zijn er nog meer mensen met pds of spastische darmen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:29

Mijn vriend heeft een spastische darm/lichte vorm van chrone..

Hij heeft er tabletten voor. En je kan heel goed aan hem merken dat ie slaap te kort komt.
Verder kan hij natuurlijk niet alles eten.. Dan krijgt hij er ook last van.

Nu hij die pillen heeft gaat het goed. Ik hoor hem er niet zoveel meer over.

Wel als hij ziek is, diarre of buikpijn heeft, kruipt ie de muren op. Maar gelukkig is hij niet vaak ziek..

Succes met jou ziekte! En succes met de therapie!

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:30

ja crohn is ene chronische ontsteking aan de darmen, mijn vriend heeft er voor in het ziekenhuis gelegen, hij woog toen ie 11 was nog maar 28 kilo ofzo!
DUs wij zoeken elkaar wel op, hij crohn en ik ibs
de 2 kneusjes bijelkaar, haha

Marye78

Re: zijn er nog meer mensen met pds of spastische darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:30

ik ben vanmorgen bij de huisarts geweest omdat ik al sinds zaterdag krampen heb, heb buikgriep momenteel maar hij denkt ook aan spastische darm omdat ik er vaker last van heb. heb nu zo'n folder meegekregen.

Sven002

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:36

Ik ook, in vrijwel ernstige vorm!

Eerst zeiden ze ook stress etc maar na 2 weken verloor ik me evenwicht, viel ik regelmatig flauw en was ik kilo's afgevallen. Bleek dat er niets meer in mijn lichaam werd opgenomen!

Ik ga iedere week naar die dietist voor juiste voeding uit te kiezen! Ik moet veel laten staan!
Ik moet ontzettend veel drinken en vezels eten, daarbij heb ik medicijnen om de darmen op gang te houden!

Ik heb al vele onderzoeken gehad maar er kwam niet veel uit (helaas) verdere onderzoeken moeten allemaal anaal en dat zie ik niet zitten!

Mar__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:20

Jepz hier nog 1

Vorige week ervoor naar de dokter geweest, maar ik had het al een jaar en wist ook wel dat het dit was hoor. Alleen was toen zó erg dat ik naar de dokter ben gegaan.
Bloed geprikt maar alles was oke.

Dus idd PDS... Nu voorlopig mag ik geen melk meer drinken en fruit eten
Merk wel dat het ietsjes beter gaat. Heb ook medicijnen ervoor gehad.

Vinden jullie het niet erg moeilijk om bijv. dingen te laten liggen?
Ik heb daar best moeite mee, bijv. fruit niet meer te eten.

Koolzuur drink ik ook niet, overdag thee en water en 's avonds eens wat sap, prik vind ik echt niet lekker

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:50

fruit eet ik wel
Koolzuurhoudende drankjes zijn uit de boze evenals:
Koolsoorten
Uien
Pittige kruiden
Pringles
Paprika chips
héél veel sauzen over pasta's
en ik vergeet noch een heleboel
en ik heb nog meer voedselallergien door mijn astma, dus er blijft weinig over om te eten... :'(

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:51

Wat voor medicijnen hebben jullie?
Ik heb alleen movicolon, maar zou graag ook wat tegen de pijn hebben, ik loop echt tegen de muren op van de pijn vaak

Mar__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:09

Oef paprika chips
Dat is een verslaving van mij haha, al heb ik een tijdje lang al niet op.

En uien daar heb ik altijd last van.
Zelfde als met croma bak en braad vlees braden. Altijd olijfolie anders ben ik gelijk weer ziek.

Ik ben nog niet naar een dietiste geweest, moet eerst mijn medicijnen opmaken daarna moet ik weer terug komen.
Medicijnen werken niet echt hoor, heb 's morgens en 's avonds nog steeds hevige *auw*buik.

