Heupdysplasie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:03

Er komt inderdaad een drain in, maar dat stelt verder weinig voor. Na een paar dagen gaat die er uit.

Maar even een misverstand uit de wereld helpen: Ik heb dus als kind een spreidbroek en tractie gehad, maar dat heeft het probleem zeker niet opgelost! Het heeft er wel voor gezorgd dat ik er pas op mijn 16e (ben nu 21) last van kreeg, maar het verhelpt het probleem zeker niet. Dat kan immers ook niet, want het is een misvorming van je heupkom en kop.

Ik ben in augustus 2003 geopereerd en heb daarvoor ruim een jaar op de wachtlijst gestaan.. gelukkig gaat het bij jullie een heel stuk sneller!

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:11

Oke gelukkig!
Mijn arts (dhr. Kooijman) vertelde me dat de wachttijd vroeger inderdaad heel lang was dat hij op een gegeven moment niemand meer aannam. Zodat de wachttijd een stuk korter zou zijn. (gelukkig)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:37

Ik ben ook door dr Kooijman geopereerd Ik vind hem een hele goede orthopeed, hij legt heel duidelijk uit wat hij allemaal gaat doen en geeft tenminste genoeg ruimte om ook dingen te vragen! Want bij mijn vorige orthopeden was dat niet echt geweldig..

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:41

Nee inderdaad mijn orthopeed van het ziekenhuis in Rotterdam nou die vent was zo onduidelijk Ik mocht van hem ook een brief sturen met vragen erin wat ik ook ga doen Erg aardige man.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:44

Ja absoluut
toen hij me net geopereerd had (ik lag op de uitslaapkamer) en ik was net weer "bij" zeg maar, kwam hij even langs om te zeggen dat alles goed was gegaan en dat ze ook meteen een rontgen foto hadden gemaakt om te kijken of alles goed zet en dat dat ook het geval is. Ik heb hem toen gevraagd of ik de foto mocht zien, die heeft hij direct opgehaald, heel leuk! Later, toen hij gewoon langs kwam op zaal zei hij nog dat hij vond dat ik toen zo ontzettend helder was geweest, heel grappig

jokari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:46

iegh jullie jagen mij schrik aan. Ik krijg altijd pijn aan mijn heupen als ik een lange tijd wandel, tot nu toe schonk ik daar eigenlijk nooit aandacht aan (2 dagen zo weinig mogelijk over en weer lopen, en 't is opgelost), maar nu krijg ik wel een beetje zenuwen.

Nu, jullie problemen zijn ernstiger en overduidelijk aanwezig, dus ik zal mezelf wel iets wijsmaken. Veel sterkte voor wie er last van heeft !

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:10

Wel fijn zeg dat ie even langs komt enz.
@ Jokari: Ik zou even nagaan of het bij je in de familie misschien aanwezig is. (Ik heb er ook heel lang mee rond gelopen voordat ik naar de dokter durfde te gaan maar achteraf valt het tot nu toe allemaal hartstikke mee terwijl ze bij mij ook een botscan gemaakt)

Botscan: Er wordt een radioactief goedje in je gespoten. Ik mocht ook niet langer dan een half uur naast iemand die zwanger was of een klein kind had gaan staan En toen werd er een scan gemaakt. Een blok schuift onder en boven je lichaam over je heele lichaam geschoven hij zat ongv 3 cm boven mijn gezicht (leuk voor iemand die licht claustrofobisch is ) Maar gelukkig mocht ik muziek luisteren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:56

Ja, zo'n botscan heb ik ook gehad! Idd, heel apart

Enneh.. Jokari, je kunt je altijd voor de zekerheid laten onderzoeken. Al zou je het hebben, dan hoeft dat echt niet te betekenen dat je meteen geopereerd wordt hoor Er zijn verschillende gradaties in ernstigheid, zeg maar. Er zijn zoveel mensen die er pas achter komen dat ze het hebben als ze oud zijn.

dreamer1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 11:40

hmm mij werd juist gezegd dat je et kunt voorkomen met een spreidbroekje. Kleine baby's hebben nog hele soepele en 'buigbare' botten en door die broek werd het in de goede plek gevormt. Ik al het eens navragen bij mn controle, want nu wil ik het ook weten ook hahaha

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:07

Nou, ik heb als baby lang in zo'n spreidbroek gezeten! En ik ben toch in 2003 geopereerd. Misschien heeft de spreidbroek er voor gezorgd dat ik er pas op mijn 16e last van kreeg, maar HD blijft een vergroeiing en dat kun je naar mijn idee niet verhelpen met een spreidbroek. Ik had ook een luxatie, daarvoor hielp eerst tractie (met een gewicht aan je been om het gewricht uit elkaar te trekken) en daarna de spreidbroek (om het gewricht in de goeie positie weer in elkaar te zetten) wel. Misschien dat je dat bedoelt?

