bokkers met suikerziekte?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:33

Pff, sterkte! Jij weet inderdaad wel genoeg denk ik, met deze nuchters .... maar weet je: er zijn altijd erger dingen. Praat erover en probeer het een plekje te geven.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:45

MoniqueT schreef:
Volgens mij hebben Caroline en ik trouwens dezelfde internist .... nou we het er toch over hebben ...

van Berkel en gezellige Cora he Monique.

tsja zwaar suiker, hmmmm heb t zo goed als mijn hele leven en heb er eigenlijk altijd mee getobd (lees verwaterd, naar achter geschoven) en eigenlijk ging het nadat ik er mee in coma heb gelegen in 98 aardig goed, maarja de bloemetjes en bijtjes verhalen; carolientje zwanger en daaaaaag geregelde suikers.
dat duurt al bijna 4 jaar en daar zakt mijn broek wel s van af.

ik ben wel terug gegaan van de pomp naar de pen en bevalt mij toch beter.

Ik noem mezelf liever zwaar Fjordengek dan zwaar diabeet maar thanx voor reminding me Ilona

nielsd schreef:
Maar beide zijn toch erfelijk.

2% ervelijkheidskans dus niet zo mega groot als vaak gevreesd wordt

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:06

Yep, vanmorgen nog bij van Berkel geweest toevallig. Hba1c (dat is dus zo'n gemiddelde over een week of 8) was 5,8. Dat is een superuitslag, als van een gezond mens zonder diabetes. Cholesterolwaarden super, urineuitslagen goed, alles prima. Behalve mijn gewicht, want ik heb niet zwaar suiker, ik ben gewoon véél te zwaar (al jaren).

Daar zie je meteen een verschil: ik heb een insulinepomp en mensen denken dan dat ik zwáár suiker heb. Ik heb zelf gekozen voor de pomp, omdat ik het een prettige manier van regelen vind en het resultaat is toppie.

Bij Caroline hielp de pomp geen jota en zij kiest weer voor de pen. Geen kwestie van zwaar of niet zwaar dus hoe je behandelt wordt.

Wél is het zo dat zij helemaal geen insuline meer maakt (type 1) en ik als type 2 nog wel wat eigen insulineaanmaak heb. En mijn lijf reageert vrij voorspelbaar op insuline die ik erbij geef. Dat maakt het voor mij om mee te leven in elk geval minder zwaar dan voor haar.

Ingewikkelde ziekte, dat is het. Want wie heeft ernstig suiker? Ik vind altijd dat degenen die slecht ingesteld zijn de meeste kans op complicaties (ogen, nieren, hart- en vaatziekten, voetproblemen) hebben, dus dat zij 'zwaar suiker' hebben. En dat kan met élke behandelmethode zo zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:18

Heb net even mijn HbA1c opgezocht, daar word je niet blij van.

Mijn baas (huisarts) snapt trouwens niet waarom er 17 dagen overheen moeten gaan voor ik terug mag komen, het is toch zo klaar als een klontje zegt hij

Zwaar suiker, ik denk dat je daar mensen onder moet rekenen die je bijna niet ingesteld krijgt. Wij hebben ook enkele mensen die niet onder de 7 te krijgen zijn.
Gelukkig hebben er daar 2 van helemaal geen last van deze waarde.
De 3de jammergenoeg wel. Hij schiet vaak ver omhoog en heeft veel klachten.

hij heeft het zwaar met zijn suiker.

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:00

Dat vind ik nou juist uitgedrukt: hij heeft het zwaar mét zijn suiker.

Ik snap ook absoluut niet waarom ze jou zo lang laten lopen als je zelf al je Hba1c op kan zoeken en weet dat het veel te hoog is. Wie doet dat? Andere huisarts dan je baas of de internist? In principe zou je gewoon meteen met behandelen moeten beginnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:56

De internist, die heeft mij laten prikken 2 mei, ik heb toen op het labformulier wat ik van hem kreeg aangekruisd dat het ook naar de huisarts moest en het faxnr van mijn baas erop gezet.

zodoende heb ik 'illegaal' de bloedwaarden binnen gekregen

maar och waar ik waarschijnlijk volgens de internist al sinds zomer vorig jaar mee loop, daar kan ik denk ik nog wel een paar dagen mee lopen

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:02

Mmm, als hij denkt dat je er zo lang mee loopt, zou dat betekenen dat je een type 2 bent. Dat kan nogal wat verschil maken voor de behandeling. Mag ik vragen wat je Hba1c is?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:04

pm je wel even

flora

Re: bokkers met suikerziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:36

ik heb deze week al 2 curvers gemaakt
6.7 5.7 4.1 en 7.8, voor het slapen ben ik vergeten
maar wel netjes tog
en vandaag: 3.2 6.2 en 4.2...
echt raar, toen ik vanochtend wakker werd, dacht ik volgens
mij zit ik hoog, had zon ontzettende dorst. maar zat ik dus vrij laag.
terwijl ik het normaal bijna altijd wel goed heb met mijn gevoel.

