hoe kom je aan een blaasontsteking?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:54

Cranberry is ook heel goed tegen blaasontsteking. Je kunt sap drinken of idd zoals iemand al zei pillen slikken..

Juco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:04

Ellende schreef:
Van 'op de tocht staan' en 'kou' kan je in ieder geval geen blaasontsteking krijgen, de rest is al opgenoemd

Niet helemaal waar. Het is bewezen dat als je het koud hebt je weerstand lager is. Maar er moet uiteraard nog wel een bacterie bij om een blaasontsteking te krijgen.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:08

je kunt beter zeggen: "hoe kom je er vanaf?"

Ik heb het al 10 jaar en het duikt bij iedere weerverandering weer op. zo'n 10 keer per jaar. Heel vervelend.

poes

Re: hoe kom je aan een blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:42

Ik heb nog nooit een blaasontsteking gehad, maar verleden jaar wel meteen een nierontsteking (heftig, kan ik je verzekeren). Nu voel ik ze weer, dus dat wordt morgen weer dokter. Toen ik vroeg de vorige keer waar je een nierontsteking van krijgt zei de dokter:
Dat krijg je als een blaasontsteking omhoogkruipt.
Ik: Oh heb ik ook een blaasontsteking dan?
HA: neen.
Ik: heb ik er dan 1 gehad?

Sja, waar het wél van kwam, nooit geweten.

Ook opletten met anale seks (zelfde principe als bij vegen na de wc)

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:46

AD schreef:

Een veenbes tegen blaasontsteking

De cranberry of grote veenbes voorkomt en verhelpt blaasontsteking. Werkt ie net zo goed als antibiotica?
Dat wordt onderzocht in twee Nederlandse ziekenhuizen.

De grote veenbes of cranberry komt oorspronkelijk uit Noord-Amerika. Rond 1840 spoelde een kist met veenbessen aan op het strand van Terschelling. Sindsdien groeit de 'lepeltjesheide' daar volop. Met een beetje geluk kun je de wintergroene bodembedekker ook op Vlieland en op de Fries-Drentse veengronden tegenkomen.

De rode bes staat al eeuwen als medicijn en voedingssupplement bekend. De indianen verzorgden er wonden mee en na Columbus werd het als middel tegen scheurbuik gebruikt. In China werden er maagzweren mee bestreden en volgens onbevestigd Brits onderzoek zou het sap helpen tegen borstkanker en hartkwalen. Ook zou het tandplaque voorkomen.

Het bekendst is de cranberry echter als middel tegen blaas- en nierbekkenontsteking. Talloze studies bevestigen dat het kruid in die gevallen echt werkt.

We weten ook waarom. Bij vier van de vijf blaasontstekingen is de darmbacterie Escherichia coli (E.coli) de boosdoener. Zolang die in de darmen zit, is er geen vuiltje aan de lucht. Dringt hij via de plasbuis de blaas binnen, dan kan blaasontsteking ontstaan. Een antibioticakuurtje volstaat meestal om die de kop in te drukken.

Bij 10 tot 15 procent van de vrouwen keert de ontsteking echter regelmatig terug, soms vaker per jaar. Elke keer weer antibiotica slikken heeft bezwaren: bijwerkingen en resistentie die kan ontstaan, waardoor pillen niet meer werken.

Dat vrouwen bevattelijker zijn dan mannen komt door de kortere plasbuis en de kortere afstand tussen urinebuis en anus; de weg die de E.coli's moeten afleggen is bij vrouwen dus korter.

Duidelijk is inmiddels dat antibiotica niet altijd alle E.coli's in de urinewegen onschadelijk maken. Met hun ragfijne uitsteeksels (pili), voorzien van een plakkerig eiwit, hechten de bacteriën zich aan de slijmvliescellen. Zijn dat de buitenste cellen, dan is er geen probleem. Die reageren op een 'aanval' door af te sterven, waarna ze - mét de bacteriën - via de urine worden afgevoerd.

Sommige E.coli's verstoppen zich echter in de diepere slijmvliescellen en doorstaan daar antibioticakuren. In die gevallen is er sprake van een chronische ontsteking, die steeds kan terugkomen.

Cranberry-extract lijkt die cyclus te kunnen doorbreken. Het bevat een tot de groep van tanninen behorend stofje, dat voorkomt dat bacteriën zich aan de blaaswand hechten en aangehechte bacteriën losweekt. Zelfs zou het de pili na verloop van tijd doden.

