Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ninx schreef:DuoPenotti schreef:Ik lees graag mee.
ik ben 52, heb helaas nog elke maand die vuile rommel, alleen niet meer geheel regelmatig.
Soms een dag te vroeg dan weer 2 dagen te laat.
2 keer 2 weken te laat geweest en hoopte dat het niet meer kwam.
Ben er wel klaar mee.
Ik heb de laatste tijd veel gewrichts/pijnklachten.
dan weer de heupen, dan weer onderrug, dan weer een tenniselleboog.
Is dat gewoon ouderdom of hoort dat bij de overgang?
En ja vermoeidheid, daar kan ik niet veel mee. Dat is bij mij altijd al verstoord.
Mijn schoonzus zweert bij de bio identieke hormonen.
Welke ze precies neemt weet ik dan niet.
Ook ik heb me aangemeld bij die groepen op haar aanraden, maar zie door de bomen het bos niet meer. Dus maar weer verwijderd.
Dat bomen door het bos herken ik.
Eindeloos veel gidsen die je dan zelf moet lezen.
Artsen die dus blijkbaar niet ingevoerd zijn in de materie, en dus moet je alles zelf begrijpen.
Maar zelf dus ook steeds weer er achteraan wanneer je klachten krijgt.
Ik lees dan overal ophogingsverergering jaar in jaar uit. En soms denk ik dan: zou je er dan echt wat mee opschieten?
Ninx schreef:Lalidan schreef:Wie of wat is een hormoonarts? En welke 4 hormoonpreparaten zou je dan krijgen? Was dan het idee dat je die alle 4 tegelijk zou starten en gaan gebruiken?
Ik denk dat je eigenlijk vooral naar jezelf moet kijken. Als je geen klachten hebt, zou ik het laten. If it ain't broken, don't fix it, dat idee. De overgang is op zich natuurlijk en in die zin geen 'ziekte' of 'aandoening'. Als je wel klachten hebt er daar last van hebt, denk ik dat het een goed idee zou kunnen zijn wat voor jou werkt. Wat dan precies, dat is vooral een kwestie van wat bij je past en waar jij je goed bij voelt.
Ik heb klachten. Daarom heb ik ook die arts bezocht.
Ik probeer nu holistisch aan de slag te gaan (NOG gezonder dan voorheen) en probeer ook te accepteren dat ik dus rustiger aan moet doen. Mijn hele leven probeer ik sowieso medicatie zoveel mogelijk te omzeilen.
Ik probeer eigenlijk vooral te achterhalen of de claim dat bio identiek veilig en juist heilzaam zou zijn wel terecht is.
Ninx schreef:
Ik wilde gewoon van die klachten af en osteoporose voorkomen. Ninx schreef:Ik heb ze nog even goed bekeken, maar het zijn toch niet de minste bijdragen.... en allemaal behoorlijk recent....
Ninx schreef:chanicha schreef:Ik zou toch een Endocrinoloog bezoeken want ik word een beetje eng van al die hormonen die je gebruikt Eleeke!
Ik denk dat dat op zich meevalt.
Eleeke bedoelt denk ik 12 dagen per maand progesteron. En daarnaast dus oestrogeen pleisters.
pmarena schreef:Ik zie er ook wel het 1 en ander over langskomen en het klinkt wel als iets dat goed kan zijn om je in te verdiepen.
Maar, me er nog niet in verdiept hebbende, overheerst nu toch eigenlijk het gevoel van dat het toch eigenlijk een natuurlijk proces is dat je ouder wordt en die hormonen dan wegvallen / veranderen. Moet je daar niet gewoon doorheen en het laten stabiliseren zoals de natuur bedoeld heeft...? Er zijn toch zat 60 plussers die gewoon heel actief lekker in hun vel zitten zonder met hormonen te sleutelen.
Ik ben een beetje bang dat je er niet meer vanaf komt als je er eenmaal mee begint, en je wilt imo toch toe naar een situatie dat je niet (meer) met hormonen zit te knoeien...
pmarena schreef:Ik zie er ook wel het 1 en ander over langskomen en het klinkt wel als iets dat goed kan zijn om je in te verdiepen.
Maar, me er nog niet in verdiept hebbende, overheerst nu toch eigenlijk het gevoel van dat het toch eigenlijk een natuurlijk proces is dat je ouder wordt en die hormonen dan wegvallen / veranderen. Moet je daar niet gewoon doorheen en het laten stabiliseren zoals de natuur bedoeld heeft...? Er zijn toch zat 60 plussers die gewoon heel actief lekker in hun vel zitten zonder met hormonen te sleutelen.
Ik ben een beetje bang dat je er niet meer vanaf komt als je er eenmaal mee begint, en je wilt imo toch toe naar een situatie dat je niet (meer) met hormonen zit te knoeien...
996981 schreef:pmarena schreef:Ik zie er ook wel het 1 en ander over langskomen en het klinkt wel als iets dat goed kan zijn om je in te verdiepen.
Dat is wel een bijzondere insteek. De gemiddelde mens ondergaat tientallen medische interventies alvorens ze überhaupt de leeftijd bereiken om in de menopauze te komen. Dan is er niemand die denkt “de natuur heeft het zo bedoelt, ik laat het op z’n beloop”. Op het moment dat de menopauze dan daar is (wat waarschijnlijk niet was gelukt zonder medische interventie) moet je het ineens op z’n beloop laten?
Eleeke schreef:Hier ook aan de HST, 53... nog steeds normale menstruatie maar ik kreeg bizarre klachten ( zenuwstelsel ging heel raar doen tot soort epilepsie aan toe ) ik en ook de neuroloog linkte dat niet aan peri, tot ik er na 2 maanden achter kwam dat ik 10 dagen per maand weinig klachten had en dat was precies te mappen op mijn cyclus.
hormoon therapie ( oestrogeen pleisters en 12 dagen per week progesteron pillen ) en alle ernstige problemen zijn verdwenen.
andere voordelen, mijn haar en nagels groeien beter, geen droge ogen meer.