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:43

Marrie schreef:
Oef paprika chips
Dat is een verslaving van mij haha, al heb ik een tijdje lang al niet op.

En uien daar heb ik altijd last van.
Zelfde als met croma bak en braad vlees braden. Altijd olijfolie anders ben ik gelijk weer ziek.

Ik ben nog niet naar een dietiste geweest, moet eerst mijn medicijnen opmaken daarna moet ik weer terug komen.
Medicijnen werken niet echt hoor, heb 's morgens en 's avonds nog steeds hevige *auw*buik.

Ik ook, altijd opgeblazen, soms kan ik mijn broek niet eens meer dicht doen!

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:25

Ik heb Colitus ulcerose en spastische darm.

Door me leven aan te passen gaat het nu steeds beter.
Ik ben medicijn-vrij, omdat ik het zeer onprettig vind mijn medicijnen toe te dienen (in klysma vorm), heb ik in overleg met de internist ervoor gekozen verder te gaan zonder medicijnen.

Daarnaast heb ik movicolon achter de hand, dat helpt bij mij zelf heel goed.

De laatste 40 cm van me dikke darm is een aangetast gebied; hierin onstaan ontstekingen en bloedingen indien ik een opvlamming heb.

Ik denk dat ik het ergste wel achter de rug heb, hopelijk.
Ik heb echt periodes van zoveel pijn gehad, en veel verlies van bloed, slijm en dan ook nog eens de wc niet redden, en als ik echt ziek was ook nog eens wekenlang waterdunne ontlasting.

Nu gaat het redelijk, soms nog bloed of slijmverlies, of zoals vandaag dat ik thuis kom van boodschappen doen en dat ik dan snel naar het toilet moet rennen (bij gewone tot harde ontlasting).

Bepaalde voerdingsproducten kan ik niet verdragen, voornamelijk dierlijke vetten.
Vorige week surinaamse maaltijd gegeten, ging ook mis.

Movicolon helpt uiteindelijk bij mij ook tegen de pijn; doordat de stoelgang regelmatiger wordt.

Grootste medicijn is denk ik voor mij wel: reduceren van stress & spanning in mijn leven. Ik heb al een paar jaar therapie, wat helpt om de stressoren in mijn leven te beperken.

Enige klacht die ik blijf hebben; ik ben en blijf snel moe, wat ik ook doe, ik blijf actief, maar mijn energie is snel op.

Ik was ook aanvankelijk met een burnout eruit geklapt op me werk, achteraf vonden ze de colitus (nadat ik al 2 jaar af en aan bij de huisarts liep).

De keer dat ik ooit met een paard over de kop ben geslagen was op het moment dat ik een opvlamming had, voor de les was ik 5 keer naar de wc gegaan en ik had veel pijn tijdens de les, vind je het gek dat het dier niet goed op de achterhand kon rijden en de noodstop die we maakten niet kon opvangen Nooit gaan paardrijden als je ziek bent!

Overigens; toen ik als kind klachten had (acute 'voedselvergifitigingen', hevige buikpijnen, flauwvallen) werd het ook op stress afgeschoven.
Terwijl mijn vader toen al bij de huisarts opperde of ik niet hetzelfde als mijn oma kon hebben; colitus ulcerose dus.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:45

nou zoals ik al zei zij mijn huisarts dat hij aan spastische darm denkt en dat ik nu buikgriep heb, maar ik ga steeds meer denken dat het alleen spastische darm is en geen buikgriep, want met buikgriep heb je toch ook diarree enzo?? en bij mij komt er juist amper wat uit, ben zondag voor het laatst naar de wc geweest (sorry voor details ) en ga meestal al heel weinig. nu heb ik dus ook movicolon gekregen, maar nog maar 1 zakje ingenomen gisteren omdat ik niet op mijn werk ineens naar de wc wil rennen, en dus pas vrijdag ermee ga beginnen.

