Zelfvertrouwen en perfectionistisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kadeetje

Re: Zelfvertrouwen en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:06

Ik ben ook erg perfectionistisch...En heb niet echt bepaald veel zelfvertrouwen..
Gisteren moest ik Frans mondeling doen...Ik zat constant met de gedachte dat het niet zou lukken, dat ik zeker een 3 ofzo ging halen, ik een mislukkeling was, ....
Ik kreeg toen precies geen adem meer, werd misselijk, ...
De lerares zond me dan effekes naar buiten.
Heel de klas keek naar me Haat ik ook...
Ik vind mezelf ook veels te dik, stom lelijk, enzo..
Ik jaag me ook altijd op en wil alles perfect in orde hebben.
's Nachts slaap ik al bijna niet meer omdat ik zo lig te piekeren wat ik zeker niet mag vergeten.
Nu, m'n ouders zijn ook perfectionistisch en m'n ma wil echt altijd het huis in orde, gekuist enzo. Ze eisen ook wel veel van me.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:23

het is nooit goed genoeg.... :/
ik ken het probleem ...wat doe je eraan ...telkens mezelf blijven vertellen dat perfect niet haalbaar is
als je zegt had ik maar, ben je bij had al te laat
het is zoals het is

en jezelf dwingen op als je ene complimentje krijgt dankjewel te zeggen...ipv het af te doen met een dooddoener

kadeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:25

draumpje schreef:
het is nooit goed genoeg.... :/
ik ken het probleem ...wat doe je eraan ...telkens mezelf blijven vertellen dat perfect niet haalbaar is
als je zegt had ik maar, ben je bij had al te laat
het is zoals het is

en jezelf dwingen op als je ene complimentje krijgt dankjewel te zeggen...ipv het af te doen met een dooddoener

Ja, ik ook...ik heb het niet zo graag als mensen complimenten geven, ik denk altijd dat ze me gewoon zielig vinden en dat ze liegen enzo

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:41

Ook ik ben perfectionistisch. Zelf zo erg dat ik mijn familie en vriend tot wanhoop drijf!
Ik moet altijd alles maar dan ook alles netjes hebben. Ik heb voor mezelf elke dag een planning, en die moet ik dan ook helemaal naleven. Doe ik dat niet, of komt er wat tussen, dan raak ik helemaal gestresst. Ik moet bijvoorbeeld elke dag de beneden en bovenverdieping gestofzogen hebben,afgestoft e.d. en om de 2, 3 dagen gedweild hebben. (ik doe dit altijd omdat mijn moeder een hernia heeft gehad en niet teveel huishoudelijke dingen mag doen) Verder moet ik dit alles gedaan hebben voor ik naar me werk ga, ook al moet ik s'ochtends om 8 uur beginnen. Dan sta ik gewoon om 5 uur op.
Qua uiterlijk valt het nog mee eigenlijk, het is meer mijn leefomgeving en prestaties. Prestaties minder als vroeger. In Havo 3 was ik bijvoorbeeld erg verdrietig als ik lager als een 8 haalde. Dat veranderde gelukkig in de 4e wel. Ook trek ik me terug bij grote groepen mensen. Ik durf me gewoon niet ertussen te mengen dan. Waarom zouden ze dat leuk vinden immers?
Moet zeggen dat als ik dit nu nalees dat ik mezelf echt vreselijk vindt.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:33

ik had het ook heel erg, maar tegenwoordig niet meer

Denk bij jezelf goed na 'wat is het ergste dat er kan gebeuren als...' vul maar in 'ik niet de bovenverdiepig stofzuig' 'mensen mij NIET aardig vinden' etc etc

Tegenwoordig maakt het me niet uit wat andere mensen van me vinden, als ik me daar mee bezig moet gaan houden hou ik geen tijd meer over ik heb het al druk genoeg met mezelf

het leven is veel te kort om je druk te maken over wat anderen van je denken !

Karoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:30

Ik herken dit... ik ben via een vriendin van mij terecht gekomen bij een haptotherapeute (zij doet aan haptonomie). Ze helpt d.m.v. praten en aanraking, ze laat je weer naar je gevoel en je lichaam luisteren. Ze weet precies waar dit probleem vandaan komt en dat is dat ik me niet goed genoeg voel, dat ik mezelf niet de moeite waard vind. Klopt ook, ik heb dit niet meegekregen in mijn jeugd, ik hoorde alleen maar alles wat fout was nooit eens iets goeds...

Dus ik probeer mensen ook "te vriend" te houden, door aardig te zijn en mezelf weg te cijferen...

Maar het gaat nu dus al stukken beter... laatst keek ik in de spiegel en ik voelde me heerlijk ontspannen, toen zag ik een hele mooie meid!!! Ik kon niet geloven, dat ik dat was... Mijn haptotherapeute zei dat ik een mooi mens ben, met een mooi innerlijk en dat mag iedereen zien.

Ik zou je wel adviseren, als je er echt niet meer uit komt om wel hulp te zoeken, dat getuigt van kracht! en niet van zwakte..

Liefs,
Karoena