Mensen met PDD-NOS?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Re: Mensen met PDD-NOS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:49

Toen ik een jaar of 12/13 was is bij mij een "aan autisme verwante afwijking" geconstateerd, veel meer is er toen niet van gezegd. (Toevallig laatst nog mijn medisch dossier doorgelezen omdat ik van huisarts ben verandert en daar blijft het in die stukken ook bij). Er zijn ook wel eens mensen geweest die mij ADHD toeschrijven dus PDD-NOS zou kunnen....
Ach, ik lig er niet wakker van. Ik weet wie ik ben en ik heb het goed dus de rest boeit eigenlijk niet zo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:53

Mijn broertje heeft dit, en het word steeds erger lijkt het wel.
Vind dit super moeilijk om mee om te gaan.

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:47

Kan iemand mij uitleggen wat het precies in houd
ik heb er wel eens van gehoord maar meer niet

X

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:46

Mijn zusje, mijn neefje, mijn vader heeft een bureau om zulke kinderen en ouders te helpen en een vriendin van me heeft het. Daarnaast heeft mijn zusje ook adhd en ocd (als ik het goed schrijf)

Pddnos is kort uit samengevat de vaardigheid te missen in hoe je moet om gaan. Maar eigenlijk klopt dit ook weer niet helemaal aangezien wij die 'regels' van het omgaan zelf bedacht hebben. Sommige hebben daarbij leer problemen, kunnen zich niet inleven in anderen. Voorbeeld: Als jij iemand begint te pesten. Iemand zonder pddnos weet best dat het kwetsend kan zijn voor die gene. Een pddnos'er zal soms zelfs schrikken als het kind bijv. begint te huilen en zegt dat het niet zijn bedoeling was. Nu zeggen andere kinderen die ook wel maar zij kunnen weten dat het niet leuk is. Iemand met pddnos heeft in dit geval het ook niet zo bedoelt.

Anderen snappen niet dat als je een heel verhaal tegen de kassajufvrouw aan houd en je constant met anderen bemoeit, dat dat vervelend is. Die vriendin van mij met pddnos word vaak uit gelachen, maar snapt niet waarom en lacht vrolijk mee. Sommige zullen zich heel erg terug trekken en anderen juist heel erg opvallen. Niet elke pddnos'er heeft de zelfde 'sympthonen'

Sullie97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:57

Ik heb het ook. Ik heb vooral moeite met nieuwe dingen die in m'n leven voorkomen. Zo heb ik vanaf mijn 15de angst (nu 18) voor de toekomst. Ik denk dat het ook onder PDD-NOS valt. Wat mij nu opvalt uit jullie verhalen, is dat jullie of anderen heel druk zijn. Dit ben ik niet. Ik ben juist heel rustig eerder teruggetrokken. Wat mij nog meer opvalt is dat heel veel mensen een stoornis in het autistisch spectrum zitten. Het lijkt me overigens wel leuk om dit topic bij te houden en jullie ervaringen te lezen.

meikie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:19

He, een topic over PDD-nos. dit en andere beperkingen kom ik in mijn werk al consulent bij MEE vaak tegen. MEE is een organisatie die door heel Nederland zit en mensen van 0 tot 100 en nog ouder helpt, die een beperking hebben. Dus heb je vragen over wonen, werken, school en wat verder belangrijk voor jou is en je omgeving pm me dan of kijk op www.mee.nl om je aan te melden bij de MEE in jouw regio.
Even een ideetje, we hebben groepen voor broertjes en zusjes van mensen met PDD-nos en ook een groep voor ouders van kinderen met PDD-nos. Je kunt ook individuele hulp krijgen als je zelf of iemand anders in het gezin PDD-nos heeft. Hulp bij MEE is gratis en je krijgt een eigen consulent!

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:28

Meikie, wat bieden jullie dan? Hoe helpen jullie? Kun je een paar voorbeelden geven?

Sullie97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:31

meikie schreef:
He, een topic over PDD-nos. dit en andere beperkingen kom ik in mijn werk al consulent bij MEE vaak tegen. MEE is een organisatie die door heel Nederland zit en mensen van 0 tot 100 en nog ouder helpt, die een beperking hebben. Dus heb je vragen over wonen, werken, school en wat verder belangrijk voor jou is en je omgeving pm me dan of kijk op www.mee.nl om je aan te melden bij de MEE in jouw regio.
Even een ideetje, we hebben groepen voor broertjes en zusjes van mensen met PDD-nos en ook een groep voor ouders van kinderen met PDD-nos. Je kunt ook individuele hulp krijgen als je zelf of iemand anders in het gezin PDD-nos heeft. Hulp bij MEE is gratis en je krijgt een eigen consulent!

Mijn moeder doet daar al aan mee. Ze zegt dat ze er al veel aan heeft.

