Advies naaste met hypochondrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 13:41

Sterrebell schreef:
Pateeke; wat een nare ervaring zeg! Dat kan natuurlijk ook gebeuren. Kan me ook zo verstellen dat men op een gegeven moment niet meer serieus genomen wordt, al is dat dus niet altijd terecht.
In dit geval gaat het specifiek om de angst voor hersentumoren en zijn er (onlangs) meerdere malen scans gemaakt waar niks op te zien is.
Naar hulpverlening verwijzen doe ik ook meestal, dit wilt diegene niet. Er wordt dan vaak 112 gebeld, waardoor wij toch weer moeten opdraven.
Huisarts is diegene al tig keer geweest. Meermaals aangestuurd op hulp, zowel psychisch als fysio, als andere zaken, maar dat wil degene niet.

o_

Daar zit het hem net in. Jij bent niet verantwoordelijk maar neemt het toch bij jou. Als je naaste 112 belt, is dat haar keuze. Als 112 daar niet mee opgezet is, is dat aan hun om dat duidelijk te maken aan jouw naaste en niet aan jou. Belt je naaste dat ze weer 112 gebeld heeft. Prima, dat wil niet zeggen dat jij moet opdraven. Als je telefoon krijgt dat er effectief een hersentumor vastgesteld is, dan kan je alsnog die kant op.

Idem met dat die persoon de hulp die aangeboden wordt niet aanneemt. Dat is die persoon haar keuze en moet je niet bij jou pakken. Het is aan hulpverleners (huisarts, ziekenhuis etc) om daarin met de persoon in kwestie een wet te zoeken.

Heb je ooit wel eens gevraagd wat de persoon van jou verwacht, wat haar precieze hulpvraag naar jou is? En zo ja, wat kreeg je dan als antwoord?

MondyJoker

Re: Advies naaste met hypochondrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 14:00

Het is echt jammer dat mensen die telkens 112 bellen "voor niets" niet verplicht wordt om therapie te volgen...
Wie weet wordt daardoor de druk op de zorg met telkens "onnodige" en dure zorg wat verminderd en is de persoon zelf waar hij/zij ook gehoord kan worden. Dat als er dan wel 112 gebeld wordt het meer serieus genomen kan en mag worden.
De zorg loopt al zo op zn tandvlees.

Je mag je eigen grenzen ook goed gaan aangeven, ook als er dan een keer wel wat blijkt te zijn is dat niet jouw schuld dat je er dan een keer niet meteen was.
De ander zal er iets mee moeten doen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 14:08

Ik lees hier heel veel verkeerde adviezen en best wel harde woorden. Hou even in het achterhoofd mensen dat het vaak om een angstoornis gaat. En angst is echt verschrikkelijk om mee te moeten leven.

Ik heb ook regelmatig de huisartsenpost gebeld (geen 112). Paniek en angst heeft vrijwel dezelfde symptomen als een hartaanval/infarct en of hartziekte. Dat verschil is lastig te zien. Zeker als je angstklachten 24/7 doorgaan. Ik bleef soms uren in een paniekaanval hangen. Tja dan ging ik wel bellen om te vragen om medicatie advies. Soms hielp het echt even als een dokter mijn bloeddruk ging meten en even een praatje met mij hield. Dan kwam ik weer uit de paniekaanval.

Het is echt een hel, onderschat het niet! Elke dag 24/7 doodsangsten uitstaan is enorm zwaar.

En ja ik kom ook wel hypochondere tegen dat ik zelfs denk jee zoek hulp want dit is wel heel ernstig. Maar je kan heel diep zitten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 14:11

Zebrastreep schreef:
Ik lees hier heel veel verkeerde adviezen en best wel harde woorden. Hou even in het achterhoofd mensen dat het vaak om een angstoornis gaat. En angst is echt verschrikkelijk om mee te moeten leven.

Ik heb ook regelmatig de huisartsenpost gebeld (geen 112). Paniek en angst heeft vrijwel dezelfde symptomen als een hartaanval/infarct en of hartziekte. Dat verschil is lastig te zien. Zeker als je angstklachten 24/7 doorgaan. Ik bleef soms uren in een paniekaanval hangen. Tja dan ging ik wel bellen om te vragen om medicatie advies. Soms hielp het echt even als een dokter mijn bloeddruk ging meten en even een praatje met mij hield. Dan kwam ik weer uit de paniekaanval.