heb de laatste tijd wel vaker dat ik denk dat ik hoog zit, dan prik
ik en dan zit ik toch wel goed

ik had een tijdje geleden zo ontzettend veel hypo's....in de trein, op school, op stal, zelfs dat mn moeder me niet meer wakker kreeg....
was hierna altijd bang dat ik te laag kwam en at veel meer, gewoon dat ik bang was...gelukkig ben ik daar nu al weer overheen,
maar toch..ik blijf het eng vinden. vooral omdat ik echt raar ga doen tijdens een hypo. ik vind dat zo erg voor mijn vrienden,
die schrikken daar zo van
maar de laaste tijd gaat het wel goed met de hypo's. gelukkig maar

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:36

MoniqueT schreef:
Mag ik vragen wat je Hba1c is?

das bij mij ook geprikt, dat is toch je gemiddelde waarde van de afgelopen maanden ofzoiets?
maarja ook als je erg schommelt kan je Hba1c nogsteeds vrij normaal zijn lijkt me?

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:56

Ja, klopt. Maar als je diabetes hebt en nog niet behandeld bent, heb je alleen maar verhoogde waarden, geen lage. Dus zal ook je gemiddelde altijd verhoogd zijn dan. Vandaar dat een hab1c wél veel zegt over mensen die nog niet weten dat ze diabetes hebben.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:27

Als jullie vragen hebben over de voeding, dan pb je me maar. Ben dietist En heb veel te maken met diabetespatienten (type 1 en 2).... met tabletten, insuline, of pomp.

Het grote nadeel is dat je ineens heel consequent met regelmaat moet leven, en dat kan voor sommigen heel moeilijk zijn.

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:35

Kunnen we wel samen een cursusje opzetten;-) Ik heb gisteren nog met een groep gegeten, samen met de diëtiste. Koolhydraten tellen, waarden inschatten en dan heel erg schrikken ... Ik heb dan ook liefst hele gemengde groepen, houdt het spannend.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:42

Mijn buurman heeft type 2, die zat steeds op waardes van 25 dosering van tabletten is inmiddels al verhoogd en suiker zijn iets gezak naar 18.
echter hij krijgt gene begeleiding van dietiste, zkh oid, alles via de huisarts en die wil hem aan de spuit zetten als zijn suikers eind v/d week niet goed zijn.
wat is daar de normale gang van zaken in? heb een beetje het gevoel dat hij aan zijn lot wordt overgelaten en bij hem zakt zijn broek daar ook van af. hij heeft van mij een meetapparaatje gehad (handig zo'n voorraad) maar hij krijgt zo goed als geen begeleiding en ik kan goed over mij eigen situatie vertellen maar kan en wil hem niet gaan zeggen hoe en wat, eeeeh Monique heb je tips?

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:08

Tja, normaal ....

Het is zo dat sinds een jaar of anderhalf huisartsen mensen zelf op insuline kunnen zetten als ze het niet redden met de maximale hoeveelheid orale bloedglucoseverlagende middelen (in gewoon Nederlands: tabletten). Norm is een hba1c liefst van onder de 7 en geen maaltijdpieken boven de 10. Een waarde van 25 is veel te hoog en kan dus (als op tabletgebied alles uitgedokterd is) reden zijn om te gaan spuiten. Veel huisartsen wagen zich er nog niet aan en zullen verwijzen naar een internist.

In ons gebied, waar Sleeuwijk ook onder valt, zijn er veel huisartsen die samenwerken met de Rivas Diabeteszorg en zo komen mensen dan ook bij een diabetesverpleegkundige (gewoon die wij ook hebben), een diëtist en een podoloog. Ook de labbepalingen worden via dat project gedaan en mensen kunnen gratis een meter, met uitleg krijgen en (afhankelijk van de verzekering) 50 strips per kwartaal.

Heb je echter pech en je eigen huisarts wil het allemaal op eigen houtje regelen, dan mis je heel veel. Je moét eigenlijk een verwijzing naar een diëtist krijgen, je kan ook zelf via de Thuiszorg hiervoor een afspraak maken.

Veel mensen (ook mensen die wel begeleid worden, maar het gewoon te weinig vinden) vinden tegenwoordig de weg naar onze eigen basiscursussen en ook het vervolg daarop. Een veelgehoorde opmerking is dan: 'nou snap ik pas wat er gaande is en nou kan ik veel beter ermee omgaan'. Daarnaast is het keigezellig bij ons natuurlijk

Dat laatste klinkt misschien opschepperig, maar ik probeer als cursusleider een sfeer weg te zetten waarin mensen ook met elkaar dingen durven gaan delen en samen oplossingen zoeken. Het samen erover praten en dingen doen, geeft vaak al veel lucht.

