pen. Dan kun je 'afleidende' gedachten meteen noteren om je gedachten 'leeg te maken'. Zijn ze belangrijk genoeg om later iets mee te doen, dan kan dat op een moment dat het uitkomt. Zijn ze niet belangrijk, dan doe je er later gewoon niets mee. Inspiratie is nu eenmaal niet te plannen, maar je kunt het wel in goede banen leiden.

Bij dit soort dingen is de vraag trouwens niet zozeer 'hoe kom ik ervan af' maar 'hoe ga ik er zo goed mogelijk mee om'.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:01

Ik bijt ook heel vaak op mijn nagels, of ik zit er aan te frunniken, maar bij mij is het een soort van tic denk ik, ben niet zo onrustig, ben zelfs best druk af en toe.
Als ik eerlijk ben heb ik geen originele ideeen voor je om te zorgen dat het wat minder wordt, jah, afleiding zoeken, maar het komt niet doordat je je verveelt...
Er zelf op letten, of vragen of andere mensen er op letten en je willen waarschuwen is misschien een idee, want om elke keer met een kapotte mond te zitten is ook erg pijnlijk!

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:43

Ik heb hier ook last van. Ik heb tot m'n 9de ongeveer nergens last van gehad. Kon me concentreren op alles, maakte niet uit of er een gek naast me zat te praten.

Maar dat feest is over. Ik kan nauwelijks meer stil zitten, moet iets doen met mijn handen. Tekenen, tikken op de tafel, frunniken aan vanalles enz. Ik slaap slecht en kan me niet meer concentreren op dingen. Onder het huiswerk maken/leren/toetsmaken moet ik overal naar kijken. Clown Ga ik zitten krassen op plaatsen waar niets staat, wiebelen met m'n benen. En het lijkt wel alsof alles kriebelt van binnen. Nagelbijten / Gniffelen Ik wordt af en toe zó enorm moe van mezelf. Dat ik echt denk; Mens hou toch eens op zeg. Rolleyes *LOL*

Mensen zien mij vaak als rustig en stil. Nou ben ik dat ook vaak, maar dan zijn m'n hersenen aan het stuiteren. Nagelbijten / Gniffelen Dan kan ik heel rustig op een stoel zitten, maar wordt ondertussen knettergek van het gedoe in m'n hoofd.

Het zijn geen zenuwen, toen we toetsweek hadden waren mensen zo zenuwachtig als't maar wezen kon terwijl ik dacht; Ach, wat boeit het. Het zijn maar toetsen hoor. Vork Alsof ik gewoon zou moeten gaan luisteren naar iemand die stond te kletsen. Ja Zo'n gevoel had ik.

Ik heb met heel veel dingen engelengeduld. Ik ben niet snel geïrriteerd. Vooral als ik met dieren bezig ben kan ik uren, weken, maanden enz. de tijd nemen om iets te laten lukken.

Kauwgom kauwen helpt bij mij een beetje, maargoed dat mag niet onder de les. Clown

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:09

Grappig want ik heb geen last van cafeine enzo. (maar dan drink ik savonds toevallig eigenlijk nooit cafeine.) Ik slaap, nou sliep altijd heel goed. Toevallig sinds vorig week even niet meer. Slapen gaat bij mij echt met ups en downs.

Karin, je tip om alles op te schrijven vind ik echt heel goed, doe ik heel soms ook. (vooral als ik weer last heb van slapeloosheid en/of onrust *overdag*) duizenden blaadjes raken vol en ik ben weer rustig.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:37

Ik reageer vrij heftig op koffie of energie drankjes, dan kan ik echt gaan stuiteren.
Maar het gekke is dat als ik moe ben, mezelf er niet mee kan oppeppen.

Ik betrapt mezelf ook vaak op klemmen met m'n kaken.
Om spierpijn te voorkomen neem ik dan kauwgom, maar dan ben ik net een herkauwende koe aan de speed.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:43

Stennisje schreef:
maar dan ben ik net een herkauwende koe aan de speed.

Je verwoordt het heel mooi. Dat ben ik ook maar ik kan er niks aan doen Clown

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:48

heel herkenbaar dit, zit ook altijd aan mn lippen te friemelen en moet altijd bezig zijn. Handig al die tips hier!! Beweging is dat wat bij mij het meeste helpt (erg handig als je dan knieproblemen hebt).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:24

MoonChloe schreef:
Karin, je tip om alles op te schrijven vind ik echt heel goed, doe ik heel soms ook. (vooral als ik weer last heb van slapeloosheid en/of onrust *overdag*) duizenden blaadjes raken vol en ik ben weer rustig.

Sommige mensen zeggen 'dat werkt bij mij niet, want ik ben geen schrijver' of 'ik vind schrijven niet leuk'. Hoeft ook niet, want je hoeft geen hele volzinnen te schrijven. Soms werkt het al als je het in steekwoorden opschrijft, de dingen die je bezighouden, ingevingen die je krijgt, 'problemen' die rondjes rennen door je hoofd. Het idee erachter is dat je je hoofd op dat moment leger maakt zodat er ruimte is voor rust. En wat echt belangrijk is, kun je op die manier later nog wel eens oppakken.

