Motorrijles halen als je al 40+ bent, moeilijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 16:20

Het schakelen is echt niet moeilijk, zeker als je ook in een auto schakelt dan doe je dat snel automatisch.
Als ik jou was zou ik kijken of je op een oefenterrein kan lessen voor de speciale verrichtingen. Want daar heb je denk ik het meeste aan in jouw scenario, voertuigbeheersing :j

Als je goed paardrijd met goed op je kont zitten en met je heupen sturen zeg maar, dan heb je daar ook veel profijt van op de motor waarbij je zo ook goed je voertuig de juiste kant op kan laten 'kantelen' zeg maar :)

Hier hadden ze zelf een oefenterrein dat echt nuttig was. Maar gingen ook wel naar grote vrachtwagenparkeerplaats om rustige rondjes te rijden en met pylonnen 8-tjes enzo uit te zetten, en langere rechte stukken te kunnen rijden enzo, zonder meteen vol op de openbare weg tussen andere malloten te moeten rijden :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-26 16:51

Ik heb vanmorgen dus een gratis proefles van 30 minuten gehad. Ja, niet lang en het was eigenlijk veel te kort.
We waren met 5 personen en 2 instructeurs op een oefenterrein. Je reed op een 125 cc motor, dat doen ze altijd de eerste paar lessen zeggen ze. Want anders gaat het fout als je direct op een 700 cc motor stapt. Geen idee of dit waar is, maar ik vond het voor nu niet erg.
Wat ik wel vervelend vond was dat de motor eigenlijk te klein was voor mijn lichaamslengte. Dat werd ook direct gezegd, maar ze hebben geen grotere motoren van 125 cc. Dit betekende dus dat ik mijn knie in een behoorlijk onnatuurlijke houding moest leggen waarbij het heel lastig is om de voet omhoog te doen voor de rem rechts of het schakelen links. Het lukte me gelukkig wel, maar ik had gewoon kramp na dat half uurtje. En dat had niet te maken met de rest of het niet gewend zijn. Ik heb namelijk ook even het mogen voelen zonder te rijden op een grotere 700cc motor.
Volgens hen heb je er geen nadeel van als je eerst een paar lessen hebt op zo'n te kleine motor. Dat hoop ik dan maar.
Ik vond het wel leuk, maar als ik ga lessen, dan koop ik toch direct een paar eigen handschoenen, ik had enorme stinkhanden na die tijd. Ook ruikt inmiddels 7 uur later en nog een cap opgehad voor het paardrijden daarna mijn haar nog steeds naar 1 of ander geurtje wat in de helm hing. Dus als ik echt zeg ik ga wat lessen nemen, dan ga ik denk ik ook snel voor een eigen helm. Die zijn ook niet zo duur zag ik, die heb je al vanaf 50 euro.

Ze zeggen dat je 4-6 blokuren (in hun geval dus 2 keer 50 minuten) ongeveer nodig hebt om je AVB examen te halen en dan hangt het ook enorm af van je verkeersinzicht. Het pakket van 18 lessen van 50 minuten wat ze aanbieden is voor de meeste mensen niet genoeg. Dit was dus algemene informatie, of ik gevoel heb voor motorrijden, ik heb werkelijk geen idee.
Ik heb de motor 2 keer naar z'n 2 geschakeld en ook echt wel rechtuit in z'n 1 even volgas gereden om dan weer netjes tussen de pylonen te remmen, maar het was vooral kennismaken met. De rem bij de voet heb ik niet gebruikt, dat was vandaag niet nodig werd er gezegd.

Wat we gedaan hebben is eigenlijk niets meer dan: stilstaan, netjes optrekken zonder bokken, dan een stuk rechtuit waarbij je zelf mag bepalen hoe snel, dan een bocht en dan weer rechtuit en tussen pylonen door en voor de volgende pylongen stilstaan en dan weer wegrijden.
Alle rondjes waren linksom, dus ik weet totaal niet hoe rechtsom motorrijden voelt ;)

Ik heb net iets harder dan 40 gereden op dat oefenterrein. Dus ook niet echt snel, maar ik vond het toch snel aanvoelen :D

Ik heb eigenlijk nu nog meer vragen gekregen dan ik voor die tijd had, dus ik laat alles wel even rustig bezinken. Maar ik ga zeker een keer een normale proefles nemen.

Oh, het vermogen wat je onder je voelt als je gewoon even flink gas geeft voelt wel hetzelfde als op een sneeuwscooter :Y)

Avelienvd

Re: Motorrijles halen als je al 40+ bent, moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 18:13

Ben zelf gelijk op een volwaardige motor begonnen met lessen.
Dus zal een keus van de rijschool zijn idd.

