Wie heeft EHBO diploma?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Re: Wie heeft EHBO diploma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 14:25

Ik heb EFR, ook een soort EHBO diploma, alleen dan vanuit de duik wereld.
Van beroep treinmachinist, onze conducteurs hebben het wel, sommige machinisten alleen uit eigen initiatief of vanuit nevenactiviteiten in prive dingen en ik dus ook.

Al wel diverse keren nodig gehad, zowel werk als prive.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 15:13

Ik heb ook ehbo oranje kruis diploma, hierbij heb ik 4x in het jaar herhalingslessen.
Ik heb het gelukkig nog nooit nodig gehad, maar je weet het maar nooit.
Volgens mij kun je ook via een aantal zorgverzekeraars een deel vergoed krijgen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 16:28

Heb ook een EHBO diploma en moet elke 5 jaar weer de cursus doen. Dit is nodig voor Mn werk.

Mij werd laatst verteld, dat er eigenlijk amper beademd wordt, omdat de meeste Mensen niet weten hoe het moet en het daardoor niet veel zin heeft . Beter concentreren op reanimeren ( op het ritme van „ staying alive“ ;-) .
Instructies AED zijn erg duidelijk bij gebruik ervan, mocht dit nodig zijn.

Heb - tot nu toe- gelukkig nog nooit een hele heftige situatie meegemaakt.
Want ondanks wat basiskennis en n ehbo diploma Weet ik natuurlijk niet , hoe ik daarop ga reageren.

Ben inmiddels wel meer op gaan Letten , waar de AED Apparaten bij ons in de buurt hangen en heb n App geinstalleerd, waarop staat , waar deze te vinden zijn.

Denk , dat het echt goed zou zijn als iedereen een ehbo diploma zou hebben .

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 17:39

Een EHBO diploma zou iedereen moeten hebben, evenals het volgen van een BLS cursus.

Ik heb ooit een EHBO-diploma gehaald vanuit mijn werk als Lifeguard. Echter ben ik nu Big-geregistreerd verpleegkundige in het ziekenhuis dus hoef ik dat niet meer geldig te houden.

In een reanimatie setting is de circulatie op gang houden vaak het belangrijkste. Daar ligt redelijk vaak het probleem als iemand in een reanimatie setting terecht komt. Het beademen is ook wel belangrijk, maar dat wordt door de niet-medische professionals vaak verkeerd uitgevoerd waardoor de beademing weinig effect heeft.

En weet dat hulp bieden, in welke vorm dan ook, zoals 112 bellen, omstanders op afstand houden, patiënt afschermen indien nodig, spullen aangeven ook van belang is. :j

Edit: tegenwoordig worden de 112-triagisten er ook voor opgeleid om iemand mogelijk via FaceTime maar ook telefonisch door een bijv reanimatie te leiden ondanks dat je het nog nooit gedaan hebt. Dus weet dat je er nooit alleen voor staat!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 18:58

Lomax123 schreef:
Bedankt voor de reakties.

BHV-er worden via mijn werk heeft niet zoveel nut, ik werk maar 3 dagen op kantoor en dan ook maar 6 uur per dag. Denk dat ik zelf iets ga regelen, hoeft niet eens een volwaardige EHBO diploma te worden, wellicht een paar lessen waar ik leer hoe te handelen in noodsituaties. Eens kijken wat er aangeboden wordt in mijn regio.

Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, het heeft altijd nut om bhv'er te zijn/worden

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 19:55

Na een incident waarbij ik hulpeloos toe moest kijken heb ik ook mijn EHBO gehaald, wel in 1999 al. Via mijn werk, later ook BHV erbij. Werk heeft een aantal jaar geleden de EHBO laten vallen maar heb toen zelf mijn diploma geldig gehouden, en sinds vorig jaar zijn ze weer iedereen gaan opleiden met EHBO want ze kwamen erachter dat de meeste letsels niet bij de BHV opleiding behandeld werden (gelukkig maar, anders zou alles direct zeer ernstig zijn).
Het kan zijn dat je via je ziektekosten verzekering het een en ander vergoed krijgt, ik heb mijn herhalingen in de periode dat ik het zelf onderhield vergoed gekregen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 20:14

Getup schreef:
Heb ook een EHBO diploma en moet elke 5 jaar weer de cursus doen. Dit is nodig voor Mn werk.

