Nekkramp: sluipmoordenaar voor u (en uw kind)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

olafj

Re: Nekkramp: sluipmoordenaar voor u (en uw kind)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:57

Ik heb drie jaar in het ziekenhuis een opleiding gedaan voor A-verpleegkundige en daarna ben ik als doktersassistente gaan werken.
Deze ziekte komt in verschillende mate voor en vaker dan je zal denken.
Helaas heb jij de ergste vorm gehad die moeilijk te behandelen is en je altijd te laat bent.

Een van de dingen die bij ons altijd de alarmbel sloeg in de praktijk was als iemand belde en zei dat de koorts niet zakte met paracetamol.

Iemand die koorts heeft door een griepje of zelfs door longontsteking krijgt de temperatuur naar beneden met paracetamol, niet direct, maar wel na een uurtje.
Blijft de koorts stijgen (als er sprake is van koorts) ondanks paracetamol, ALTIJD bellen met de huisarts!! Als deze niet erg onder de indruk is en jij vertrouwd het niet..DIRECT
naar de EHBO gaan. Dit geld ook voor alle eerder genoemde symptomen.

Je kan namelijk 10 keer voor niks gaan en maar 1 keer te laat!

Cissi_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:06

Echt verschrikkelijk zeg, zo'n ziekte!
Een jongen die bij mij op de basisschool zat is er aan overleden. Hij is 12 of 13 geworden, zat net op de middelbare. Echt 'n schok dat iemand waarvan je verwacht dat hij nog een heel leven voor zich heeft ineens dood is.. Hij heette ook John trouwens.

Echt erg dat je leven zomaar ineens op kan houden of drastisch kan veranderen door zoiets... Heel veel sterkte ermee John, goed dat je je verhaal hier vertelt!

Imaginary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:23

Jeetje.
Zit met kippenvel je verhaal te lezen.
Hoor net namelijk dat een goede vriendin accuut is opgenomen.
Waarschijnlijk voor nekkramp.

Heel knap hoe je het beschrijft, het lijkt me vreselijk!
Ook al heb je het overleefd.. je hebt nog wel de gevolgen ervan.
Daar nog sterkte mee

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:25

LZP > MW

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:33

John_1983 schreef:

Na 5 jaar is die spuit ook uitgewerkt!

is dat zo ja?? dan ga ik denk ik nog een halen voor al de zekerheid.. volgens mij heeft mijn oom het ook gehad, maar dat weet ik niet zo zeker zal het eens een keer navragen bij mijn pa..

en hoelang blijven dragers dan dragen??

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:10

Wat een rot verhaal...
IK heb toentertijd ook een prikje er tegen gehad...
Ik wens je veel sterkte....ik vind het knap dat je jouw verhaal heb gedeeld!

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:27

Jeetje, wat een heftig verhaal zeg .
Goed dat je het hier hebt geschreven, ik denk idd dat een hoop mensen hier weinig van af weten!
Ook van mijn kant veel sterkte voor jou .

Mijn kinderen zijn ook ingeent, maar ik zal voor de zekerheid navraag doen of ze een herhalingsprik moeten hebben.

Esperance, als je drager bent, ben je dat volgens mij voor de rest van je leven!

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 11:07

In zo'n prik schuilt ook gevaar. Als je geen antistoffen maakt, ben je als nog de pineut. Naar mijn weten zijn dragers ook voor hun hele leven drager.

De bacterië zit achter in de keel op de slijmlaag en bij sommige mensen gaat de bacterië door de slijmlaag heen en veroorzaakt zo nekkramp.

Moeders die pas een kind hebben of het kind is nog jong, kunnen dat vaak snel over het hoofd zien, maar hebben een 6de zintuig: Moederinstinct. Wanneer die zegt dat het niet goed is, aarzel niet en bel een doktor. Wanneer die niet wilt komen, stap in de auto en ga naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis. Net als mistral zegt: Je kunt beter 10x voor nix gaan dan 1x te laat.

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:11

Kun je eigenlijk dmv van een bloedonderzoekje laten testen, of je genoeg anti-stoffen hebt?

