Borstkanker, knobbeltjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emeraude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:19

Knobbeltjes voel je idd wel zitten, maar het is belangrijk dat je op de juiste manier voelt, anders voel je bv melkklieren die knobbeltjes lijken. Ikzelf heb ook veel last van pijn in mijn borsten vooral rond de periode van mijn regels. Kan op zich geen kwaad, maar mijn mama heeft borstkanker gehad en had vroeger ook veel last van pijnlijke borsten. Haar gynaecoloog zei dat het wel zo is dat mensen met pijn in hun borsten meer kans hebben op borstkanker later. Geen leuk denkbeeld.

yv0nnee

Re: Borstkanker, knobbeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:45

Kan het eigenlijk ook zijn dat ze in allebei de borsten op dezelfde plaats zitten?? En vanaf hoe oud kan je et ongeveer krijgen??

Gwoon 2 vragen, ben wel benieuwd

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:50

Er zijn heel veel voorwaarden voordat een knobbeltje kwaadaardig is. Als het loszit, pijn doet, goed afgegrensd (dus je kunt duidelijk voelen wat voor vorm het is), dan is het bijna altijd goedaardig.
Vanaf je 35e testen is wel raar. Als de arts het niet zeker weet moet hij je doorsturen, of jij nou 2 jaar oud bent of 200. Tuurlijk heb je vanaf je 35e een verhoogde kans, maar dan nog. Als borstkanker in je familie voorkomt loop je ook meer risico. Meestal testen ze bij de patiënte of ze een bepaald gen (BRCA 1 of 2) heeft, als dat zo is kun jij je gewoon laten testen als dochter zijnde. Als jij dat gen hebt loop je namelijk meer risico (en kan er preventief ingegrepen worden). Komt het gen niet in de familie voor dan heb jij dat gen ook niet, en dus is de kans op borstkanker dan gewoon 'normaal' (bij jonge vrouwen tot 35 jr dus heel klein).
Overigens is het zo dat bij jonge vrouwen (begin twintig) wel vaker goedaardige zwellinkjes voorkomen. Deze worden meestal niet weggehaald, kunnen ook geen kwaad. Als het goed is groeien die ook niet zo snel en heb je er maar heel weinig last van.
Yvonne: als ze echt symmetrisch zijn, dan is het goedaardig en zijn het gezwollen kliertjes hoogstwaarschijnlijk

GillyZidane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:51

ik heb een half jaar geleden een knobbeltje in mijn rechterborst gevonden. echo gedaan in het ziekenhuis, een gezwel.. moest bepaald worden of het goed of slecht was, dus verdoving erop en biopsie laten nemen..
daar kwam uit dat het bindweefsel is, elke keer als ik het voel maak ik me toch weer een klein beetje zorgen misschien dat ik het ooit wel eens weg laat halen, maar ik kijk het nu even aan (zolang ik geen ergere pijn krijg)

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:54

Quote schreef:
Zo'n knobbeltje voel je heel duidelijk zitten..

Ik heb eens nagevraagd bij de dokter en je mag je pas vanaf je 35ste (!!!!) laten testen.
Ik wilde mezelf namelijk ook laten testen.

De reden dat je je pas na je 35e mag laten testen (ik neem aan dat je met testen, het laten maken van een echo of mammografie bedoelt) is omdat je ongeveer tot die leeftijd heel veel borstklier weefsel hebt, dat nog steeds erg actief is. Rondom je menstruatie zetten borsten vaak wat op of doen pijn, omdat het klierweefsel dan actief is.
Nou, als je van zulke borsten een mammografie of echo maakt, zie je veel verdichtingen in het weefsle, die er dan ''verdacht'' uit kunnen zien, daar moeten dan puncties van genomen worden om vast te stellen of het actief klierweefsel is, of evt kanker. Om dit te voorkomen, mag men zich pas vanaf 35e laten testen. Tenzij je een zwaar met kanker belaste familie hebt, of een knobbeltje in je borst voelt, wat de huisarts ook verdacht vindt voelen...

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:50

Wat raar ik ben toch echt getest toen ik 19 jaar was. Is dat niet vreemd om mensen dan "te laten wachten"? het gaat toch om je gezondheid! Beter een keer te veel laten testen dan te weinig toch?

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:00

Altijd naar de huisarts gaan als je het niet vertrouwt dat heb ik wel op de harde manier geleerd.
Mijn dochtertje van 3 is vorige week dinsdag opgenomen omdat ik naar de huisarts ben gegaan met het verhaal dat ze regelmatig omvalt en naar haar hoofdje grijpt hij heeft me meteen doorgestuurd nar de kinderarts.
Ik vond dit eigenlijk niet nodig maar ben wel gegaan met mijn man.
daar aan gekomen hebben we een gesprek gehad er werd ons verteld dat we met ergste rekening moesten houden een hersentumor dus.
Gelijk een ct maar daar was niks op te zien pf gelukig.
Ik zei gelijk dan is er toch ook niks maar dat was niet het geval op een ct is juist het deel van de kleine hersenen het zogenaamde dorstcentrum bijn a niet te zien laat staan als er iets geks moet zitten.
Ze heeft een week ter observatie gelegen en heeft tal van onderzoeken gehad.
vrijdag moeten we weer terug voor een eeg.
gemiddeld duurt het 32 weken om zo iets vast te stellen.
Ik kan het niet geloven dat er zo iets met mijn meisje kan zijn en dat ik het niet eerder heb gezien.
Daarom maakt het van de ziekte zo'n killer legte de artsen ons uit.
Je merkt het pas als het te laat is.
Dus mijn raad ga altijd naar de dockter en eis op een verwijzing naar een speciaalist.
dat heb ik wel geleerd.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:36

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ik best rare borsten heb. Die van mij zijn altijd pijnlijk, en ik voel altijd van alles erin, vooral waarschijnlijk klieren.Maar dat zijn geen echte knobbeltjes, meer euhm.. verdikkingen. En daarbij ben ik er al weleens voor naar de dokter geweest.
@ moniek succes met je dochter!!!

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:16

Bij twijfel, altijd naar een hisarts gaan en als die twijfelt, zal hij altijd doorsturen voor verder onderzoek.
Maar het is gewoon niet strandaard om mensen voor hun 35e te testen, tenzij er aanwijzingen zijn dat dat ook echt iets oplevert...

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:20

tot je 35ste niet testen is onzin als er borstkanker in je drecte familie voorkomt!
mijn moeder heeft borstkanker gehad en ik moet vanaf mijn 25ste elk jaar een mammo laten maken. ook kan ik me laten onderzoeken of ik het gen heb, maar dat wil ik eigenlijk niet

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:03

Zoiets bedoel ik met aanwijzingen dat testen voor je 35e ook echt iets op kan leveren. De kans dat jij voor je 35e borstkanker kan krijgen is vele malen groter vanwege je familie belasting dan iemand die die achtergrond niet heeft...