Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Amaris schreef:Ik ben ook enig kind en ik heb wel het gevoel dat ik veel gemist heb.
Dan vooral op het gebied van sociale vaardigheden opdoen. Ik merk op dat kinderen die enig kind zijn vaak veel verlegen zijn Ik zou dus echt wel graag een broer of zus gehad hebben
Citaat:Uit die onderzoeken bleek dat er nauwelijks verschillen zijn in het functioneren van enig kinderen en kinderen met broers of zussen. En de verschillen die toch gevonden werden, zijn bijna allemaal in het voordeel van enig kinderen. Zij functioneerden beter en scoorden hoger op zaken als intelligentie, schoolprestaties en sociaal gedrag.”
Citaat:Enig kinderen blijken vaak zelfbewuster door het leven te gaan. Dit is te verklaren doordat ze meestal meer aandacht van hun ouders krijgen. Deze (positieve) aandacht maakt ze tot zelfverzekerde mensen. Zelfvertrouwen leidt er weer toe dat enig kinderen vaak beter presteren. Door dit zelfvertrouwen weer uit te stralen, worden enig kinderen vaak gezaghebbende leiders, aldus het blad Carp. Verder blijkt dat enig kinderen vaak onafhankelijker zijn dan kinderen met broers en zussen. Ze kunnen niets afkijken van een broer of zus en hebben altijd zelf het wiel moeten uitvinden.
Citaat:et onderzoek zegt niet zoveel over wat enig kinderen nu zélf denken, nu of op een later punt in hun leven. Enig kinderen geven namelijk wél vaak aan dat er verschillen zijn. Ze zeggen dat ze minder goed zijn in het sociale verkeer en ook dat ze minder behoefte hebben aan contact met leeftijdgenoten.“
Citaat:„Eenkindouders hebben geen 'vergelijkingsmateriaal' wat betreft de ontwikkeling van hun kind. Dit leidt soms tot te lang wachten met het zoeken van hulp of juist het tegenovergestelde, te snelle bezorgdheid. Een aantal 'nadelen' van het enig kind zijn, wordt tegenwoordig vaak deels gecompenseerd door het kind naar de crèche of peuterspeelzaal te laten gaan. Hierdoor groeit het kind toch op met leeftijdgenoten, leert het zijn plek vinden in een groep, leert het delen, leert het ruzie- en weer goedmaken, enzovoort. Veel enig kinderen ervaren mede daardoor het opgroeien zonder broertjes of zusjes niet als negatief.”
magicrover schreef:Beetje rare opmerking Amaris. Idd Tellie, ik zeg ook wat ik wil zeggen. Ben zeker niet verlegen en ook niet toen ik klein was.
lindsey schreef:Ik ben zelf enig kind en ik zou graag een broer of zus hebben gehad. Als kind had ik daar nog niet zo'n last van. Als wij bijvoorbeeld op vakantie gingen mocht er altijd wel een vriendinnetje mee en ik kon en kan mijzelf ook goed vermaken. Maar nu ik ouder wordt mis ik een broer of zus wel. Mijn vader is overleden en nu heb ik alleen mijn moeder nog.
Mijn schoolvriendinnnen van vroeger ben ik na een verhuizing uit het oog verloren. Als mijn moeder overlijd dan is er niemand meer die mij gekend heeft toen ik jong was. Je hebt geen directe familie waar je op terug kan vallen.
LCharlotte schreef:Ik wil iever niet 1 kind, minimaal 2.
Nu heb ik ook een broer en als mijn ouders er later niet meer zijn,d an heb je altijd nog elkaar als directe familie en dat vind ik ontzettend fijn!
Erretje schreef:
Een aantal 'nadelen' van het enig kind zijn, wordt tegenwoordig vaak deels gecompenseerd door het kind naar de crèche of peuterspeelzaal te laten gaan. Hierdoor groeit het kind toch op met leeftijdgenoten, leert het zijn plek vinden in een groep, leert het delen, leert het ruzie- en weer goedmaken, enzovoort. Veel enig kinderen ervaren mede daardoor het opgroeien zonder broertjes of zusjes niet als negatief.”
Amaris schreef:Erretje schreef:
Een aantal 'nadelen' van het enig kind zijn, wordt tegenwoordig vaak deels gecompenseerd door het kind naar de crèche of peuterspeelzaal te laten gaan. Hierdoor groeit het kind toch op met leeftijdgenoten, leert het zijn plek vinden in een groep, leert het delen, leert het ruzie- en weer goedmaken, enzovoort. Veel enig kinderen ervaren mede daardoor het opgroeien zonder broertjes of zusjes niet als negatief.”
Ok, mss heb ik me een beetje raar uitgedrukt... maar wat ik bedoelde staat in de quote hierboven. Mijn ouders waren nogal overbeschermend en zouden me ook niet willen achterlaten hebben in een crèche ofzo ook al is daar niks mis mee. Ik kwam voor ik naar de kleuterschool ging heeel weinig in contact met andere kinderen, en eigenlijk toen ik op de kleuterschool zat was dat ook enkel tijdens school, na de schooluren had ik ook niemand om mee te spelen. Bij mij werden die nadelen dus niet gecompenseerd.
Ik ga nu niet zeggen dat dat echt een verschrikkelijke invloed gehad heeft op m'n leven hé, en nu ik bijna 16 ben heb ik hier helemaal geen last meer van maar toen ik jonger was ditl wel aanwezig.