Enig kind?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 00:35

Ja wie weet denk je er over een tijdje anders over....is de tijd nog niet rijp om er nu al over na te denken...

Ik heb na de bevalling van de 1e (prematuur en dysmatuur) gezegd nooooooit meer een 2e...
En.....ben nu zo'n 36 weken zwanger van nummer 2....zo zie je maar!

Anoniem

Re: Enig kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 01:05

Ik ben volgens mij genetisch belast met het enigst kind-gen Mijn vader was enigst kind, ik ben enigst kind en je raadt het al ik heb zelf ook 1 kind. En de natuur heeft bepaald dat het daar ook bij blijft ( ik ging op m´n 31e al volop in de strijd met m´n hormonen/overgang).

Ik heb nooit echt broers en/of zussen gemist. En wij woonden in de polder en daar waren niet echt veel kids om mee te spelen maar ik heb mezelf altijd prima vermaakt. Ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit om een broertje of zusje gevraagd heb.

Mijn zoon is nu 16 en heeft maar 1x echt gevraagd of hij een broertje kreeg en verder eigenlijk ook nooit. Geloof niet dat hij er ook echt mee zit dat hij enigst kind is.

Ik denk dat enigst kind zijn van blije tevreden ouders niet zo erg is als broertjes en zusjes hebben en ouders die het eigenlijk allemaal teveel vinden, te druk hebben, te gestresst zijn etc. maar dat is mijn mening.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:33

Ik ben nu 26 jaar en heb geen broer of zus. Ik mocht altijd een vriendinnetje op vakantie meenemen en thuis was iedereen altijd welkom. Soms vragen mensen weleens of ik er wel overnadenk als pa en ma er niet meer zouden zijn. Ik zou dan alles zelf moeten regelen. Ik heb hier nog nooit overnagedacht, wie dan leeft wie dan zorgt. Als je ouders komen te overlijden dan zal er idd veel geregeld moeten worden, maar met mijn vriend aan mijn zijde zal dat wel lukken. Moet er niet aandenken dat er iets verdeeld moet worden, waarna er ruzie tussen de broers en zussen ontstaat!

De keuze van mijn ouders is heel bewust geweest. Pa had een drukke baan buiten de deur, ze woonden op een boerderij met veel dieren en onderhoud en de hele zwangerschap was niet zo om naar huis te schrijven. Ze hebben toen besloten om het bij mij te houden.

Ik heb altijd een goede band met mijn ouders gehad en nu nog steeds! Ik heb nooit iets gemist en dat enig kinderen niet kunnen delen is onzin!!! Ben nooit verwend en weet echt wel de waarde van het geld. Ik hoefde echt geen dingen te eisen, mocht natuurlijk wel wensen!

Tellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:38

Amaris schreef:
Ik ben ook enig kind en ik heb wel het gevoel dat ik veel gemist heb.
Dan vooral op het gebied van sociale vaardigheden opdoen. Ik merk op dat kinderen die enig kind zijn vaak veel verlegen zijn Ik zou dus echt wel graag een broer of zus gehad hebben

Ik ben echt niet verlegen hoor ofzo. Ik zeg wat ik wil zeggen.
Dus ik vind het eigenlijk een beetje een onzin opmerking.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:10

Beetje rare opmerking Amaris. Idd Tellie, ik zeg ook wat ik wil zeggen. Ben zeker niet verlegen en ook niet toen ik klein was.

Dniesy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:33

Ik ben ook enigst kind maar ik heb nooit het gevoel dat ik een broer of een zus mis. Ik vind het eigenlijk heerlijk zo die rust in huis. Met vakanties en weekendjes weg mocht ik altijd vriendinnetjes mee nemen en verder kon ik mijzelf ook altijd heel goed vermaken en woonden er altijd vriendinnetjes in de buurt waar ik altijd langs kon gaan. Ik heb een hele goede band met mijn ouders, misschien dat dat ook veel scheelt.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 11:41

Ik heb gelezen dat de ontwikkeling van kinderen die enig kind zijn absloluut niet onder doet voor kinderen uit een gezin met meerdere kinderen, integendeel zelfs:

Citaat:
Uit die onderzoeken bleek dat er nauwelijks verschillen zijn in het functioneren van enig kinderen en kinderen met broers of zussen. En de verschillen die toch gevonden werden, zijn bijna allemaal in het voordeel van enig kinderen. Zij functioneerden beter en scoorden hoger op zaken als intelligentie, schoolprestaties en sociaal gedrag.”

