Prenatale onderzoeken ja/nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Re: Prenatale onderzoeken ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:43

Als ik zwanger zou raken zou ik zeker een vruchtwaterpunctie laten uitvoeren. Halverwege de 30 heb je toch meer kans op een gehandicapt kindje. Wanneer het kindje dan gehandicapt zou blijken te zijn zou ik ook zeker de zwangerschap laten afbreken.

Veel mensen denken bij kinderen met het symbool van down aan die leuke gezellige kindjes die misschien niet goed kunnen leren maar altijd vrolijk zijn.

Nou ik kan het niet helpen dan zie ik gelijk beelden van Jolanda Venema voor mij. Zij is een meisje met syndroom van down wat naakt vast geketend zat aan de muur van de gehandicapten instelling waar ze verbleef omdat ze daar niet meer wisten wat ze met haar aan moesten.

Zo kan het dus ook gaan met een kind met down syndroom.

Bovendien wordt de maatschappij steeds harder. Dus wil ik er niet aan denken hoe iemand die niet goed voor zich zelf kan zorgen/opkomen over 40 jaar terecht komt.

Bovendien denk ik dat je inderdaad beter af bent als je niet geboren wordt dan geboren te worden met zulke ernstige afwijken zodat je als een kasplantje moet leven wat bijna niets kan en waarschijnlijk veel pijn hebt van je afwijkingen en eventuele benodigde operaties die je moet ondergaan terwijl je alle dingen die het leven leuk maken niet kan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:49

Ik kan niet anders dan het helemaal met je eens zijn hoor.

Overigens, als je denkt dat het afbreken van een zwangerschap iets is dat je zomaar even doet, dan kan ik vertellen dat dat vies tegenvalt.
Probeer je maar eens even voor te stellen dat je, met de kansberekening in de hand, net een vruchtwaterpunctie achter de rug hebt. Gaat toch wel goed denk je de kans is zó klein...maar dan...

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:59

Ik denk dat je dat pas kan beslissen als je werkelijk zwanger bent. Halverwege 30 worden de meeste vrouwen niet gelijk zwanger. Stel jij bent al een jaar bezig zwanger te worden, eindelijk is het gelukt, na een tijdje voel je het al bewegen en je kan je geluk niet op. Op dat moment kan je pas beslissen of jij het risico wilt lopen dat door de vruchtwaterpunctie je je kindje verliest.

Het is echt niet dat ik tegen die testen ben ofzo, in het geval van LDRD heeft zij er heel veel aan gehad. Maar mensen denken er veel te simpel over, net als het downsyndroom denken ze ook te licht over impact en gevolgen van zo'n test.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:13

LDRD schreef:
Overigens, als je denkt dat het afbreken van een zwangerschap iets is dat je zomaar even doet, dan kan ik vertellen dat dat vies tegenvalt.
..

Nee dat denk ik absoluut niet. Ik weet wel zeker dat het emotioneel zwaar zal zijn en dat ik het er erg moeilijk mee zou hebben. Maar tegelijkertijd is het ook een beetje een ver van mijn bed show. Omdat ik dit zelf niet heb meegemaakt. Ik kan mij wel inleven en voorstellen hoe het is maar als je zelf voor de situatie hebt gestaan zoals jij dan weet je pas werkelijk hoe het is.

Toch weet ik zeker dat ik in die situatie naar mijn verstand zal luisteren en het kind niet geboren zal laten worden. Hoe moeilijk ik het er op dat moment ook mee zou hebben.
Als ik aan de toekomst denk die het kind zou hebbben zou ik geen andere beslissing kunnen nemen dan de zwangerschap te laten afbreken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:32

Robyn schreef:
Halverwege 30 worden de meeste vrouwen niet gelijk zwanger. Stel jij bent al een jaar bezig zwanger te worden, eindelijk is het gelukt, na een tijdje voel je het al bewegen en je kan je geluk niet op.

