Iemand ervaring met "fissura?" kloofje bij je..ahu

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:56

Roosmarijn schreef:
Zocht eens op anuszalf op Google en behalve een hele reeks onzinnige resultaten vond ik daar ook een of ander gezondheidsforum waarbij iemand opperde dat het misschien een beginnende aambei is.

Bedankt voor je uigebreide uitleg! Ik gebruik lijnzaad 2 maal daag sin de vorm van thee, dus 4 scheppen per dag op heet water, kan dat kwaad?

Ook neem ik dagelijks 2 scheppen lijnzaadolie, en nóg......zit ik soms verstopt.

Wat betreft een beinnende aambei, nee die heb ik er ook gezellig bij zitten, maar dat zijn echt druifjes, dit is een keihard barstje
, zo voel ik het iig...wordt ook niet erger gaat alleen niet over.

Bah. Ik denk dat ik toch maar naar de dokter moet van de week, want het gata niet over, ik baal want ik haat dat onderzoek.

Jolliegirl

Re: Iemand ervaring met "fissura?" kloofje bij je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:11

I love google

Wat is het?
Een fissuur is een kloofje in de huid dat met name in het gebied rond de anus bijzonder pijnlijk kan zijn. Het bevindt zich aan de voor- of achterkant van de anus en verloopt in de lengte richting van de bilspleet. Het kenmerkt zich door pijn en soms een kleine hoeveelheid bloedverlies uit het kloofje. Het komt meestal bij mensen van jonge of middelbare leeftijd voor, maar het kan bij iedereen voorkomen.

Hoe ontstaat het?
Waarom de kloofjes ontstaan is nog niet geheel duidelijk.
Mogelijk heeft het te maken met een verhoogde spanning, een soort kramp van een deel van de kring- of sluitspier die door aanspannen de anus kan openzetten of afsluiten. Door de pijn die het kloofje veroorzaakt kan de spanning van een deel van de sluitspier worden verhoogd. Dit kan leiden tot obstipatie en harde ontlasting. Bij de volgende stoelgang scheurt het kloofje dan weer open zodat een viscieuze circel van pijn, obstipatie en scheuren van het kloofje ontstaat.

Hoe wordt het behandeld?
Meestal reageert een fissura ani op eenvoudige maatregelen. In de eerste plaats zal de ontlasting zacht gehouden moeten worden. Vezelrijke voeding (volkorenbrood, fruit etc) en voldoende drinken zijn hierbij belangrijk.

Andere manieren om de vicieuze circel te doorbreken zijn lokale pijnstilling zodat de sluitspier minder wordt aangespannen en de obstipatie vermindert. Ook huidverzorging van het anaal gebied is van groot belang. Uw arts kan verschillende lokaal toe te passen medicijnen voorschrijven:

lidocaine zalf
pijnstilling
isosorbidedinitraat zalf FNA (ISDN-zalf)
lidocaine/ triamcinolon zalf
Dit is vooral zinvol wanneer er tevens sprake is van eczeem in het gebied rond de anus. Niet langer dan 2 weken achtereen gebruiken.
zinkzalf FNA
dit is een beschermende zalf die de huid beschermt tegen vocht en ontlasting en tegelijk het kloofje indroogt. kan elke dag gebruikt worden.
Operatie
Wanneer de klachten niet op eenvoudige maatregelen reageren en het kloofje blijft bestaan kan een operatie soms de oplossing brengen. De operatie zal er op gericht zijn de verhoogde spanning in een deel van de sluitspier te verminderen. Deze operaties worden uitgevoerd door de chirurg. Voor meer informatie omtrent deze operaties kunt u zich tot de afdeling heelkunde van uw ziekenhuis wenden.

mischien heb je er wat aan

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:22

Channie23 schreef:
muiszje schreef:
hihi, een kennis heeft dit waarschijnlijk ook, die heeft namelijk *anuszalf* in het kastje staan. Het is van VSM. misschien een idee?

offtopic:
Wat heb jij te zoeken in de kastjes van je kennis?

(tis de mamma van mn vriendje , het staat gewoon op de plank naast de wc.. tis dus openlijk zichtbaar..)

