Borderline (personality disorder)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:47

BounceBabe

Re: Borderline (personality disorder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 01:06

Mijn broer had ooit eens met een meisje die dat had. Toen de relatie beeïndigd was deels door dat (en geloof) zijn we uit elkaar gegaan. Ze heeft hem nog jaren lang gesmst van ik ga dit en dit mezelf aan doen. Vreselijk. En ze wou vooral mijn broer een schuldgevoel geven.

Dit is mijn ervaring met een borderliner. Ik hoop dat ik zelf nooit in zoiets terecht kom, dat niks aan mijzelf ligt, en alles aan anderen.

Het is nu laat, maar morgen zal ik de exacte uitleg eens doorlezen, want wat weet ik er nou van.

Sterkte iedergeval

BounceBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 01:16

Anique_Vaandrig schreef:
"dat niks aan mijzelf ligt en alles aan anderen"wat bedoel je hiermee BounceBabe

Nou die indruk wekte dat ex vriendinnetje van mijn broer naar hem toe. Ze smste hem van als je nu niet belt, slik ik pillen enz. Bellen, stalken enz. Het was de schuld van mijn broer, en daar zou hij voor boeten volgens haar. Mijn broer is zelf toen ook zwaar depressief geworden. Het was niet zomaar een puber liefde, ze is zelf al dik in de 20, en mijn broer ook. Hoe ontstaat het eigenlijk? Borderline? Heb je dat vanaf je geboorte? Of kan het door je opvoeding langzaam ontwikkelt zijn, doormiddel van slechte ervaringen? Dit meisje zat zwaar vast aan een geloof, wat haar dood ongelukkig heeft gemaakt.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:49

Mijn zusje heeft ook Borderline. Ze zit op dit moment op de Viersprong in Halsteren. Heftig, maar gelukkig gaat 't weer de betere kant op...

Het is al heel haar leven bij haar, maar sinds de laatste jaren is het veel heftiger geworden. Verstoppen achter alcohol en drugs, om maar niet te hoeven voelen. Constante manipulatie, wanneer het niet op haar manier kan, álles proberen positief en negatief, om dingen naar haar hand te zetten. Claimen van vriendje...

Gelukkig is er zicht op verbetering.... Hopelijk kan ze er ooit mee leren leven.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:58

verootjoo schreef:
Heeft er iemand ook misschien nog tips voor de mensen om een borderliner heen? Ik vind het erg moeilijk om er mee om te gaan. Niemand hier in huis kan ooit wat goed doen, er is alleen maar ruzie, gesnauw, onbegrip. En af en toe breekt het me gewoon helemaal op. Het lukt me ook niet meer om normaal met haar om te gaan, omdat ik gewoon een hekel aan haar heb gekregen. (onbegrip??) Dus een paar tips hoe we met zulke mensen om moeten gaan zouden handig zijn

Een vriendin van mij heeft borderline, en het is inderdaad vrij intensief om daar mee om te gaan. Het enige wat ik je zou kunnen adviseren is om je er in te verdiepen, wat borderline precies inhoud en praat er met je ouders en zusje over. Met mijn vriendin heb ik destijds ook gezegd dat ze altijd op mij aan kan, alleen vergt het gewoon enorm veel energie want haar buien zijn zeer wisselend. Het is moeilijk om dan juist helder te blijven te denken en haar te steunen ipv reactie terug te geven. Dat maakt het vaak erger.

Maikuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:25

Misschien leuk om hier eens te kijken: http://www.hotforum.nl/forum/index.php?name=jidp

Forum is opgericht door een vriendin van mij, ze heeft zelf BPS. Of naja, dit was eerst de diagnose maar ondertussen heeft ze al verschillende diagnoses gehad.
Het forum is nog nieuw en dus alleen nog maar berichten van Margot. Ik zou het leuk vinden als dit forum meer begint te leven.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:57

hier nog een..

Ik was vroeger al een heel erg probleem kind. Bij psychologen gelopen, psychiater ect ect ect.
Op mijn ongeveer 15e werd borderline voor het eerst ter sprake gebracht bij mn ouders.... Wij denken dat dat het is, maar die diagnose mag pas gesteld worden zodra ze 18 is....