Wel mooi dat het je beviel

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-26 20:16

Avelienvd schreef:
Ben zelf gelijk op een volwaardige motor begonnen met lessen.
Dus zal een keus van de rijschool zijn idd.

Wel mooi dat het je beviel

Dat is dus bij mij nu een twijfel. Want ik kan me hun argumenten voorstellen, maar andere rijscholen nemen bijvoorbeeld alleen mensen aan van 21 jaar en ouder, en 1 zelfs alleen mensen die al een rijbewijs hebben. Dan start je dus direct op een zwaardere motor. En nu vind ik het niet erg om op een lichtere te starten, maar ik maak me toch wel wat zorgen over dat deze dus echt wel te klein was en dat ze dat zelf ook aangaven.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 21:56

Ik denk dat met jouw lengte en postuur een A Motor beter bij je past.
Anders bij een ander eens een proefles? Die wel op een A starten?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 22:12

Ik ken eerlijk gezegd geen enkele rijschool hier in de buurt die dat zo doet := je stapt gewoon meteen op de motor waar je ook op gaat lessen en examen doen. En vermogen an sich zegt xó ontzettend weinig.... Ik heb hier een 1100 staan, ook meteen na mijn examen en 1100 gekocht, heb ook een tijdje een 1300 gehad. Maar door het type motor en de manier waarop ze met dat vermogen omgaan, zijn ze zó ontzettend betrouwbaar en vergevingsgezind. Dat maakt zoveel meer uit dan het vermogen an sich..... Er zijn genoeg motoren die 'enger' en 'reactiever' aanvoelen dan mijn motor terwijl ze nog niet de helft aan vermogen hebben.....

Ik weet niet, 5 studenten op 2 leerlingen.... Ik kreeg mijn eerste les (proefles) gewoon 1 op 1. Ik denk niet dat ik blij zou worden van deze rijschool, dus zou dan zeker ook een proefles bij een andere doen. Jij kan ook eens kijken naar een knmv instructeur, zegt niet alles (mijn meest favoriete instructeur waar ik zo iedereen naar toe stuur is het niet), maar het is wel andere kwaliteit dan een rijschool als deze die het als na 6 productie ziet.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 22:19

Ik leste met m'n 22e al gelijk op een A, dat was bij Oosterpoort. Verder kán je een helm halen voor 50 euro ja, maar of je daar blij mee gaat zijn is de vraag. Vooral het comfort en de herrie van de wind (waar je gehoorbescherming niet tegenop kan) zijn dan punten waar je enorm op inlevert. Verder is de gangbare regel dat je als motorrijder niet moet bezuinigen op je veiligheid, ik pak toch wel liever een bekender merk. En pas de helm in de winkel! Daar kunnen ze ook checken of hij goed zit (wederom, niet bezuinigen op veiligheid).

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 22:23

En wat helmen betreft: het zijn net caps, het moet maar net passen. En als je zo'n rot model hoofd hebt als ik, kan het wel eens heel duur uitvallen.. En het is wel je hoofd, hij moet wel passen wil hij goed werken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 22:30

Mijn motor is echt klein. Veel kleiner dan de standaard motoren. En toch kunnen er grote kerels op rijden zonder problemen

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-03-26 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 22:33

karuna schreef:
Mijn motor is echt klein. Veel kleiner dan de standaard motoren. En toch kunnen er grote kerels op rijden zonder problemen

Na een aantal uur rijden krijg je op een kleine motor als lang persoon écht wel last van je lichaam hoor, op mijn Honda cb500 kan ik niet langer dan een uur comfortabel zitten maar mijn Benelli TRK 502X kan ik uuuuuren op touren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 22:35

Dat wel maar op zo n klein stukje al te groot zijn dat verbaasd me. Zeker 2 keer nog geen uur zou moeten. Mijn partner rijdt rustig uren op mijn kleine trapskelter

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 22:36

Tsja wat voor de een werkt hoeft voor een ander niet te werken.
Ik kan ook niet zo lekker op lagere motoren rijden, krijg snel last van mijn lijf dan

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 22:39

Ik ook. Dat ik een bakbeest heb, heeft een reden. Hij werkt voor mij. Grappig genoeg heeft mijn broer, bijna 25 cm langer dan ik (en ik ben niet klein) heel lang op een kleinere motor gereden. Hij wordt niet heel gelukkig van die van mij, ik niet van die van hem. Voor een stukje, ja, maar het is vooral de redenatie van deze rijschool die ik vreemd vind. Ergens hebben ze dan toch iets niet begrepen van motoren.....