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 11:45

Ik moet even iets recht zetten:

Al langere tijd bestaan er vaccins die werkzaam zijn tegen serogroep A, C, W135 en Y. Dit vaccin is na 3 tot 5 jaar uitgewerkt en levert geen bescherming op bij kinderen jonger dan 2 jaar. Het is een zogenaamd polysaccharide vaccin, gebaseerd op een stukje uit het kapsel (hulsje) van een bacterie. Dit kapsel bestaat uit suikerketens. Een klein stukje van die suikerketen wordt in een vaccin verwerkt. Wanneer iemand wordt gevaccineerd, ziet het lichaam dit stukje suiker en reageert erop door afweer (antistoffen) aan te maken. Het lichaam wordt in feite gefopt, want het ziekteverwekkende deel van de bacterie zit niet in het vaccin. Wanneer iemand vervolgens met de ziektevewekkende bacterie in aanraking komt, herkent het lichaam deze dankzij de al eerder aangemaakte antistoffen en ruimt het organisme meteen op. Hierdoor kan iemand niet ziek meer worden.

Het wordt vooral gegeven aan personen die naar landen gaan waar de kans op ziekte door éen van deze serogroepen aanwezig is.

In Nederland komt serogroep al een aantal jaren niet voor, serogroepen W135 en Y zijn zeldzaam.

Sinds 2001 is er een nieuw vaccin in Nederland geïntroduceerd dat werkt tegen serogroep C. Dit vaccin is een zogenaamd conjugaat vaccin. Het principe is hetzelfde als het polysaccharide vaccin, alleen is bij dit vaccin het stukje polysaccharide gekoppeld aan een zogenaamd dragereiwit, van bijvoorbeeld tetanus of difterie. Hierdoor werkt het vaccin al vanaf de leeftijd van 8 weken. Door deze methode wordt er tevens geheugen opgewekt, waardoor het vaccin minimaal 5 jaar werkzaam is en naar alle waarschijnlijkheid langer dan 10 jaar. Dit vaccin is sinds 2002 opgenomen in het RVP en wordt tegelijkertijd met de BMR vaccinatie gegeven op de leeftijd van 14 maanden. In 2002 is tevens de leeftijdsgroep van 14 maanden tot 19 jaar gevaccineerd.

Voor mij (en velen meer)dus een jaar te laat.

Ik denk als je een vaccine hebt gehad dat het wel zou kunnen. Het probleem is dat ik zelf nog niet ééns eens weet of ik wel imuun ervoor ben. De artsen denken van wel.

sylvia2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:10

Mijn broertje was 9 maanden. En krijg hersenvliesontsteking, hij heeft een paar maanden in het ziekenhuis gelegen. Voor dat hij het kreeg kon die een beetje praten kon die kruipen en rond de tafel lopen. Hij heeft in coma gelegen met moederdag wilden ze de stekkers van het apparatuur er uit trekken toen me broertje ze oogjes langzaam opendeed en me moeder aan keek. hij kon die paar woordjes die hij kon zeggen kon die niet meer zeggen het was zeg maar gewoon weer een pas geboren baby. me broertje is nu 13 zit op een speciale school, en hij is geestelijk gehandicapt geworden door die hersenvliesontsteking. hij is 13 maar qua doen en laten enzo is die 8 jaar hij heeft een iq van maar 55

groetjes gerdine

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:34

Ten eerste, wat ontzettend goed dat je het hier zo neerzet, iedereen waarschuwt en precies het fijne weet hoe je het moet voorkomen.

Ten tweede, ik las je profiel ook even en toevallig kom ik je de hele week al tegen in topics, naar mijn idee ga je er prima mee om en je gaat er helemaal voor. Leuk dat je ook met het paardenvirus besmet bent geraakt. (Goede vriendin heb je! )

Ik heb het toendertijd inderdaad gehoord, maar niet heel veel van meegekregen. Heb gehoord dat er in Soerendonk gevallen waren, en dat er prevetief van alles in de regio gedaan werd, maar schrik er toch van dat het voor mij zo dichtbij was! Kwam dat meisje ook uit Valkenswaard? Toendertijd zat ik nog fanatiek in het uitgaansleven (jaja, ik word oud ) maar zat in mijn leeftijd dus buiten de "doelgroep". Bovendien zat ik al jaren niet meer op school. Ik besef me nu dus hoeveel geluk ik heb gehad, en dat de preventie dus eigenlijk heel slecht was......

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:57

Tjee.. Toen ik een jaar of 4/5 was is mijn toentertijd beste vriendje aan hersenvliesontsteking overleden.. Hij was 4, dacht ik.

