12 jaar Hernia, nu 10 jaar later begint de ellende weer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Re: 12 jaar Hernia, nu 10 jaar later begint de ellende weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 21:28

Nou maandag was de uitslag hoor:

Nieuwe hernia op dezelfde plek als tien jaar geleden
Binnenkort, we weten nog niet wanneer heb ik een afspraak met de neurochirurg, dezelfde als die me toendertijd heeft geopereerd. De kans op een operartie is tegenwoordig klein omdat ik geen uitvalsverschijnselen heb.
Daarnaast is het al iets beter geworden.
Maar ik wil weer leven. Misschien mag ik ooit weer paardrijden.
Maar we wachten eerst maar af wat hij te zeggen heeft.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:46

Jeetje wat een rot bericht!! echt kl*te voor je, maar kom op, wacht eerst de neurochirurg af.
Een operatie is ook niet alles, grote kans dat je hernia terug komt, maar dan 1 wervel hoger.

Ik heb mijn hernia al vanaf mijn 14e, toen ben ik van een twee meter hoog dakje op mijn stuitje gevallen, sinds die tijd is het met regelmaat mis met uitvals verschijnselen in mijn linker been.Ik moest drie jaar geleden eigenlijk geopereerd worden, maar ik wilde het eerst anders proberen, het zag er toen ook erg slecht uit voor mij.

Ik heb toen manuele therapie gehad (wel van 1 van de beste van nederland)en heb een half jaar niet kunnen rijden daarna mocht ik het langzaam opbouwen met een elastieke corset, die heb ik uiteindelijk 1 1/2 jaar gedragen en toen langzaam afgebouwd.

Nu hangt mijn rug altijd nog aan een zijde draadje soms heb ik een terugval, maar als ik dan twee weken niet rij en dan weer met corset rijd gaat het meestal binnen een maand weer goed. Zo niet heb ik weer het zelfde liedje.

Zie het niet zo somber in (zo komt het een beetje over) wacht van uitslag tot uitslag en zie dan weer wat het met zich meebrengt.
Ik snap heel goed dat je teleurgesteld bent, maar kom op he!!!

Lous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 22:50

Dat doe ik wel in de tussentijd hoor. Mijn ouders en familie proberen me met alles te steunen.
Jij ook bedankt voor je steun en zelf ook succes met alles!!!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:53

Het komt echt wel goed!!
En rijden...wees maar niet bang...ook dat komt wel goed, ook al kost het tijd.

Ik vind het wel echt rot voor je. Ik heb echt het zelfde gehad en toen zag ik het ook niet meer zitten, nu rijd ik weer volop wedstrijden, met of zonder corset.

Lous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 22:59

Gelukkig delen mijn zusje en ik samen Jive (en de andere ponys) dus verder zit dat helemaal goed.

Nu ben ik van plan mij in de komende tijd ook te gaan storten op een andere tak van paardensport amelijk mennen.

Mijn volwassen shet is beleerd voor de kar en schijnt het echt helemaal geweldig te vinden volgens zijn vorige eigenaresse.
Ik ga nu proberen het een en ander daarover bij te leren bij mensen bij ons op de manege en dan aan een leuk karretje te komen.
Als Goos dan oud genoeg is word hij ook beleerd en hopelijk komen ze dan samen in een tweespan.

Nu wachten we gewoon af hoe het verder afloopt bij de neurochirurg. Het rijden ..ik wacht gewoon tot het weer kan. Het blijft moeilijk en moet er ook wel om de tijd om huilen.
In de tussentijd geniet ik ook wat ik wel nog kan met mijn paardjes.
Tien jaar geleden had ik die nog niet

Lous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 23:01

Oeps die eerste smilie hoort er dus niet tussen

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:08

Het is echt wel moeilijk, ik weet het

Lous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 19:45

Haha goed nieuws

Ben gisteren bij de neurochirurg geweest en het blijkt om een kleine hernia te zijn die uit zichzelf kan genezen.

