Hoe ontdek je ziektes bij jezelf?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Re: Hoe ontdek je ziektes bij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:05

@Saar4: mag ik vragen wat je hebt? SLE toevallig?

De meeste ziektes worden denk bij toeval ontdekt. Je komt bij de dokter met een vage klacht en voor je het weet zit je in de medische molen. Of je denkt dat je iets psychisch hebt, blijkt het - gewoon - lichamelijk te zijn (zoals bij mij het geval was, namelijk epilepsie).
Wel controleer ik zeer regelmatig mijn borsten. Mijn nichtje heeft enige jaren geleden borstkanker gehad (toen ze 28 was) en nu is de kanker in alle hevigheid terug gekomen, longen, lever en botten, dus jullie snappen dat ik daar best wel bang voor ben en heel boos over ben. Het zal je maar overkomen - momenteel gaat het na een aantal chemo's de goede kant op, de ene long is schoon en de lever ook dus zolang er hoop is is er leven. Zij kwam een aantal weken geleden bij de dokter omdat ze maar zo'n pijn in haar rug had. De foto's wezen dus uit dat het weer helemaal mis was.
Ik denk overigens dat je niet je leven erdoor moet laten beheersen. In het begin was ik constant bezig iedere dag mijn borsten te controleren, klieren te voelen, voelde ik ergens pijn in mijn botten...ojee, het zou toch niet.....dan heb je geen leven meer.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:29

Ging voor dikke klieren naar de internist kwam een broertje of zusje van pheiffeir uit wat er al maanden zat. Was al tijjjjjjden moe. Bleef echter moe en moest terug op controle toen kwam er uit mijn bloed (omdat ik er zelf naar vroeg had eea uitgezocht op internet) dat ik coeliakie had. De internist wou eerst geen testen en onderzoeken laten doen ik had volgens hem niet de juiste kenmerken. Toch had ik het en niet zo'n beetje ook. Mijn hele darmwand was glad. Soms moet je dus gewoon een beetje doorzetten, artsen weten ook niet alles. Mijn huisarts had dit bij mij en mijn zus ook niet verwacht terwijl wij al jaaaren klaagden en alles er op wees dat we wel eens hetzelfde konden hebben. Dus al 2 missers. Ik ben niet het type wat gauw naar een arts gaat maar heb er nu wel van geleerd. Gewoon naar je lichaam luisteren. Jaren voor niets doorgelopen terwijl erger voorkomen had kunnen worden. Je moet tegenwoordig gewoon je mond open trekken.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 00:37

Het is een feit dat ze bij vrouwen veel te snel denken dat het psychisch is. En een hartaanval wordt ook niet zo gauw herkend omdat ze niet de klassieke symptomen krijgen en dan wordt er gezegd dat het gewoon hyperventilatie is ofzo...

Met hoest moet je ook niet blijven doorlopen. Ik ken een man, vader van jonge kinderen, die ook niet naar de dokter wilde met een hoest. Die viel dus wel neer, naar het ziekenhuis gebracht, maar hij is nooit meer bijgekomen en binnen een dag of twee overleden!
Je kunt beter en keer te vaak dan een keer te weinig naar de dokter gaan, wat dat betreft!

Maar goed, dan hebben we het over dingen die je lijf wel goed aangeeft. Dat moet je niet negeren.

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:06

dorothea schreef:
Citaat:
@Saar4: mag ik vragen wat je hebt? SLE toevallig?

nee, ik heb UCTD oftewel een ongeclassificeerde bindweefselziekte. Het is een soort sluimerstadium. Het kan zo blijven, of het kan zich ontwikkelen tot een bindweefselziekte als lupus of sjögren of tot een soort mengvorm.

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:43

Ik ben al maanden aan eht dokteren omdat ik iets merkte aan mezelf.
Het begon met overgeven,overmatig afvallen buikpijn,maagpijn en koorts.
Ze kunnen het nog steeds niet vinden,de onderzoeken lopen nog steeds.
Geen dokter heeft me ooit vertelt wat de mogelijkheden van mn symptonen kunnen zijn.
Als je teveel op internet gaat lezen,ga ik me teveel dingen in mijn hoofd halen.
Zeg ik tegen mijn dokter: kan het niet iets van een allergie zijn... zeg hij:
'sinds wanneer ben jij dokter jongedame?'

Ik denk nog steeds dat het een ingeslopen allergie is,want als ik bepaalde dingen eet (aardappels!) is het helemaal mis.
Ik heb soms het gevoel dat ik van het kastje naar de muur gestuurd wordt.
Nu ze al maanden niks kunnen vinden,zwakt hun fanatikiteit af.
Ze zijn niet emer als een razende bezig met onderzoeken,het loopt een beetje dood.
Ik weet nu ook niet meer wat ik moet doen,ik kan nog een second opinion aanvragen,maar ik weet verder niet welke onderzoeken nog mogelijk zijn.

Wishper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:58

zelf was ik al jaren niet lekker, heel veel hoofdpijn en op het laatste onuithoudbare hoofdpijn, 15 x per dag overgeven(ongeveer), heel veel afvallen, flauwvallen, niet meer kunnen lopen, ineens mn lichaam niet meer kunnen bewegen en nog meer.
Ja dan weet je wel dat er echt iets fout zit.
Maarja ik wist zelf wel dat het goed fout was, kom je bij de dokter.. een virusinfectie!haha dus niet! een hersentumor!
Voordat ik dit heb gehad dacht ik ook altijd als ik me niet zo goed voelde.. ach gaat wel weer over! maar nu ben ik heel voorzichtig