Maar is het normaal dat je na 1 zakje helemaal niks merkt? Of heeft het gewoon geen effect bij mij? en hebben jullie dat ook dat je een langzame spijsvertering hebt en weinig naar de wc moet???

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:25

Marye78 schreef:
nou zoals ik al zei zij mijn huisarts dat hij aan spastische darm denkt en dat ik nu buikgriep heb, maar ik ga steeds meer denken dat het alleen spastische darm is en geen buikgriep, want met buikgriep heb je toch ook diarree enzo?? en bij mij komt er juist amper wat uit, ben zondag voor het laatst naar de wc geweest (sorry voor details ) en ga meestal al heel weinig. nu heb ik dus ook movicolon gekregen, maar nog maar 1 zakje ingenomen gisteren omdat ik niet op mijn werk ineens naar de wc wil rennen, en dus pas vrijdag ermee ga beginnen.

Maar is het normaal dat je na 1 zakje helemaal niks merkt? Of heeft het gewoon geen effect bij mij? en hebben jullie dat ook dat je een langzame spijsvertering hebt en weinig naar de wc moet???

Van movicolon ga je niet meteen naar de wc rennen hoor, het is een vrij passief laxeermiddel, het zorgt ervoor dat de darmwand minder vocht opneemt ofzow, iig dat de ontlasting soepeler wordt waardoor het beter zijn weg kan vervolgen door de darmen.
Het zorgt er gewoon voor dat je normaal naar de wc gaat, zonder dat ge-ren juist of verstoppingen.

Je moet het ook regelmatig innemen (elke dag 1 zakje, ik mag zelf doseren tot 8 zakjes per dag, maar 1 zakje per dag is al meer dan voldoende) en met 1 zakje werkt het inderdaad niet direct.

Ik ging tot 2 tot 3 weken niet naar de wc, zeer harde ontlasting, en inene kwam het dan los en dan zit ik gewoon een hele dag op de wc met veel pijn en ellende.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:31

Llewella schreef:
[

Van movicolon ga je niet meteen naar de wc rennen hoor, het is een vrij passief laxeermiddel, het zorgt ervoor dat de darmwand minder vocht opneemt ofzow, iig dat de ontlasting soepeler wordt waardoor het beter zijn weg kan vervolgen door de darmen.
Het zorgt er gewoon voor dat je normaal naar de wc gaat, zonder dat ge-ren juist of verstoppingen.

Je moet het ook regelmatig innemen (elke dag 1 zakje, ik mag zelf doseren tot 8 zakjes per dag, maar 1 zakje per dag is al meer dan voldoende) en met 1 zakje werkt het inderdaad niet direct.

Ik ging tot 2 tot 3 weken niet naar de wc, zeer harde ontlasting, en inene kwam het dan los en dan zit ik gewoon een hele dag op de wc met veel pijn en ellende.
[/quote]

oh dus ik kan het veilig innemen door de weeks ja zo erg als bij jou is het dan niet zo, maar ik hoor van veel mensen dat ze wel ongeveer elke dag naar de wc gaan dus volgens mij is dat bij mij dan niet echt in orde.... zouden daar die klachten (aanvallen buikkrampen) ook door kunnen komen of je weet?

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:32

moet leren voor mijn examen
maar heb weer zo'n pijn, kan me totaal nie concentreren
Snik

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:41

Marye78 schreef:
oh dus ik kan het veilig innemen door de weeks ja zo erg als bij jou is het dan niet zo, maar ik hoor van veel mensen dat ze wel ongeveer elke dag naar de wc gaan dus volgens mij is dat bij mij dan niet echt in orde.... zouden daar die klachten (aanvallen buikkrampen) ook door kunnen komen of je weet?

Volgens mij komen die krampen daar wel vandaan, wel als ik naar mezelf kijk.

Bij mij is er ook een ringetjes onderzoek gedaan om te bepalen waar de ontlasting blijft hangen, dat is bij mij boven in de buik.
Vervolgens ben ik ook nog in de dunne darm onderzocht middels een kijkonderzoek maar dat leverde niks op.