Je geeft het mooi weer, maar dat is nou net wat het ook zo moeilijk maakt om een zwangerschap af te breken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:33

Ik ben het met je eens Robyn. Overigens heb ik helemaal geen romantisch beeld van Down syndroom, maar het doemscenario wat er hier van geschetst wordt is ook zeer overtrokken. Er zijn verschillende gradaties.

Ik ken iemand die niet zwanger raakte, uiteindelijk bij de tweede IVF poging wel, een punctie deed en vervolgens abortus. Daar zakt mijn broek werkelijk vanaf.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:36

faye schreef:
vervolgens abortus. Daar zakt mijn broek werkelijk vanaf.

Ik vind niet dat je daarover een oordeel kan vellen. Die beslissing zullen ze niet zomaar genomen hebben en dat zal ze ook zeker niet in de koude kleren zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:38

en toch denk ik dat dat soort mensen maar kinderloos moeten blijven. Dat klinkt misschien hard, maar wil je nou een kind of alleen een gezond kind? En wat denk je dat dat trajectje de maatschappij gekost heeft? want uitendelijk worden de kosten gewoon op de verzekerden afgewikkeld. Je zal maar 100 van dat soort stellen als verzekerde hebben

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:40

En nog moeilijker om achteraf erbij te blijven dat het een goeie beslissing is geweest.

Edit: Dit sloeg op de post van LDRD..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:42

Ik vind dat inderdaad hard en ben het absoluut niet met je eens.
Heb jij wel eens tegenslag gehad, het lijkt er namelijk op dat je nog op een roze wolk zit? En nee, dat is niet snibbig bedoelt maar gewoon een vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:50

Ik heb genoeg tegenslag gehad, don't worry.

Ik erger me alleen aan de maatschappij waarin van alles mogelijk is en dus van alles moet kunnen tot het uiterste toe. En als je zoveel jaar verder bent (en de verzekering klauwen met geld gekost hebt)en eindelijk zwanger en je breekt dan zonder pardon af omdat het kind niet perfect gezond is, dan vind ik dat echt bijna walgelijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:56

Ik laat geen testen doen zolang daar geen aanleiding voor is. Ik heb maandag een uitgebreide echo op 20 weken in het ziekenhuis waarbij alle organen worden gescand en veel afwijkingen al kunnen worden gezien. Mocht er aanleiding voor zijn, doe ik wel op advies een verder onderzoek.
Mijn keuze om het weg te laten halen als het gehandicapt etc. is heb ik al gemaakt.

Maar ik ga er van uit dat alles gezond is, ik ben nog jong en in beide families komt niks voor. Ook de andere 2 echo´s leken goed.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:56

faye schreef:
En wat denk je dat dat trajectje de maatschappij gekost heeft? want uitendelijk worden de kosten gewoon op de verzekerden afgewikkeld. Je zal maar 100 van dat soort stellen als verzekerde hebben

Als je het puur uit kostentechnisch oogpunt wil bekijken is de maatschappij altijd nog goedkoper uit met een stel dat IVF laat doen en dan de zwangerschap laat afbreken als het kind gehandicapt blijkt te zijn dan een stel dat spontaan zwanger is geworden en een gehandicapt kind ter wereld brengt.

Wat denk je dat een gehandicapt kind kost wat in een tehuis zit en extra medische verzorging nodig heeft.?

Uit kostenoogpunt zou het voordeliger zijn om iedereen verplicht een test te laten doen en vrouwen verbieden om hun gehandicapte kind geboren te laten worden. Dit lijkt mij niet iets wat wij zouden moeten willen in onze maatschappij.

