Pro-Ana

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Serendipity1

Re: Pro-Ana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:52

Tjah, je kan nu wel roepen dat deze mensen ziek zijn, maar je weet zelf niet hoe ziek of zij werkelijk zijn, maar dan een andere defenitie van ziek...

Vergeet niet dat het merendeel van anorexiapatienten die ziekte (ziekte ja) heeft omdat zij gewoon gigantische psygische problemen hebben. Ze zitten zo gigantisch met zichzelf in de knup, dat ze andere, voor hun schijnbaar onoplosbare problemen op deze manier uiten, omdat er voor hun geen andere manier van uiten is...En dat is gewoon het toppunt van zelfpijniging: Jezelf zulke dingen aandoen, omdat je andere problemen (onmacht) niet op kunt lossen... Dit is gewoon een manier om zichzelf onder controle te houden, macht over zichzelf hebben, omdat ze dat ergens anders niet over hebben.

Ik snap de reacties van de meeste mensen hier wel, maar misschien is het een idee om je wat te meer verdiepen in deze zaak dingen voordat je zulke harde uitspraken doet...

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:56

fourth schreef:
Boeiend, ze doen het zichzelf aan. Als je echt zo dom bent om een eetstoornis als lifestyle te nemen dan mag je wat mij betreft alle nadelen eraan ondervinden ook.

Zo. Jij bent lekker subtiel. Al aan de ouders, familieleden en vrienden van die mensen gedacht?
Vast niet. Dan had je wel geweten hoe slopend iemand in je omgeving met een eetstoornis is.
Ik vind dit maar een misselijke, ondoordachte poedersuiker.

Dit soort site's zijn echt zo fout.. Mensen die hierin trappen zijn vaak al een heel eind, willen ze erin meegaan..
Onzeker, groepsgedrag, weet ik het wat.. In ieder geval genoeg om iemand compleet de vernieling in te helpen.
Ik denk niet dat het ook erg handig is om die link in dit topic te zetten TS.. Ik TeM even wat de mod's ervan vinden.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:58

Mietje schreef:
fourth schreef:
Boeiend, ze doen het zichzelf aan. Als je echt zo dom bent om een eetstoornis als lifestyle te nemen dan mag je wat mij betreft alle nadelen eraan ondervinden ook.

Zo. Jij bent lekker subtiel. Al aan de ouders, familieleden en vrienden van die mensen gedacht?
Vast niet. Dan had je wel geweten hoe slopend iemand in je omgeving met een eetstoornis is.
Ik vind dit maar een misselijke, ondoordachte poedersuiker.

Dit soort site's zijn echt zo fout.. Mensen die hierin trappen zijn vaak al een heel eind, willen ze erin meegaan..
Onzeker, groepsgedrag, weet ik het wat.. In ieder geval genoeg om iemand compleet de vernieling in te helpen.
Ik denk niet dat het ook erg handig is om die link in dit topic te zetten TS.. Ik TeM even wat de mod's ervan vinden.

Afgod Afgod

De sites zijn fout... Niet de mensen. Ja, ook, in zekere zin, zie mijn bericht hierboven...

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:41

Tja ik heb de sites ook wel eens bekeken... ik heb zelf boulimia maar wat ik op die sites zie vind ik toch wel erg.. en ik vind het ook niet echt goed dat hier links worden geplaatst.. oke je kan ook op google gaan zoeken maar als het hier zo voor je neus staat klik je er toch sneller op.. Maar er is al ge teMt he?
x

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:26

Best wel confronterend deze site. Ik heb zelf anorexia gehad (vier jaar) en vervolgens is dat overgegaan in boulimia. Dat is gelukkig over. Ik woog in het begin 40 kg en ben nu iets te zwaar. Ik heb nu na zelfs tien jaar nog moeilijke momenten. Kan geen eten na de maaltijd opruimen, want dan ga ik over mijn nek. Kattenbak en vuilnisbak doet mijn vriend, want dan ga ik ook over mijn nek.
Deze ziekte begint volgens mij vaak bij jonge mensen die erg perfectionistisch zijn en de controle over hun leven dreigen te verliezen. (ik kon de studie diergeneeskunde toen niet aan). Door controle te hebben over het eten hebben ze toch het gevoel dat ze iets ´goeds´doen.
Deze sites zorgen er volgens mij inderdaad voor dat steeds meer jonge meiden dit gaan volgen. Ik hoop het niet, want de gevolgen zijn niet leuk. ´Mijn´gevolgen zijn verminderde vruchtbaarheid en continu braakneigingen.

