Hyperventilatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:19

ik heb het ook al heel lang, bij mij werd het zo erg dat het fobieen werden....
ik durf nog steed niet met de trein, vliegtuig of boot omdat je daar niet kan vluchten als je een aanval krijgt.

Gelukkig durf ik inmiddels wel auto te rijden en door de zeeburgertunnel (coentunnel vind ik toch te smal en te lang)

Jockey_my

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:24

Tessebes schreef:
Hyperventilatie zit puur tussen je oren. Juist omdat je je er druk over maakt, ga je verkeerd ademen, en daardoor krijg je weer hyperventilatie. Je hebt er wel pilletjes voor, maar die zijn behoorlijk heftig en dan ben je gelijk een paar uur niets meer waard. Probeer bij jezelf na te gaan hoe je kunt verkomen dat je je er druk over maakt.

Hier ben ik het totaal niet mee eens.
Sins dat ik gewurgd ben heb ik ook last van hyperfentilatie.
Het zit totaal NIEt tussen mijn oren, ik krijg het zo maar in 1 keer.
Mijn longen kunnen niet meer helemaal open en mijn rib staat niet goed meer.
Naar erg lang rennen krijg ik er last van.
Gelukkig doe ik veel trainen (Volgend jaar ga ik het leger in) dus dan wil ik dat het helemaal over is.
Ik heb 2 jaar onder fisio gezeten en toen was het weg. Een jaar later heb ik mijn ribben weer gebroken door een verrekte harde klap in mijn ribbenkast.
Nu hoef ik niet meer onder fisio. Omdat ze er niks aan kunnen veranderen.
Ik viel/val ook regelmatig flauw.

_Karlijn

Re: Hyperventilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:29

Mijn broertje heeft hypervertilatie, hij heeft een tijdje bij de logopediste gezeten. Waarschijnlijk kwam het doordat hij niet alleen thuis durft te blijven, en zich dus helemaal druk maakt over wat er gaat gebeuren... Laatste keer dat hij het had, was eigenlijk best wel sneu We waren bij mijn tante en oom op bezoek, en mijn tante was eigenlijk best ziek, maar deed gewoon gezellig mee. Met het eten voelde ze zich nog steeds beroerd, en mijn oom zei voor de grap: ''Nou Marjan, ik denk dat je de vogelgriep hebt hoor!'' Mijn broertje dus helemaal bang dat bij het ook zou krijgen, en hij kreeg dus weer zo'n aanval.
Hij gaat dan altijd bij mijn moeder op schoot zitten, en dan legt mijn moeder d'r handen op zijn buik, en dan moet hij vanuit zijn buik gaan ademen, want als hij een aanval heeft, ademt hij vanuit z'n ribben ofzo, heel hoog.

radje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:38

Arabesk schreef:
ik durf nog steed niet met de trein, vliegtuig of boot omdat je daar niet kan vluchten als je een aanval krijgt.

Gelukkig durf ik inmiddels wel auto te rijden en door de zeeburgertunnel (coentunnel vind ik toch te smal en te lang)

Dit heb ik ook gehad, op de snelweg constant kijken of je de auto wel aan de kant kan zetten.

Riene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:39

Ik heb ook last van hyperventilatie, maar meer het de chronische hyperventilatie, door het jarenlang verkeerd te ademen. (en natuurlijk ook door veel stress) "echte" aanvallen heb ik het laatste half jaar niet meer gehad, maar ik heb wel last van duizeligheid,onwerkelijkheidsgevoel,hoofdpijn,krop in de keel, niet stevig op je benen staan, en dit wel elke dag. Gelukkig is het al veel beter bij mij geworden dan over een 7 tal maanden terug. Ook heb ik hier fobieen aan overgehouden, trein,bus,cinema,kleine ruimtes of ruimtes waar je niet onmiddelijk weg kan, drukke ruimtes, ik vermijd ze liever. Nu vraag ik me ook af wie er nog meer zo'n last heeft van het onwerkelijkheisgevoel?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:41

Ik heb paar jaar terug heel erg last gehad van hyperventilatie. De ene aanval na de andere.
Ik ben er uiteindelijk mee naar de dokter gegaan en heb ademhalingstherapie gedaan. Dit heeft zeer goed geholpen en heb nu eigenlijk bijna geen last meer van hyperventilatie
Ik weet wat ik moet doen als ik het voel aankomen, of als het gebeurd.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:02

Tessebes schreef:
Hyperventilatie zit puur tussen je oren. Juist omdat je je er druk over maakt, ga je verkeerd ademen, en daardoor krijg je weer hyperventilatie. Je hebt er wel pilletjes voor, maar die zijn behoorlijk heftig en dan ben je gelijk een paar uur niets meer waard. Probeer bij jezelf na te gaan hoe je kunt verkomen dat je je er druk over maakt.