Ik kan van het ene op het andere moment echt ineens zwaar pissed zijn, en dan moet niemand ook in mn buurt komen. Kan op zo'n moment echt niemand uitstaan.
Ik heb de ondertussen al de nodige littekens op mn armen benen, rug en buik staan van het auto mutileren (begon zo rond mn 13e)
zelfmoord pogingen bleven ook niet uit, mn (2-ling) zusje heeft me een keer betrapt toen ik met allemaal lege pillen dingen in de badkamer stond. Ze heeft dr vingers in mn keel gestopt en ikheb alles weer er uit gegooid. Dat soort dingen.

Ik kan echt ineens het idee hebben dat mijn vriend een ander heeft. Dan gaat zn telefoon, kijkt die er naar en neemt niet op. ALs ikd an vraag waarom niet zegt hij, ik heb geen zin om op te nemen, het is Wouter (zn neef, zwaar iriitante gozer). Dan geloof ik dat niet, en ga ik achter elk woord dat hij zegt iets zoeken. Maakt niet uit wat hij dan zegt of doet, ik geloof het tochniet.
Dag er na heb ik er meestal al spijt van, maar soms duurt het wel een week....
Met mensen heb ik soms ook moeite. Ik mag je of ik haat je. Je bent geweldig of je bent de meest achtelijke stomme ..... die er bestaat.

Mn ouders hebben het me niet zelf durven vertellen, mn zusje kwam er mee, ze vroeg of ik me ging laten behandelen... dus ik vroeg waarvoor...
Je borderline natuurlijk...???
Borderline???? hebben pap en mam je dat dan niet verteld.... dr. ... heeft uit al die gesprekken van al die jaren dat je daar al loopt borderline geconstateerd.. nu ben je 18,5 en mag je dr voor behandeld worden...

Ik was WOEST! heb het hele huis kort en klein geslagen (deuren kapot geslagen, tafel omgegooid, met alles gesmeten en ben weg gegaan.
Ben naar mn vriend gegaan, verteld wat er aan de hand was en dat ik niet wou dat mn ouders wisten waar ik was....

pas na 2 dagen belde mn ouders mn schoonouders... of ik daar was, want ik was al 2 dagen weg, en ze hadden me ondertussen wel thuis verwacht....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:12

Bij mij zijn er symtomen van een bordeliner geconstateerd, maar ik zou het niet hebben.... Maar wat er op de trimbos site staan komt wel veel over een.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:23

iefke schreef:
Mijn zusje heeft ook Borderline. Ze zit op dit moment op de Viersprong in Halsteren. Heftig, maar gelukkig gaat 't weer de betere kant op...

Hier gaat mijn zusje binnenkort waarschijnlijk ook heen . Werkt het bij jouw zusje? Ik hoop dat het goed effect heeft, ook al gaat ze er deels ook heen om ons wat rust te geven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:53

ik ben geen borderliner, ik heb borderline,
das heel wat anders

maar ja, ik heb dus borderline...
ik gebruik ook medicatie,(concerta) maar die zijn voor mijn ADHD(jaaaaa...geweldige combi adhd+borderline)
maar even vooropgestelt
borderline is niet iets wat je gewoon hebt
borderline is een aanwezige gevoeligheid , je hebt vanaf je geboorte een bepaalde kwetsbaarheid en die word getriggerd door een (meestal traumatische) gebeurtenis vrij vroeg in je leven, meestal in de borderline fase(jep serieus, dit is een fase van het opgroeiende kind)(dit is even over het algemeen)
waardoor je borderline ontwikkelt

ieder geval van borderline is ook anders
er zijn idd mensen met deze kwetsbaarheid die de schuld erg buiten zichzelf stellen ...en door manipuleren mensen bij zich proberen te houden(het dreigen met zelfdestructieve en/of suicide handelingen)
maar ook zijn er mensen met deze kwetsbaarheid die juist alles op zichzelf betrekken..alles wat er gebeurt en vooral , alles wat er mis gaat is mijn schuld...
(dat doe ik dus )

een beter woord voor borderline is trouwen "Emotie Regulatie Stoornis"
iemand met borderline/ERS voelt dezelfde dingen als iemand zonder deze gevoeligheid, alleen dan heel wat heftiger en heeft er minder controle over ..