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:09

Ik vind het juist niet slecht dat er een link naar een website is gegeven. Je moet toch weten waar je het over hebt. En inderdaad, je klikt er sneller op, maar ik, iemand die hier NIETS van wist krijgt zo ook de kans om even te kijken waar het nou over gaat.

Iedere gek heeft zo z'n gebrek. De een wil botten zien, de andere houd van stompjes en een ander wil een vrouw die zo dik is dat ze zelf niet meer kan lopen en die hij moet verzorgen. Er zijn zoveel debiele mensen op de wereld!

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:20

"vandaag ben ik ongesteld geworden.. voor het eerst sinds een hele lange tijd..
ik ben het dus ook met dubbele gevoelens..
aan de ene kant ben ik blij.. minder kans op botontkalking later en ik kan ng kinderen krijgen enz..
aan de andere kant betekend het dat me lichaam daar nog tijd voor heeft dus dat ik iets niet goed doe.. dat is misschien onzin maar zo voelt het wel.. "

Dit las ik op een weblog. Als iemand nu nog durft te beweren dat deze mensen normaal zijn is hij/zij zelf ook niet in orde. Ik zit mij echt te verbazen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 07:49

jezus.. echt verschrikkelijk zulke lui en zulke meiden die daar intrappen. zo heb je in de tegenovergestelde richting ook feeders.. kerels die meiden zo dik mogelijk proberen te krijgen...bah!
sowieso hebben die lui die hiertoe aanzetten een flinke kronkel in hun kop, maar die meiden die in dit soort dingen trappen net zo

*edit....die website van dat meisje..... je zou dr toch onder dr kont willen schoppen. vind het echt heel sneu

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:31

Het is geen kwestie van 'normaal' zijn, maar van 'gezond' zijn. Voor mensen met een gezond gevoel voor eigenwaarde en een gezond eetpatroon klinken die verhalen inderdaad raar, belachelijk en noem maar op, maar deze mensen zijn niet 'abnormaal', ze zijn gewoon ziek. Om wat voor reden iemand het ook nodig vindt om zichzelf dood te hongeren, het is het gevolg van een ziekte, niet van het aannemen van een lifestyle. Die meiden noemen het zelf wel zo, maar dat is om maar niet onder ogen te hoeven zien dat ze ziek zijn (ook een veel voorkomend symptoom van eetstoornissen trouwens).

Dus ja, het is heel sneu wat die meiden zichzelf aandoen en nee, het zijn geen stomme dozen die eens normaal moeten gaan doen. Het zijn vreselijk onzekere, ongelukkige meisjes die lijden aan een levensbedreigende ziekte.

Ik vind wel dat internetproviders en bijvoorbeeld Google hier iets tegen zouden mogen doen. Een paar jaar geleden is dit ook bij Oprah geweest en naar aanleiding daarvan zijn een hoop pro-Ana-sites uit de lucht gehaald, maar blijkbaar is dat allemaal weer weggezakt...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:50

Justy schreef:

Ik vind wel dat internetproviders en bijvoorbeeld Google hier iets tegen zouden mogen doen. Een paar jaar geleden is dit ook bij Oprah geweest en naar aanleiding daarvan zijn een hoop pro-Ana-sites uit de lucht gehaald, maar blijkbaar is dat allemaal weer weggezakt...

