Moedervlek weghalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Re: Moedervlek weghalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:01

Ik heb een moedervlek in mijn gezicht laten verwijderen. Ik ben echt geen held wat betreft injecties en behandelingen maar dit viel echt enorm mee hoor. De verdoving was zo gebeurt en het verwijderen heb ik niets van gevoeld, ook qua napijn was het prima te doen. Ik heb geen pijnstilling hoeven gebruiken.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:05

Je kunt ook even met je huisarts overleggen voor een lideocoine zalf. Die kan hij voorschrijven, aangeven dat je het heel spannend vind. Dat verdoofd te plek, voel je het prikken van de verdoving sowieso niet. En dan kan hij aangeven of het mag of niet :)

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:09

Ik heb inmiddels > 10 laten weg halen, waarvan ook 2 op mijn rug. Geen probleem om aan te geven dat je even wat langer wilt wachten totdat de verdoving echt goed is ingewerkt hoor. Doe ik ook altijd (lage pijngrens).
Op de rug altijd wel goed laten hechten en laten afdekken door van die hechtpleisters. De rug is heel bewegelijk en flexibel.
Ik heb mij toen niet helemaal gehouden aan de voorschriften en heb nu 2 "oogjes" op mijn rug staan. die littekens zijn niet heel erg mooi geworden, doordat er te veel druk op de 3 hechtingen is gekomen.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:18

janderegelaa schreef:
Ik vraag voor dit soort dingen een doorverwijzing naar een dermatoloog. Die kunnen dat veel netter dan een huisarts, daarnaast kijkt die vaak ook even verder of hij meer ziet.

Dit is echt heel erg waardevol advies, TS. De dermatoloog kan dit echt veel beter dan je huisarts.

Daarnaast adviseert de dermatoloog ook vaak om de moedervlek door te sturen naar het lab en te laten onderzoeken, zodat je ook te weten kunt komen of er iets aan de hand was of niet.

Ik heb zelf verschillende moedervlekken weg laten halen, waaronder in mijn gezicht. Mijn huisarts adviseerde zelf om naar de dermatoloog te gaan, omdat hij bang was dat er een te groot litteken zou ontstaan als hij het zelf zou doen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:23

Toevallig heb ik vrijdag 6 plekjes laten weghalen bij de huisarts. Van die bolle moedervlekjes, maar wel klein. Voor iets grotere plekjes zou ik ook naar de dermatoloog gaan. Eerder had ik er al 2 laten weghalen op mijn rug en dat vond ik helemaal niet spannend. Nu vond ik het iets minder chill, vanwege de locatie (zoals in mijn nek). De verdovingsprikjes voel je een beetje, het branden/snijden niet. Er was alleen 1 plekje dat veel bleef bloeden en de huisarts heeft dat later nog eens dichtgebrand. Bij mij was het overigens niet spannend of het goedaardig of kwaadaardig was. Van mij hoefde het niet opgestuurd te worden.

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:46

Ik heb er vorig jaar 2 weg laten halen, in het ziekenhuis.
1 in mijn nek, 1 hechting
En een flinke plek op mijn rug een hechting of 10.
Je voelt de prikjes even maar daarna niets meer gevoeld.
De plek op mijn rug zat op mijn schouderblad, en door het bewegen, duurde herstel best lang.

Was geen pijn, meer irritant.
Na 6 weken was de plek eindelijk dicht.

Heb er verder weinig hinder aan ondervonden.