mijn motto..."ik ben niet gek, ik ben gewoon intens"

ik doe momenteel een cursus "de VERS" Vaardigheden Emotie Regulatie Stoornis

voor mensen die leven met een persoon met borderline/ers is het boek
"leven met een borderliner" een aanrader

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:04

Mijn moede rheeft dit in extreme vorm ( geen contact meer mee)

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:17

Mijn moeder was ook altijd ziek( heel vaak geopereerd enzo) heeft boulimia en dat soort dingen.. Het is beter geen contact te hebben hopeveel pijn t ook doet, want ik wordt anders gek, want het is zo dat je alleen maar hallo hoe gaat het kan zeggen, als je iets dieper gaat dan worden de verwijten om je kop geslingerd, krijg je discussies, nog meer verwijten, je houd niet van me heb ik vroeger al zo vaak moeten horen. Over een tijdje krijg je de waarheid te horen en dan zul je zien wat je vader vvoor een klootzak is.

ja ik mis je zo, zelf als ik invalide was zou ik nog anar je toe komen, nou kom dan, nee maar dat gata niet bla bla bla. dan ene dag zwaar depri opbellen ik mis je en je hebt me zo'n pijn gedaan, volgende dag keiharde mails sturen je hebt het juiste gedaan, ik hoef je nooit meer te zien. Heb je de vorige dag nog medelijden omdat ik ook best begrijp dat zij die ziekte heeft en dat dat poedersuiker is en dat ze er vast wel onder lijd en dat het echt keihard is je moeder zo kapot aan de telefoon te hebben. En de volgende dag wordt je weer keihard onderuit gehaald.

Opbellen of mailen, ik hoef je dus niet meer te zien, ik hou niet meer van je, ik heb drie nieuwe kinderen, met andere woorden jullie betekenen niks meer, ik leef zo gelukkgi hier, dat stomme .. ( woonplaats) en dat duffe dit en dat, het is hier een paradijs, ik zou willend at je er deel van kon uitmaken.. Maar ik kan niet zeggen waar het is.

Me zelfs onteigend hebben ( voor de wet dus geen moeder meer zijn, alleen nog maar bloedband hebben dus) en tegelijkertijd zeggen ik mis je zooooo... Yeah right ( misschien af en toe dan)

Je kunt nooit een ja of een nee krijgen, wil je me zien, praat ze erover heen, wil je dit, wat wil je nou eigenlijk, bla bla bla, ja maar ik vraag wat je nou wilt niet of je erover heen wilt praten.

Erg vermoeiend en dit is nog maar in de omgang en ik ben nog de persoon in het gezin die feitelijk de minste problemen met haar heeft gehad ( afgezien van de belachelijke situaties die zijn voorgevallen maar die diep weg zijn gestopt, vergeten enzo) Tsja als ik terug dnek wat wij allemaal hebben meegemaakt voor gekkigheid, je kunt er boeken over volschrijven, de heflt zit dus al ergens diep in mijn geheugen, als ik het op zou schrijven dan zou je echt denken waaaat dat kan toch niet..

Nee het is beter geen contact te hebben, beter voor mijn rust en leven.. Doet wel veel pijn..

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:27

idd, zo kan het ook gaan ,...kvind het erg voor je Romana, dat je moeder er zo in zit ...
voor jou moet dit echt een helse rit zijn geweest ....

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:38

verootjoo schreef:
iefke schreef:

Hier gaat mijn zusje binnenkort waarschijnlijk ook heen . Werkt het bij jouw zusje? Ik hoop dat het goed effect heeft, ook al gaat ze er deels ook heen om ons wat rust te geven.

Ja, ze heeft er veel aan. Alleen is het wel superzwaar. Ze vragen zóveel van je, qua inzicht, praten. Het is ook moeilijk om daar binnen te komen. Je moet eigenlijk heel sterk zijn, mét je Borderline om toch de kracht te hebben om er iets aan te doen.

