ruiters hebben moeilijkere bevalling??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: ruiters hebben moeilijkere bevalling??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:14

Nah ja ben er wel bang voor maar mijn verloskundige zegt dat het echt onzin is, dat ze al 25 jaar baby´s op de wereld zet, ook van amazones die veel rijden en dat er geen verschil zit in de bevallingen tussen wel en niet paardrijdende vrouwen. Er zijn net zoveel of weinig complicaties bij beide.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:17

moet makkelijk zijn om hier op bokt er achter te komen of het feit of fabbel is.

een poll maken.
makkelijke bevalling, moelijke bevalling gehad??

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:23

Volgens mij is het onzin, ik heb er in ieder geval geen last van gehad... Tot 7 mnd nog gereden, ok niet zo intensief als eerst, maar toch wel regelmatig even een rondje stappen/draven al was het maar om m'n rug te ontspannen.
Omdat dochterlief in het vruchtwater gepoept had moest ik op het laatste moment nog wel met de tatu naar het ziekenhuis, was die 10 minuten later geweest dan was ze in de ambulance geboren... Knipoog
Dus volgens mij: FABEL!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:45

Ik denk trouwens dat je beter de titel aan kunt laten passen. Ruiters kunnen nl niet bevallen, amazones wel... Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 01:50

Lusitana schreef:
Er is geen enkel verband tussen moeilijke bevallingen en sport. Het is namelijk zo, dat op het moment dat je gaat bevallen, bepaalde hormonen er voor zorgen dat je spieren rond het geboorte kanaal totaal verslappen.
Als je een moeilijke bevalling hebt, kan dat allerlei oorzaken hebben van medische aard, maar paardrijden is er geen van.
Sterker nog, vroeger wilde men niet dat dames in herenzit reden, want met die benen zo wijd kon je wel eens pardoes ontmaagd worden Clown

En toch ben ik daar niet zo zeker van.
Mijn bekken zijn bijvoorbeeld verkeerd gegroeid waarsschijnlijk doordat ik vanaf mijn 4de op dikke pony's reed.
(nou op mijn 4de zat ik er alleen maar op)
Maar vanaf mijn 6de begon ik echt te rijden, bijna elke dag op een behoorlijk brede pony.
Ik heb nu last van mijn heupen/bekken.
Mijn arts zei dat een bevalling op de natuurlijke manier moeilijker en misschien wel onmogelijk was.
Nou weet ik niet zeker of dat pony rijden op brede pony's daarvan de oorzaak is, maar hij zei destijds dat dat wel mogelijk was.

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 02:40

Bij een ruiter lijkt het me een hele klus om een kind te baren, bij een amazone daarentegen zal het wel wat gemakkelijker gaan!!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:02

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, ik rijd sinds m'n 10e, behoorlijk intensief en ik heb ongeveer 25 jaar later 2 hele vlotte bevallingen gehad.
Wat mij wel opviel is dat ik vergeleken met mijn niet paardrijdende vriendinnen, veel sneller hersteld was. En ook geen last van urineverlies tijdens het paardrijden naderhand heb gehad, terwijl sommige van die vriendinnen nu dus wel voorzichtig moeten blijven doen bij een lachbui..

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:23

Aha... net het topic waar ik zo halverwege mn zwangerschap behoefte aan heb.... Bloos

Ik heb inderdaad ook gehoord en gelezen dat bevallingen bij ruiters moeilijker gaan, omdat de bekkenbodemspieren van een ruiter sterker zijn...

Daarentegen heb je als ruiter (schijnt) ook minder last van dingen als bekkeninstabiliteit om dezelfde reden....
En inderdaad schijnt alles na de bevalling makkelijker te herstellen...

Ik wacht af... en huiver.... Haha!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:29

Lusitana schreef:
Ik denk trouwens dat je beter de titel aan kunt laten passen. Ruiters kunnen nl niet bevallen, amazones wel... Haha!

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Mijn bevalling ging redelijk snel voor een eerste x.Alleen werd onze dochter,op het moment supreme ,steeds teruggetrokken omdat ze de navelstreng om haar nek had gewurmd.Ken ook zat vrouwen die niet paardrijden en een vreselijke bevalling hebben meegemaakt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:41

Nog nooit bevallen maar al wel vele bevallingen meegemaakt (ik werk op verloskunde)
Het bekken wordt niet geinvloed door het paardrijden. Er komt zelfs minder bekkeninstabiliteit voor bij amazones. Iemand die vele jaren intensief paard rijd heeft inderdaad wel hele sterke bekkenbodemspieren waardoor het hoofd wel eens wat moeilijker kan passeren. Een knip zetten is ook een heel gedoe door die dikke spierlaag. Aan de bekkenbodemspieren is wel degelijk te voelen of iemand veel heeft gereden maar het is niet altijd een belemmering.
1 voordeel: slappe bekkenbodemspieren geven grotere kans op incontinentie en verzakkingen. Worden we daar toch van bespaart

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:54

Remy schreef:
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, ik rijd sinds m'n 10e, behoorlijk intensief en ik heb ongeveer 25 jaar later 2 hele vlotte bevallingen gehad.
Wat mij wel opviel is dat ik vergeleken met mijn niet paardrijdende vriendinnen, veel sneller hersteld was. En ook geen last van urineverlies tijdens het paardrijden naderhand heb gehad, terwijl sommige van die vriendinnen nu dus wel voorzichtig moeten blijven doen bij een lachbui..