Dit zou inderdaad eens moeten gebeuren. Site's waar anorexia wordt gepromoot zouden niet mogen bestaan. Het ligt in dezelfde strekking als je een site zou openen waar je zegt dat obesitas niet gevaarlijk is, of dat je mensen met een psychische stoornis gaat wijsmaken dat ze geen probleem hebben. Het enige wat bereikt wordt, zijn meer mensen nog zieker maken.
Zo ook zulke sites. "Ik heb anorexia, maar dat is geen ziekte hoor. De buitenwereld ziet het verkeerd, ik ben écht wel gezond en jullie ook hoor, doe gewoon verder waarmee je bezig bent, hier vind je steun."
De werkelijkheid zien deze meisjes echter niet onder ogen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:23

ik zag het ook verschrikkelijk zeg.
ze moetten dat verbieden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:30

Wat erg als je eenmaal zo denkt, probeer er maar eens vanaf te komen, dat zal nog veel moeilijker zijn.

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:12

deze sites bestaan inderdaad al jaaaren!
Mensen moeten er niet te soft over denken want het is echt niet zomaar iets en bij iemand in een verder stadium is het inderdaad een levensstijl, je past namelijk je hele leven erop aan en je plant alles van dag tot dag van week tot week

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:17

te ziek voor worden. 'ik weeg 47 kilo maar wil 40 kilo wegen.' huilhuilhuil

dat dit soort sites niet uit de lucht gehaald worden. ik vind het echt heel erg, die peptalk. de maak-jezelf-kapot-talk, dat is het.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:26

Had het ook gezien. Zat met open mond te kijken. Bélachelijk!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:32

Justy schreef:
Dus ja, het is heel sneu wat die meiden zichzelf aandoen en nee, het zijn geen stomme dozen die eens normaal moeten gaan doen. Het zijn vreselijk onzekere, ongelukkige meisjes die lijden aan een levensbedreigende ziekte.

en zoals eerder genoemd heeft groepsdruk er zoveel mee te maken. onzeker meisjes die geaccepteerd willen worden, de media speelt er ook zo op in. slank zijn is goed, gezond, lekker je ribben kunnen zien.
het is een ziekte, net als een verslaving. negeren dat je er niet buiten kan, dat je het zelf in de hand hebt, dat je we gezond bent.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:38

Dat die sites bestaan! ziekelijk.. Heb hem helemaal doorgelezen, en ik kan gewoon niet geloven dat dat serieus is.... 'ik weeg 40 kilo, ben ik te dik' ?
en dan dat plaatje met alleen die ribbenkast en die kuil ipv buik met de tekst: 'i wan't to be [plaatje] but i can't stop eating"
Misselijk

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:48

Dit is gewoon te ziekelijk voor woorden..
Heb het ook even helemaal doorbekeken..
'Ik hou elke dag bij wat ik heb gegeten. Vanochtend heb ik een crackertje gehad! Dat zijn maar liefst 20 calorieen! Ik zal het snel maar even uit moeten kotsen anders wordt het als vet verbrandt'
Oh jemig! Scheve mond Misselijk

Mirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:37

Sorry als ik hier niet mag posten omdat het een oud topic is - maar ik wou toch even wat zeggen. Bloos

De media geeft naar mijn idee namelijk een slecht beeld van pro-ana sites. Zij bekijken het slechts van een kant, maar je moet toch van beide kanten kijken om een redelijke mening te kunnen geven?

Ik kom zelf namelijk ook op pro-ana sites. En nee - ik kots mijn eten er niet uit als ik een cracker heb gegeten, nee - ik vind dat extreme botterige gedoe niet mooi.
Maar dankzij die sites houd ik controle over wat ik eet. En daardoor kan ik een beetje tevreden zijn, over mezelf. Natuurlijk zou ik het liefst normaal willen om kunnen gaan met eten.. Maar op dit moment gaat dat gewoon niet. En voel ik me alleen maar klote als ik wel veel eet. Daardoor kies ik er voor om weinig te eten. En ik weet ook wel dat het niet de goede manier is om gelukkig te zijn - maar op het moment lukt het me gewoon niet meer te eten. Ik praat er trouwens wel met iemand over..
Verder zijn die sites je echt niet om een eetstoornis aan te praten. Dat kan ook niet. Je "neemt" niet van de een op andere dag anorexia.
Op die sites kan je ook gesteund worden als je dat wil, om van je eetstoornis af te komen.