Ik lees dit net pas. Maar hier ben ik het ook helemaal niet mee eens.
Misschien bij sommigen van toepassing maar lang niet bij iedereen!

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:01

Ik heb ook hyperventilatie gehad, gelukkig is het tot nu toe bij 1x gebleven. Ik begon helemaal te schudden en ik kon helemaal niets meer doe trilde als een gek, mijn mond werd helemaal droog en ik dacht dat ik geen lucht meer kreeg. De ambulance had me aan de hartbewaking gelegt, mijn hartslag was goed.. sinds ik dit een paar maand geleden voor het eerst heb gekregen ben ik wel weer steeds bang om het weer te krijgen. Ik weet de aanleiding er niet van. Maar ik weet wel dat het echt verschrikkelijk is!

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:48

ponylove hoe omschrijf je onwerkelijkheidsgevoel?

Hebben jullie ook last van een soort kramp rond het borstbeen ??

Ik kan dat gevoel niet echt omschrijven.

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:26

radje schreef:

Ik kan het eigenlijk niet precies omschrijven, maar het is zo een gevoel dat je voelt als je nou flauwgevallen bent, en je komt terug bij, dat "waze" gevoel van waar ben ik? Ook als je nou in de sofa ligt en je bent half aan het slapen met de tv op, dan schiet ik meestal terug een beetje wakker zeg maar, daar valt het ook mee te vergelijken.

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:38

Ja hoe bedoel je onwerkelijkheids gevoel.

Ik weet niet zeker of ik het zelfde heb gehad, maar bij mij voelde het of ik in een droom zat. Ik praatte wel met mensen maar was op dat moment eigenlijk meer bezig met mezelf en proberen normaal te praten en vooral proberen niet tegen de vlakte te gaan. Om me heen was het een soort waas. Een soort van het licht aangeschoten gevoel, zo omschrijf ik het naar mensen die het niet snappen. Al komt dat nog niet eens voor mijn gevoel in de buurt van wat ik wel bedoel, maar het is zo moeilijk uitleggen.
Ook al praat ik hier met mensen die het ook hebben (of gehad) nog kan ik het niet goed onder woorden brengen.

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:42

ponylove schreef:
radje schreef:

Ik kan het eigenlijk niet precies omschrijven, maar het is zo een gevoel dat je voelt als je nou flauwgevallen bent, en je komt terug bij, dat "waze" gevoel van waar ben ik? Ook als je nou in de sofa ligt en je bent half aan het slapen met de tv op, dan schiet ik meestal terug een beetje wakker zeg maar, daar valt het ook mee te vergelijken.

Ow ok en nu lees ik even goed terug, en hier is het bij mij begonnen. Ik lag op de bank en dacht dat ik zou wegvallen. Ik keek tv en inneens uit het niets viel ik weg. Daar ben ik zo van geschrokken, het leek wel of ik in mijn lichaam aan het krimpen was en als ik even schudde met mijn hoofd werd het weer normaal. En dat is eigenlij het enige wat ik nu nog steeds heb.
Vooral bij het slapen gaan.

Patricia20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:53

hier nog 1.. er worden hier hele goede tips gegeven, meer kan ik niet zeggen.
jammergenoeg dacht ik het voor het grootste gedeelte onder de knie te hebben.
maar heb er nu sinds vandaag weer heel de dag last van, (daarnaast heb ik ook paniekaanvallen,dus dat werkt ook niet echt mee)
:s

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:59

Ja, dat is het meest vervelend he! Sterkte. De huisarts van mijn vriendin zei ooit eens tegen haar, je kan het overwinnen maar het blijft toch een beetje bij je. Net als hoogtevrees. Je gaat op groote hoogte en je overwint het, maar de angst blijf altijd een beetje.

Patricia20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 23:14

ja dat is zeker waar, en een terug val hoort erbij zeggen ze....
maar het is verdomt vervelend !

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 23:43

Tja mijn moeder heeft het nog wel vaak hoor en ze probeert dan juist door te gaan. En er niet aan toe te geven.