Citaat:
Enig kinderen blijken vaak zelfbewuster door het leven te gaan. Dit is te verklaren doordat ze meestal meer aandacht van hun ouders krijgen. Deze (positieve) aandacht maakt ze tot zelfverzekerde mensen. Zelfvertrouwen leidt er weer toe dat enig kinderen vaak beter presteren. Door dit zelfvertrouwen weer uit te stralen, worden enig kinderen vaak gezaghebbende leiders, aldus het blad Carp. Verder blijkt dat enig kinderen vaak onafhankelijker zijn dan kinderen met broers en zussen. Ze kunnen niets afkijken van een broer of zus en hebben altijd zelf het wiel moeten uitvinden.

Maar:

Citaat:
et onderzoek zegt niet zoveel over wat enig kinderen nu zélf denken, nu of op een later punt in hun leven. Enig kinderen geven namelijk wél vaak aan dat er verschillen zijn. Ze zeggen dat ze minder goed zijn in het sociale verkeer en ook dat ze minder behoefte hebben aan contact met leeftijdgenoten.“

En:

Citaat:
„Eenkindouders hebben geen 'vergelijkingsmateriaal' wat betreft de ontwikkeling van hun kind. Dit leidt soms tot te lang wachten met het zoeken van hulp of juist het tegenovergestelde, te snelle bezorgdheid. Een aantal 'nadelen' van het enig kind zijn, wordt tegenwoordig vaak deels gecompenseerd door het kind naar de crèche of peuterspeelzaal te laten gaan. Hierdoor groeit het kind toch op met leeftijdgenoten, leert het zijn plek vinden in een groep, leert het delen, leert het ruzie- en weer goedmaken, enzovoort. Veel enig kinderen ervaren mede daardoor het opgroeien zonder broertjes of zusjes niet als negatief.”

Je ziet, ik heb research gedaan, maar er staat niet bij of het 'ervaringsdeskundigen' zijn, vandaar dat ik benieuwd ben naar de mening van 'enig kinderen'. Ik heb zelf een broer en een zus, maar ondanks dat ik het prima met ze kan vinden, verschillen we zoveel van elkaar dat ik ze bijna nooit zie. Nu ik een zoontje heb komt mijn broertje wat vaker.

Voor de volledige tekst:http://www.eo.nl/portals/themes/article.jsp?portal=5254965&article=5757250&theme=5700157

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:44

magicrover schreef:
Beetje rare opmerking Amaris. Idd Tellie, ik zeg ook wat ik wil zeggen. Ben zeker niet verlegen en ook niet toen ik klein was.

Waarom zou dit een rare opmerking zijn? TS vraat om ervaringen en dit is gewoon zoals Amaris het ervaren heeft. Iedereen ervaart dingen anders.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:47

Ben enig kind en heb er geen problemen mee, nooit gehad ook. Er mochten altijd vriendjes en vriendinnetjes komen spelen en logeren, ik was dus niet 'eenzaam' thuis.

Ik hoef geen broer of zus. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het is om die te hebben...

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:49

Ik ben zelf enigskind. Ik heb het zeker niet slecht gehad maar ik heb af en toe ook wel een broertje of zusje gemist. Vaak in de vakantie's als iedereen weg was verveelde ik me nog wel eens. Ik denk weleens, wat als mijn moeder wat overkomt? Dan ben ik echt "wees" heb ik helemaal niks meer. (Mijn vader wilde wel zijn zaakje achterna lopen maar niet de veranwoordelijkheid nemen) Wat dat betreft had ik toch wel graag een broer of zus gehad, ook omdat het heel gezellig kan zijn

Ik heb zelf een dochter van ruim 1 jaar nu, maar ik wil in de toekomst wel een 2e. Ook al was mijn bevalling ook niet makkelijk en het einde van de zwangerschap ook zeker niet. Maar ik wil wel graag een 2e in de toekomst. Dit omdat ik merk dat de kleine het wel heel leuk vind om kinderen om zich heen te hebben. Maar ook omdat ik het zelf onwijs leuk vind (niet altijd natuurlijk )