Knap van je dat je dit plaatst inderdaad en ontzettend goed dat je iedereen zo waarschuwt! Het valt mij wel eens op dat mensen erg laks kunnen zijn over bepaalde ziekteverschijnselen (ook doktoren, helaas!).

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:04

wat en verhaal

Dit heeft enkele jaren terug heel gemeente moerdijk opgeschikt, 3 kinderen (correct me if im wrong) zijn in Zevenbergen overleden toen men in contact was gekomen met elkaar in het lokale buitenzwembad. Heel het dorp was in rep en roer, en direct werd er grootschalig geënt onder de lokale bevolking.

Ik vindt het goed werk dat je hier mensen alarmeert voor de gevaren en gevolgen. Ik weet nog dat het hier een paniektoestand was.

Groetjes

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:09

Ik heb het ook gehad, ik was toen een jaar of 4 dus weet er vrij weinig meer van af.

Ik had toen hele erge koorts, m'n moeder vertrouwde het niet, huisarts gebeld, die kwam langs en zei dat er niks aan de hand was. Een tijd later had m'n moeder weer gebeld, toen had de huisarts een stagiare mee genomen, volgens de huisarts was er niks aan de hand, maar de stagiare vertrouwde het niet, en stuurde ons meteen naar het ziekenhuis. Daar bleek ik dus nekkramp te hebben. Ze waren er toen ook net op tijd bij.

Ik dank mijn leven dus aan een stagiare.

Roselie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:12

Dat is helemaal apart Samantha!

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:17

Jeetje wat een verhaal zeg, heel veel sterkte en ik heb bewondering voor je hoe je in het leven staat.

Bedankt voor alle info, ben zelf moeder van 1 van 2 en 1 zit nog in de buik, mijn zoontje heeft net in het ziekenhuis gelegen met een enorm hoge koorts en stuipen, gelukkig had hij het niet, maar idd als je gevoel zegt dat het niet klopt moet je altijd aan de bel trekken.

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:59

wooow... ben echt onder de indruk van je! knap dat je je verhaal zo kunt vertellen en zo door gaat met je leven! heel goed!
Stel je voor dat je die symptonen hebt en je gaat naar het ziekenhuis, hoe verloopt de behandeling dan verder?
X

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 15:41

Neonlight schreef:
Ten eerste, wat ontzettend goed dat je het hier zo neerzet, iedereen waarschuwt en precies het fijne weet hoe je het moet voorkomen.

Ten tweede, ik las je profiel ook even en toevallig kom ik je de hele week al tegen in topics, naar mijn idee ga je er prima mee om en je gaat er helemaal voor. Leuk dat je ook met het paardenvirus besmet bent geraakt. (Goede vriendin heb je! )

Ik heb het toendertijd inderdaad gehoord, maar niet heel veel van meegekregen. Heb gehoord dat er in Soerendonk gevallen waren, en dat er prevetief van alles in de regio gedaan werd, maar schrik er toch van dat het voor mij zo dichtbij was! Kwam dat meisje ook uit Valkenswaard? Toendertijd zat ik nog fanatiek in het uitgaansleven (jaja, ik word oud ) maar zat in mijn leeftijd dus buiten de "doelgroep". Bovendien zat ik al jaren niet meer op school. Ik besef me nu dus hoeveel geluk ik heb gehad, en dat de preventie dus eigenlijk heel slecht was......

Dat meisje kwam oorspronkelijk uit dommelen maar woonde toen in achel. Mijn broer had geen contact meer met haar gehouden omdat ze had gezegd, na ze bij me was geweest en een vriend ofzo aan de telefoon had, dat ze liever op een terrasje had gezeten dan bij mij te zijn. Heb haar daarna gelukkig nooit meer gezien.

Maya1990 schreef:
wooow... ben echt onder de indruk van je! knap dat je je verhaal zo kunt vertellen en zo door gaat met je leven! heel goed! Stel je voor dat je die symptonen hebt en je gaat naar het ziekenhuis, hoe verloopt de behandeling dan verder?X

Bij mij (ik weet er nix meer van omdat ik weg was) is het heel chaotisch verlopen. Binnen een paar uur had ik 10 liter (!) vocht binnen gekregen, zaten er meer dan 13 infuzen in mijn lijf en hadden ze me alle middelen gegeven die ik maar kon hebben. De artsen hadden een "paardenmiddel" gegeven en als ik daar niet op reageerden, was het einde oefening.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:50