Zo staat mijn hele agenda vol steekwoorden. Als ik tijdens mijn werk een ingeving krijg over dingen die ik privé nog moet doen, dan schrijf ik dat ook even snel op in mijn agenda. En andersom ook, als ik in bed lig en ineens bedenk hoe ik een bepaalde kwestie op mijn werk moet aanpakken, dan schrijf ik dat ook op. Morgen is er weer een dag, het heeft geen zin om er op dat moment in gedachten mee bezig te blijven. Haha!

Mango_ schreef:
...maar dan zijn m'n hersenen aan het stuiteren. Nagelbijten / Gniffelen

Dat zeg ik ook altijd als ik druk ben in m'n hoofd. Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:27

ik meld me ook aan bij het onrust-clubje

ik heb een vorm van adhd, wat voor mezelf, maar vooral voor mijn omgeving vaak erg lastig is.
ik uit het door erg enthousiast en veel te praten, doe ik dit niet,dan slaat het naar binnen en word ik erg onrustig...
ik volg sinds 2 weken yoga, en hoop dat die oefeningen gaan werken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 17:30

Dat schrijven kan iid goed helpen. Tijdens mega dipjes in de onrust (vooral qua slapen) schreef ik mijn schriftje helemaal vol. Hoeft idd niet zinvol te zijn, niet mooi vloeiend verhaal te zijn ofzo, gewoon steekwoorden, steekzinnen van wat er in mijn hoofd zat.
En dat opschrijven, van je afschrijven maakt idd een stuk rustiger!

Soms wordt ik snachts wakker met iets, en voor die momenten heb ik standaard pen en papier naast mijn bed liggen. Want anders BLIJF ik erover woelen Lachen

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:54

/Knip.

Verkeerd. Clown

prii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:05

Hmm.. herkenbaar.
Ik heb het vervelende als ik onrustig ben/ zenuwachtig ben, dat ik een "kotsgevoel" krijg. Ook heel vervelend. Daar wordt ik nog onrustiger van...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:10

Hebben jullie ook dat jullie van alles vergeten als jullie het niet hebben opgeschreven?
Ik vergeet echt van alles, dan bedoel ik niet, half jaar geleden gehoord en nu vergeten zijn (is ook logisch imo)
Ik kan elke dag horen dat ik op donderdag 5 oktober een belangrijk proefwerk heb. Op de dag zelf ben ik het toch vergeten. (ook al heb ik er voor geleerd) En 5 minuten voor de les hoor ik dat ik zo een proefwerk heb. Ojeee vergeten.. Dat heb ik zo vaak.
Mijn vriendin is onderhand een lopende priveagenda Clown Ze onthoudt werkelijk alles voor mij Bloos

Ook belangrijke afspraken kan ik behoorlijk vergeten, ook de routineafspraken (heb bijv coaching op school nu, dus elke keer als ik klaar ben met school 3 uur moet ik naar mijn "coach" om de dag te bespreken) vergeet ik heel vaak. Het toeval is gewoon dat ik altijd in dat lokaal (na de school) moet zijn anders was ik heel vaak niet komen opdagen vast.
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 01-10-06 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:11

Neuh, dat is gewoon een kwestie van in je agenda schrijven en daar regelmatig in kijken. Haha!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:19

Helpt bij mij dan nog niet echt, na 5 minuten ben ik het weer vergeten.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:33

ik maak altijd lijstjes van allemaal dingen die ik ooit nog een keer moet doen en als ik me dan weer eens helemaal onrustig voel ga ik die dingen afwerken. Jezelf aan het werk zetten en anders ga ik een stuk fietsen en dan op een zodanig tempo dat ik mezelf helemaal afmat...

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:25

Dat opschrijven ga ik ook eens proberen, vooral als ik 's nachts weer eens de hele nacht na lig te denken over onbelangrijke dingen.

Dat van een stuk fietsen heb ik laatst ook eens gedaan, soms heb ik echt het gevoel dat ik of een eind moet gaan fietsen of moet gaan hardlopen ofzo (meestal doe ik het dan niet maar ok).

Ik kan trouwens opzich best goed stilzitten, het is echt in mijn hoofd die onrust.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:48

Als m'n hersenen echt aan't stuiteren zijn wil ik niets anders dan rennen, heel hard rennen. Nagelbijten / Gniffelen

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:17

hmm, waar ken ik dat toch van en als ik het dan doe blijkt mijn conditie nog wat te wensen over te laten... Tong uitsteken

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:37

Cantheon schreef:
hmm, waar ken ik dat toch van en als ik het dan doe blijkt mijn conditie nog wat te wensen over te laten... Tong uitsteken

Haha, en dat komt mij weer heel bekend voor Knipoog Haha!