Waarom laat je je zo makkelijk manipuleren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:43

Ik heb nog steeds geen antwoord gehad wat me zinde...Behalve die maatschappelijke druk maar daar is helaas verder niet op ingegaan

KeeK

Re: Waarom laat je je zo makkelijk manipuleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:52

Weet je, het is een bepaalde onzekerheid die een rol speelt. Hij zegt wat je wilt horen waardoor die onzekerheid een beetje verdwijnt. Op de een of andere manier hebben die jongens een bepaalde aantrekkingskracht waardoor je bij hen blijft terugkomen. Dat is niet vanwege het avontuurlijke, denk ik. Je wilt een perfect antwoord, maar wie zou dat nu hebben? Ik heb het antwoord ook niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:53

Dus we gaan een beetje de kant van dat mensen die onzeker zijn zich onder een maatschappelijke druk makkelijk laten manipuleren

kerstkrans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:58

hm, ik weet niet wat het is..
het komt in ieder geval regelmatig voor.
ik denk, dat men in het onderbewust zijn steeds naar dezelfde personen terug keren, omdat zij het daar ooit! goed hadden.

mensen willen inderdaad graag goede dingen horen, en deze blijven horen, hoe stom het ook is... keren mensen regelmatig naar de zelfde personen toe.

het is onmacht, maar het gebeurd zoveel. ik denk dat men juist de uitdaging en het conflict steeds weer opzoekt, om maar onder de aandacht te blijven van die persoon. op wat voor manier dan ook.

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:04

Ik denk dat het per persoon verschilt waarom ze in zo'n situatie verzeild raken - als iedereen hetzelfde was, zou de wereld ook wel erg eenvoudig worden. HET antwoord, waar je zo naar op zoek bent, bestaat niet. Dat durf ik best te stellen.

Maatschappelijke druk zal bij sommige mensen sterk meespelen (scheiden is in sommige kringen nog steeds 'not done').
Maar ik denk ook dat mensen hun eigen verwachtingen willen vervullen: 'later als ik groot ben vind ik de liefde van mijn leven en dan leven we nog lang en gelukkig'. Het is soms heel moeilijk om zo'n droom op te geven: het geeft het gevoel alsof je faalt op iets heel essentieels in je leven, en misschien kom je daar wel nooit meer overheen. En dat kan nog wel eens zwaarder wegen dan de mishandeling waar je midden in zit, want 'dat is maar tijdelijk'.
Ook: slecht zelfbeeld: 'ik kan het niet alleen, en als ik uit deze relatie stap weet ik niet waar ik in terecht kom, het kan alleen maar slechter', of 'ik krijg wat ik verdiend heb'.

Mensen kunnen zichzelf in de meest onmogelijke hoeken zetten, daar sta ik altijd weer van te kijken. Volstrekt intelligente vrouwen die bij een extreem dominante vriend blijven 'omdat ze zo van hem houden'. Houden ze dan niet van zichzelf?

Maar ook mannen die op een vreselijke manier bij hun vrouw onder de plak zitten en dat maar accepteren omdat ze denken dat het erbij hoort... onbegrijpelijk. Voor mij, van een afstand.

Herken je jezelf een beetje in één van die plaatjes?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:08

Ik wel, maar mijn grootste probleem was dat ik die toekomst wel met hem zeg, maar hij was in mijn toekomstvisie zoals ik wou dat hij zou zijn, en niet zoals hij echt was.

kerstkrans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:10

ik denk dat dat ook regelmatig voorkomt, je schept je een beeld bij je toekomst, en past alles daar op aan, en bent niet realistisch meer denk ik.
totdat er rare dingen gaan gebeuren, en je de ware hem gaat zien.
en toch, ondanks dat, blijf je 'contact' zoeken..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:37

Waarom mensen zich laten manipuleren cq. geestelijk/lichamelijk mishandelen is denk ik een vraag die niet in 1 of 2 zinnen beantwoord kan worden en voor verschillende mensen (her)kennen verschillende antwoorden.

Hoop, geloof (ik kan hem wel veranderen, hij meent dit niet, wij horen bij elkaar), maatschappelijke druk (alleen is alleen, dan tel ik niet mee), onzekerheid (ik deed iets verkeerd, ik ben niets waard) zijn factoren die de mogelijkheid bieden om gemanipuleerd te worden.