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:57

lindsey schreef:
Ik ben zelf enig kind en ik zou graag een broer of zus hebben gehad. Als kind had ik daar nog niet zo'n last van. Als wij bijvoorbeeld op vakantie gingen mocht er altijd wel een vriendinnetje mee en ik kon en kan mijzelf ook goed vermaken. Maar nu ik ouder wordt mis ik een broer of zus wel. Mijn vader is overleden en nu heb ik alleen mijn moeder nog.
Mijn schoolvriendinnnen van vroeger ben ik na een verhuizing uit het oog verloren. Als mijn moeder overlijd dan is er niemand meer die mij gekend heeft toen ik jong was. Je hebt geen directe familie waar je op terug kan vallen.

Dit is heel herkenbaar voor mij.
Mij ouders zijn door een auto-ongeluk om het leven gekomen toen ik 4 jaar oud was. Ik heb geen broertjes of zusjes. Ik ben door mijn Opa en Oma opgevoed. Mijn Opa is inmiddels overleden en als mijn Oma wegvalt is er inderdaad niemand meer die mij als jong kind goed gekend heeft.

Ik heb inmiddels zelf een kindje en ik weet dat ik er graag nog een bij wil. (als dat lukt natuurlijk. Je neemt geen kinderen, je krijgt ze)
In de eerste plaats natuurlijk omdat ik het leuk vind maar ook om nog een stukje extra familie te geven waar hij op terug kan vallen.
Maar dat is mijn persoonlijke keuze

Ik heb overigens ook een zeer zware zwangerschap gehad en een zeer zware bevalling. Maar de kans dat dat nog eens gebeurt is gelukkig maar heel klein.

Maar voor de TS
Als jij vindt dat je gezin zo kompleet is dan is het toch ook goed?
Ik vind niet dat ik als enig kind iets tekort gekomen ben. Ik had juist heel veel vriendjes en vriendinnetjes.
Dat straks mijn Oma wegvalt is onvermijdelijk. Maar ik heb nu mijn eigen gezinnetje. En dat geld voor mijn zoontje en jouw kindje ook.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:59

Erres ik denk dat het ook afhangt van hoe je verder opgroeit.
Is je moeder full-time thuis of werkte ze full time.
Ga je al jong naar een kinderdagverblijf of wordt je lang thuis gehouden.
Kom je uit een grote familie met veel neefjes en nichtjes of uit een kleine familie.
Kinderrijke buurt of juist geen kinderrijke buurt.
Zijn vriendjes en vriendinnetjes thuis altijd welkom of liever niet te veel. Verhuis je als kind veel of niet.
En natuurlijk je aangeboren karakter. Ik denk dat dit soort dingen ook erg van invloed zijn bij hoe je het ervaart om enig kind te zijn.

Verder ervaar je het enig kind zijn denk ik anders als je volwassen en alleenstaande bent dan als je volwassen bent en een gezin hebt.

De eerste punten zijn natuurlijk dingen waar je als ouders invloed op hebt en op het laatste natuurlijk totaal niet.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:02

Onze zoon is nu 5 en ook enigst kind en dat blijft ook zo, dit komt omdat ik suikerziekte heb en tijdens de zwangerschap niet zulke leuke dingen heb meegemaakt (medisch) ook is hij 7 weken te vroeg geboren.

Als we alles naast elkaar leggen hebben we er voor gekozen om het bij 1 kind te houden, dit voor mijn gezondheid en voor het eventuele 2 de kind.