Firedancer

Re: Heupdysplasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:20

Voor diegene wiens moeder misschien nieuwe heupen nodig heeft:

laat je niet meer met een kluitje het riet in sturen met heupen die maar 10-15 jaar mee gaan. Ze hebben tegenwoordig protheses waarvan de verwachte levensduur 35 jaar is.

Moosje

Re: Heupdysplasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:00

Mijn broertje (19) heeft HD. Hij is vorig jaar in Nijmegen geopereerd met de nodige complicaties, en dit jaar weer, ook weer met diverse complicaties. We hebben inmiddels geen vertrouwen meer in het ziekenhuis, en dit weten ze inmiddels ook.
De eerste keer gingen ze een pin/plaat in zijn heup zetten. Ging prima, maar hij verging van de pijn, terwijl hij een enorm hoge pijngrens heeft! Na 2 dagen kreeg ie alleen maar meer pijn en koort, maar het viel wel mee, volgens het ziekenhuis. Toen ie na anderhalve week thuis was, kon ie binnen 3 dagen weer per ambulance terug naar Nijmegen omdat er een abces onder zijn wond zat. Opnieuw gesneden en gehecht. Vervolgens blijkt dat zijn lichaam niet tegen de hechtingen kan, waardoor ie nog meer pijn krijgt. Hechtingen moesten ook weer operatief verwijdert worden.

Nu ruim een jaar later is ie weer geopereerd, omdat hij erg veel last van die pin/plaat had. Het was een dagopname, maar toen ie in het ziekenhuis aankwam zeiden ze dat hij langer moest blijven, want dat dat normaal is. Hij helemaal over de zeik, had geen spullen niks bij zich. Later bleek dan gelukkig dat ie wel die avond naar huis mocht.

Toen hij thuis was ging het steeds beter, maar na een week kreeg ie weer meer pijn en zwol de wond op. In Nijmegen wilden ze hem niet helpen, moesten maar in Amersfoort naar de orthopeed. Die deed er niks aan, omdat ie niet andermans rotzooi op wilde knappen. Hij wist verder ook niet precies hoe diep er gesneden was enzo, dus kon ook niet snijden. Uiteindelijk 800 ml vocht uit de wond gehaald!

Ging weer iets beter, maar kreeg weer opnieuw pijn. Toen ie onder de douche stond riep ie mn moeder, en er stak gewoon 2 cm hechtdraad uit zn been! Terwijl dat allang opgelost had moeten zijn. Opnieuw vocht in zn been. Mn moeder heeft naar Nijmegen gebeld en de fysiotherapeut ook en die heeft geeist dat ie binnen 2 dagen terecht kon. Kreeg ie een leerlingarts die het niet erg genoeg vond om de wond open te snijden, vanwege het vocht en de hechtingen, en werd weer naar huis gestuurd. Met net zo veel pijn. Moest ie na 2 weken terugbellen, om te zeggen hoe het dan gaat.

De 2 weken zijn bijna om, en het gaat gelukkig iets beter, maar niet zoals het moet!

Hoop dat het bij jullie allemaal beter gaat!

dreamer1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 09:20

Hmm dat is niet zo heel erg fijn allemaal...

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:41

Mn vader heeft het ook en ik ga juni op de test maar ik voel helemaal niks..

dreamer1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 11:07

Dan hoop ik voor jou dat jij niets hebt.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:08

ik ben ook geopereerd, maar daar weet ik gelukkig niet veel meer van, eigenlijk niets, alleen fotos van dat ik in het gips zit enzo heb ik gezien.

ik was een half jaar toen mijn moeder er zelf achter moest komen dat er iets niet goed was met mijn heupen. ze hebben me geopereerd en ik kwam pas met anderhalf jaar het gips uit als ik het goed heb. daarna heb ik ook nog zo'n speibroek gehad gloof ik.

ik heb er weinig last van nu nog, misschien omdat ik toen nog soepel en alels was ofzo, ik weet het niet. heb wel 5 jaar geleden vreselijk pijn gehad opeens in mijn heupen steeds, bij men lies zeg maar, en kon ik men benen amper bewegen, toen heb ik 2 weken met men benen omhoog gezeten en verder heb i nooit ergens meer last van gehad. gelukkig maar

Moosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:19

Mijn broertje heeft toen ie een half jaar oud was ook een half jaar een spreidbroek moeten dragen.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:34