En ik denk dat schaamte meespeelt, het ergens niet willen of kunnen toegeven dat je met de verkeerde in zee bent gegaan en een fout hebt gemaakt waar je zelf geen oplossing voor kunt vinden (je kan iemand niet veranderen).

Ik denk niet dat er echt een antwoord op je vraag is. Ik denk dat het hem blijft lukken omdat je juist op zoek bent naar een antwoord en min of meer bezig blijft met zijn gedrag.

Kyno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:53

Even een vraagje naar aanleiding van je oorspronkelijke post. Daarin staat dat je niks meer met hem te maken wilt hebben, maar hij praat wel tegen je op msn. Waarom gooi je hem niet er gewoon uit? Aangezien je van jezelf weet dat je gevoelig bent voor zijn praatjes...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:01

Kyno schreef:
Even een vraagje naar aanleiding van je oorspronkelijke post. Daarin staat dat je niks meer met hem te maken wilt hebben, maar hij praat wel tegen je op msn. Waarom gooi je hem niet er gewoon uit? Aangezien je van jezelf weet dat je gevoelig bent voor zijn praatjes...

Omdat hij nu nog een soort "uitlaatklep" heeft. Ik weet dat zodra ik alles blokkeer, hij weer iedere dag voor mijn deur staat en me achtervolgt enzo. Daar heb ik geen zin in

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:14

Omdat ze het graag willen geloven.. graag willen vertrouwen.. Mensen willen dat het zo is.. Alle mooie dingen die gezegd en beloofd worden.. Maar alleen de mensen die zo goed zijn dat ze elke x weer kunnen geloven.. en weer hoop durven te hebben..

Helaas lopen er ook veel mensen rond die niet meer kunnen vertrouwen.. en geen hoop meer durven hebben..

carrie79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:20

herkenbaar!

Ik ben ook gevallen voor de mooie praatjes van mijn ex en ik heb een enorm portie klappen gehad.
geloof me in die tijd was ik enorm zeker van mezelf en doelbewust. Hij had de opvatting dat hij me wel 'klein' zou krijgen.....op een gegeven moment gebeurd het je gewoon en je zakt er steeds dieper in weg. Ik had niet eens door dat ik geen zelfvertrouwen meer had.....totdat ik het lef had om bij hem weg te gaan.
Inmiddels zit ik al een jaar of 8 in een gelukkige relatie...maar wat een buts heb ik opgelopen....totaal geen zelfvertrouwen, vreselijk perfectionistish, sociaal (bijna) gestoord. Het heeft me 8 jr gekost om weer normaal te kunnen functioneren. Het laatste half jaar kan ik pas zeggen dat ik me weer prima voel...(en de mensen om me heen---die grote steun waren--- zullen dat beamen )

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 01:48

Mijn enige verklaring is dat haat en liefde heel dicht bij elkaar liggen. Je kunt iemand haten vanuit de puntjes van je tenen, maar aan de andere kant kun je ook ALLES slikken van diezelfde persoon.

En vaak zijn het buitenstaanders die zich afvragen waar je mee bezig bent. Je ziet het zelf ook, maar je blijft. Waarom? Geen idee...!

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 07:31

ik denk dat het komt omdat wij mensen van nature graag willen dat we aardig worden gevonden.
Daarom gebeurt het ook bij iedereen wel eens een keer dat je iets doet voor iemand ook al heb je daar totaal geen zin in........maar ja, het niet doen is niet aardig he??
En er zijn nu eenmaal mensen die daar heel goed ge (mis) bruik van kunnen maken. Alleen al op de manier waarop iets van je gevraagd wordt. Als bijv. iemand jou opdraagt om de ramen te wassen, en jij hebt daar geen zin in is het makkelijker om Nee te zeggen dan wanneer iemand vraagt : "zou jij de ramen willen wassen? Jij kunt dat zo veel beter dan mij, want ik krijg ze nooit streeploos en jij wel"
Zo wordt er bewust met je eergevoel gespeeld.
Hetzelfde gebeurt binnen een relatie......"ik zou het zo lief van je vinden als jij dit of dat voor mij doet".
en we willen nu eenmaal graag dat men ons lief vind.
Je hebt tegenwoordig niet voor niets cursussen om Nee te leren zeggen.
En inderdaad....volgen mij is NEE een van de moeilijkste woorden om uit te spreken.
Want we geven er altijd een verklaring bij...."Nee, want ik moet zo nog even dit of dat doen" we zeggen eigenlijk nooit kortweg NEE.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:22

Toevallig besprak ik afgelopen weekend waarom ik toch steeds op de verkeerde mannen val. We werden het er over eens dat wij zelf goed van vertrouwen zijn, altijd het beste in anderen zien en ons niet kunnen voorstellen dat mensen (mannen) spelletjes spelen met onze gevoelens.