Ook komen er weer andere dingen voor in de plaats .

loes-freke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:14

LCharlotte schreef:
Ik wil iever niet 1 kind, minimaal 2.
Nu heb ik ook een broer en als mijn ouders er later niet meer zijn,d an heb je altijd nog elkaar als directe familie en dat vind ik ontzettend fijn!

dit geeft geen gerantie mijn moeder had 3 broers, twee waren op jonge leeftijd dood en de andere heeft ze toen ze beide volwassen waren elkaar nooit meer gezien.
ook haar moeder heeft hem heel zelde nog gezien.

en ik ben enigst kind en moet zeggen, na dood van mijn moeder heb ik er nooit alleen voor gestaan zelfs niet nu mijn vader meer aandacht geeft aan zijn nieuwe vrouw en haar kinderen.
vrienden zat.
en vroeger mog iedereen komen spelen, mee eten en slapen, dit mog bij andere ouders met meer kinderen niet.
en ik ben zeker niet verwend, moest zelf sparen voor dingen die ik zelf wilde hebben.
maar sport is me nooit ontnomen omdat ze het konden betalen.
door dat ze geen andere kinderen hadden om te laten sporten.
nee, het heeft veel voordelen en ik mis niks.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 12:34

Ik merk wel dat het grootste aantal geen echt negatieve ervaringen heeft met het alleen zijn. Mijn zoontje gaat een dag naar het kinderdagverblijf en en dag naar mijn moeder en om de week komt zijn andere oma een dagje 'spelen'. Hij zal wat familie betreft nooit iets te kort komen, want de familie van ons allebei zijn allemaal hele fijne mensen die stuk voor stuk dol op hem zijn. Mocht ons iets overkomen zouden ze eerder ruzie krijgen over wie hem wel 'krijgt' dan niet.

Zoals ik al aangaf is de enige reden dat ik een tweede zou willen krijgen is als ik het idee zou hebben dat mijn zoontje iets tekort zou komen als hij alleen zou blijven. Voor mij hoeft het niet, we hebben een hectisch leven en ik geef liever een kind al mijn aandacht dan dat ik er twee heb die dan misschien aandacht (van mij) tekort zouden komen.

En nauurlijk mogen al zijn vrienden en vriendinnen komen spelen en slapen, dat zou ik alleen maar leuk vinden. En we hebben huisdieren (poezen waar hij gek op is en ook op paarden natuurlijk) en als mijn zoontje een hond zou willen als hij wat ouder is vind ik dat ook prima.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:41

Ik zou echt geen enig kind willen zijn. Zou de gezeligheid echt missen!

Dimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:23

Hoe je bent (gedrag) heeft naar mijn mening niks met de hoeveelheid broers/zussen te maken, maar met je opvoeding! Hebben je ouders je bijvoorbeeld veel/weinig zelfvertrouwen gegeven?

Zelf ben ik ook enig kind. Het broer/zus verhaal mis ik eigenlijk nauwelijks. Hooguit een keer op vakantie o.i.d. Maar om daar nou een 2e kind voor te nemen

mijndario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:44

Heb een broer en een zus en ben er super blij mee! Lijkt me echt stuk minder zonder broers of zussen.. Tja meer kan ik er niet over zeggen

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:05

Ik heb een broer en een zusje. Vooral met mijn zusje heb ik veel leuke dingen gedaan als kind en idd heerlijk ruzie gemaakt.

Ik kan me er moeilijk een voorstelling van maken hoe het zou zijn zonder broertjes of zusjes.

Ik weet wel dat ik zelf ook eigenlijk 1 kindje wil, als dat kan. (Misschien nog wel een 2de adopteren)

Een enigst kind kan net zo gelukkig zijn denk ik. Ik denk dat je het kind zo veel meer aandacht kan geven en daar heeft een kind heel veel aan. Dat enigste kinderen verwend zijn vind ik onzin. Ik durf best toe te geven dat ondanks dat wij met zijn 3-en waren we ook flink verwend waren. Het is niet zo dat ik geleerd heb voor mezelf op te komen. Thuis wel hoor, maar buiten de deur ben ik onzeker en durf mijn zegje niet snel te doen. Er zijn zoveel meer factoren die bepalen hoe je bent.

Siets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:33

Ik ben zelf enigskind en zou er zelf ook maar eentje willen. Ik heb wel mijn momenten gehad dat ik wat miste, bijvoorbeeld bij het voorstellen in de klas, terwijl je erachter komt dat je enigskind bent. Je bent dan al gauw anders als de rest, althans, zo zien anderen dat. Terwijl ik toch echt geen andere jeugd als hun heb gehad, ik ben heel gelukkig op mijn manier!

