Uitstrijkje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re: Uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:36

Ilzas schreef:
Wel briljant he ? Dat ze zoiets voor vrouwen bedenken en dat we dat dan ook allemaal en masse laten doen. Hoe genant, stom en vervelend het ook is. Ooit gehoord dat mannen iedere twee jaar zich in hun penis laten poeren om eens te kijken of er misschien iets mis is ? Nee he, nou dan ! Is gewoon weer iets genants verzonnen door mannen.

Ik haat het, ik haat alles wat een vreemde zo nodig vindt om daar te moeten doen. Spiraaltje laten zetten: ook hell, ook nooit laten doen.

Maar als ze tijdens zo'n onderzoek iets kwaadaardigs vinden dat zich nog in een vroeg stadium bevind zonder dat je er al last van hebt en dat je gemakkelijk kan weghalen, ga je de hemel danken dat je het onderzoek niet hebt afgezegd en gewacht tot je echt lichamelijk klachten kreeg en het zover gegroeid bleek dat je een heel zware medische behandeling nodig hebt.

Ik zou dus gewoon gaan, je hebt maar een lichaam en je kan nooit zeker weten. Misschien vinden ze niets, des te beter. Maar misschien wordt er wel iets gevonden en is het ook des te beter dat ze je zo snel mogelijk kunnen helpen. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar het lijkt me ook niet prettig. Alleen is het maar heel even op de tanden bijten en dan ben je er vanaf. Over tanden gesproken, ik heb ook een bloedhekel aan tandartsen, maar laat ze ook 2 keer per jaar controleren, omdat ik gewoon nog zo lang mogelijk wil doorgaan met mijn huidig lichaam Knipoog .

SnelleSas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:40

Juist bij baarmoederhalskanker kun je al in een zeer vroeg stadium verandering in de cellen zien. Ze kunnen dan al zien of jij bijv. over 5 jaar baarmoederhalskanker kunt gaan krijgen en in zo'n vroeg stadium is er heel veel aan te doen. Altijd gaan dus! Er zijn nu eenmaal altijd minder aangename zaken in het leven waar we even doorheen moeten bijten, maar dit is wel heel belangrijk!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:43

Ach ja, we gaan toch ook allemaal braaf ?
Maar ik vind dat we daar best op mogen mopperen, tegenop mogen zien en het haten en dat soort dingen. T'is heus ergens goed voor, want het kost nog bakken vol geld ook. Maar IK kan me nooit aan de indruk onttrekken van: " wat moet een vreemde daar in die regio ? NIETS"

Maar goed, heb wel van een kennis gehoord, die diverse soorten kanker heeft gehad en dus al drie keer binnenste buiten is gekeerd op diverse operatie- en onderzoekstafels, dat het went en dat je je lichaam gewoon gaat zien als een soort "onderzoeksinstrument". Nou ja, ik wil alleen maar aangeven dat IK dus (nog ??) niet zo ver ben en ook nooit hoop te komen.

pork

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:00

ff onder mijn schaduw account.

ik heb meerdere dingen meegemaakt, waaronder een abortus. dat was eingelijk het eerste mee heb gemaakt. daar.. idd toen ze toen die eendenbek in brachten wist ik niet waar ik het van de pijn moest zoeken. wat wel een voordeel achteraf was, want anders was die abortus veel pijnlijker geweest. Ik heb toen een maand later een spiraaltje in laten zetten.

Dat is nu 5 jaar geleden. Die eende bek was ik idd niet vergeten. en ik wist dat dat ook anders kan. Vraag gewoon aan de huisarts of ze die eerst ff onder de warme kraan willen verwarmen, en of ze die niet voorzichtig in willen brengen. dan heb je echt geen enkele last van die hele eende bek.

Ik bij de huisarts uit gekomen een 4 weken geleden, kon hij op een draadje na mijn spiraaltje niet gevonden krijgen. Ik ben doorgestuurd naar de gynacoloog, die gezocht met een soort krabbertje, maar hij kreeg mijn spiraaltje ook niet te pakken. Toen heeft hij een inwendige echo laten maken, en hij zat er nog wel in maar waarschijnlijk zat die een stukje vergroeit met mijn baarmoeder.