Ik heb ook nekkramp gehad. Dezelfde vorm als jij met acute bloedvergiftiging. Er zijn meerdere vormen van nekkramp. Vaak hoor je mensen zeggen dat ze het ook gehad hebben, maar dat was de virale vorm, die lang niet zo erg is. (Dit is ook de vorm waartegen geent word)

Ik was 6 toen ik het kreeg. "s middags kwam een vriendinnetje spelen. Mijn moeder zei tegen mij, voel je je wel lekker. Ik zei"ja hoor, ik ga nu spelen". Mijn moeder heeft me tegen gehouden en ik moest de hele dag op de bank blijven. "s avonds werd ik grieperig. Vanaf dat moment weet ik niet veel meer. Alleen dat ik bij mijn ouders in bed lag en het golfde helemaal. Ik vroeg aan mijn ouders hoe lang ik nog moest watertrappelen. vanaf dat moment weet ik echt niks meer. Heb 3 dagen in coma gelegen. Dan komen er langzaam weer beelden van de ziekenhuiskamer. Ik zag dingen die er niet waren, de kaartjes die ik had gekregen bewogen en ik kon het winkeltje zien in de spot boven mij. Ik heb uiteindelijk 21 dagen in het ziekenhuis gelegen. Niet zo heel lang. En het mooiste is dat ik er haast niks aan heb overgehouden. Ik heb chronische hoofdpijn, dat is eigenlijk het enige wat me er nog aan het herrindert aan mijn ziekte. Ik heb ongelooflijk veel geluk gehad. Dat realiseer ik me helemaal na jou verhaal. Ik wens je heel veel sterkte!!

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:35

Ik heb het zelf als baby van 6 weken gehad. Nadat ik gedoopt was, vond mijn moeder me er niet fit uitzien, werd ook wat blauwig. HA gebeld en met spoed naar het ziekenhuis. Daar konden ze eigenlijk vrij weinig doen, 37 jaar geleden was de medische wetenschap nog niet zover als nu.
Uiteindelijk een aantal dagen in coma gelegen en de artsen vertelden mijn ouders dus dat ze zich op het ergste moesten voorbereiden en dat ik - als ik al uit coma zou komen- dan blijvende hersenschade zou hebben.

Toch uit coma gekomen en uiteindelijk er helemaal niets aan overgehouden. Onze huisarts heeft me zijn leven lang zondagskindje wonderkindje genoemd

Ik ben me dus altijd heel bewust geweest van de gevaren van deze ziekte en altijd als ik hoor dat er ergens meningitus is uitgebroken en er iemand is overleden daaraan, besef ik weer wat een ongelooflijk geluk ik 37 jaar geleden heb gehad door het zonder blijvende gevolgen te overleven.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:24

Sterre schreef:
Jeetje, wat een heftig verhaal zeg .
Goed dat je het hier hebt geschreven, ik denk idd dat een hoop mensen hier weinig van af weten!
Ook van mijn kant veel sterkte voor jou .

Mijn kinderen zijn ook ingeent, maar ik zal voor de zekerheid navraag doen of ze een herhalingsprik moeten hebben.

Esperance, als je drager bent, ben je dat volgens mij voor de rest van je leven!

nee ben geen drager, gelukkig niet want dat lijkt me niet zo fijn om te hebben.
maar mijn vraag was dus: hoelang een drager het met zich mee draagt..
je hele leven dus...

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:27

heel erg veel sterkte.
vind het heel knap dat je het hier neer durft te zetten.
klasse meid.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:56

Wat een verhaal.... Goed dat je het hier neerzet, er kunnen niet genoeg mensen weten wat de symptomen zijn.
Meningitis (hersenvliesontsteking) komt inderdaad nog heel vaak voor.
Toevallig sprak ik gisteren met een collega. Haar moeder heeft vorige week ook hersenvliesontsteking gehad. Leek eerst op griep (oorpijn, overgeven), maar toen haar vader haar later wakker wilde maken lukte dat niet meer. Huisarts gebeld en toen is ze heel snel naar ziekenhuis vervoerd. Het zag er erg slecht uit, maar gelukkig knapt ze nu weer wat op.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:58

mememe schreef:
heel erg veel sterkte.
vind het heel knap dat je het hier neer durft te zetten.
klasse meid.

volgens mij is john toch echt een man..