Ik heb vroeger ook een spreidbroek gedragen.
Ik heb er nog littekens van op mijn bovenbenen staan.
Vroeger dachten de artsen dat ik misschien op latere leeftijd ook geopereerd zou moeten worden, maar na jarenlange fysiotherapie heb ik gelukkig nergens last van.
Ik zal het wel niet in zo'n zware mate hebben als andere mensen hier op het forum. Wel heb ik een apart loopje en als ik bijvoorbeeld lang gereden heb, uitgeweest ben of lang gelopen of gefietst heb voel ik het wat in mijn heupen, maar niet onoverkomelijk.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:34

ik heb dan geen raar loopje, maar idd wel als ik lang sta,loop, of fiets voel ik het wel. ik heb ook weleens met fietsen dat er lijkt alsof er een spiertje vastzit in me lies/heup en dan moet ik egt me been helemaal strekken, en dan verschiet het egt raar:S dat heb ik ook alleen met fietsen maar.

dreamer1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 17:41

Ik heb ook veel pijn met lopen, fietsen, paardrijden enz. Ik het het ook wel vaker gehad tijdens het paardrijden dat ik ineens niet meer normaal kon bewegen dan moest ik mn been ook bewegen tot er een 'knakje' was.

Moosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:42

Ik heb geen HD, maar heb wel af en toe dat mijn heup ff moet knakken, anders kan k amper bewegen. Dit is meestal links, maar soms ook rechts. Heb het ook met mn rechterpink en mn enkels (vooral rechts).

dreamer1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 16:57

haha, ik heb dat soms met mn linkerwijsvinger die doet soms ook niet helemaal mee

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:06

Ik heb nog wat vragen voor de mensen die geopereerd zijn:

1: Was je heel erg afhankelijk van de zorg van je ouders en dergelijke?
2: Lag je veel in bed?
3: Als jullie konden kiezen, Of een huis met in huis veel trappen. Of een huis waar je veel trappen op moet om bij het huis te komen (maar verder gelijkvloers) wat zouden jullie dan kiezen?
4: Wat vond je zeer vervelend in de periode na dat je geopereerd was?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:51

1. Ik was behoorlijk afhankelijk de eerste tijd. Je kunt niet zelf douchen, aankleden, schoenen aan doen, etc. En al helemaal niet staan om eten klaar te maken, laat staan het eten meenemen naar de plaats waar je het wilt op eten.
2. Ik heb de eerste week nadat ik uit het ziekenhuis kwam, wel aardig wat tijd in bed gelegen. Daarna kwam ik wel langere tijd uit bed, maar heb nog wel veel gerust, bijv. in een verstelbare tuinstoel. De bank was veel te laag om te zitten.
3. Moeilijk te zeggen. Ik had trouwens de eerste week een bed in de woonkamer, dat scheelde ook wel. trappen zijn killing, als je net uit het ziekenhuis komt, is het echt niet prettig om trappen op te moeten, dus als het kan zou ik in het huis met veel trappen een bed beneden neer zetten de eerste week ofzo.
4. Ik vond het zeer vervelend dat ik nog een ontstekinkje aan de wond heb gehad. Ze dachten eerst ook dat het een abces was, dat was gelukkig niet zo. Dat was wel even onzeker. Ook heb ik er een hekel aan afhankelijk te zijn van anderen, maar ja, dat heb je op dat moment zeker niet voor het kiezen..

dreamer1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 23:37

Globetje schreef:
Ik heb nog wat vragen voor de mensen die geopereerd zijn:

1: Was je heel erg afhankelijk van de zorg van je ouders en dergelijke?
Ik heb veel hulp gehad ja, ik lag zowieso met eten steeds in bed en kwam weinig onder. alleen toen ik wat beter de trappen kon ''belopen'' kon ik ook meer zelf doen. ik wil normaal altijd alles zelf doen en kon ook wel veel zelf. het enige wat mijn moeder deed was mijn onderbenen en voeten wassen en afdrogen, de rest kon ik met moeite zelf... me omkleden ook allemaal, ik trok mn broek enz aan via mn krukken hahaha. sokken en schoenen lukte natuurlijk niet, maar dat is omdat je bijna niet kunt bukken.
2: Lag je veel in bed?
Ik ben een week of 5 thuis geweest en heb heel veel in bed gelegen. Ik ben 1 keer bijna flauwgevallen s morgens en mn ouders waren dus zowieso heel voorzichtig met mij.
3: Als jullie konden kiezen, Of een huis met in huis veel trappen. Of een huis waar je veel trappen op moet om bij het huis te komen (maar verder gelijkvloers) wat zouden jullie dan kiezen?
In het begin is een trap heel vervelend en lukt het bijna niet, maar als je na een tijdje meer therapie hebt en je moet de trap vaker af en op dan gaat het wel beter.
4: Wat vond je zeer vervelend in de periode na dat je geopereerd was?
Ik vond het vooral erg dat ik dingen niet kon doen die ik normaal wel deed... het wordt na een tijdje als je geen pijn meer hebt heel erg vervelend dat je nergens heen kunt zonder krukken enz. ook al wil je 50 cm verder de lamp aanmaken ofzo. ik vond het moeilijk dat ik dan niet mn been mocht belasten.