Nu word ik dus a.s woensdag geopeerd via een rugge prik. Zie daar dus wel erg tegen op.....

wat ik hier mee wil zeggen is dat als jij aan de huisarts gaat en vraagt of hij die eende bek rustig in wil brengen, dat er dan echt niks aan de hand is...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:14

vuurtoren schreef:
check even of je huisarts het zelf doet ik ging en toen zou de assistente het even doen nu zal ze dit heel goed kunnen maar ik vond het al niet zo'n leuk klusje en dan had ik toch liever dat dat de huisarts het deed die kon ik beter en was ook een vrouw dit was gelukkig geen probleem maar ik had dit liever van te voren geweten dus even vragen.
succes en wel gaan want het is heel belangrijk om het vroegtijdig te weten en te laten behandelen
gr. annita

De meeste assistentes kunnen betere uitstrijkjes maken dan huisartsen, voor de meeste assistentes die een eigen uitstrijkjes spreekuur hebben is dit een dagelijks karwijtje met veel routine, hierdoor doet de huisarts het veel minder en ook minder routine.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:26

Twee keer gehad, en ik snap het probleem echt niet. De arts kijkt ook in mijn oren en mijn mond en neus om te kijken of ik gezond ben, toch? Haha!

De laatste keer heb ik trouwens erg hard gelachen. De mannelijke arts (vervanger) die ik toen had, was zo zenuwachtig dat hij het zweet op zijn voorhoofd had staan. En maar stotteren *LOL* Ik kwam in mijn lunchpauze van het werk en had een flinke powersuit aan... vervolgens moest ik hem zowat uitleggen wat hij moest doen. Gelukkig maar dat ik al wist hoe of wat en dat ik niet zo snel beschaamd ben...

Op zich wel heel absurd, als jij de dokter op zijn gemak moet stellen Rolleyes De prutser *LOL*

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:29

JIJ kan er nog tegen !!!
(ik zou he-le-maal gek worden)

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:38

NoaC schreef:
Ik zie me rustig daar keihard gaan huilen....vanacht gewoon niet van geslapen.
Komt ook nog bij dat ik mijn hele huisarts niet ken omdat ik er nog nooit geweest ben; heb echt een hekel aan huisartsen. Mannelijk of vrouwelijk maakt me dan nog niet eens uit.....

Als je een afspraak maakt telefonisch moet je even zeggen dat je voor een uitstrijkje komt. In bijna alle praktijken is dit werk voor de assistente. Een huisarts heeft ongeveer tussen de 1600 en 2300 patienten. Dagelijks worden er gemiddeld 2 a 3 uitstrijkjes gemaakt per huisarts/assistente. Je bent gewoon een van de zo velen die daarvoor komt. Ze gaat echt niet onthouden hoor hoe je eruit ziet Haha!
Ze zal even met je praten en uitleggen hoe het gaat. Bijna altijd is het binnen 1 minuut klaar. Het speculum/eendebek houd ze eerst even onder de warme kraan zodat het prettiger voelt. Als je er tegenop ziet moet je het gewoon zeggen. Dat is heel normaal. Gewoon je verstand op 0 zetten en heen gaan. Laat het maar op je af komen. Je bent daarna blij dat je het gedaan hebt, dat weet ik zeker en dan vlug weer vergeten Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:41

Laura schreef:
Twee keer gehad, en ik snap het probleem echt niet. De arts kijkt ook in mijn oren en mijn mond en neus om te kijken of ik gezond ben, toch? Haha!

De laatste keer heb ik trouwens erg hard gelachen. De mannelijke arts (vervanger) die ik toen had, was zo zenuwachtig dat hij het zweet op zijn voorhoofd had staan. En maar stotteren *LOL* Ik kwam in mijn lunchpauze van het werk en had een flinke powersuit aan... vervolgens moest ik hem zowat uitleggen wat hij moest doen. Gelukkig maar dat ik al wist hoe of wat en dat ik niet zo snel beschaamd ben...

Op zich wel heel absurd, als jij de dokter op zijn gemak moet stellen Rolleyes De prutser *LOL*

OMG Bloos! Nagelbijten / Gniffelen

ik was dan vertrokken hoor!
hoef geen prutsers daar beneden, niet als vriend en zeker niet als dokter!!!!!

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:45

Ilzas schreef:
gabyfedde schreef:

Wel briljant he ? Dat ze zoiets voor vrouwen bedenken en dat we dat dan ook allemaal en masse laten doen. Hoe genant, stom en vervelend het ook is. Ooit gehoord dat mannen iedere twee jaar zich in hun penis laten poeren om eens te kijken of er misschien iets mis is ? Nee he, nou dan ! Is gewoon weer iets genants verzonnen door mannen.