Omdat ik 2 diagnoses heb is het moeilijk te bapeln wat waar vandaan komt, maar die buikpijn schijnt echt spastische darm te zijn.
Eerst opvliegers krijgen, heel erg benauwd en warm, voelt echt als opvliegers, en dan aanvallen van pijn; weeende buikpijn, naar de wc, op bed liggen van de pijn, weer naar de wc rennen.
Periode van niet naar de wc gaan, gevolgd door een dag van veel pijn en wc.

Dat is voor mij typisch spastische darm,

Elke dag naar de wc schijnt normaal te zijn jah Ik ga met movicolon ook praktisch elke dag naar de wc, voor mij is het qua dat het ultieme middel, want ik heb ooit zemelen en lijnzaad zitten eten op aanraden van de huisarts, maar dat was bende, daar moest ik idd van rennen.

MissToseland : wat mij helpt bij pijn is; op bed liggen en erdoor heen ademen, durven diep adem te halen, ontspannen en diep ademen.
Opgegeven moment kan ik dan dusdanig ontspannen dat de pijn wat milder wordt en langzamerhand afneemt, maar het is moeilijk te ontspannen als je je zo voelt, dat ging bij mij ook niet van de op een naar de andere dag.

Mar__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:47

idd als ik buikpijn ga ik rustig op bed liggen en proberen in slaap te komen, in de hoop dat als ik wakker word het over is

Ik heb vooral buikpijn na mijn avondeten dus iets daarvan moet ik niet tegen kunnen alleen wat

Elke dag naar de wc kan ik me al niet eens meer herinneren
Tis zo onregelmatig als het maar zijn kan....

ikke1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:52

Als kind zijnde had ik met regelmaat zware krampen in mijn darmen, zo erg dat ik niet meer kon staan op mijn benen. Het is een tijd weg geweest doordat ik erg ongezond heb gegeten, maar ik had geen kramp! Dit was tijdens mijn opleiding te Deurne, en daar was het eten toen erg slecht, dus snacken...

Nu ben ik 30 en weet ik eindelijk wat de oorzaak is van mijn darm-probleem. Ik wist inmiddels al dat ik last ging krijgen als ik groente had gegeten, maar dat was niet altijd zo..

Toen ik toevallig een kennis sprak die altijd in de groente heeft gewerkt, legde ik mijn probleem uit en die wist mij te vertellen dat ik deze reactie geef op groene groentes..

Als er sprake is geweest van een bloem en uiteindelijk een vrucht, kan ik het goed verdragen. Dit is oa. courgette, komkommer, tomaat, paprika etc..

Waar ik dus zo heftig op reageer zijn bv. sla, prei, ui, kool etc..

En ik kom er dus nu, na een kleine 25 jaar pas achter wat de oorzaak is.. Dingen zoals vetten, koolhydraten en zo verdraag ik wel, maar wel met mate..

Bellex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:12

Ik meld me ook maar...ik heb er vaak last van, kan er soms niet door paardrijden, mag geen gekruidde dingen, geen "rood" of rauw vlees en me vooral niet druk maken/opwinden...;aatste gaat alleen beetje moeilijk soms. Heb er ook geregeld echt zo'n last van dat ik echt aan pijnstilling moet:S

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:27

Llewella schreef:
Volgens mij komen die krampen daar wel vandaan, wel als ik naar mezelf kijk.

Bij mij is er ook een ringetjes onderzoek gedaan om te bepalen waar de ontlasting blijft hangen, dat is bij mij boven in de buik.
Vervolgens ben ik ook nog in de dunne darm onderzocht middels een kijkonderzoek maar dat leverde niks op.