Het is echt een hel, onderschat het niet! Elke dag 24/7 doodsangsten uitstaan is enorm zwaar.

En ja ik kom ook wel hypochondere tegen dat ik zelfs denk jee zoek hulp want dit is wel heel ernstig. Maar je kan heel diep zitten.

Welke adviezen zijn verkeerd?

Ik denk niet dat er iemand zegt dat het geen hel is voor die persoon.
Of een hel kan zijn. Zal per geval niet gelijk zijn.

Maar het kan en mag toch nooit de bedoeling zijn dat de aanhoorder er uiteindelijk aan onder door gaat?
Vind je van wel dan?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 14:12

Ik denk dat niemand dat ontkent.
Het enige wat gezegd wordt is dat TS haar naaste niet kan helpen en ze daarin haar eigen grenzen kan, mag en moet bewaken. Ook voor naasten is een angststoornis heftig en moeilijk om mee om te gaan, zeker als de persoon geen hulp aanneemt.

Wat is jouw advies naar TS dan? Wat kan zij volgens jou dan doen?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 14:14

Volgens mij gaat dit topic over de vraag hoe TS om moet gaan met een naaste en niet over de vraag of een angststoornis ernstig is.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 14:26

Het is voor de omgeving net zo zwaar als voor de hypochonder zelf dat ben ik met je eens. Ik ben daar zelf ook bewust van in mijn omgeving.

Ik bel mijn vrienden en familie niet plat in ieder geval. Soms klaag ik even op whatsapp, of via een angstforum of via Facebook op een groep speciaal voor mensen met dit soort mentale klachten. Ik probeer het nu wat meer bij mijzelf te houden.

Maar een persoon helemaal afkappen werkt juist averechts. Maar wel kaderen. De ts zou bijv. Wel de whatsapp open kunnen laten dat de persoon daar kan klagen. De ts kan dan zelf invullen wanneer ze erop reageert. Soms als ik echt in paniek ben ga ik even inspreken. Omdat ik weet dat praten mijn ademhaling kalmeert. Ik zet er dan ook bij dit bericht is om even van mij af te praten, absoluut geen haast voor een reactie terug. Ze hoeven er van mijn part niet eens naar te luisteren.

Nu is deze persoon er denk ik wel erger eraan toe dat ik ben.

Ts zou je misschien samen met deze persoon naar een huisarts kunnen? De huisarts zou ook een opname kunnen overwegen. Ik kreeg ook een heel plan mee met therapieën wat ik ben gaan volgen, medicatie en ik heb ook regelmatig contact met de huisarts.

Je zou haar ook door kunnen verwijzen naar de Facebook groep waar ik het eerder over had. Daar kunnen wat dat betreft haast onbeperkt los met lot genoten. Moet ze wel Facebook hebben uiteraard. Maar daar zijn heel veel mensen met dezelfde angst die ook bijv. Niet werken daardoor en veel thuis zitten. Wordt ook wel snel reactie gegeven en goede tips. Ik heb er altijd wel baat bij ( soms niet maar dan scrol ik door). Daar staan ook wel mensen open om met elkaar privé in contact te gaan.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-26 14:35

Ik ben zelf ook bekend met paniek en een angststoornis door een andere oorzaak. Ik heb hiervoor 20 jaar aan mezelf gewerkt en bleef zoeken naar de juiste therapie die voor mij helpend was op dat moment. Waardoor ik er nu nagenoeg vanaf ben.
Ik neem angst en paniek zeer zeker serieus, maar als iemand daar niks aan wilt doen, dan houdt het echt een keer op.

Na vandaag weer een aantal appjes te hebben gekregen, heb ik gezegd dat ik het vervelend vind, maar dat diegene echt dit probleem met hulp aan moet gaan pakken. Ik heb ook besloten morgen diens huisarts te bellen om mijn zorgen te uiten en verhaal kwijt te kunnen. Ik weet dat zij verder geen privé dingen mogen delen, wat ook niet mijn intentie is.