Anoniem

Re: Iemand ervaring met "fissura?" kloofje bij je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:39

Jolliegirl schreef:
mischien heb je er wat aan

Thanks Jollie, ja het meeste wist ik helaas al, zinkzaf gebruik ik ook al, maar helaas niks mag baten, ook die vet creme niet.

Ik zal morgen weer eens bellen, ben bang dat er iets moet gebeuren, ik kan de vicieuze circel maar niet doorbreken, heb veel geprobeert maar niks mag baten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:48

Het lijkt hier wel ietsje beter te gaan, veel gesmeert, maar als het volgende week nogniet over is ga ik wel weer naar de doker....

Is er al iemand uit het topic naar een dockter geweest? Morgen ga ik dat zalfje van VSM halen, kan nooit geen kwaad.

Anoniem

Re: Iemand ervaring met "fissura?" kloofje bij je..ahu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 23:53

Weet niet of het mag..maar ik wil dit topic een skupje geven....
Heb weer dezelfde klachten. Bloos
Hoop dat er mensen zijn die me wat kunnen steunen tijdens dit proces, want ik zit inmiddels
met mn handen in de haren en verrek van de pijn...

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:37

Toeh weer naar de dokter ben ik bang....

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:09

-> MW

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:11

Oja ik ken het ook. Bloos Wat bij mij hielp: goed vezelrijk eten. Ik eet elke ochtend allbran corneflakes (20% vezels). En het helpt echt. Je krijgt dan wat dunnere ontlasting en dan doet het niet zo zeer, zodat het kan genezen.
Beterschap! Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:13

Ik zou dan toch maar kiezen voor die zalf waar je hoofdpijn van krijgt...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:21

Iemand die ik ken, heeft dit probleem ook en hij neemt al jaren zitbadjes met Kamillosan (vloeibaar kamilleaftreksel).
Zelfs naar de camping neemt hij zo´n zitbadje wat je tussen de wc pot en -bril kan hangen, mee Clown .
Hij heeft van de HA ook een zalfje voor erop, maar ik weet niet hoe dat heet.
Maar ik weet wel, dat als hij geen zitbad neemt, het iig weer erger wordt.
Sterkte ermee Ach gut .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:38

NoaC schreef:

Ben al drie keer geweest, ik zal door moeten gaan met dat laxeermiddel,
en de 'hoofdpijn' zalf...Zoiets schijnt weken tot maanden te kunnen duren voor het overgaat...

Sterre schreef:
Iemand die ik ken, heeft dit probleem ook en hij neemt al jaren zitbadjes met Kamillosan

Oei dat is wel heel arbeidsintensief! Bloos Ik zie mezelf dat niet alle dagen doen...Ik heb het er nu al druk mee met al die soorten eten en laxeermiddelen om maar geen harde ontslasting te krijgen...Een keer niet opletten en ik ben weer aan de beurt..

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:44

Warme zitbaden en lidocaïne zalf, daarnaast zorgen voor veel vezels in de voeding (eventueel supplementen)
Door het warme water relaxeren de bloedvaten en door de zalf heb je minder pijn waardoor 'alles' wat ontspant waardoor de genezing sneller gaat. Echt geen verstoppende voedingsmiddelen gaan nemen, dan wordt je probleem alleen maar groter!

__Nathalie__

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:30

M3isSi3j schreef:
Probeer bioforce! Dat is hemels spul en werkt tegen alle mogelijke kloofjes, wondjes ed. Het stinkt wel heel erg hoor.. maar je krijgt er iig geen hoofdpijn van Knipoog

*LOL* hebben wij ook thuis staan smeer het altijd gewoon op open wondjes, ontstekingen, gebarste lippen etc. Ik heb het nooit op mn poepert hoeven gebruiken dat dan weer niet maar ik denk wel dat het werkt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:09

Misschien een ideetje om je ontlasting heel zacht te maken met bijv laxeermiddel? Gewoon te koop bij de drogist.
Als je ontlasting hard is, springt het wondje steeds open en als het zacht is, kan het even genezen.
Ook heb ik wel eens gehoord dat je tijdens je billen afvegen geen papier moet gebruiken, maar een prop watten met ijswater erop. Voorzichig deppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:18

Ik gebruik al een laxeermiddel....