Alle respect hoor.

pubelia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:43

Anique_Vaandrig schreef:
pubelia, dat kan inderdaad ook! dat je alleen Borderline trekken hebt

Zo stond het in mijn psychologisch onderzoek...

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:13

een goede vriendin van mij heeft bordeline. en toevallig iemand die hier op het topic mee praat. ik ben zelf leerling verpleegkundige eind 3e jaars en zat bij haar in e klas. ondanks dat zij bordeline heeft heeft zij ook deze opleiding gevolgt. dit ging erg goed. wij waren toe noet echt vrienden. maar eigenlijk ja hoe moet ik dat zeggen. niet lief tegen elkaar. maar ik wist dat er iets was en de bordeline heeft ons dichter bij elkaar gebracht. ik vind zelf dat bordeline geen ziekte is maar iets wat een eigenschap is. het staat dan niet voor niks onder de DSM IV as2.
'vriendin' ik weet niet of jij wil dat ik jou naam noem vandaar dat ik wil dat jij daar zelf over oordeelt of jij dat wil of niet
Groetjes Franca

ik spreek je morgen op school

noby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:19

meld zich*

ik heb resitiverende depressie of e.d
met borderline kenmerken.
ik heb moeite moeten doen om er mee te leren leven maar dit veel met hulp van mensen om me heen.
en voor hun is het echt niet altijd makkelijk geweest petje af voor hun.
momenteel gaat het erg goed met me maar dat heeft vooral te maken dat ik heb geleerd om dingen van me af te praten en grenzen te trekken.
ik liet te veel over me heen lopen tot op een bepaald moment de bom barstte en ik onredelijk kwaad werd.
met als gevolg naderhand een ongelooflijke huilbui. en dan weer lekker die boel opkroppen en wachten op de volgende bom.
de laatste bom is gelukkig een tijd geleden gevallen en ik heb niet het gevoel dat er snel weer 1 zou komen.
ik moet alleen wel erg oppassen dat ik niet weer terug kom in dat spiraaltje waar ik vroeger in zat.
voor mensen die evt meer info willen ook mensen die te maken hebben met mensen in hun naaste omgevind die dergelijke problemen hebben mogen me Pb-en

joel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:27

ik ben ooit maar naar 1 psichologe geweest en die heeft het na een jaar opgegeven,

ik wil best mijn verhaal hier ook heen zetten maar denk dat dat niet geduld wordt aangezien ik er een topic voor geopend had, wel jammer dat ik eigenlijk geen reactie of tips krijg daar.

Durante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:48

Eightlegged schreef:
Ik gebruikt antidepressiva, Paroxetine, sinds een half jaar ofzo en dat heeft mn leven ook echt enorm veranderd

Ik gebruik ook paroxentine,maar ik heb geen bordeline,tenminste; wat ik hier nu allemaal lees;komt me erg bekend voor,en zo voel ik me ook vaak...Ik ben bij een psyghologe geweest,en die zei dat ik depressief was...En zij zei dat ik aan de paroxentine moest,waar ik nu al zo'n 2 jaar aan ben...maar ik voel me er ook zeer goed bij...
Weet je ook hoelang jij 't moet blijven slikken enzo?
Of blijf je het je hele leven slikke?

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:21

de medicaties die je voorgeschreven krijgt als je borderline hebt zijn geen meds die voor borderline zijn
het zijn stemmings beinvloeders die (anti deppresiva etc )

joel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:31

noby schreef:
ik liet te veel over me heen lopen tot op een bepaald moment de bom barstte en ik onredelijk kwaad werd.
met als gevolg naderhand een ongelooflijke huilbui. en dan weer lekker die boel opkroppen en wachten op de volgende bom.
de laatste bom is gelukkig een tijd geleden gevallen en ik heb niet het gevoel dat er snel weer 1 zou komen.