Klopt zei mijn verloskundige ook. Doordat je spieren daar al veel meer getraind zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:06

Wat ik heb gehoord:

Nadeel: de bekkenbodemspieren zijn bij amazones erg getraind en daardoor erg stevig en dat maakt de geboorte wel wat lastiger. Hoewel stoppen tijdens de zwangerschap geen enkele zin heeft want die spieren breken zo snel niet af.

Voordeel: Amazones zijn erg goed in het kantelen van hun bekken wat je nodig hebt tijdens de bevalling, en kunnen heel goed hun bekkenbodemspieren bewust aan- en ontspannen omdat ze dat van het paardrijden al gewend zijn, dus dan kunnen die spieren wel steviger zijn maar aangezien ze ze beter zouden kunnen ontspannen dan niet-paardrijdende vrouwen hoeft dat helemaal geen nadeel te zijn.

En als voordeel idd het vlotte herstel na de bevalling. Geen verzakkingen, geen incontinentie...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:13

daantjuhhh schreef:
Lusitana schreef:
Er is geen enkel verband tussen moeilijke bevallingen en sport. Het is namelijk zo, dat op het moment dat je gaat bevallen, bepaalde hormonen er voor zorgen dat je spieren rond het geboorte kanaal totaal verslappen.
Als je een moeilijke bevalling hebt, kan dat allerlei oorzaken hebben van medische aard, maar paardrijden is er geen van.
Sterker nog, vroeger wilde men niet dat dames in herenzit reden, want met die benen zo wijd kon je wel eens pardoes ontmaagd worden Clown

Mijn bekken zijn bijvoorbeeld verkeerd gegroeid waarsschijnlijk doordat ik vanaf mijn 4de op dikke pony's reed.
Maar vanaf mijn 6de begon ik echt te rijden, bijna elke dag op een behoorlijk brede pony.
Mijn arts zei dat een bevalling op de natuurlijke manier moeilijker en misschien wel onmogelijk was.
Nou weet ik niet zeker of dat pony rijden op brede pony's daarvan de oorzaak is, maar hij zei destijds dat dat wel mogelijk was.

De Havasupai, een indianen stam die zowat te paard geboren wordt, krijgen gewoon kinderen via de natuurlijke weg en die zitten van wieg tot dood dagelijks te paard... ja, ook u nog in de moderne tijd, omdat de canyon waar ze wonen alleen bereikbaar is te paard (of te voet of per helicopter).

De oorzaak ligt niet voor 100% zeker daar. Je bent echt een uitzondering, dus je kunt niet zeggen dat op basis van jouw ervaring alle amazones moeite zullen hebben met de bevalling...

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:21

tantjeuh schreef:
Een fabeltje zou ik het niet noemen.. Ruiters hebben bij de bevaling wel degelijk nadelen, maar ook voordelen. Bij ruiters zijn de bekkenbodemspieren namelijk veel gespierder dan bij iemand anders, waardoor het veel minder vlot zal gaan. Voordeel hebben ze dan wel dat ze meer kracht hebben om te persen...

En nee, ik verzin niet, deze uitleg komt van een ervaren vroedvrouw (vriendin van mijn moeder).

En toch hoeft het geen probleem te zijn.
De bevalling van mijn dochtertje heeft alles bij elkaar 3 uur geduurt. (Een weeenstorm)

De een zegt dat je er juist nadelen van zult hebben, maar weer een ander zegt weer dat je juist voordeel hebt als je paardrijdt.

Je bekkenbodemspier heb je wat meer dan gemiddeld onder controle. Je kunt die dus ook ontspannen als je dat wil of juist aanspannen.

Iedere bevalling is weer anders en ieder lichaam is anders, je kunt vooraf toch niet zeggen of het snel/langzaam zal duren omdat je paardrijd.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:27

mijn zwangerschap was een heerlijke tijd.
rijden stopte ik vrij snel mee, kwam niet met ponden teglijk aan , maar met kilo's
was in totaal ruim 30 kilo aangekomen(is gelukkig allemaal weer goed gekomen)

mijn bevalling was een ware hel
woensdag begonnen de weeen vrijdags werd max geboren
er zat een te lange tijd tussen de pers weeen infuus kon niet hoger.
max is er uit geduwd ,er ging een dokter op mijn buik duwen, de verloskundige knipte me in.
datum van geboorte zegt genoeg, was echt om nooit meer mee temaken
hij is geboren op vrijdag de 13 nov om 13.13
of het temaken heeft met het rijden?? weet het niet
hij wilde er gewoon niet uit
een stal genootje pufte haar dochter er zo uit, die rijd ook vrij fanatiek

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:59

Lusitana schreef:
daantjuhhh schreef:

De Havasupai, een indianen stam die zowat te paard geboren wordt, krijgen gewoon kinderen via de natuurlijke weg en die zitten van wieg tot dood dagelijks te paard... ja, ook u nog in de moderne tijd, omdat de canyon waar ze wonen alleen bereikbaar is te paard (of te voet of per helicopter).