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:29

hele zachte ontlasting is ook niet alles hoor. Ik moet zelf vanwege verstoppingen en alles ook heel erg op mn voeding letten en eigenlijk mn ontlasting zo zacht mogelijk zient e houden. Alleen dat gaa bij mij na verloop van tijd soms ook behoorlijk irriteren en PIJN doen...
laxeermiddel gebruik ik ook, lactulose.
Die kloofjes zeg maar heb ik ook wel eens gehad. Kwam bij mij ook weer voort uit die obstipatie, waardoor k van die harde drollen kreeg zeg maar Tong uitsteken Is bij mij niks aan gedaan, heb het gewoon elke keer in gesmeerd met Kamilosan of vaseline. Ging bij mij goed. Nu tegenwoordig zodra ik merk dat het daar geirriteerd is, smeer ik meteen met kamillosan of vaseline. Helpt bij mij goed verder.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:35

Mijn moeder gebruikt bij aambeien scheerschuim, en dat werkt super maar of het bij een kloof werkt dat weet ik niet?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 00:14

Hydrocortison schijnt (tijdelijk) te helpen, misschien kan je dat met de huisarts bespreken?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:04

Chiqa schreef:
Ik gebruik al een laxeermiddel....

Eventueel psyllium-vezels bij de huisarts/apotheek halen, dat werk sterker en is beter voor je lijf.

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:55

Ik heb daar ook last van.. en heb een laxeermiddel gekregen maar dat kreeg ik niet weg.. moet dus ook even opzoek naar iets..

Iig merk ik dat ik door ontbijtkoek de ontlasting wel wat dunner word en dan kan het weer genezen maar zodra ik daarmee stop gaat het weer fout en gaat het weer open..

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:02

Wat je in ieder geval, naast het eten van veel vezels en het drinken van veel vocht, kan helpen je ontlasting zacht te houden is het eten van olijfolie Lachen . Niet zo vanaf een lepel natuurlijk, maar door het avondeten en/of salades enzo.

Zo'n kloofje heb ik wel eens gehad toen ik ooit, in een heel ver grijs verleden, in een vlaag van complete verstandsverbijstering Haha! , een paar dagen Modifast gebruikt heb (ja, compleet Gestoord ). Mensenkinderen, wat had ik toen keiharde ontlasting, zo erg dat mijn achterste er letterlijk van scheurde Clown . Leken wel betonblokken die naar buiten geperst moesten worden.
Toen heb ik dus het roer omgegooid en ben veel vezels en vocht gaan nemen, maar vooral ook (olijf-)olie, dat scheelde stukken.

Heel veel sterkte iig Ach gut !

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:07

ik zou echt teruggaan naar de HA en er openlijk zo met hem over spreken zoals je dat nu ook doet...
en anders naar het ZH voor uitgebreider onderzoek.. het kan toch niet zo zijn dat je hier voor eeuwig mee rond blijft lopen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:19

Ik heb er ook meerdere keren mee te kampen gehad.

Mijn darmen reageren vrij heftig op spanningen. Ik kan bijv zeer slecht de grote boodschap kwijt als ik op vakantie ben. Ben ik zenuwachtig, heb ik direct diarree.

Goed, de HA heeft me psyllium zaadjes voorgeschreven en lidocaide zalf. Dat verdoofd en dus komt je ontlasting er makkelijker uit, waardoor je fisuur kan herstellen. Daarnaast adviseerde hij me een vezelrijk dieet.

Mijn HA heeft ook aangegeven indien het chronisch wordt, hij een wat permanentere psyllium hoeveelheid wil voorschrijven.

Neem je geestelijke gezondheid serieus, zoek uit hoe je in het leven staat en wat evt spanningen of angst kunnen oproepen bij je.
Succes!

karlijnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:56

wonder potje van de oriflame. helpt overal tegen. kloven, jeuk, brandwonden, koortslip enz. enz.