Zebrastreep; als jij mij had gebeld, wat had jij op zo'n moment dan graag van mij willen horen? Wat had ik voor je kunnen doen?
Prima dat je uitreikt, en fijn dat het je geruststelde, maar jij legde het dan wel bij de juiste mensen neer. En hopelijk niet nagenoeg dagelijks bij de 2 contactpersonen die je/mijn naaste in de omgeving hebt.
En 24/7 doodsangsten uitstaan is een hel, dat weet ik ook, maar er is wel iets aan te doen om het leven draaglijker te maken.
Voor de omgeving is het ook zwaar.

@mondyjoker; dat is ook 1 van de redenen dat ik de huisarts ga bellen. Ik ben benieuwd of deze wel in ziet dat het probleem steeds terugkomt en of ze daar iets mee kunnen. Lijkt me toch als iemand vaak (om niets) belt, dat er een belletje moet gaan rinkelen?

@ pateeke; Ja je hebt helemaal gelijk hoor! Ik besef me heel goed dat ik hier iets mee moet voor mezelf.
Als ik dat aan diegene vraag weet diegene het niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 14:40

Sterrebell schreef:
@petpa, de persoon zit al 20 jaar op de bank thuis, omdat die bang is dat er op straat wat gebeurd. Thuis op de bank zichzelf aan het gek maken. Conditie hierdoor ook 0. Ook hyperventilatie hierdoor. Degene wordt ook al een dagje ouder.
Er is dus niet perse een aanduidbare oorzaak, behalve datgeen die zelf heeft bedacht.

Menories; munchhausen is het zeker weten niet. Het bijzondere is wel dat als er bij iemand anders iets speelt, de klachten van deze persoon ineens erger lijken te worden. Wat deze persoon heeft is altijd erger. Alleen vindt die dat die niet serieus wordt genomen.
En ja, het wordt wel tijd voor mij grenzen te stellen.

@Esplen: dankjewel!

@Hutcherson: Ja ben er erg moe van, vandaar ook dit topic...

@Rubs, heftige situatie ook voor jou. Maar zoiets moet het idd misschien gaan worden. "Je mag 1 keer per week een kwartier zeuren en verder niet meer" oid..

Al 20 jaar. Dan is het nu klaar voor jou. Jij kan en zal hier geen verschil meer in kunnen maken. Anders was dat al 19 en een half jaar geleden gebeurt. Dit is niet jouw pad. Niet jouw lijdensweg. Je hoeft niet te breken met dit persoon maar wel met het patroon.
Dus “ik vind het vervelend voor je maar ik kan er niks mee. Het is niet van mij. Ik wil er niks mee. Ik stop met jouw praatpaal zijn. Voor een kletspraatje over het mooie weer of een wandeling ben ik beschikbaar. Niet meer voor zeuren om het zeuren. Je mag zeuren wat je wilt maar ik zal er niet meer naar luisteren. Ik ben niet meer je partner in het zeur gebeuren”.

Jij gaat hier geen verschil in maken TS.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 06-04-26 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 14:40

Maar jij bent je er dan bewust van dat je een angststoornis hebt én je neemt de hulp aan die aangeboden wordt. TS geeft aan dat dat anders is dan bij haar naaste. Naaste heeft dat inzicht niet en weigert hulp.

Je bent en blijft een naaste en kan dus enkel doen wat een naaste kan. Op zeker moment is dat niet voldoende meer en is er meer hulp nodig. Maar de persoon in kwestie moet die hulp ook nog aannemen. En als naaste met je zorgen dat je er zelf niet aan onderdoor gaat want daar heeft niemand wat aan.
Hoe cru het ook is, soms is de beste manier om mensen tot inzicht te brengen dat ze zélf iets moeten ondernemen om verandering te brengen in hun situatie, hen met hun hoofd tegen de muur te laten lopen en zélf te ervaren dat er een probleem is, dat het zo niet verder kan.

Er is niets mis met als naaste zeggen dat je niet kan helpen, je geen hulpverlener bent en hetgeen je kan bieden niet hetgeen is waarmee de persoon geholpen is. Bij sommige mensen kan je dat zo zeggen en ze gaan er mee aan de slag. Bij anderen moet je duidelijker zijn, een duidelijkere grens stellen.
Ik heb dat zelf ook al bij een aantal mensen aangegeven. Bij één iemand letterlijk gezegd dat ik niet kon bieden wat ze volgens mij nodig had. En dat werd mij echt niet kwalijk genomen. Die persoon is effectief naar een hulpverlener gegaan met haar probleem. Bij iemand anders is het uiteindelijk wel zo ver gekomen dat de bom ontplofte, want ook die persoon had altijd wel een reden om de problemen niet voor te leggen aan hulpverleners. Dat was voor geen van ons beide aangenaam, maar hulpverlening is zo wél meer betrokken en ingelicht geweest.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 14:45

Sterrebell schreef:
@ pateeke; Ja je hebt helemaal gelijk hoor! Ik besef me heel goed dat ik hier iets mee moet voor mezelf.

