Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lusitana schreef:Er is geen enkel verband tussen moeilijke bevallingen en sport. Het is namelijk zo, dat op het moment dat je gaat bevallen, bepaalde hormonen er voor zorgen dat je spieren rond het geboorte kanaal totaal verslappen.
Als je een moeilijke bevalling hebt, kan dat allerlei oorzaken hebben van medische aard, maar paardrijden is er geen van.
Sterker nog, vroeger wilde men niet dat dames in herenzit reden, want met die benen zo wijd kon je wel eens pardoes ontmaagd worden
Lusitana schreef:Ik denk trouwens dat je beter de titel aan kunt laten passen. Ruiters kunnen nl niet bevallen, amazones wel...
Remy schreef:Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, ik rijd sinds m'n 10e, behoorlijk intensief en ik heb ongeveer 25 jaar later 2 hele vlotte bevallingen gehad.
Wat mij wel opviel is dat ik vergeleken met mijn niet paardrijdende vriendinnen, veel sneller hersteld was. En ook geen last van urineverlies tijdens het paardrijden naderhand heb gehad, terwijl sommige van die vriendinnen nu dus wel voorzichtig moeten blijven doen bij een lachbui..
daantjuhhh schreef:Lusitana schreef:Er is geen enkel verband tussen moeilijke bevallingen en sport. Het is namelijk zo, dat op het moment dat je gaat bevallen, bepaalde hormonen er voor zorgen dat je spieren rond het geboorte kanaal totaal verslappen.
Als je een moeilijke bevalling hebt, kan dat allerlei oorzaken hebben van medische aard, maar paardrijden is er geen van.
Sterker nog, vroeger wilde men niet dat dames in herenzit reden, want met die benen zo wijd kon je wel eens pardoes ontmaagd worden
En toch ben ik daar niet zo zeker van.
Mijn bekken zijn bijvoorbeeld verkeerd gegroeid waarsschijnlijk doordat ik vanaf mijn 4de op dikke pony's reed.
(nou op mijn 4de zat ik er alleen maar op)
Maar vanaf mijn 6de begon ik echt te rijden, bijna elke dag op een behoorlijk brede pony.
Ik heb nu last van mijn heupen/bekken.
Mijn arts zei dat een bevalling op de natuurlijke manier moeilijker en misschien wel onmogelijk was.
Nou weet ik niet zeker of dat pony rijden op brede pony's daarvan de oorzaak is, maar hij zei destijds dat dat wel mogelijk was.
tantjeuh schreef:Een fabeltje zou ik het niet noemen.. Ruiters hebben bij de bevaling wel degelijk nadelen, maar ook voordelen. Bij ruiters zijn de bekkenbodemspieren namelijk veel gespierder dan bij iemand anders, waardoor het veel minder vlot zal gaan. Voordeel hebben ze dan wel dat ze meer kracht hebben om te persen...
En nee, ik verzin niet, deze uitleg komt van een ervaren vroedvrouw (vriendin van mijn moeder).
Lusitana schreef:daantjuhhh schreef:En toch ben ik daar niet zo zeker van.
Mijn bekken zijn bijvoorbeeld verkeerd gegroeid waarsschijnlijk doordat ik vanaf mijn 4de op dikke pony's reed.
(nou op mijn 4de zat ik er alleen maar op)
Maar vanaf mijn 6de begon ik echt te rijden, bijna elke dag op een behoorlijk brede pony.
Ik heb nu last van mijn heupen/bekken.
Mijn arts zei dat een bevalling op de natuurlijke manier moeilijker en misschien wel onmogelijk was.
Nou weet ik niet zeker of dat pony rijden op brede pony's daarvan de oorzaak is, maar hij zei destijds dat dat wel mogelijk was.
De Havasupai, een indianen stam die zowat te paard geboren wordt, krijgen gewoon kinderen via de natuurlijke weg en die zitten van wieg tot dood dagelijks te paard... ja, ook u nog in de moderne tijd, omdat de canyon waar ze wonen alleen bereikbaar is te paard (of te voet of per helicopter).
De oorzaak ligt niet voor 100% zeker daar. Je bent echt een uitzondering, dus je kunt niet zeggen dat op basis van jouw ervaring alle amazones moeite zullen hebben met de bevalling...
brekebeentje schreef:Ik heb 3 kinderen gekregen ,en bij alle 3 de sleutelbenen gebroken...
brekebeentje schreef:dus ik ben erg benieuwd naar de verhalen van iedereen!!!
Suzanne F. schreef:Nah ja ben er wel bang voor maar mijn verloskundige zegt dat het echt onzin is, dat ze al 25 jaar baby´s op de wereld zet, ook van amazones die veel rijden en dat er geen verschil zit in de bevallingen tussen wel en niet paardrijdende vrouwen. Er zijn net zoveel of weinig complicaties bij beide.