zow dat verhaaltje klinkt zoo bekend in me oren

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:46

Ik heb geen borderline. Echter iemand in mijn omgeving wel. Het is zeer zwaar om daar mee om te gaan. Elke keer begrip te tonen etc. Ze heeft zoveel mensen verdriet gedaan en ongelukkig gemaakt. Met name omdat er kids in het spel zijn, ze is de ex van mijn vriend en dus de moeder van de kids. Hoe leg je een kind uit dat IK niet naar een uitvoering kan omdat mams anders uit haar plaat gaat? Hoe leg je een kind uit dat IK niet in de buurt ben als mams er is? Eerlijk waar ik zou der wel wat willen doen. Ze heeft t ons zo zwaar gemaakt de afgelopen jaren. Afgelopen herfst is de diagnose gesteld, maar volgens mij doet ze er niets mee. Immers met haar is niets aan de hand. Overigens heb ik zeer veel respect voor haar vriend die haar toch iedere keer weer in huis neemt. Ze wordt namelijk soms echt razend (ik vergelijk het met een kat in het nauw) zegt ontzettend lelijke dingen (bijvoorbeeld over mij tegen de kids). We hebben enkele malen de kids er weg gehaald. De indruk van een door de kamer vliegende telefoon staat in de muur gegraveerd. Ze is vrouwen aangevlogen die met haar vriend spraken etc. Hele rare fratsen dus. Wij zijn nu echt aan het aftellen tot we niets meer/veel minder met elkaar te maken hebben. De oudste is 9 de jongste 7 dus we hebben nog even te gaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik angstig de zomer in ga. Dat is al een paar jaar elke keer het moment dat het fout gaat........ Ik vind het van de gene die in dit topic het dan ook zeer dapper dat ze er voor uit komen en er ook echt wat aan doen! Dat is wat ik in mijn omgeving dus mis, als ze het maar erkent en er ook zo mee omgaat, dan is mijn begrip voor bepaalde reacties veel groter, ze doet dan immers haar best..... Maar tot op heden is het wachten op de volgende bom/uitbarsting etc.

joel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:57

Anique_Vaandrig schreef:
ik hoor veel mensen zeggen "dat komt me bekend voor" oid. Let erop dat dit niet hoeft te wijzen op Borderline!

ik weet niet of ik het heb of niet, maar ik herken wel imens veel dingen uit anderen hun gesprekken. Ik ben nooit deftig opgenomen geweest enzo en er is dus ook nooit een diagnose vastgesteld, heb wel een jaar psocholoog achter de rug gehad enzow... marjah dat zegt allemaal niets he.

joel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:32

nou zoals ik in me eigen topic al verteldt heb, ben ik een jaar lang naar een psycholoog geweest omdat ik zwartkijker ben enzow, maar die dame heeft na een jaar mij niet kunnen helpen eigenlijk een heeft toen de zittingen stop gezet, daarom dat ik nu ook maar denk van, waarom nog testen doen... helpen toch niet

_Romana_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:57

draumpje schreef:
idd, zo kan het ook gaan ,...kvind het erg voor je Romana, dat je moeder er zo in zit ...
voor jou moet dit echt een helse rit zijn geweest ....

Ja het is behoorlijk lastig!

Mijn moeder zegt inderdaad ook altijd dat er met haar niets mis is, met iedereen is van alles mis maar met haar, welnee.. Ze is zelfs met blauwe plekken naar me toegkomen, en sloten op deuren omdat mijn vader haar zou mishandelen enzo.. Best wel banketstaaf als je je verjaardag viert en je in de hal staat met alle vriendinnen en hun meoders en je moeder uit haar slaapkamer komt ( die uitkomt op de hal) en haar deur met een hangslot op slot doet, ik zag iedereen zo kijken van wat is hier aan de hand, ja schaamde me wel toen Ik had zoiets meot dat nú zo opvallend op dit moment?!! toen had ze ook een periode met veel drinken, en zoooo chaotisch altijd, allemaal bende in haar slaapkamer gewoon in bed blijven liggen en er niet uitkomen, voor helemaal niks ( nee helemaal niks als je begrijpt wat ik bedoel )

Ik vind dit wel interessant topic, ben altijd wel benieuwd naar hoe borderliners zelf er tegenover staan zeg maar. Heb wel boeken gelezen hoor maar is toch anders..