Ik vind dat je dat ook prima kan aangeven bij je naaste.
"Ik heb al x, y, z geprobeerd, maar dat lijkt niet te helpen / niet te zijn wat je nodig hebt want je belt / appt me om de x aantal tijd terug met hetzelfde probleem. Je weet zelf ook niet wat je van mij nodig hebt of wat ik voor jou kan doen. Ik weet het niet meer en denk dat ik je hierbij niet kan helpen."

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 14:48

pateeke schreef:
Sterrebell schreef:

"Ik heb al x, y, z geprobeerd, maar dat lijkt niet te helpen / niet te zijn wat je nodig hebt want je belt / appt me om de x aantal tijd terug met hetzelfde probleem. Je weet zelf ook niet wat je van mij nodig hebt of wat ik voor jou kan doen. Ik weet het niet meer en denk dat ik je hierbij niet kan helpen."

"Ja maar als ik met jou gepraat heb voel ik mij zoveel beter."

Wat zeg je dan?

Dat was het standaard antwoord van mijn moeder.

Dat ik mij daarna helemaal klote voelde dat besefte ze niet of gaf ze geen zak om of welke van dat soort varianten het ook was.

Want die kans is er denk ik bij de naaste van ts ook.
Dat klagen en zeuren helpt vaak wel. Tijdelijk weliswaar, maar op dat moment.

En ja in een lotgenoten groep prima. Dat zijn ook geen naaste. Dat is heel anders voor de impact.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 14:49

TS. Kom op 20 jaar. Je weet het best, je vind het moeilijk.
En terecht. Het is ook moeilijk. Maar de enige oplossing voor jou. Breken met dit gedrag. Linksom of rechtsom. Jij moet stoppen met luisteren. Het initiatief ligt bij jou.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-26 14:57

Het gaat om een eerstegraads familielid (mijn vader) dus zo heel simpel gaat dat niet.
Maar ik besef me wel dat dit zo niet meer kan nee.

In mijn tienerjaren heb ik hem gesmeekt om, als hij het niet voor zichzelf wilde doen, het dan voor zijn kinderen te doen.
Daarna ging ik voor hem zorgen.
En nam ik hem naar huisarts, hulpverleners en alles aan de hand.
Ook heb ik hem meermaals met de neus op de feiten gedrukt. Dan werd hij boos en werd het contact verbroken, wat ik wel lekker rustig vond. Maar je komt elkaar weer tegen op verjaardagen en het blijft dan je vader.
Nu heb ik er al zoveel meer afstand van gedaan dan eerder. Kon ik het aardig goed loslaten.
Maar tegenwoordig heeft hij zijn relatie uit en niemand meer om op terug te vallen. Dus dan komt het bij zijn kinderen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 14:59

Ja. Zo simpel is het wel. Ik zeg niet: breek met de persoon. Ik zeg: breek met het patroon.
Jij kan niemand veranderen behalve jezelf en je eigen gedrag.
Als je keer op keer zegt “kan niet” doe je hetzelfde als je vader.
Hij gaat niet stoppen. Jij moet stoppen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 15:00

Sterrebell schreef:
Het gaat om een eerstegraads familielid (mijn vader) dus zo heel simpel gaat dat niet.
Maar ik besef me wel dat dit zo niet meer kan nee.

In mijn tienerjaren heb ik hem gesmeekt om, als hij het niet voor zichzelf wilde doen, het dan voor zijn kinderen te doen.
Daarna ging ik voor hem zorgen.
En nam ik hem naar huisarts, hulpverleners en alles aan de hand.
Ook heb ik hem meermaals met de neus op de feiten gedrukt. Dan werd hij boos en werd het contact verbroken, wat ik wel lekker rustig vond. Maar je komt elkaar weer tegen op verjaardagen en het blijft dan je vader.
Nu heb ik er al zoveel meer afstand van gedaan dan eerder. Kon ik het aardig goed loslaten.
Maar tegenwoordig heeft hij zijn relatie uit en niemand meer om op terug te vallen. Dus dan komt het bij zijn kinderen.