Ik haat het, ik haat alles wat een vreemde zo nodig vindt om daar te moeten doen. Spiraaltje laten zetten: ook hell, ook nooit laten doen.

Wat een ontzettend domme reactie. Jij bent duidelijk ook verre van briljant. Alsof deze onderzoeken voor de lol van een arts gedaan worden [/i]

Baarmoederhalskanker komt heel vaak voor. Door regelmatig een uitstrijkje te laten maken kan het in een vroeg stadium ontdekt worden en kunnen er tijdig maatregelen genomen worden.

Nou ben echt niet dom hoor en ik laat het ook allemaal braaf doen, maar als je er over nadenkt, vindt ik dat gewoon. Ik vindt het gewoon allemaal verschrikkelijk. Niet naar de tandarts gaan is ook dom, nou je zo ze de kost eens moeten geven die niet naar de tandarts gaan uit angst, ook al weet iedereen dat dat korte termijn denken is.

Van een rotte kies is nog geen mens dood gegaan, van onontdekte baarmoederhals kanker wel...Beetje onhandige vergelijking...

Wees blij dat ze dit soort onderzoeken in het leven hebben geroepen. Mede daardoor is het aantal sterfgevallen door dit soort kanker drastisch verminderd. Tuurlijk, je hòeft het niet te laten doen, maar als het dan toch ooit mis gaat krijg je daar denk ik onvergeeflijke spijt van.

Toen ik mijn oproep kreeg was ik zwanger, dus ik mocht/hoefde uiteindelijk niet..Trouwens, tijdens mijn bevalling ben ik al mijn schaamtegevoel ontstegen, zoveel dokters, zoveel inwendige onderzoeken Knipoog Als ik nu voor een uitstrijkje zal moeten, zou ik het nieteens zo erg vinden hoor, ik heb het ergste wat je vanonder kan beleven al meegemaakt Clown

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:06

Renske_ schreef:
Laura schreef:

OMG Bloos! Nagelbijten / Gniffelen

ik was dan vertrokken hoor!
hoef geen prutsers daar beneden, niet als vriend en zeker niet als dokter!!!!!

I SO AGREE !!!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:05

tsja, je kan halverweg besluiten dat je er niet mee verder wil maar dan moet je de hele reutemeteut nóg een keer door met een andere dokter. Pling *LOL* Dan maar liever even een prutser wat aanwijzingen geven ('zal ik maar vast gaan liggen dan? 'ik denk dat ik een kleiner model moet hebben' 'ja, klaar? Zal ik me dan maar weer aankleden?' 'heb je misschien nog een tissue voor me?') *LOL* Mooiste grap was dat ie halverwege nog bedacht dat hij een wattenstaafje nodig had. Daar lig je dan vrolijk met de benen wijd tot hij daarmee terug is...

Ohja, de uitspraak 'ik warm hem eerst even op. Ohnou, is eigenlijk niet nodig. Alles hier is al heet' was helemaal humor *LOL*

Ik bedoel maar, er zijn ergere dingen in de wereld.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:22

Ik hab laatst een inwendig onderzoek moeten ondergaan en ik vond het van te voren echt een ramp. Dat had twee redenen: ik vond het heel erg vernederend/beschamend en ik was bang voor de uitslag.
Ik zat ook te twijfelen om het af te zeggen maar goed, ik had ook al wel bedacht dat er héél veel consequenties aan vast konden gaan zitten als ik niet zou gaan. Ben dus toch maar geweest en het viel heeeeel erg mee!
Ik heb meteen maar gezegd dat ik er heel erg tegen opzag en dat ik het écht niet leuk vond. De arts heeft het zo makkelijk/aangenaam mogelijk gemaakt voor mij. De eendebek werd netjes verwarmd en en ik kreeg de kleinste. Het is geen fijn gevoel, zeker het 'oprekken' niet maar ach, het is eigenlijk ook zo weer klaar. De uitslag is nog niet binnen maar ik ben blij dat ik het heb gedaan. Heb daarna een browny gekocht en een zak caramel Haha! Je moet het toch leuk maken voor jezelf he Lachen
'Gewoon' gaan dus. Succes Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:27

hoi,
Ik heb de reacties nog niet gelezen, maar een vriendin van me is 29 en kreeg ook die oproep,. Eerst nietw illen gaan, uiteindleijk toch gegaan. Niet in orde !!! Als ze later was geweest hadden ze alles eruit moeten halen, nu kon ze plekjes weg laten snijden. Uitstrijkje zelf doet geen pijn en die dokter ziet dat soort dingen dagelijks, dus je hoeft je niet te schamen. Maar ga aub!!! zij d8 ook, ach ben nog geen 30, wat zal dr dan zijn, niks toch. ja, mis dus
Succes

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:20

Ilzas schreef:

I SO AGREE !!!