Wij zelf zijn niet zo van de spelletjes. Wij zijn eerlijk en oprecht in ons 'houden van'. Je gaat er automatisch vanuit dat anderen op eenzelfde manier denken als wat jezelf doet.

Ergens is het een compliment naar onszelf toe dat we steeds zo goed van vertrouwen zijn. Dat we naief blijven en er steeds weer intrappen. Dat we het goede in mensen blijven zien, al zijn ze dat niet altijd waard.

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:13

Moeilijke vraag hoor! Ik denk niet dat daar zo een antwoord op gegeven kan worden.
Ik denk dat het een combinatie is van alle soorten situaties.
De maatschappij die vind dat een eind maken van je relatie niet kunnen, de bedreiging van de partner, die zegt dat hij jouw en je familie afmaakt, als jij 1 stap buiten de deur zet, maar ik denk ook de angst om alleen te komen staan, niet wetend wat er dan gebeurd, misschien zijn de slachtoffers niet financieel onafhankelijk en zijn ze bang dat ze letterlijk op straat komen te staan. Maar vergeet niet dat mensen die manipuleren, daar zo goed in zijn, dat zelfs de meeste sterke persoon daar in kan trappen. Die mensen kunnen je alles laten geloven, en ze laten je geloven dat zelfs in de tijd dat je in het ziekenhuis bent geslagen, niet alleen kommer en kwel was, en ik denk dat daarom de mensen die maipuleren het lukt om de slachtoffers voor zich te blijven winnen. 'Want er waren ook goede tijden' en ' hij heeft zo vaak gezegd dat hij er spijt van heeft'.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:29

Met maatschappelijke druk bedoel ik nog niet eens dat er druk op je gelegd wordt om bij die partner te blijven hoewel in bepaalde kringen scheiden nog steeds not done is. Maar als een partner echt slecht voor je is krijg je vaak wel van alle kanten het advies ga toch bij hem weg.

Met maatschappelijke druk bedoel ik meer dat het toch niet echt geaccepteerd word dat je alleen bent. Alle happy single verhalen ten spijt. Hoe vaak wordt er niet gevraagd heb je al weer een nieuwe vriend?Je ziet er toch leuk uit en je bent leuk jij zou toch makkelijk weer aan de man moeten komen. Met andere woorden dump deze en zoek een leuke nieuwe. Ondertussen ben je wel zo onzeker geworden dat je denkt dat alle echt leuke mannen bezet zijn en anders jou toch niet zien staan. En degene met wie je nu bent daar ben je tenslotten in het begin verliefd op geweest en toen hadden jullie het leuk samen. Je hoopt dat dat weer terug komt.

Bovendien heb je als kind inderdaad dat droombeeld voor ogen van je vind de ideale partner en je leeft nog lang en gelukkig.
Als je dat niet in stand kunt houden voel je je toch een beetje mislukt.

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:46

Dat je iemand in eerste instantie aantrekkelijk, leuk of interessant vindt komt bij je zelf vandaan. Diegene appeleert aan bepaalde wensen en (diepere) verlangens die bij jezelf vandaan komen waardoor een afhankelijkheidsrelatie kan ontstaan. Dat is een ideale voedingsbodem voor manipuleren wat uiteindelijk uit de hand kan lopen.

Zodra je je realiseert dat die afhankelijkheid vanuit jezelf komt kun je je beter proberen los te maken en uit slachtofferschap geraken. Als die afhankelijkheid in eerste instantie bij jezelf vandaan komt ben jezelf ook de enige die er iets aan kan doen. Het lijkt simpel maar ja, komt daar maar eens uit... Wat zijn bijvoorbeeld je (dieperliggende) verlangens en waar komt dat vandaan?? Bovendien maken maatschappelijke of ouderlijke druk de situatie meer gecompliceerd...

Als je het interessant vindt hier meer over te weten te komen kan ik je het volgende boek zeker aanraden: ZWEIG, C. en ABRAMS, J. (1993) Ontmoeting met je schaduw. De potentiele kracht van de donkere onderdrukte kanten van je persoon.