Overigens is IVF lichamelijk en geestelijk ook geen makkelijk traject waar je zo maar eventjes aan begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:57

nou lindsey, na de abortus moest er wel verder gegaan worden met het ivf traject he. nieuwe ronde nieuwe kansen. ik vind het misselijkmakend, sorry.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:01

Ook daar weer ieder zijn mening, maar ik heb bijna bewondering voor het lef van deze mensen.
Als je kennelijk zó graag kinderen wil en dan toch besluit om na een hoop ellende vooraf de ellende aan te gaan van het afbreken van een zwangerschap......
Het heeft niet te maken met een perfect kind willen. Het heeft te maken met een kind een goede toekomst gunnen cq een ellendige te willen besparen, andere kinderen in een gezin een toekomst gunnen zonder de ellende van een gehandicapt broertje of zusje en niet in de laatste plaats jezelf een heleboel ellende en verdriet besparen.
Ja, een egoistische reden zit er ook gewoon bij, ik wind daar geen doekjes om. Ik betwijfel of ik het zelf emotioneel aangekund zou hebben om een kind te hebben waarvan de toekomst maar zeer onzeker is en dat vaak ook nog door een hele medische molen gaat.
En ga nou niet zeggen dat je dat weet dat dat op je af kan komen als je zwanger raakt en je dat vooraf moet bedenken.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:13

Even terug naar de testen, ik ga me dus niet moeien in de discussie wel of niet, abortus of niet ect. Iedereen moet voor zichzelf kunnen beslissen hierover en uiteraard zullen we het niet altijd met elkaar eens zijn.
Ik ben vroedvrouw van beroep.
In het ziekenhuis bij ons raden ze prenatale onderzoeken enkel aan wanneer de kansbereking meer kans op een open ruggetje, syndroom van down, ... aangeeft. Dan moet het koppel beslissen of ze uitsluitsel willen of niet. Deze prenatale onderzoeken houden een zeker risico in op een miskraam maar dit is zelden hoger dan 2%.
Ik zou deze onderzoeken dus enkel aanraden als er een kans bestaat dat er iets mis is of als je echt zekerheid wil omdat je het bijvoorbeeld emotioneel niet aankunt om een kind met het syndroom van down op de wereld te zetten. (er zijn mensen die dit niet aankunnen, en dan is het misschien beter voor ouders en kind dat er een abortus plaatsvind.). Toch moet men er altijd bij stilstaan dat er aan dergelijke tests een risico verbonden is.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:22

wat ik in deze discussie mis is het feit dat je de uitslag van de punctie pas in de 20e week krijgt, als je bedenkt dat je in de 15e week al beweging voelt in je buik wordt het toch minder gemakkelijk om een echt kindje weg te maken, dat heeft mij weerhouden om na de trpple test de punctie te doen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:26

india schreef:
wat ik in deze discussie mis is het feit dat je de uitslag van de punctie pas in de 20e week krijgt, als je bedenkt dat je in de 15e week al beweging voelt in je buik wordt het toch minder gemakkelijk om een echt kindje weg te maken, dat heeft mij weerhouden om na de trpple test de punctie te doen

Dat geef ik wel degelijk aan. Vanaf 17 weken leven voelen....met 21 weken afgebroken. En bedenk, dat is een gewone bevalling, waarbij het kindje tijdens of vlak na de bevalling zal overlijden.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:33

LDRD schreef:
Dat geef ik wel degelijk aan. Vanaf 17 weken leven voelen....met 21 weken afgebroken. En bedenk, dat is een gewone bevalling, waarbij het kindje tijdens of vlak na de bevalling zal overlijden.

Alleen de gedachte daaraan wordt ik al naar van. Ik kan me echt niet voorstellen hoe dat is. Kindje is dat al 25 cm en alles zit er op en aan. Ik vind het echt knap dat je daarmee om kan gaan echt waar. Ikzelf zou dat echt nooit kunnen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:44

Tsja, daar mee om kunnen gaan?
Nee, toen helemaal niet natuurlijk.
Inmiddels gaat eigenlijk wel weer, maar het is dan ook al weer even geleden en heeft een plekje gekregen. Er komen ook meer actuele zaken voorbij die de aandacht afleiden nu.
Aan de andere kant weet ik natuurlijk niet of het me toch ooit nog eens als een mokerslag gaat raken, dat zal de tijd leren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:13

faye schreef:
en toch denk ik dat dat soort mensen maar kinderloos moeten blijven. Dat klinkt misschien hard, maar wil je nou een kind of alleen een gezond kind?