Deze bevindingen zijn nauwelijks meer omstreden. Dat dagelijks 50 tot 100 milliliter cranberrysap drinken de kans op een volgende ontsteking met de helft verkleint, is afdoende aangetoond. Toch is meer onderzoek nodig; onder meer om duidelijkheid te krijgen over de juiste doseringen, de duur van behandelingen en eventuele bijwerkingen.

De academische ziekenhuizen in Amsterdam en Maastricht starten binnenkort een drie jaar durend onderzoek, waarin de werking van cranberry met die van antiobiotica (co-trimoxazol) wordt vergeleken.

Zo'n 280 vrouwen die last hebben van regelmatig terugkerende urineweginfecties nemen daaraan deel. Blijkt een veenbessenkuur in 85 procent van de gevallen te werken, dan wordt deze beschouwd als gelijkwaardig aan antibioticakuren.

Meedoen aan het onderzoek naar de genezende werking van cranberries en lactobacillen op blaasontsteking? Neem contact op met arts-onderzoeker Mariëlle Beerepoot van het AMC Amsterdam, afdeling Infectieziekten: napruti@amc.uva.nl .

Wellicht interessant.

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 23:46

Ik krijg het ook heel veel om niks...
Als het weer ineens kouder wordt heb ik het vaak...en dan niet eens omdat ik met blote rug/buik loop
Koude voeten/natte voeten (in schoenen bijv.) zijn ook niet goed...
Rest is al genoemd
Ik moet van de dokter altijd veel vitamine C hebben als ik blaasontsteking heb
Als ik het ooit nog eens heb ga ik wat hier staat eens proberen...ben wel benieuwd of het werkt

Zonnebloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 20:06

Heb ik een hele rare vraag...
Je kan het van sex krijgen, maar hoe zit dat dan met zelfbevrediging?
Sorry maar dit schoot me zo ff te binnen...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:58

Bij de innatura lag een boekje met informatie over blaasontstekingen. Snel ff ingebladerd en daar stond in dat het voornamelijk door sex werd veroorzaakt en anders door te weinig drinken bijvoorbeeld of verkeerd de boel afvegen waardoor bacterien uit je darm in je blaas terecht komen. Zoiets stond er i.i.g

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:00

poes schreef:
Ik heb nog nooit een blaasontsteking gehad, maar verleden jaar wel meteen een nierontsteking (heftig, kan ik je verzekeren). Nu voel ik ze weer, dus dat wordt morgen weer dokter. Toen ik vroeg de vorige keer waar je een nierontsteking van krijgt zei de dokter:
Dat krijg je als een blaasontsteking omhoogkruipt.
Ik: Oh heb ik ook een blaasontsteking dan?
Ik: heb ik er dan 1 gehad?

Sja, waar het wél van kwam, nooit geweten.

Ook opletten met anale seks (zelfde principe als bij vegen na de wc)

Nierontsteking? Een nierBEKKEN onsteking bedoel je?
Ik heb ook niet gemerkt dat ik toen een blaasontsteking had maar ik kon ineens geen trappen meer lopen van de pijn, niet meer op mijn zij slapen en er zat bloed in mijn urine. Toen had ik een nierbekkenonsteking en dat is als de bacterien omhoog gaan naar je nierbekken ..
Had het ook niet gemerkt dat ik een blaasonsteking had..

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:02

Zonnebloem schreef:

Gewoon zowieso na de tijd even plassen, beter voorkomen dan genezen

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:28

Ik heb het even opgezocht op gezondheidsplein want nu ging ik ook twijfelen of het nierontsteking of nierbekkenonsteking is.
Dit stond er bij nierbekkenonsteking :

Citaat:
Een ontsteking van het nierbekken (pyelonefritis) wordt meestal veroorzaakt door een bacterie die de nier via de urinebuis van buitenaf bereikt. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een acute- en een chronische nierbekkenontsteking. Het verschil zit in de snelheid van ontstaan, verergering van klachten en de aanwezigheidsduur van de aandoening. In de meeste gevallen ontstaat een plotselinge en hevige pijn in de rug, vlak boven het middel. Dikwijls is er koorts met koude rillingen en beven. De pijn zit meestal aan één kant en verplaatst zich langzaam naar beneden, richting de lies. Het plassen kan pijnlijk zijn. De urine is meestal troebel en kan lichtrood gekleurd zijn (bloed in de urine). Bij de chronische vorm zijn deze kenmerken allemaal veel minder uitgesproken. Een vervelend gevoel en vermoeidheid zijn soms de enige symptomen.