De oorzaak ligt niet voor 100% zeker daar. Je bent echt een uitzondering, dus je kunt niet zeggen dat op basis van jouw ervaring alle amazones moeite zullen hebben met de bevalling...

Dat zeg ik ook niet!
Ik zeg alleen dat de dokter mij toen ooit verteld heeft dat dat een oorzaak zou kunnen zijn!
Nogmaals ik zei ook dat ik daar niet geheel zeker van ben.

Iig geval zal het bij mij geen gewone bevalling worden mocht ik ooit zwanger raken.

kidding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 23:11

Ik heb 3 kinderen gekregen ,en bij alle 3 de sleutelbenen gebroken en een drama tijdens de bevallingen.Ze wilden[konden ]er echt niet uit .Ik ben begonnen met rijden op mijn 5 de,en in mijn jeugd tot aan de kinderen zeer intensief gereden .Ze zeiden toen dat het er waarschijnlijk wel mee te maken had ,dat ik altijd paard heb gereden.,Maar dat er eigenlijk nooit onderzoek naar gedaan was ,dus ik ben erg benieuwd naar de verhalen van iedereen!!!Jammer dat ankie niet op de natuurlijk manier bevallen is,was er erg benieuwd naar hoe haar bevalling gegaan zou zijn.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:44

brekebeentje schreef:
Ik heb 3 kinderen gekregen ,en bij alle 3 de sleutelbenen gebroken...

Vandaar je username? Knipoog

Ik heb nog geen kinderen en kan er dus niet over meepraten. Volgend jaar weet ik er waarschijnlijk wel meer over...
Mijn moeder heeft nooit paard gereden en bij haar was het een ware slachtpartij. Mijn broer was helemaal blauw en mijn moeder heeft het ook maar tenauwernood gered. De bevalling heeft een paar dagen geduurd en ging absoluut niet goed.
Dat was ook de reden dat er bijna acht jaar tussen mij en mijn broer zit. Ze durfden niet eerder weer...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:49

brekebeentje schreef:
dus ik ben erg benieuwd naar de verhalen van iedereen!!!

PB me maar in oktober Clown

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:23

Nou.. iedere bevalling is pijnlijk.. maakt niet uit of je wel of niet paard rijdt.. Ik had een vlotte bevalling, na 6 uur en 10 minuten was mijn dochter er.. Pijnlijk...ja... Maar dat hoort er bij.. En ik denk wel dat ik veel eerder hersteld ben, door het paardrijden..

De meeste vrouwen (die geen geoefende bekkenspieren hebben), verliezen vaak urine na de bevalling.. Hier geen last van.. niet als ik moet lachen of niezen.. nooit.. En als ik dan mag kiezen.. dan liever een misschien iets pijnlijkere bevalling en geen urine verlies na afloop, dan andersom!

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:58

Suzanne F. schreef:
Nah ja ben er wel bang voor maar mijn verloskundige zegt dat het echt onzin is, dat ze al 25 jaar baby´s op de wereld zet, ook van amazones die veel rijden en dat er geen verschil zit in de bevallingen tussen wel en niet paardrijdende vrouwen. Er zijn net zoveel of weinig complicaties bij beide.

Grappig mijn verloskundige zei precies het tegen overgestelde. Ik heb zelf twee kinderen en
de bevallingen zijn zeer moeizaam gegaan. Van de eerste ben ik twee hele dagen bezig geweest. De tweede is zelfs uit eindelijk een keizersnee geworden. Tja of het echt waar is weet ik ook niet.
Het ligt ook aan je eigen lichaam.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:04

Hoi,

Ik ben van mijn twee kinderen allebei thuisbevallen.

De eerste was er in anderhalf uur en de tweede was er in een half uur.

Mijn verloskundige zei dat het juist een voordeel was dat ik paard deed rijden want mijn bekken stonden
verder uit elkaar dus meer ruimte.

Dus ja wat is nou waar? Knipoog

Groetjes Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:22

Onzin. Of je nou wel of niet ruiter bent, de een "verweekt"meer onder de hormonen dan de ander. Ik ken opvallend veel ruiters met bekkeninstabiliteit, dus een veel te beweeglijk bekken, wat de uitdrijving makkelijker maakt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:32

Oeh, dus dat ellendige zere bekken gaat nog wel een voordeel zijn bij de bevalling straks? MOOI! Haha! Haha! Haha!