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 22:48

Tsja dat kunnen we hier wel gaan bekritiseren maar dan kan je beter met de rijschool in gesprek.

Ik heb ook weleens mensen op een lichtere (vermogen) motor laten lessen omdat die toevallig iets lager (hoogte) en lichter (gewicht) was. Beetje maatwerk hier en daar.
Ik ken ook wel rijscholen die net als deze proefles met veel leerlingen tegelijk lessen, dan heb je weinig persoonlijke aandacht maar waarschijnlijk veel mogelijkheden om te lessen.
Als je met een rijschool gaat die naar een (openbare) (parkeer) plaats moet rijden om te oefenen weet je wel dat je met max 2 leerlingen op 1 instructeur gaat lessen, meer mag namelijk niet

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-26 05:30

Lalidan schreef:
En wat helmen betreft: het zijn net caps, het moet maar net passen. En als je zo'n rot model hoofd hebt als ik, kan het wel eens heel duur uitvallen.. En het is wel je hoofd, hij moet wel passen wil hij goed werken.

Dat geldt natuurlijk ook als je een leshelm pakt. Ik heb me verder niet in materialen verdiept hoor, maar ik heb even gekeken vanaf welke prijs je dus wat kunt aanschaffen en dat hoeft gelukkig niet meteen de hoofdprijs te kosten.

En zoals gezegd, dit was zo'n gratis proeflesje van een half uur. Dus daar kun je ook niet te veel van verwachten natuurlijk. Maar ze hebben dus wel wat verteld over hoe zij dan hun lessen opbouwen. Dit rondjes rijden was gewoon op hun eigen terrein, niet op de openbare weg. Dus ik kan er ook niets negatiefs over zeggen, maar alleen wel dat het te kort is om echt iets over motorrijden te zeggen.
Het enige wat ze zelf dus ook direct zeiden: ja, die motor is te klein voor je, maar hier geven we altijd de eerste paar lessen op. Dus ze zeiden het zelf, niet ik.
Ik had dus echt last van mijn liezen na dat half uurtje al. Kijk, ik ben de houding op een motor niet gewend, maar ik denk dat ik aardig getraind ben als ik 4 weken eerder nog 43km gelopen heb. Dus als ik op zo'n motor 2 keer 50 minuten achter elkaar les heb, dat ik dan best wel gebroken ben. En dan heb ik ook twijfels bij de effectiviteit van lessen, want als je last van spieren krijgt, dan gaat alles natuurlijk lastiger. Zij geven alleen dubbele lessen. Alleen een proefles als je betaalt is 50 minuten (dus gisteren was een aparte dag met maar 30 minuten). Dat je moet wennen ja, dat begrijp ik. En dat als je iets spannend vindt dat je dan gespannender zit begrijp ik ook. Maar in mijn geval was deze houding vanaf het in stilstand een voet plaatsen al direct niet fijn.

Ik heb gisteravond nog een andere rijschool gemaild en ik zal maandag nog een ander bellen.

Het voordeel van deze waar ik dus gisteren was is dat ze het oefenterrein op 5km van mijn huis hebben. Dat betekent dat ik bij wijze van lopend of op de fiets kan komen. Met de huidige brandstofprijzen is dat wel weer fijn.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 10:53

Severijn in Groningen staat goed bekend

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 11:11

Als het echt ellendig zit, dan zou ik toch even goed informeren of je echt niet op een beter passende motor zou mogen starten. Ik heb het andersom gehad, dat er geen motoren waren die laag genoeg waren. Super irritant en onveilig als je met je teennagels aan de grond voor een stoplicht je lesmotor overeind probeert te houden.... heb echt door gezocht naar een rijschool waar ze wel iets hadden waar ik mee uit de voeten kon.

En met 1m60 ben ik nou ook weer niet extreem klein dacht ik....maar dan zit je dus ook op zo'n prutsmotortje dat voelt alsof het uit elkaar gaat vallen op de snelweg := Een 'echte' motor zit zoveel lekkerder en rustiger :j

Het moet gewoon goed passen en je lesmotor moet vergelijkbaar zijn met wat je zelf zou kopen of huren zodat het gevoel een beetje klopt - vind ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-26 20:50

Avelienvd schreef:
Severijn in Groningen staat goed bekend

De website is ruk van die rijschool. Weinig info, niets over lespakketten, dus ik had ze eigenlijk afgeschreven.