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:52

mijn broer heeft pdd-nos hij zit nu op een speciale school sinds hij daar zit gaat het veel beter met hem.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:54

Ik heb pddnos. Mijn broertje heeft dit ook. Ik kan veel dingen niet alleen doen, zoals naar een winkel gaan oid.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:24

En mag ik vragen waarom je dit niet alleen kan? Wat gebeurt er dan als je alleen gaat, raak je in paniek ofzo? Ik heb zelf dus ook PDD-NOS en kan wél veel dingen alleen doen, dit heb ik ook moeten leren. Ik vind daarnaast dat je ook niet teveel van dingen weg moet lopen, anders kom je naar mijn idee wel een beetje in een isolement terecht. Ik heb nog een vraagje aan iedereen in dit topic: Vinden jullie het verstandig dat mensen met PDD-NOS kinderen krijgen? Het is namelijk erfelijk en nu hoef ik nog geen kinderen, maar stel je voor later...

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:50

idd ik raak echt in paniek. Ik ga sinds kort wel soms alleen naar de winkel. Maar niet vaak. Laatst ook, iemand vroeg of ik met haar mee op buitenrit ging, ik kende haar nouwelijks, maar heb het toch gedaan!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:06

Ik zit een beetje mee te lezen maar snap het nog niet helemaal wta het precies is, mag ik vragen Gael waarom je dan in paniek raakt?

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:09

Omdat ik dan bang ben dat mensen mij raar vinden en dingen tegen mij gaan zeggen Lachen

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:10

Dat heb ik ook Ach gut en ook op school Bloos dan durf ik amper naar de prullenbak te lopen ofzo

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:12

Moeilijk is dat Ja Ik werk in een dierenwinkel, en daar komen ook veel mensen. Dan krijg ik het benauwd Lachen

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:16

Snap ik maar ik heb dit niet ofzo tenminste niet dat ik weet Vork maar dat van die mensen 'angst' heb ik ook

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:35

Ja, die angst heb ik ook. Lachen Maar ik blijf dit even volgen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:39

Voor zover ik weet is het niet erfelijk hoor. Niet zo dat als een van je ouders pddnos hebben jij het ook hebt of dat als jij pddnos hebt dat dat alleen kan als een van je ouders het heeft.
Mijn ouders en broertje+ zusje doen mee aan zo'n onderzoek om te kijken of het erfelijk is.

Of het verstandig is, ligt eraan. Mijn zusje zou nooit alleen kunnen wonen, niet zelfstandig worden. Lijkt me niet handig als zij kinderen krijgt. Maar een vriendin van mij heeft het ook, ze is heel zelfstandig en is netzo verantwoordelijk als de meeste mensen. Bij haar kan ik best wel kinderen in denken.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:40

Mijn vader heeft 't mijn broertje ook. Ik dus ook. Niet altijd even makkelijk Lachen Ik zal ook niet zelfstandig kunnen wonen, ik ga begeleid wonen. Ik word nu ook begeleid, bevalt me prima Lachen

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 01:05

Judith_ schreef:
Voor zover ik weet is het niet erfelijk hoor. Niet zo dat als een van je ouders pddnos hebben jij het ook hebt of dat als jij pddnos hebt dat dat alleen kan als een van je ouders het heeft.
Mijn ouders en broertje+ zusje doen mee aan zo'n onderzoek om te kijken of het erfelijk is.

Of het verstandig is, ligt eraan. Mijn zusje zou nooit alleen kunnen wonen, niet zelfstandig worden. Lijkt me niet handig als zij kinderen krijgt. Maar een vriendin van mij heeft het ook, ze is heel zelfstandig en is netzo verantwoordelijk als de meeste mensen. Bij haar kan ik best wel kinderen in denken.

Misschien niet PDD-NOS maar wel autisme!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 01:07

Gael schreef:
idd ik raak echt in paniek. Ik ga sinds kort wel soms alleen naar de winkel. Maar niet vaak. Laatst ook, iemand vroeg of ik met haar mee op buitenrit ging, ik kende haar nouwelijks, maar heb het toch gedaan!

Goed zo, soms moet je dingen doen die je eng LIJKEN! Achteraf gezien vallen moeilijke/enge dingen altijd mee en lijken ze al heel gewoon, het geeft je juist dan een fijn gevoel dat je weet dat je het aankunt.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 01:09

Suwbi schreef:
Ik zit een beetje mee te lezen maar snap het nog niet helemaal wta het precies is, mag ik vragen Gael waarom je dan in paniek raakt?

PDD-NOS is wat ik noem een "rest-categorie", mensen die dit hebben hebben maar een aantal kenmerken, maar net genoeg om het autisme te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:09

Sullie97 schreef:
Judith_ schreef:

Misschien niet PDD-NOS maar wel autisme!

Maar het gaat over pddnos toch.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:36

Sullie97 schreef:
Suwbi schreef:

PDD-NOS is wat ik noem een "rest-categorie", mensen die dit hebben hebben maar een aantal kenmerken, maar net genoeg om het autisme te noemen.

Oke dankjewel Ja