Gelukkig heeft mijn vriend een broertje en een zusje, wat al een hoop goed maakt!

En Ushi: Die gezelligheid vullen enigskinderen weer op hun eigen manier op .

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:37

Erretje schreef:

Een aantal 'nadelen' van het enig kind zijn, wordt tegenwoordig vaak deels gecompenseerd door het kind naar de crèche of peuterspeelzaal te laten gaan. Hierdoor groeit het kind toch op met leeftijdgenoten, leert het zijn plek vinden in een groep, leert het delen, leert het ruzie- en weer goedmaken, enzovoort. Veel enig kinderen ervaren mede daardoor het opgroeien zonder broertjes of zusjes niet als negatief.”

Ok, mss heb ik me een beetje raar uitgedrukt... maar wat ik bedoelde staat in de quote hierboven. Mijn ouders waren nogal overbeschermend en zouden me ook niet willen achterlaten hebben in een crèche ofzo ook al is daar niks mis mee. Ik kwam voor ik naar de kleuterschool ging heeel weinig in contact met andere kinderen, en eigenlijk toen ik op de kleuterschool zat was dat ook enkel tijdens school, na de schooluren had ik ook niemand om mee te spelen. Bij mij werden die nadelen dus niet gecompenseerd.
Ik ga nu niet zeggen dat dat echt een verschrikkelijke invloed gehad heeft op m'n leven hé, en nu ik bijna 16 ben heb ik hier helemaal geen last meer van maar toen ik jonger was ditl wel aanwezig.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:41

Amaris schreef:
Erretje schreef:

Een aantal 'nadelen' van het enig kind zijn, wordt tegenwoordig vaak deels gecompenseerd door het kind naar de crèche of peuterspeelzaal te laten gaan. Hierdoor groeit het kind toch op met leeftijdgenoten, leert het zijn plek vinden in een groep, leert het delen, leert het ruzie- en weer goedmaken, enzovoort. Veel enig kinderen ervaren mede daardoor het opgroeien zonder broertjes of zusjes niet als negatief.”

Ok, mss heb ik me een beetje raar uitgedrukt... maar wat ik bedoelde staat in de quote hierboven. Mijn ouders waren nogal overbeschermend en zouden me ook niet willen achterlaten hebben in een crèche ofzo ook al is daar niks mis mee. Ik kwam voor ik naar de kleuterschool ging heeel weinig in contact met andere kinderen, en eigenlijk toen ik op de kleuterschool zat was dat ook enkel tijdens school, na de schooluren had ik ook niemand om mee te spelen. Bij mij werden die nadelen dus niet gecompenseerd.
Ik ga nu niet zeggen dat dat echt een verschrikkelijke invloed gehad heeft op m'n leven hé, en nu ik bijna 16 ben heb ik hier helemaal geen last meer van maar toen ik jonger was ditl wel aanwezig.

ja dat is jammer dat je ouders niet zo vrij waren in dat zo dingen, ik had daar geen last van, iedereen was welkom (behalve als ik straf had, maar dat is bij iedereen zo dacht ik maar). ook trok ik veel met dieren om, vooral ponys van de buren.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:42

ik ben enig kind en ik vind het fijn zo
geen ruzies met broer en zus , niets moete delen ( bv pc , paard , .. )
en als ik me is alleen voel bel ik wat vrienden op

Alocasia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:44

Nou, ik zou mijn broer en broertje niet kunnen en willen missen. Ik had denk ik (want ik heb broers) wel een broer of zus gemist.

Marischa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:47

ik heb geen broers of zussen, en daar had ik toen ik jonger was wel problemen mee (zoals al veel genoemd: niemand om mee ruzie te maken enzo) maar nu vindi k het eigenlijk wel prettig.. kan goed met m'n ouders opschieten en ik kom verder ook niks tekort...
alleen naja ik vind het wel jammer dat ik nooit tante kan worden, en dat als ik ooit kinderen krijg, dat die dan niet echt een tante/oom van mijn kant zou hebben, maar dan moet ik gewoon een man zoeken met veel broers en zussen
enne... luister gewoon naar wat je hart je ingeeft! en niet naar wat alle mensen zeggen