Ik zeg nu niet dat geen enkele pro ana site slecht is.
Die zijn er namelijk wel degelijk.
Ik ga nu geen namen noemen, maar je herkent ze vanzelf wel..
Dat zijn idd de sites met de vreselijke tips, die zeggen dat je min. 5 uur moet sporten als je een cracker (die je er dan ook uitgekotst van hun moet hebben) hebt gegeten.
Maar er bestaan ook betere sites. Die mensen willen steunen..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:18

Mirr schreef:
Verder zijn die sites je echt niet om een eetstoornis aan te praten. Dat kan ook niet. Je "neemt" niet van de een op andere dag anorexia.
Op die sites kan je ook gesteund worden als je dat wil, om van je eetstoornis af te komen.

Je neemt idd geen eetstoornis maar ik denk dat zulke sites (jonge) meiden wel verder aansporen, omdat ze op een bepaalde manier toch laten zien dat je sterk bent als je zonder eten kan leven.

Ik ben blij dat ik in m'n slechtste periode dit soort sites niet tegengekomen ben. Dat ik uiteindelijk in heb gezien dat gelukkig zijn niet afhangt van de hoeveelheid caloriën die je binnenkrijgt. En niet door het getal op de weegschaal te zien dalen. En ook niet door die controle te hebben.
Ik geloof ook niet dat je ooit van een eetstoornis af komt, maar om ermee te leren leven, denk ik dat hulp erg belangrijk is.

Mirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:20

Helemaal van een eetstoornis afkomen gebeurt idd vrij weinig..

Maar ik moet zeggen dat die sites mij idd wel "helpen" om door te gaan met weinig eten..
Blegh, voel me nu zo stom he.. Boos! Dat ik gewoon niet van die sites kan wegblijven..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:22

Mirr schreef:
Helemaal van een eetstoornis afkomen gebeurt idd vrij weinig..

Maar ik moet zeggen dat die sites mij idd wel "helpen" om door te gaan met weinig eten..
Blegh, voel me nu zo stom he.. Boos! Dat ik gewoon niet van die sites kan wegblijven..

Kan je hem niet blokkeren, wel makkelijker dan gedaan. Kan ergens wel begrijpen dat je er komt, omdat er lotgenoten zitten. Maar ik denk echt dat je er toch moet proberen wegblijven

Mirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:25

Blokkeren.. geen idee hoe dat moet Tong uitsteken

Had laatst wel alles ervan verwijderd - echt alles.
Dus niet alleen geschiedenis, maar ook de bestanden die nog weer ergens anders op de computer staan opgeslagen.

Maar ja, uiteindelijk zoek je ze toch vanzelf weer op..
Alleen ben ik wel altijd bang dat iemand thuis erachter komt.
Misschien verwijderd ik nu gewoon alles, en blijf ik alleen op het forum.. dat ik van mezelf alleen nog daar mag komen en niet meer op de sites.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:29

Ik denk dat je al heel goed op weg bent door veel te praten.
En die sites zijn wellicht ook een manier van controle zien te vinden. Ik weet niet of blokkeren helpt. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat dat moeilijk is omdat er veel lotgenoten zitten en je je begrepen voelt.
Mijn ervaring is dat er vaak weinig mensen zijn die er begrip voor hebben. Die serieus zeggen 'dat je maar gewoon moet eten' en die steeds vragen of je dan zelf niet ziet dat je steeds dunner wordt enzo. Ik heb ook echt heel veel steun gehad aan lotgenoten, zowel hier op bokt als elders.
Sterkte ermee! Ach gut

Mirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:31

Dankjewel!
Ja, die mensen begrijpen gewoon niet hoe je je voelt enzo.. Kan ik ze ook niet kwalijk nemen, maar ja.
Daar heb je gewoon steun van lotgenoten, en hier op Bokt reageert iedereen ook wel begripvol.
Anyway, ik ga nú alles uit mijn geschiedenis wissen, en ik ga zo lang mogelijk proberen alleen nog op dat forum te komen.