Nee!!!!!
Het komt niet bij zijn kinderen.
Zijn kinderen bepalen zelf of zij erin mee gaan...

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-26 15:02

Ja precies, dat zeg ik toch ook dat er iets moet veranderen. Ik vraag om tips hier en daar ga ik wat mee doen.
Dus bedankt daarvoor!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 15:08

Ik zag je bericht inmiddels op de Facebook groep voorbij komen. Goed dat je het daar deelt.

Je zou kunnen kaderen door te zeggen tussen die en die tijd op die dag mag je bellen. En dan de rest van de week op blokkeren. Ik weet dat een vriendin bij mij het zo met haar moeder heeft afgestemd. Haar moeder heeft dan heen hypochondrie maar wil wel heel graag aandacht. Voor haar werkt het in ieder geval. Zij heeft besloten om alleen te luisteren naar haar moeder en verder er niet zoveel op in te gaan.

Je zou ook kunnen zeggen ik ben er voor je om naar je te luisteren, maar niet meer om adviezen te geven en je mee te slepen naar hulpverleners. Als is het denk ik een goede stap om zelf ook even met een huisarts te praten. Misschien is een gedwongen opname wel het beste. Maar dit kan natuurlijk niet zomaar.

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 15:12

Ben je zelf al bij je huisarts en of POH geweest voor dit onderwerp?
Misschien kunnen zij praktische dingen delen, waarmee je verder kunt.
En is je huisarts dezelfde als die van de betreffende persoon? Dan is het misschien een optie om deze hierover in te lichten.

Voor het geval de persoon "zoek" raakt als jij meer afstand zou nemen. Daarmee bedoel ik buiten zicht van eventuele hulp.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 15:12

Pb gestuurd

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 15:13

Ik denk dat de meest praktische oplossing iedere keer weer is: "ik ga je huisarts voor je bellen". Of de HA-post als het avond/weekend is. En dat ook doen. Ook als je vader zegt, nee dat hoeft niet.

Dan wordt er ook meteen een dossier bij de huisarts opgebouwd. Is er dan echt wat aan de hand en heeft de HA niet gereageerd, dan ligt het bij hun, niet bij jou.

Ergens moet er nl iets gebeuren met professionele hulp. Je vader wil niet, dus zal er op één of andere manier een weg gevonden moeten worden voor 'gedwongen' hulp. Dat is moeilijk, maar iedere keer bellen en jouw zorglast op zijn huisarts afwentelen moet uiteindelijk de HA een keer in actie zetten.

(Voorbeeld: mijn moeder was dementerend en woonde nog thuis. Thuiszorg was lastig, dagopvang kon niet, laat staan opname in een verzorgingstehuis. Tot ze een keer om 12 uur 's nachts van straat werd geplukt door de politie, en ze net nog wist te vertellen wie haar HA was. Die belde mij m'n bed uit, volgende dag was ze opgenomen. Goh, als het maar lastig genoeg wordt dan kan er opeens van alles...)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 15:14

DuoPenotti schreef:
pateeke schreef:

"Ja maar als ik met jou gepraat heb voel ik mij zoveel beter."

Wat zeg je dan?

Dat was het standaard antwoord van mijn moeder.

Dat ik mij daarna helemaal klote voelde dat besefte ze niet of gaf ze geen zak om of welke van dat soort varianten het ook was.

Want die kans is er denk ik bij de naaste van ts ook.
Dat klagen en zeuren helpt vaak wel. Tijdelijk weliswaar, maar op dat moment.

En ja in een lotgenoten groep prima. Dat zijn ook geen naaste. Dat is heel anders voor de impact.