Tussen 'alleen een gezond kind' en een kind dat zeer zwaar gehandicapt is zit natuurlijk ook een wereld van verschil. En het vervelende is dus dat je dat niet van te voren kan weten.

Toen ik net zwanger was stond er in Ouders van Nu of Kinderen of weet ik veel welk blad een artikel over prenatale onderzoeken en daarin stond een interview met mensen die dus voor die keuze hadden gestaan. Ze waren op internet gaan zoeken en bijv. uitgekomen bij een kindje met Trisomie-18 (zeg ik dat goed?), 6 jaar oud en kon eindelijk zelfstandig slikken. Slikken! Een handeling die een gezond kindje in de baarmoeder al kan! Net als de mensen in dat artikel had ik ook gelijk zoiets van 'Zoiets nooit!'

Je kunt er vanuit gaan dat je alsnog een gezond kindje krijgt of een kindje met een lichte vorm van Down oid na zo'n kansberekening, maar waarom zou jij degene niet zijn die zo'n kindje krijgt die zichzelf de eerste 6 jaar niet eens in leven zou kunnen houden door te eten? Zoiets wil ik zowel het kindje, als mezelf en mijn gezin, als de omgeving (nabije familie ed, want stel dat wij komen te overlijden, wie zorgt er dan voor?) niet aandoen.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 15:31

Jeetje dames wat een verhalen. Schrik er een beetje van. Ben dan net begonnen met foliumzuur, maar merkt toch wel dat de dingen waar jullie het over hebben, regelmatig naar voren komen in mijn hoofd.

Nog meer ervaringen? Brand maar los!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 23:00

LDRD schreef:
india schreef:

Daar krijg ik het gewoon koud van. Ik ben nu 24 weken zwanger en voel ons kindje dagelijks trappelen.
Wij hebben er na een tijdje twijfelen uiteindelijk toch voor gekozen buiten de 20-weken echo om geen tests uit te laten voeren.
Reden hiervoor is dat het een percentage is dat je te horen krijgt. Een kans dat het kindje een bepaalde aandoening heeft.

Kennissen van een vriendin hebben wel laten testen, hadden verhoogde kans, vruchtwaterpunctie en daarna werd het kindje dood geboren door die punctie die niet goed ging. Het kindje bleek geen afwijkingen te hebben.
Zij werd weer zwanger. Weer de nekplooimeting en toen kreeg ze een verlaagd percentage dus geen vruchtwaterpunctie.
Kindje is geboren en bleek syndroom van down te hebben.
Ze houden veel van hun kindje, maar voor hun is het wel zuur dat het kindje dat geen afwijking had gestorven is door de punctie en het kindje dat wel goed leek toch down bleek te hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 08:39

Jee Kitty dat is erg...

Ja toch als blijkt maandag uit de 20 weken echo dat er aanleiding toe is, wil ik het graag laten doen. Maar als alles goed lijkt, ga ik geen risico opzoeken.
Lijkt me heel erg om het nu nog weg te laten halen, ik voel beebje ook elke dag.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:27

Zelf wil ik het niet, maar een kennis van mij die zijn beide dragers van euh.. soort van erfelijke MS, ik weet de naam niet echt meer. Maar daar kwamen ze bij hun 2e kindje achter, die is maar een aantal maanden oud geworden. Bij hun 3e kindje hebben ze dus wel testen gedaan om te kijken of hij/zij het had. En dit was niet het geval, een aantal weken terug hebben we geboortekaartje gehad Lachen

even edit; wat ik wil zeggen, als er een kans was dat kindje van mijn familie of mijn vriends familie iets erfelijks mee kon krijgen (in een dusdanige mate dan, niet om een allergie o.i.d.) dan had ik het wel gedaan maar nu niet. Zoals gezegd word, je krijgt een percentage en als ik dan het verhaal van Kitty lees.. brr nee ik doe de 20 weken echo binnenkort en mocht daar wel uit blijken dat er een kans is dat iets niet goed gaat en een punctie o.i.d. nodig is dan zal ik daar nog over nadenken..