Raadpleeg een arts als je bovenbeschreven klachten hebt. Hij zal meestal geneesmiddelen voorschrijven (antibioticum) en bedrust adviseren. Vaak geneest de aandoening snel. Bij herhaaldelijk terugkerende nierbekkenontsteking is het verstandig een uitgebreid lichamelijk onderzoek te laten verrichten

Goedgekeurd door: Cor van Woerden, huisarts

Bij de nierontsteking stonden hele andere symptomen maar de oorzaak kon ik niet vinden.

Afijn, nu weet iedereen ook gelijk hoe je aan een nierbekkenontsteking komt

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:01

Ik heb het ook even opgezocht en ik denk dat ik idd een nierbekkenontsteking had. Hoewel iedereen (3 artsen) zeiden dat het nierontsteking was. Ik had hele erge pijn aan mijn nier. Ze hebben foto's moeten nemen, en daar was op te zien dat ik absoluut geen blaasontsteking had. Ik heb daarna nog 3 maanden moeten pillen nemen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:33

Raar joh! Nou, hopelijk is het nu weer helemaal goed genezen. Het schijnt dat je van nierbekkenonsteking ook nog beschadiging over kunt houden als je nierbekken zodanig zijn aangetast door de ontsteking. Ik moest toen ook nog een echo laten maken voor de zekerheid maar dat was gelukkig allemaal goed.

Zonnebloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 14:41

Qimm schreef:
Zonnebloem schreef:

Gewoon zowieso na de tijd even plassen, beter voorkomen dan genezen

Het schoot gewoon zomaar ff door me hoofd heen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:05

Dais_ schreef:
Raar joh! Nou, hopelijk is het nu weer helemaal goed genezen. Het schijnt dat je van nierbekkenonsteking ook nog beschadiging over kunt houden als je nierbekken zodanig zijn aangetast door de ontsteking. Ik moest toen ook nog een echo laten maken voor de zekerheid maar dat was gelukkig allemaal goed.

Nou deze week heeft het dus weer twee dagen pijn gedaan, nuja nog niet echt pijn, maar eerder tegentrekken. Nu is het weer over, maar ik heb toch mijn hart vastgehouden.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 08:14

poes schreef:
Dais_ schreef:

Nou deze week heeft het dus weer twee dagen pijn gedaan, nuja nog niet echt pijn, maar eerder tegentrekken. Nu is het weer over, maar ik heb toch mijn hart vastgehouden.

Dat geloof ik, je zult er wel flink van geschrokken zijn.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:25

Als je eenmaal een blaasontsteking hebt gehad heb je grote kans dat je het vaker krijgt. Je kunt er dan wel sneller wat aan doen, vaak wordt de urine een paar dagen voordat het echt pijn gaat doen troebel en krijg je al een beetje een branderig gevoel. Je kunt dan alvast heel veel water en voral verse sinasappelsap gaan drinken. Dit raadde mijn dokter aan en bij mij helpt het goed, ik heb het al een paar keer weten te voorkomen!

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:37

er wordt hier wel gezegd dat het niet door de kou kan komen...
maar een combi van te lng wachten met naar de wc gaan en met een rokje op de brommer zitten is nou ook niet heel erg bevoorderlijk, en daar krijg ik ook echt blaasontsteking van.
Voordat ik op de brommer ga zitten (al is het maar voor 10 mintuen rijden) MOET ik altijd naar de wc gaan, al pies ik maar 3 druppels...

maarja, de ene is er gevoeliger voor dan de ander! Ik heb het ongeveer 2 a 3 keer in de 2 maanden...

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:17

Ik heb het ook regelmatig.
En vanaf dat ik het nu ook maar een beetje voel branden en denk dat het een ontsteking is, zit ik al bij de dokter voor een éénmalige antibioticakuur.

Ik heb het één keer zo erg gehad, ik heb echt zitten janken op de wc van de pijn, wil ik niet nog eens mee maken.

Maar de meeste dingen om te voorkomen zijn hir al wel gezegd.