Kan me nog goed herinderen dat ik een rare soort van aanval kreeg toen ik ging stappen. Ik had toen nog geen hyperventilatie, maar mijn moeder wel.
Ik had de zelfde verschijnselen maar het was toen éénmalig, en ik was bang dat het nog eens zou gebeuren.
Ik kwam thuis en durfde niet meer weg en mijn moeder zei tegen me je gaat gewoon mee met de rest en er is niks aan de hand. Tja er was ook niks meer aan de hand toen, alleen is het later 10 keer zo hard terug gekomen. Ik heb het stukje straatvrees en zo niet gehad zoals ik sommige hier hoor. Ik wilde juist overal zijn behalve thuis, daar waar het voor mij gebeurde....

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 00:15

radje schreef:
Ik heb erook moeite mee als mensen zeggen dat het tussen je oren zit... .. Indirect is het misschien ook wel zo, maar ar is altijd een oorzaak waar het vandaan komt en stress zit niet tussen je oren, dat heeft te maken met je ademhaling.

Ik dacht eerst dacht ik de enige zo'n beetje was, maar juist door erover te praten kom je erachter dat veel mensen in je omgeving last hebben of gehad hebben van dit probleem.

Mensen die dit niet hebben meegemaakt kunnen hier niet over mee praten en vinden vaak dat je je aanstelt, ik zeg weleens...iedereen moet het maar 1 keer krijgen om te voelen wat het is. (ik wens het niemand toe hoor, dus vat het niet verkeerd op)

Stress is een emotie, en die zit wel degelijk tussen je oren.
Een gevolg van stress kan zijn dat je niet goed ademt, waardoor je kan gaan hyperventileren.

Jockey_my schreef:
Hier ben ik het totaal niet mee eens.
Sins dat ik gewurgd ben heb ik ook last van hyperfentilatie.
Het zit totaal NIEt tussen mijn oren, ik krijg het zo maar in 1 keer.
Mijn longen kunnen niet meer helemaal open en mijn rib staat niet goed meer.
Naar erg lang rennen krijg ik er last van.
Gelukkig doe ik veel trainen (Volgend jaar ga ik het leger in) dus dan wil ik dat het helemaal over is.
Ik heb 2 jaar onder fisio gezeten en toen was het weg. Een jaar later heb ik mijn ribben weer gebroken door een verrekte harde klap in mijn ribbenkast.
Nu hoef ik niet meer onder fisio. Omdat ze er niks aan kunnen veranderen.
Ik viel/val ook regelmatig flauw.

Dit is dus geen hyperventilatie, maar een vorm van benauwdheid die een medische oorzaak heeft.

Hyperventilatie is een lichamelijke reactie op een emotie die tussen je oren zit, bv stress, angst, verdriet.
Het kan zijn dat je je niet bewust bent van die emotie omdat je hem hebt weggestopt.
Hyperventilatie is wel iets wat serieus genomen dient te worden.

Ik ben zelf heel bang geweest met paardrijden (zie profiel voor hele verhaal).
Zodra ik er op ging werd ik zo zenuwachtig en zat zo gespannen als een elastiekje het paard.
Bij elke onverwachte beweging raakte ik totaal in paniek, blokkeerde en ging hyperventileren.
En er moest altijd iemand mijn paard vast houden en er naast blijven lopen want los durfde ik absoluut niet.
Regelmatig barste ik na het rijden in tranen uit, dan kwam alle spanning die ik tijdens het rijden had opgebouwd eruit.
Deze huilbuien resulteerde ook vaak in een aanval van hyperventilatie.

Ik heb toen een ademhalingstechniek geleerd, waardoor ik me beter leerde ontspannen en niet meer ging hyperventileren.
Daarna kon ik aan mijn angst gaan werken.
Soms steekt het nog wel eens de kop op, maar dankzij die ademhalingstechniek kan ik het onderdrukken.

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 00:26

Ja zit stess tussen je oren?? Ik moet heel eerlijk zeggen dat op het moment dat mijn hyper begon ik niet wist wat me overkwam. Laat staan dat ik me bewust was dat ik stress had. En niet iedereen die hyper krijgt heeft last van stress. Ik weet het niet, volgens mij zijn zoveel oorzaken mogelijk...