Hmmm en hoe stel jij je dan voor dat dokters het moeten leren?

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 21:41

Ilzas schreef:

Nou, dat riep ik ook al tegen mijn vriend die zei dat ik gewoon moest gaan "ik ga maar dan geef ik jou eerst op voor een soa test zodat ze met een wattestaafje je plasbuis ingaan en dan ga ik ook zonder mopperen" Maar zoveel solidariteit had ie nou ook weer niet Haha!

Een man of vrouw maakt me ook niet uit, maar vind het hele idee gewoon niks.
Waarom kan ik het zelf niet effe in een hokje doen met een wattestaafje? Cool
Weet ook wel dat het voor hun routine is maar maakt het in mijn gedachte nog niks beter te doen......

En ik ben zo'n scheitert die inderdaad ook al jaren niet naar de tandarts durft.

Zit al allemaal reden te bedenken om niet te hoeven. Hoef toch geen kinderen, wil het helemaal niet weten als ik wat heb, geen tijd, brief kwijt (was het maar waar), enz. Clown

Eerst maar even ongesteld worden......

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:47

Nou de reden dat je het zelf niet kan met een wattenstaafje is dat je de overgangscellen van je baarmoedermond naar de baarmoederwand moet hebben, alleen díe cellen zijn geschikt voor onderzoek en die zijn al moeilijk genoeg te verkrijgen met goed zicht, laat staan op de tast.

En nou kan je wel redenen verzinnen om niet te gaan, maar kanker hebben is ook niet leuk! Binnen 5 minuten sta je weer buiten en viel het allemaal heel erg mee. Als ik jou was dan ging ik gewoon, nee het is niet leuk, maar oh zo belangrijk.

noby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:22

ik ben 20 en ik moet vanaf dit ieder jaar ivm baarmoeder kanker in de familie.
ik moet zeggen dat ik het niet zo heel erg vind. ik merk er niks van en het is zo voorbij. hoe moeilijk het ook is gewoon proberen jezelf af te sluiten

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:31

vindt het allemaal wat raar. jullie moeten pas gaan voor een uitstrijkje als je 30 bent. ik moet op zijn minst om de 2 jaar gaan sinds ik seksueel contact heb. ongeacht welke leeftijd. maar ik woon wel in belgie.

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 01:17

Ik heb vorige week voor het eerst een uitstrijkje gehad.. Moet zeggen zag er zwaar tegen op, maar het viel me reuze mee! Leuk is anders, maar er zijn ergere dingen.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 09:46

nathe schreef:
vindt het allemaal wat raar. jullie moeten pas gaan voor een uitstrijkje als je 30 bent. ik moet op zijn minst om de 2 jaar gaan sinds ik seksueel contact heb. ongeacht welke leeftijd. maar ik woon wel in belgie.

Hier moet je normaal (bij geen bijzonderheden) tussen je 30ste en 60ste elke 5 jaar.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:14

Het voelt zeker niet lekker, maar het is te doen. De laatste keer (was ik een jaar of 18) heb ik heel zielig 'auw' zitten piepen Clown

Ik wil je handje anders wel vast komen houden hoor Haha! Haha! Haha!

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 11:53

Quellian schreef:
Het voelt zeker niet lekker, maar het is te doen. De laatste keer (was ik een jaar of 18) heb ik heel zielig 'auw' zitten piepen Clown

Ik wil je handje anders wel vast komen houden hoor Haha! Haha! Haha!

Knip ik ook niet mijn nagels net als jij Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:07

NoaC schreef:
Knip ik ook niet mijn nagels net als jij Knipoog

Hou ik je aan Lovers

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:20

Qimm schreef:
Ilzas schreef:

I SO AGREE !!!

Hmmm en hoe stel jij je dan voor dat dokters het moeten leren?

Nou in ieder geval dus niet op mij. Net zoals dat ik mijn paard niet naar Utrecht zou brengen om een stelletje studenten iets erop te laten leren. Daar zoeken ze maar een andere gek voor (ja, ja, zal wel weer asociaal zijn.... Dan maar aso (geef wel bloed trouwens en ben lid van hoop goede doelen ?)).