Hij mag mij trouwens altijd bellen (ik zit wel tot maandag in het buitenland). Ook dat is een onderdeel van onze taak als Diabetes Informatiepost. Maar ik ben ervan overtuigd dat een cursus meer oplevert voor mensen dan een telefoongesprekje.

Ik ga nu eerst eens naar de paradontoloog

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:05

Helaas ben je van je huisarts afhanelijk in zo'n geval. Hij moet de verwijsbrief schrijven voor een internist. Doet hij dat niet dan houdt het op. Hij kan het zelf nog aangeven bij de huisarts, dat hij graag naar een internist wil. Wie weet helpt dit. Helaas zijn er ook genoeg huisartsen (internisten ook trouwens) die op eigen houtje voedingtips geeft, terwijl ze er zelf veel minder verstand van hebben dan dietisten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:11

wed maar dat je zonder verwijskaart makkelijk bij de internist kunt komen!!!

Wij hebben in de praktijk vaak mensen die naar mij bellen van: ik ben bij de orthopead geweest, zou je een briefje willen maken?

Hoe die mensen daar dan komen?

Ze bellen zelf voor een afspraak, gaan dan daarheen. Zeggen de brief te zijn vergeten en zitten zo binnen

Takkel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:54

vonneke schreef:
wed maar dat je zonder verwijskaart makkelijk bij de internist kunt komen!!!

Wij hebben in de praktijk vaak mensen die naar mij bellen van: ik ben bij de orthopead geweest, zou je een briefje willen maken?

Hoe die mensen daar dan komen?

Ze bellen zelf voor een afspraak, gaan dan daarheen. Zeggen de brief te zijn vergeten en zitten zo binnen

Dat wekt niet in elk ziekenhuis zo hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:59

op heel veel plaatsen wel, ik heb zelf op verschillende poli's op verschillende ziekenhuizen stage gelopen en je moet eens kijken hoeveel mensen hun brief vergeten!!

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:15

't Is misschien wel de ultieme tip om toch binnen te komen. Ik heb een aantal mensen die ik dolgraag eens door een internist/verpleegkundige/diëtist zou willen laten bekijken, maar de huisartsen zitten er vaak bovenop ...

Goede ketenzorg diabetes houdt heel wat meer in dan de huisarts.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:39

Precies, het is natuurlijk het proberen waard Nee heb je, ja kun je krijgen.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:35

nou zijn HA vindt een metertje niet nodig, hij mag 1x in t half jaar naar een algemene dietistendag maar het is pas net geconstateert en hij weet niet hoe wat en waarom, hij is het spoor helemaal bijster en het gaat zienderogend steeds slechter met m, hij is 3 mnd gelden opgenomen geweest omdat hij een alvleesklierontsteking had en 2 dgn later zat ie al weer thuis.

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:40

Pfff, ik schrik hier echt van. Een alvleesklierontsteking kan ervoor zorgen dat er helemaal geen insuline meer gemaakt wordt en dat zou die hele hoge waarden verklaren. Als dat écht zo is, kan hij zo slecht worden dat zijn organen het begeven.

Ik kan hierop maar 1 advies geven: naar het ziekenhuis! Of hij belt met de behandelend arts van de alvleesklierontsteking of hij haalt truc nummer 2 uit: naar de spoedeisende hulp gaan, dan wordt hij vanzelf geholpen door de dienstdoende internist met zulke hoge waarden.

Wij gaan nu een lang weekend weg, ben héél benieuwd hoe dit gaat aflopen. In geval van nood kan je altijd nog de diabeteslijn bellen: 033-4630566.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 00:45

toen hij in t zkh lag heeft hij alle internisten aan zijn bed gehad, ieder eigen kijk op zijn geval en de derde (vB) heeft hem uiteindelijk naar huis gestuurd
Voor hem hoeft het allemaal niet meer zo nodig, hij is boos, voelt zich onbegrepen en ontzettend naar natuurlijk, hij heeft echt zo iets van; laat me maar allemaal, hij tobt nl al maanden.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:22

Ik heb ook suikerziekte, sinds 3 jaar nu denk ik
Had dezelfde klachten als jij idd,
en nu als ik de hele dag op de manege ben heb ik vaak nog last van een hypo.
zó irritant vooral als je net lekker aan het rijden bent ofso, moet je weer stoppen en even wachten.
Echt een rotziekte.
maar je meot maar zo denken, er zijn ergere ziektes en hier valt wel mee te leven =)