Hij zei nog dat opereren geen enkel probleem was, dat wilde hij zo doen als ik het zelf wou.
Maar omdat het nu al een stukje beter gaat dan een maand geleden, gaan we nu kijken of het vanzelf over gaat.
Over 6 weken moet ik terugkomen, is het dan weer slechter geworden of niet verbeterd wordt er toch gekeken naar een operatie.

Toen kwam natuurlijk ook de vraag over werken en paardrijden. Hij zei daarover: ik leg nooit beperkingen op.
Dus in de tussentijd mag ik ook weer gewoon paardrijden en werken, natuurlijk moet ik het niet forceren en zelf weet ik waar mijn grens ligt.
Hij had er nog bij gezegd dat paardrijden natuurlijk meer belastend is dan bijv zwemmen wat beter voor je rug is. Maar er zijn mensen die daar meer last bij hebben dan bij bijv paardrijden en dat het een natuurlijk voor de ene leuker kan zijn dan voor de ander.

Ik ben zo blij, vandaag heb ik weer op Jive gereden. Een half uurtje en alleen gestapt en gedraafd. Maar daarmee ben ik al superblij.
Nu duimen dat het snel mag genezen!!!!!

Slechter dan het eerst was kan het volgens hem in ieder geval niet worden. Dat is ook alweer een geruststelling.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:53

gelukkig zeg!!

Haal anders een elastieken band bij een motorzaak, die ondersteund je rug. (zonder balijnen) en idd zwemmen is voor mijn rug weer erg slecht met name schoolslag

Goed nieuws hoor! maar ik begrijp het wel.
Ik denk ook als het weer slecht gaat met mijn rug denk ik ook ooooh daar gaan we weer.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:08

Wat een geweldig nieuws!! Hopelijk geneest het inderdaad uit zichzelf!!! Ik zal voor je duimen!!

Ik heb anderhalve week geleden een nucleoplasty gehad en vanavond weer voor 't eerst gereden, dus hopelijk komt dat ook allemaal goed, ben ik er mooi zonder littekenweefsel vanaf gekomen

Lous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 21:20

Tsja 1 voordeel als ze me wel eventueel gaan opereren.
Dan wordt naast de herniaoperatie ook het lidteken op mijn rug verfraaid:D

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:42

Nou Lous, da's mooi balen voor je! ik weet hoe het voelt: heb het afgelopen jaar 3 hernia-operaties achter de rug (steeds een nieuwe hernia op dezelfde plek). nu gaat het aardig goed, ben nog aan het herstellen van de laatste operatie. heb vandaag wel weer voor het eerst sinds tijden op m'n paard een rondje gestapt!
ik wens je heeeel veel succes, zal duimen voor je dat het meevalt!

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:45

Lous, wat fijn dat het mss uit zichzelf geneest.
Mijn zusje gaat volgende week het ziekenhuis weer in, voor haar zoveelste operatie. Zij mag helaas nooit meer paardrijden. Na veel zeuren en vragen naar de exacte redenen zei de fysio dat ze dan iig de eerste 5 jaar er al helemaal niet aan hoeft te denken.
Wat het is, als je gaat draven en bij elke pas die er gemaakt wordt, komt er een tegengewicht van 300 kilo op je rug te staan, waardoor de boel moeilijker geneest, of soms gewoon helemaal niet.
Ik raad je dan wel aan om het erg voorzichtig aan te doen. De vorige fysio van mn zusje zei, ja hoor ga maar rijden, doe mak aan, maar het kan geen kwaad en nu precies een jaar later wordt ze weer geopereerd..was allemaal toch te zwaar geweest.
Veel succes he.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:49

300 kg??? dan val je om, hoor! lijkt me een sterk verhaal...
i.e.g. enorm balen voor je zus. weet niet wat ze heeft precies, maar ik mag gelukkig na 3 operaties wel weer voorzichtig rijden. niet meer springen of wild doen; dat is verleden tijd. maar rustig buitenritje of beetje dressuur mag ik langzaam opbouwen.
sterkte met je zus!

