PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gekketeckel

Re: PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:44

ook ik heb pds bij mij komt het omdat ik ms heb ,ik heb het gelukkig met vlagen en idd als ik iets "verkeerds"eet bv na de bbq of mac donalds of als ik iets te gekruid eet, ook spanning speelt een hele grote rol bij mij en er is idd niet veel aan te doen, wel helpt bij mij op mijn rug gaan liggen en mezelf concentreren op mijn ademhaling , 3 telllen inademen door de mond en dan rustig 4 tellen uitademen door de neus als je je hierop concentreeerd niet 1 min maar een min of 10 helpt dat iig bij wel (oja wel met opgetrokken knieen)
greetz madrieka

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 10:45

Haha ja dat hoef ik ook niet te doen: ijs of vla na het eten. Dat is dan gelijk een enkeltje toilet Haha!

Wat ik het ergste vind is dat ik problemen krijg met op vakantie gaan. De airco ontregelt m'n darmen al en zodra ik dan het vliegtuig uitstap en dan lekker van de airco kou de hitte in..ja hooooor, daar gaan we dan!! Misselijk en vette kramp en dat duurt dan zo lekker een paar dagen..vakantie gelijk in duigen en errug leuk voor degene die met je mee is op vakantie!! NOT.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 10:46

Osteaphaat heb ik ook eens geprobeerd. Maar ik ben inderdaad daarmee gestopt omdat het onwijs veel pijn deed en ik daarna altijd de rest van de dag echt ziek was. Maar bij jou helpt het dus wel goed??

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:46

Hallo,

Ik heb hier jammer genoeg ook last van. Bloos

Ik heb het al een jaar of 7. Mijn huisarts zei: "leer er maar mee leven"
Erg fijn. Ik heb alle darm onderzoeken niet gedaan: "er was toch geen oplossing voor werd er gezegd."

Ik heb het niet dagelijks. Ooit heb ik er zelfs weken geen last van en dan opeens zonder aanwijbare reden weer wel.

Ik las dat een aantal bokkers er vooral last van krijgt na het bbq enzo. Dit is bij mij ook het geval. Als ik uit eten ben geweest, bbq, steengrillen noem maar op kun je de klok erop gelijk zetten dat het begint.
Wat ik vreemd vind is dat het zo snel komt na het eten... ? Hebben jullie dit ook? Er zit vaak maar een uurtje tussen ofzo...

Groetjes Iris

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:47

Ik heb juist altijd het idee dat vla & ijs & kwark helpt? Haha!

Wij gaan nooit op vakantie, dus ik heb daar gelukkig geen last van.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:49

ja na het eten heb ik het direct.... zou dat eten dan al zo snel je darm uit zijn Verward

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:49

Iris1702 schreef:
Wat ik vreemd vind is dat het zo snel komt na het eten... ? Hebben jullie dit ook? Er zit vaak maar een uurtje tussen ofzo...

Bij mij is het met chocola zelfs zo erg, dat als ik aan het eind van een grote Snicker ben, mijn buik al zeer doet.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:50

ik heb ook veel last van maagzuur. Jullie ook?

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:52

Cyntje schreef:
ja na het eten heb ik het direct.... zou dat eten dan al zo snel je darm uit zijn Verward

ik vraag me dat ook af..... kan eigenlijk niet maar lijkt wel zo...

Het is wel vaak snel weer weg... een keer of 3 snel achter elkaar en dan is het wel over... Maar blijft vervelend...

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 10:53

Het verschilt per persoon wat goed helpt of waar je juist last van krijgt. DAt is juist zo lastig. Dr is geen vaste oplossing voor. Dat moet je dus zelf zien uit te zoeken en goed luisteren naar je lichaam (jezus, klink als m'n moeder nu haaha).

Dat je gelijk last hebt na het eten klopt wel. Je spijsvertering komt op gang en dus ook je darmen.

@Cyntje: ik heb ook vaak last van maagzuur. Eigenlijk altijd direct na het eten. Maakt ook niet uit wat ik dan heb gegeten. Maagtabletten heb ik geprobeerd maar dat is niet altijd even succesvol. Ik heb ooit van de Homeopaat wel een heel goed middeltje gehad hiertegen. Misschien zou je eens een goede homeopaat kunnen proberen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:54

ik heb ook last van winderigheid... thuis is dat geen probleem dat laat ik er soms 1tje vliegen, maar op visite gaan vind ik verschrikkelijk...dan kan iemand gewoon de gasvorming in mijn darmen zich horen verplaatsen... Bloos

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:55

Ik pak maalox, soort rennie is dat. Maar alleen als het echt nodig is!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:03

Winderigheid heb ik af en toe. Haha!
Ik heb wel heel vaak dat mijn buik ineens super bol staat!

CrackerHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:08

ik heb er ook last van. gelukkig gaat het nu al een paar maanden een stuk beter. Ik heb veel baat gehad bij acupuntuur, en ik zou jullie deze tip ook zeker willen geven. Eerst geloofde ik er helemaal niet in en dacht ik nou ja probeer het maar. Baat het niet, schaadt het niet. Maar wonder boven wonder heeft het mij wel degelijk geholpen. ik had erg veel vermoeidsheidklachten, buikpijn, steken. iedere dag misselijk. Hoofdpijn ga zo maar door. 5 jaar lang mijn iedere dag beroerd gevoeld en nu gaat het eindelijk een stuk beter.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:17

Ik eet trouwens nu Kellogs Allbran en dat helpt bij mij een hoop aangezien er veel vezels inzitten. Misschien voor sommige een tip?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:17

nee als ik juist veel vezels eet, poep ik me de tierelier Tong uitsteken

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:26

CrackerHorse schreef:
ik heb er ook last van. gelukkig gaat het nu al een paar maanden een stuk beter. Ik heb veel baat gehad bij acupuntuur, en ik zou jullie deze tip ook zeker willen geven. Eerst geloofde ik er helemaal niet in en dacht ik nou ja probeer het maar. Baat het niet, schaadt het niet. Maar wonder boven wonder heeft het mij wel degelijk geholpen. ik had erg veel vermoeidsheidklachten, buikpijn, steken. iedere dag misselijk. Hoofdpijn ga zo maar door. 5 jaar lang mijn iedere dag beroerd gevoeld en nu gaat het eindelijk een stuk beter.

Dat is heel fijn. Lachen
Ik denk alleen niet dat ik me er aan waag.

Volgens mij kun je hier niemand tips geven, want iedereen reageert overal anders op. Haha!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 11:28

acupunctuur heb ik ook overwogen, maar inderdaad nooit gedaan omdat ik er eigenlijk niet zo in geloof. Misschien toch ook maar eens proberen dan Clown

Ja, tips geven is inderdaad lastig, maar misschien zit er net wel iets tussen waar iemand iets aan heeft. Je weet maar nooit Knipoog

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:28

Sinds wanneer moet je op bokt op ieder antwoord reageren? Verward

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:37

Dat hoeft niet? Verward

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:37

Ook ik heb er last van, nog niet zolang, nadat ik ben bevallen van mijn zoontje(7maanden geleden), kreeg ik ook steeds buikpijn na het eten... artsen dachten dat het door de bevalling kwam... uiteindelijk na drie maanden is het dus PDS..
Nu ben ik aan het uitvogelen wat ik het beste wel of niet kan eten...

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 11:43

Cyntje schreef:
Sinds wanneer moet je op bokt op ieder antwoord reageren? Verward

Niemand vraagt je dat te doen. En de mensen die het wel doen (je doelt vast op mij Haha! ) die zijn daar vrij in om dat te doen.

Tot zover het offtopic gedeelte.

Er is trouwens een belangenvereniging voor PDS patiënten. Zag net op hun site dat zij ook veel info hebben hierover.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:48

Nee ok maar ik reageer wel op Vezels en niet op Acupunctuur... ik heb daar niets mee en het lijkt me niets Vork

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 11:52

Cyntje schreef:
Nee ok maar ik reageer wel op Vezels en niet op Acupunctuur... ik heb daar niets mee en het lijkt me niets Vork

Geeft toch niet?

CrackerHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:07

Cyntje schreef:

ik begrijp je reactie. ik geloofde er namelijk ook niet in, vond het allemaal maar wat zweverig.
toch ben ik overgehaald om het te gaan doen en werkelijk ik ben er met tegen zin heen gegaan.
want zo'n stom naaldje kan je toch niet helpen. meteen na de eerste behandeling nam ik al die woorden terug, ik een week lang super fit geweest, terwijl ik eerst alleen maar wilde slapen en zo moe was. de andere klachten waren er nog wel, maar na een jaar lang behandeld te zijn kan ik zeggen
dat het heeft mij wel degelijk geholpen en via internet ben ik in contact gekomen met mensen die er ook veel baat bij hebben gehad.

wat iedereen "die daar zin in heeft" wel eens zou kunnen proberen als hij/zij veel last heeft,
op je rug gaan liggen, hand op je buik leggen en buik ademhaling gaan doen. werkt natuurlijk niet meteen maar het verlicht wel.