Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pluttersput schreef:Hej, die twee knobbels in je nek, zitten die toevallig aan de rechterkant? Dan heb je een hele grote kans dat dat gewoon lymfeklieren zijn. Die heb ik ook. Die zwellen soms een beetje op als ik ziek ben, en dan worden ze vanzelf weer kleiner. Dus daar hoef je je idd geen zorgen over te makenn denk ik.
Groetjes, mij
polbo schreef:Ik heb ook in elke borst een knobbeltje bij de ene is die groot en ovaal rond de andere is klein en een beetje bobbelig.
De eerste keer schrok ik heel erg maar me ouders stelde me gerust (werken beide in het ziekenhuis) en ben ik pas een week later naar de HA geweest (me ouders hadden geen haast om de HA te bellen en dat stelde mij gerust ik vond het wel best zo). Hij vertelde me dat er niks aan de hand was en ik het wel weg kon laten halen maar dat ik er dan meer last van zou hebben van het litekenweefsel. Dus ik heb het maar mooi laten zitten (ik heb het niet zo op ziekenhuizen). Deze is onder tussen wel iets gegroeit.
De 2de kwam 2 jaar later. Ik weer naar de HA maar er bleek weer niks aan de hand te zijn (en melkklier ontsteking).
Het hoeft dus niet perse kanker te zijn. Ik hoop dat dit je een beetje gerust steld.
nienke1208 schreef:zelfs een vorm van kanker die al zijn energie in het groeien steekt, groeit niet zo snel.
sorrie maar de ene groeit sneller of langzamer dan de ander
heb gezwellen gehad die er maaaanden over deden om 1 bij 1 te worden andere die binnen 2 maanden 3 bij 4 waren .. mijn moeder heeft een snelgroeiende tumor in haar borst gehad, deze was behoorlijk kwaadaardig.
mijn moeder heeft een borstamputerende operatie gehad, en is nu 'genezen'.
is de schijf glad als je voelt?? is een teken dat hij goedaardig is...
mijn kwaadaardige gezwellen waren GLAD
Pluttersput schreef:
Hej, die twee knobbels in je nek, zitten die toevallig aan de rechterkant? Dan heb je een hele grote kans dat dat gewoon lymfeklieren zijn. Die heb ik ook. Die zwellen soms een beetje op als ik ziek ben, en dan worden ze vanzelf weer kleiner. Dus daar hoef je je idd geen zorgen over te makenn denk ik.
Groetjes, mij
lymfeklieren zitten zowel links als rechts in je nek/hals
nu heb ik zware keelontsteking en is mijn rechter ook inderdaad meer opgezet dan mn linker.
vriendin had pfeiffer en allebei dr klieren waren mega...
maar goed... weer ontopic...
je kan beter het zekere voor het onzekere nemen, een punctie is niet fijn, maar je krijgt wel zekerheid, sterkte!!!
Laui! schreef:Als het kanker is, groeit het m.i. niet zó snel. Een tumor groeit in máánden of jaren, niet in uren/dagen.
Je borsten veranderen continu door de hormonen die in je lijf zitten (en ook continu wisselen qua concentratie).
Een knobbeltje (of zwelling) kan vanalles zijn, het hangt van een heleboel factoren af of het kwaadaardig is, en de kans is nog behoorlijk klein (hoewel borstkanker erg veel voorkomt).
Hoe oud ben je? Borstkanker komt pas echt veel voor boven 35 jaar, alleen als het de erfelijke vorm is kan het eerder. Er zit een piek bij vrouwen van ongeveer 22: daar komen heel veel goedaardige zwellinkjes voor. Waarom dat is weet ik niet, maar het is wel zo.
Kun je het knobbeltje goed bewegen (= goedaardig kenmerk)? Doet het zeer (= goedaardig kenmerk)? Is het hard of zacht? Zit het los van de huid (=goedaardig kenmerk)?
Foto op zich zegt niet zo heel veel, ze zullen eerder een echo maken, daarop kunnen ze al heel goed zien hoe het er uit ziet en dan heoven ze geen bioptie te doen.
Die 2 weken kunnen absoluut geen kwaad. Als hij je voor 6 maanden naar huis had gestuurd had ik je geadviseerd terug te gaan. Meestal willen ze eerst een menstruatie afwachten, vaak trekt het dan als nog weg
lightmorebh schreef:nou ik ben vandaag naar het ziekenhuis geweest en het is gelukkig alleen maar borstweefsel. moet alleen wel stoppen met roken:( . heb alle onderzoeken gehad en de foto viel ook wel mee en de echo was helemaal niet erg maar de bioptie dat was niet echt bepaald lekker maar ik ben er vanaf. Het hoeft gelukkig ook niet weggehaald te worden dus al goed eind goed maar ik moet wel alert blijven maar dat moet je zowiezo