Sinds 2 jaar ben ik allergisch voor 'iets' wat zich uitte in een gezwollen gezicht.
Met antihistamine tabletten ( zware soort ) dagelijk gebruiken is dat niet meer terug gekomen.
Alle onderzoeken gehad die je maar kunt bedenken, geen reden te vinden.
Nu voor het eerst erge jeuk op die delen die de rest van het jaar niet in de zon komen.
Handen en armen niets aan de hand, maar de benen die voor het eerst de zon kregen te zien
gaven gelijk jeuk en branderig gevoel die op sommige plekken hardnekkig blijven jeuken.
Vooral als het warm wordt.
Slik nog steeds antihistamine, gebruik soms corticosteroiden op irritatieplekjes die dan wel weer wegtrekken.
Alleen mag je dat niet te vaak gebruiken omdat de huid er dun van wordt.
Mijn leven lang altijd in de zon kunnen zitten bakken, zonnebank op zijn tijd en nu plotseling geen zon meer kunnen verdragen.
Heel irritant omdat je bij de paarden je rotzweet en een korte broek wel prettig zit in de zomer.
Durf nu ook niet meer de rest aan de zon bloot te stellen, jammer want hou wel van een egaal bruin kleurtje.
Misschien volgend jaar toch maar weer in het voorjaar een zonnebank proberen om iets op te bouwen voordat ik me bloot geef aan het echte zonlicht.
Heb voor erge jeuk een tube mentholgel van de huisarts, wordt alleen maar ijskoud maar verder lost het probleem zich niet op.
De enige reden die ik me nu kan bedenken waarom dit is gebeurd is het gebruik van medicijnen als antihistamine die ik slik.
Heeft toch effect op de huid, vooral als die dunner is zoals die delen welke niet het hele jaar door in de zon komen.
( zal volgende week toch eens aan de huisarts vragen of dat een logische gedachte is )
Dat middel wat je noemde 'Reactine' is ook een anthistamine
Citaat:
Galbulten (netelroos, urtica)
Allergische huiduitslag met bultjes (= urtica).
Mogelijke stadia (opeenvolgend):
- galbulten (= urticaria): kleine, eerst zachte dan verhardende, jeukende bultjes
- netelroos (= urticaria bullosa): de galbultjes zijn overgegaan in blaren.
- urticaria vesiculosa: de blaren zijn overgegaan in blaasjes
- urticaria papulosa de blaasjes zijn overgegaan in puistjes.
- urticaria pigmentosa (= ziekte van Nettleship): zeer hardnekkige, aangeboren vorm van galbulten die geel-bruine vlekken achterlaat op de huid
Mogelijke oorzaken (o.a.)
- allergische reactie op bepaalde stoffen
-
huidbeschadiging, kou, druk op huid of hitte (= urticaria factitia) of zonlicht (= urticaria solaris)
- bepaalde (huid)ziekten
- insectenbeten
- bijwerking van bepaalde medicijnen
Mogelijke behandelingen (o.a.)
- medicijnen: anti-histaminica
bron