Je kan van in het begin toevoegen wat je wel kan en wil bieden en wat niet.
Als je dat in het begin niet toegevoegd hebt en die opmerking krijgt, kan je nog steeds zoiets zeggen als: "prima, erover praten lucht op. De huisarts / POH / psycholoog is er net om naar jou te luisteren en met jou te zoeken naar hoe je je beter gaat voelen / je je minder zorgen gaat maken / .... Die is daarvoor opgeleid / heeft daar ervaring mee / kan jou wel helpen... Ik kan jou niet helpen hierbij. Ik kan a, b, c voor je doen, maar ik ga niet d, e, f doen / ik kan d, e, f doen."
Dat is niet het antwoord wat zo iemand wil krijgen, maar op die manier trek je wel een grens zonder die persoon zijn gevoel, probleem, ... te ontkennen.

Dat het jouw vader is, maakt het emotioneel gezien niet gemakkelijker TS, maar je bent en blijft zijn dochter en niet zijn hulpverlener. Jij moet niet voor hem zorgen, hij moet voor zichzelf zorgen en moet een ouder zijn voor jou, jij niet voor hem.
Er zal ongetwijfeld heel wat tegenwind van hem komen als jij je gedrag aan gaat passen, fijn zal hij dat niet vinden. Maar kies voor jezelf. En als hij dan (weer) het contact verbreekt uit boosheid (en jij dat eigenlijk wel lekker rustig vindt), dan is dat zijn keuze geweest. Jij mag je grenzen stellen, ook naar jouw vader.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 15:20

Ibbel schreef:
Ik denk dat de meest praktische oplossing iedere keer weer is: "ik ga je huisarts voor je bellen". Of de HA-post als het avond/weekend is. En dat ook doen. Ook als je vader zegt, nee dat hoeft niet.

Dan wordt er ook meteen een dossier bij de huisarts opgebouwd. Is er dan echt wat aan de hand en heeft de HA niet gereageerd, dan ligt het bij hun, niet bij jou.

Dat zou ik nu net niet doen. Want op die manier pakt TS het toch weer bij zich, neemt zij toch weer zorg op voor haar vader wat heel averechts kan werken ("er wordt op die manier voor mij gezorgd!"). Bovendien weet ik niet hoe het in NL is, maar in BE kan het zijn dat je ook voor die telefoons een consultatie moet betalen én dat als je te vaak belt, je een boete krijgt. Of je wordt weggezet als de overbezorgde dochter (en als vader dat wil kan hij desnoods nog een klacht gaan indienen voor bv stalking).
Vader belt zelf naar 112, laat hem lekker doen, ze bouwen dan ook een dossier op en als 112 het vele bellen beu is, krijgt HIJ ofwel een boete of er worden wel maatregelen genomen om te zorgen dat hij de juiste hulp krijgt. Dan ben jij als dochter in elk geval niet de boeman.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 15:25

Alles wat TS doet = aandacht.
Of dat nou positieve of negatieve aandacht is.
Aandacht is winst voor vader.
Indien vader gezondheidsproblemen heeft de huisarts bellen.
En voor vader - dochter momenten de dochter bellen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 15:27

Pateeke, maar dat bedoel ik. Ze pakken je als je oplet zo in je macht. Zo enorm op je gevoel.
Juist omdat het een naaste is.
Want ja het helpt wel hoor....
Ja voor 5 minuten en de dag daarna begint het weer.

Je moet echt een streep zetten, ik doe dat niet meer, ook niet als ze zeggen het helpt wel.
Dus eerst voor jezelf ook echt die streep trekken, want zij gaan erover, 100% zeker.

En dat je tijdelijk voor iemand klaar staat die er hard aan werkt, dat is ook nog weer zo anders als in dit geval 20 jaar...

Ts breken hoef ook (nog) niet.
Ik heb daar ook vaak over gedacht.
Maar kan het niet. Maar ik zie mijn moeder niet vaak meer. Bellen ook weinig.
En ja nu met pasen ook weer gezien en me weer aan haar geërgerd wat blijft het ook een portret, weer leugens.
En gezegd dat ze het eerst anders vertelde en dan gewoon beweren dat ik dat fout onthouden heb..

Maar weet je voor die 1 keer in de 2maanden of zo red ik het wel.

Maar ook daar zal jij voor jezelf op moeten maken, wat kan ik af.
Misschien is dat voor jou wel breken.
Of ook weinig contact, of hoe ook.
Jij hoeft je niet schuldig te voelen als je het niet doet zoals hij heeft bedacht.
ieder krijgt zijn sores wel in het leven en uiteindelijk zal ieder dat voor zichzelf op moeten lossen...of niet.