Omdat ik 2 diagnoses heb is het moeilijk te bapeln wat waar vandaan komt, maar die buikpijn schijnt echt spastische darm te zijn.
Eerst opvliegers krijgen, heel erg benauwd en warm, voelt echt als opvliegers, en dan aanvallen van pijn; weeende buikpijn, naar de wc, op bed liggen van de pijn, weer naar de wc rennen.
Periode van niet naar de wc gaan, gevolgd door een dag van veel pijn en wc.

Dat is voor mij typisch spastische darm,

Dat is dus echt precies wat ik voel ja. Vooral vlak na het eten, dan beginnen de 'opvliegers' tegelijk met de pijn. echt zo'n warme gloed van benenden naar boven en zweten, en dan enorme steken en gerommel...

hmmmm ik kijk t even aan en als ik over een paar weken/maanden weer een aanval heb ga ik gelijk naar de huisarts, want ik wil het dan wel bevestigd hebben.

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:31

Marye78 schreef:
Dat is dus echt precies wat ik voel ja. Vooral vlak na het eten, dan beginnen de 'opvliegers' tegelijk met de pijn. echt zo'n warme gloed van benenden naar boven en zweten, en dan enorme steken en gerommel...

hmmmm ik kijk t even aan en als ik over een paar weken/maanden weer een aanval heb ga ik gelijk naar de huisarts, want ik wil het dan wel bevestigd hebben.

Bij mij heeft het een tijd geduurd, en ik had notabene ook nog bloedverlies.
Maar mijn huisarts ging er vrij laconiek mee om, toen ik op me strepen ging staan na anderhalf a 2 jaar ellende ben ik uiteindelijk doorverwezen, maar dat was specifiek voor het bloedverlies, daar zul je bij een spastische darm geen last van hebben.
Daaraan vast heeft me internist de andere klachten ook meegenomen.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:34

Llewella schreef:

Bij mij heeft het een tijd geduurd, en ik had notabene ook nog bloedverlies.
Maar mijn huisarts ging er vrij laconiek mee om, toen ik op me strepen ging staan na anderhalf a 2 jaar ellende ben ik uiteindelijk doorverwezen, maar dat was specifiek voor het bloedverlies, daar zul je bij een spastische darm geen last van hebben.
Daaraan vast heeft me internist de andere klachten ook meegenomen.

ja dat hoor je vaker dat het zo lang duurt voordat ze er iets mee doen. Ik heb van de week voor het eerst mijn nieuwe huisarts gezien (pas 30... ) en die had t alleen over buikgriep, pas toen ik vroeg of hij dan wist waarom ik er vaker last van had zei hij 'Ja ik denk ook een beetje aan een spastische darm' en toen heeft wat informatie meegegeven. Maar toch raar dat je er dan zelf om moet vragen, waarom doen ze daar zo moeilijk over?

Sven002

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:51

Wat ik me afvraag wat ik ook aan jullie verhalen aflees als jullie bepaalde dingen eten moeten jullie dan ook echt race ??
Bij mij komt het er namelijk echt niet uit

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:35

Sven002 schreef:
Wat ik me afvraag wat ik ook aan jullie verhalen aflees als jullie bepaalde dingen eten moeten jullie dan ook echt race ??

Verschilt, bij sommige dingen zit ik verstopt en bij andere moet ik rennen
dat noemen we dan * Darmalarm* haha

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:36

Hebben jullie ook het gevoel dat je in een visieuze cirkel zit?
Ik heb buikpijn -> Word moe -> Stress -> Buikpijn etc
...

Llewella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:42

Sven002 schreef:

Nee, geen 'race', dat heb ik alleen bij een heftige opvlamming. Dan kan het enkele weken van voren en achteren eruit komen als bij een acute voedselvergiftiging.
Ik ben merendeels verstopt, maar als ik iets verkeerd eet wordt ik wel ziek; buikpijn, misselijk en dingen als ineens naar de wc rennen (bij gewone tot harde ontlasting, geen dunne ontlasting!), maagpijn.