Mij werd laatst verteld, dat er eigenlijk amper beademd wordt, omdat de meeste Mensen niet weten hoe het moet en het daardoor niet veel zin heeft . Beter concentreren op reanimeren ( op het ritme van „ staying alive“ ;-) .
Instructies AED zijn erg duidelijk bij gebruik ervan, mocht dit nodig zijn.

Heb - tot nu toe- gelukkig nog nooit een hele heftige situatie meegemaakt.
Want ondanks wat basiskennis en n ehbo diploma Weet ik natuurlijk niet , hoe ik daarop ga reageren.

Ben inmiddels wel meer op gaan Letten , waar de AED Apparaten bij ons in de buurt hangen en heb n App geinstalleerd, waarop staat , waar deze te vinden zijn.

Denk , dat het echt goed zou zijn als iedereen een ehbo diploma zou hebben .

Ik weet niet wie jou dat verteld heeft, maar ik wil deze gedachte heel graag héél snel weer uit de wereld hebben. Heel lang is er discussie over geweest over of het wel of niet zin had, en ethisch gezien viel er niet te testen. Je kan mensen nou eenmaal niet in groepen verdelen 'jou beademen we wel en jou niet' enkel om de uitkomst te vergelijken. En toen kwam Covid.... En toen was het ineens voor de hulpverleners niet veilig om te beademen en werd het afgeraden (want, ten allen tijden: eigen veiligheid eerst). En dus hebben we nu een goede vergelijkingsgroep, hoe triest ook. Triest, omdat blijkt dat de groep waarbij niet beademd wordt, aanmerkelijk slechter af was in de uiteindelijke uitkomst.

Het klopt dat beademen lang niet altijd lukt. Maar het is zeker de moeite waard het te proberen. Niet eens zozeer voor de overlevingskans, maar vooral om hoe iemand het overleefd. Proberen heeft dus altijd zin!

Lukt het niet, lukt het niet. Vind je het te pittig en kies je er voor het niet te doen, is dat prima. Maar wel op goede gronden. En eigenlijk, leer vooral reanimeren en beademen. Dat maakt de kans dat het lukt groter.

Wat ehbo betreft.... Het heeft in mijn optiek alleen zin als je het daarna ook bijhoudt. De moeilijkheid is niet op papier weten wat te doen. De moeilijkheid is het doen als er van alles speelt. En de kans dat dat lukt is groter als je zorgt dat het geautomatiseerd wordt. Eenmalig.... Mwah. Dan red je het ook met iemand in je omgeving vragen en 112 of huisarts(enpost) bellen en gezond verstand. Vooral gezond verstand.

Maar alsjeblieft, vergeet de mythe dat beademen niet nodig is. Het heeft zin, écht waar. Zelfs als je denkt dat het niet lukt, gewoon blijven proberen (tenzij je dus niet wilt of het te heftig vindt, uiteraard. Ook hier geld, eigen veiligheid eerst en je mentale welzijn valt daar ook onder)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 20:47

En toegevoegd, twee beademingen proberen, lukken deze niet, dan verder met 30 borstcompressies en weer 2 beademingen.

Ik heb trouwens meerdere pocketmasks gekocht. Één voor thuis, één in de auto, één in mijn fietstas en één op mijn werk. Gelukkig nog nooit nodig gehad. Maar ik (denk dat) dat de drempel om te gaan beademen een stuk makkelijker maakt.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 21:15

Je kan via je zorgverzekering ook vaak een ehbo vergoed krijgen. Het valt dan onder preventieve cursussen en gaat tot 200€. Rode kruis speelt daar mooi op in, door cursussen aan te bieden van 190€ :)*.

Ik heb al jaren bhv, sinds 3 jaar ook ehbo (uitgebreid + kinderen). Vind het een fijn gevoel om te hebben, al vraag ik me af of ik altijd goed kan handelen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 22:53

Bedankt voor de tip Sting, bij mij wordt €125.- vergoed, dat scheelt weer mooi!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 23:17

Earth schreef:
Bedankt voor de tip Sting, bij mij wordt €125.- vergoed, dat scheelt weer mooi!