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:08

Dat klinkt heftig Tinkerzzzz.
Ik liep ook al maanden rond met vage klachten: duizelig, misselijk, verschrikkelijk moe. Ik dacht dat ik overspannen was ( en mijn huisarts ook ). Maar hij wilde mijn hart toch extra laten controleren, i.v.m. een aangeboren afwijking, die al jaren eerder was verholpen met een operatie. Dat kleini ruisje groeide binnen een paar maanden uit tot een groot probleem. Binnen een half jaar stond ik op de wachtlijst voor nieuwe aortakleppen en gelukkig werd ik snel geopereerd.
Toen het eenmaal een naam had, voelde ik me ook veel zieker. Ik had het gewoon verdrongen om maar door te kunnen jakkeren; studie, werk, paarden e.d. ik had geen tijd om stil te zitten. Toen ik eenmaal eem diagnose had heb ik maanden op de bank gehangen en durfde ik ook gewoon mijn werk af te bellen als ik te moe was.
Maar ik heb er niks van geleerd, want ik loop nog steeds veel te lang door met pijn. Alleen mijn man zeur ik de oren van de kop over hoe ik me voel, maar naar de dokter gaan, ho maar

Wishper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:13

@ erleyne : Dus het is nou weer helemaal goed ?

Ik kom nou nog een paar keer per week bij de huisarts en ben pas 2 weken uit het ziekenhuis waar ik weer 2 weken was opgenomen.
Wat ik nou weer heb is een raadsel maar er is iets niet goed! en ik blijf doorgaan met vragen voor onderzoeken, want ik heb wel geleerd dat ik dat moet doen!(heb veel te lang gelopen met mn hersentumor,terwijl ik al aangaf dat er iets was!)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:31

Voorlopig is het weer even opgelost. De aortakleppen die ik nu heb gehad, daar kan ik ongeveer 10-15 jaar mee doen. Ten minste dat is de schatting. Ik heb ze sinds 2004, dus het aftellen is al begonnen, helaas.
Ik moet nu elk jaar op controle. Als ze ouder worden ( en dus slechter ) zal ik wel weer vaker moeten. Tot ze weer kapot zijn, dan krijg ik nieuwe. Ze zijn op dit moment bezig met proeven om het via de lies te opereren, in plaats van je borstbeen weer open zagen. Dat biedt voor mij hele goede perspectieven ( scheelt zeker 4 maanden revalideren ).

Je hebt groot gelijk dat je bij je artsen door blijft vragen, ze zijn soms echt te makkelijk. Mijn huisarts kent mij gelukkig door en door, en weet dat ik niet naar hem toe kom als het 'niks' is. Heb er wel vaker gezeten met verwaarloosde keelontsteking/verrekkingen e.d. Je moet gewoon op je strepen gaan staan: jij wil onderzocht worden, dus dat doen ze dan ook maar.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:49

turbotinker schreef:
Ik denk nog steeds dat het een ingeslopen allergie is,want als ik bepaalde dingen eet (aardappels!) is het helemaal mis.

Heb je toevallig bloegroep A?
http://home.quicknet.nl/qn/prive/e.snij ... groep.html

Ik kan zijn site niet meer vinden, heb thuis wel een lijst van bloedgroep A, van wat je beter kunt vermijden en wat je wel kunt eten.

http://curezone.com/diet/bloodtype.asp

Als je op "bloodtype foodlist" klikt kun je daarna op alle categorien klikken en zien wat je beter wel en niet kunt eten.
er is een betere site, als gezegd, met alleen die lijst, maar ik kan ´m nog niet vinden.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:05

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:17

turbotinker schreef:

Zó'n trieste reactie. Hij neemt je niet serieus (hij kan op zijn minst uitleggen waarom hij denkt dat het geen allergie is) en kleineert je ook nog door je aan te spreken met jongedame.

turbotinker schreef:
Ik weet nu ook niet meer wat ik moet doen,ik kan nog een second opinion aanvragen,maar ik weet verder niet welke onderzoeken nog mogelijk zijn.

Ik zou zeker een SO aanvragen. Dan heb je voor jezelf het idee dat je alles hebt geprobeerd.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:37

Je kunt gewoon een bloedonderzoek aanvragen. Dat mag hij niet weigeren.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:06

Het is eigelijk moeilijk te zeggen wanneer je wel of niet naar de dokter moet.

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:46

ingeborg schreef:
turbotinker schreef:

Zó'n trieste reactie. Hij neemt je niet serieus (hij kan op zijn minst uitleggen waarom hij denkt dat het geen allergie is) en kleineert je ook nog door je aan te spreken met jongedame.

turbotinker schreef:

Ik zou zeker een SO aanvragen. Dan heb je voor jezelf het idee dat je alles hebt geprobeerd.

Bloedonderzoek heb ik gehad.
Ik heb verhoogde leverfunctiewaarden en te veel eiwitten in mn bloed.
De dokters kunnen deze combi niet plaatsen en vervolgens doen ze er niks mee
Nu loop ik bij een psych omdat ze nu ineens denken dat het door stress komt.
(stress heb je ook echt alleen als je aardappels eet )
Tevens ben ik bezig een andere huisarts te zoeken,want ik voel me al een tijdje niet op mijn plaats bij deze man.

Als laatste sprong ga ik binnenkort naar een dieetiste die haarfijn uitgaat zoeken waar ik wel/niet heftig op reageer.

Nog bedankt voor de sites,ik ben O-positief

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:03

Lusitana schreef:

Hm, hier geloof ik niet zo in hoor.
Ik ben 0+, volgens dat dieet doe ik echt heel veel fout geloof ik Staat dat vlees goed voor me is, nou dat eet ik dus niet haha.
Maar deze zin vind ik wel erg raar hoor:
These vegetables help blood clot, Type Os lack several clotting factors and need vitamin K to assist in the process.
Ik mag toch hopen dat niet iedereen met bloedgroep O stollingsfactoren mist!