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 00:30

Arabesk schreef:

Idem hier. De snelweg vond ik ook erg eng, omdat je dan moet wachten tot de volgende afrit. Ik durf ook niet goed met andere mensen mee te rijden, omdat ik dan niet richting huis kan als ik dat wil (aka aanval heb). Ik ben donderdag naar Jumping Amsterdam gereden en heb mezelf naderhand een schouderklopje gegeven. Ik heb 3 nachten van tevoren slecht geslapen en ben er daarna 2 dagen ziek van geweest. Maar als je thuis blijft zitten, wordt het steeds erger.
Maar zoiets als op vakantie gaan zit er nog niet in.

Het is erg rot als je omgeving erg lakoniek reageert. Maar van de andere kant: ze moeten er ook niet in meegaan, want dan wordt het bij mij steeds erger. *zucht*

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 00:36

Tja kan je toch nagaan, je denkt allemaal dat je alleen bent maar er zijn nog meer mensen die het hebben.
@vonnie goed van je dat je bent gegaan hoor, hoop ook voor je dat je het leuk hebt gehad en je gedachten op wat anders hebt kunnen zetten!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 00:49

Nog even over dat onwerkelijkheidsgevoel. Is dat dat je de volgende dag terug denkt van: goh had ik dat gisteren echt zo gedaan of heb ik dat meegemaakt (nu klinkt het anders dan ik het beleef, is idd moeilijk te verwoorden).

Toen ik het net had ben ik ook naar de dokter geweest (toen wist ik nog niet wat het was). Hij zei dat ik een zomergriep had en gaf me wat pillen mee. Alleen al van de bijwerkingen begon ik al spontaan weer te hyperen

Merkt jullie omgeving trouwens of jullie een aanval hebben?
Bij mij merkt niemand dat, alleen ikzelf.

En Amsterdam was leuk. Alleen geniet je niet met volle teugen, omdat je zo gespannen bent. Erg jammer achteraf. Want dan vraag je je weer af waarom je je zo druk gemaakt hebt.

radje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:53

Dat onwerkelijkheidsgevoel heb ik ook gehad, alsof je zweeft.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:39

Om even in te gaan op tinkerluna, want dat snap ik niet helemaal.

Jij zegt: Stress is een emotie, en die zit wel degelijk tussen je oren.
Een gevolg van stress kan zijn dat je niet goed ademt, waardoor je kan gaan hyperventileren.

Dat stress tussen je oren zit, kan ik me enigszins voorstellen, maar hyperventileren niet. Een gevolg kan zijn hyperventileren, maar hoeft dus niet altijd zo te zijn. Hyperventileren hoeft niet altijd een gevolg te zijn van stress.

Dit is dus geen hyperventilatie, maar een vorm van benauwdheid die een medische oorzaak heeft.

Wat is het verschil tussen de benauwdheid en hyperventilatie, als ik hyperventileer krijg ik het ook benauwd.
Ikzelf heb erg veel last gehad van hyperventilatie door een ongeluk met mijn pony, er is een rib verschoven waardoor ademhalen voor mij moeilijk is. Het gevolg hiervan is dat ik verkeerd adem ga halen, het gevolg van het verkeerd ademhalen is dat ik ga hyperventileren.
(Dit is zoals mijn therapeut en dokter het hebben gezegd tegen mij).

Nou goed, dit is dus iets wat ik niet helemaal begrijp

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:42

Bij mij hangt het samen met mijn darmen als ik verkeerd eet te veel uien ofzo gaan mijn darmen rommelen en krijg ik het benauwd. Goede darmbacterièn helpen mij enorm.

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:45

Je hebt een speciaal aparaatje voor mensenmet hyperventilatie. Dit kun je krijgen bij de apotheek. Dit zorgt ervoor dat je weer rustig gaat ademhalen en brengt weer meer zuurstof in je bloed waardoor je niet meer duielig wordt. Het is een heel simpel aparaatje met een gaatje erin waardoor je moet ademhalen. vaak is het alleen maar bij je hebben van het aparaatje voldoende om geen aanval meer te krijgen. Het geeft een stukje zekerheid.
Ik heb er zelf ook een tijd last van gehad. Niet sneller ademen maar paniekerig en duizelig worden. Nu heb ik er gelukkig geen last meer van. Ik had het vooral in druktes en bv bij het uitgaan. Ben blij dat ik er nu bijna nooit meer last van heb. Ik las al een paar keer het zit tussen de oren en je moet er maar niet meer aan denken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.