Kijk, dat scheelt toch weer mooi! Graag gedaan, en succes *\o/*

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 23:25

Uh , ik zeg niet , dat beademen niet nodig is !

Veel mensen durven het niet , en dan is het bij twijfel beter , dat ze zich op de hartmassage concentreren als perse moeten beademen.

Hoe meer je kunt doen, hoe beter t is , natuurlijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 23:36

Ik heb BHV, toevallig afgelopen woensdag weer op herhalingscursus geweest.
Was weer enorm leerzaam en leuk. Iedere keer leer je weer bij.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 00:11

2x BHV diploma gehaald plus NIKTA ehbo (ipv oranje kruis diploma.) Is verlopen, want kreeg last van mijn polsen (hypermobiliteit plus artrose) dat was niet zo handig met reanimatiepop gedeelte. Vind het wel jammer want het geleerde zakt inmiddels wat weg.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 05:14

Hier ook helemaal niks.

Nu zijn ze op mijn werk al 4jaar lang bezig om mijn bhv te laten behalen :') ze dachten dat ik dat altijd al had en dan zei ik weer ik heb helemaal geen bhv. dan zouden ze dat gaan regelen en half jaar later had ik spontaan altijd volgens hun weer bhv :') dit is dus zo 4jaar lang door gegaan

Maar 9april heb ik dan echt de bhv cursus en heb er helemaal geen zin in. Maar dit komt door mijn faalangst en ik het heel verschrikkelijk vind om ergens heen te gaan dat ik mensen niet ken.
Dus nu maar hopen dat ik het haal :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 08:09

Ik heb nog nooit in een groep gezeten waar iemand zakte.

Zelf vond ik het altijd heel gezellig die dagen.
Serieus en lol wisselen elkaar goed af :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 08:29

Ik haat vreemde mensen en dingen die ik niet ken.

Maar op mijn BHV cursus was ik dat binnen 5 minuten vergeten. Was echt leuk. Ik ben geloof ik 2 dagen voor de BHV gegaan en 1 voor de ploegleider, maar de 2e dag had ik er zelfs zin in.

Wij krijgen ieder jaar de herhaling op het werk, omdat het bij ons net iets anders zit, de BHV word ook ingezet als Calamiteitenteam (gehandicaptenzorg). Maar anders was ik graag ieder jaar een dagje terug gegaan.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 09:25

Ik heb mijn BHV gehaald terwijl ik al MS had, ik kon de branddblusser niet getild krijgen met een hand. Was ook wel een flinke. Was geen punt, instructeur hielp een handje terwijl ik het blusonderdeel uitvoerde. Ben er niet op gezakt.

Onze groep bestond weliswaar uit mensen die in principe min collega's waren, maar ha, enorm bedrijf, dus ik kende ook niemand. We hebben en hoop lol gehad met z'n allen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 10:15

Ik heb via mijn werk(kinderopvang) kinder-ehbo waar we ons elk jaar voor moeten certificeren. Ook ben ik bhv-er. Wilde dit niet en zie er elk jaar erg tegen op om de herhaal cursus te doen maar werd verplicht door mijn leidinggevende terwijl ik niet wilde, krijg al bijna paniek als ik eraan denk dat er wat gebeurd als ik hoofd bhv-er ben op mijn dag. Bang dat ik fouten maak en dat het dan mijn schuld is als er wat gebeurd met een kind. Voor de kinder-ehbo ben ik nooit zenuwachtig.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 10:21

Toen ik nog op de basisschool zat EHBO gehaald, in mijn 1e jaars stage BHV gehad. Wel nog eens de ELH cursus gedaan, toen ik overgestapt was naar deeltijd opleiding in mijn 3e jaar. En op werk laatst een BHV gehad met het hele team.
Ik zou sowieso wel handelen, weet namelijk dat ik van mezelf rustig blijf als er wat gebeurd, ook als ik niet weet hoe ik moet handelen :+. Je moet er een beetje vanuit gaan dat je een basisscholing altijd kan volgen, maar dat er altijd iets kan gebeuren waar je niet op voorbereid bent.

@Lomax123: Denk wel dat het eraan ligt hoe schaars BHV’ers bij jullie zijn. Als er een schaarste is, is elke geschoolde medewerker er 1 ;)