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:28

Ik heb 3 weken geleden een nucleoplasty aan mijn hernia gehad en afgelopen woensdag nog een epidurale corticosteroiden injectie *foto van de ingreep* (goed resultaat tot nu toe overigens ) maar ik mocht gewoon weer paardrijden donderdag. 'Als je maar geen rodeo doet', zei mijn chirurg. Schijnt zelfs goed te zijn als je goed kunt zitten en niet mee hobbelt zeg maar.

haantje7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:03

Veel sterkte!
Ik weet wat het is maar bij mij helpt acupunctuur erg goed.
Misschien iets om ook te proberen.

Groetjes haantje7

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 10:33

Even een up-date hoor!!
Het gaat nu echt super mensen, mijn hernia is al zo goed als verdwenen.
Ik doe nog steeds voorzichtig, maar inmiddels galoppeer ik alweer door de bak en door het bos.
Volgend seizoen begin ik weer met lessen.
Een paar weken geleden ben ik nog bij de neurochirurg geweest en het boek is dus voorlopig weer dicht.
De fysio die mij ook nog een keer wilde zien, was blij dat mijn lichaam uit zichzelf zo goed hersteld was.
Dus hopelijk mag die hernia heeeeeeeel laaaaaaaaaang weg blijven Haha!

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 19:29

Erg fijn voor je .
Houdeb zo hoor !

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 08:39

Lous wat fijn dat het uit zichzelf weeer de goede kant op gaat !

Wel grappig dat jij begint met stap en draf, ik kon een tijd terug (na 2 maand niets) alleen stap en galop verdragen. Lachen (was geen hernia, ik had een volledige spierblokkage)

Houen zo hoor !

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 09:50

Lous schreef:
Even een up-date hoor!!
Het gaat nu echt super mensen, mijn hernia is al zo goed als verdwenen.
Ik doe nog steeds voorzichtig, maar inmiddels galoppeer ik alweer door de bak en door het bos.
Volgend seizoen begin ik weer met lessen.
Een paar weken geleden ben ik nog bij de neurochirurg geweest en het boek is dus voorlopig weer dicht.
De fysio die mij ook nog een keer wilde zien, was blij dat mijn lichaam uit zichzelf zo goed hersteld was.
Dus hopelijk mag die hernia heeeeeeeel laaaaaaaaaang weg blijven Haha!

Sjemig, dit is te gek voor je, wat zal je opgelucht zijn.
Wat die 300kg betreft, vraag het anders even aan je fysio, de fysio van mn zusje heeft haar dat verteld Knipoog ik vertel het korte verhaaltje, omdat ik niet exact weet hoe het zit, maar hij kan je het vast uitleggen.

Geniet ekker van je paard en maak mooie ritten, veel plezier!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:10

Ikzelf heb drie hernia's (gehad), een lichte,zware en lichte boven elkaar. Is er ingeschoten tijdens het galloperen met mn paard. Was al opgenomen om geopereerd te worden maar sprak meerdere mensen die herhaaldelijk geopereerd werden omdat het steeds weer terug kwam. Heb toen ook besloten naar huis te gaan en zes weken plat te liggen. Dit heeft heel goed gewerkt. De neuroloog heeft toendertijd gezegd dat als ik zo graag reed ik dit mocht doen, kon zelfs nog goed wezen ook (als je natuurlijk wel meezit met de beweging en niet meestuiterd) omdat je bepaalde spieren hier sterk en soepel mee houd. Heb af en toe nog wel last van mn rug, niet meer die zenuwpijn, en wel verminderd kracht in mijn rechterbeen, die steekt altijd iets af met rijden. Hoop dat je zusje toch nog verder informeerd of ze toch niet kan rijden, omdat de meningen hier vaak echt persoonlijk in zijn, dat zei de neuroloog tegen mij.