Weg laten halen is wel belangrijk.
Die in mijn nek helemaal geen last van gehad.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:17

Hier al veel moedervlekken laten weghalen (stuk of 10). Op m'n rug, nek, oksel, been...
De verdoving is inderdaad gemeen, maar snel gedaan. Van het snijden voel je geen pijn, alleen een trekkend gevoel. Als de verdoving uitwerkte, begon het meer pijn te doen. Een paracetamol hielp dan goed.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:12

Ik heb 2 moedervlekken weg laten halen, 1 op mijn arm en 1 op mijn onderrug. De huisarts heeft het gedaan en de littekens zijn echt heel lelijk geworden. Ik zou dus sowieso naar een dermatoloog gaan. Verder heb ik er niks van gevoeld en stond ik binnen 15 minuten buiten. De hechtingen waren bij mij best aan het trekken, dat is eigenlijk het enige waar ik "last" van gehad heb.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

Mijn huisarts heeft er een uit mijn gezicht weggehaald en dat ziet er echt heel netjes uit. Ik weet waar het ziet maar als je het niet weet dan zie je het niet. Dus dat verschilt echt per arts.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

Tazzey schreef:
Mijn huisarts heeft er een uit mijn gezicht weggehaald en dat ziet er echt heel netjes uit. Ik weet waar het ziet maar als je het niet weet dan zie je het niet. Dus dat verschilt echt per arts.

Het verschilt niet alleen per arts, maar het scheelt ook echt heel erg per moedervlek. Sommigen zijn oppervlakkig weg te schrapen, en voor anderen is een diepere verwijdering nodig. Je huisarts kan dat echter vaak helemaal niet goed bepalen, dat kan veel beter door een dermatoloog gedaan worden. :o

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:21

Jolliegirl schreef:
Ik heb een moedervlek laten weghalen op mijn rug.

Prikje was even vervelend, maar dat was het.
Netjes nog een keer prikken met een naaldje en vragen of ik het nog voelde.
Toen pas gaan behandelen.
1 hechting en een week later deed ik alles weer.

Gewoon door mijn huisarts gedaan toen.

Hier zelfde ervaring. Zou het zonder twijfel zo weer doen

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:27

Ik heb al meerdere moedervlekken weg laten halen (o.a. rug, arm en been)
Verdoving prikken voel je even naar daarna nooit pijn gehad. Ik laat ze tegenwoordig wel weghalen bij de dermatoloog. Bij de huisarts hechten ze bij mij niet zo netjes. Dat zijn echt lelijke littekens gebleven.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:38

Kleine ingreep, maar wel spannend.

Ik heb een moedervlek op mijn schouder laten weghalen.
Zat onder bh-bandje.
Ik reageer slecht op verdovingen, werken niet. Dus huisarts heeft er veel spuiten verdoving in gedaan.
Daarna weggeneden en gehecht.

Litteken is niet mooi, maar moedervlek is weg.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:23

janderegelaa schreef:
Ik vraag voor dit soort dingen een doorverwijzing naar een dermatoloog. Die kunnen dat veel netter dan een huisarts, daarnaast kijkt die vaak ook even verder of hij meer ziet.

Precies dit, verwijzing naar dermatoloog vragen. Ik vond het weghalen van plekje enorm meevallen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:50

Ik vond t weinig voorstellen en ben bang voor naalden en bloed, wel een hoge pijngrens. Het is vrij diep weggesneden bij mij en daar heb ik niks van gevoeld (ja, je voelt dat iemand iets aan het doen is daar, maar geen pijn). De verdovingsprik is niet lekker, maar pijnlijk is een groot woord. De arts was overigens vriendelijk en begripvol!

Ik heb t niet optimaal behandeld daarna en het litteken is niet mooi. Ik ben bij de dermatoloog geweest, maar ik zou het ook prima door de huisarts laten doen, tenzij het op een opvallende plek zit.

In het kader van lage zorgkosten, al die doorverwijzingen leveren hogere zorgkosten en langere wachttijden op. Ik zeg niet dat je het ten koste van je eigen gezondheid moet laten gaan, maar ik vind het wel iets om even bewust over na te denken. De dermatoloog gaat namelijk net zoals de huisarts eerst een afspraak inplannen om het te bekijken, en daarna vindt een aparte afspraak plaats voor het weghalen.

Ik zou je ervaring van je teen even delen, dan kunnen ze er wat empatischer mee omgaan :knuffel:

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:40

janderegelaa schreef:

Dit inderdaad, verbaast me nog steeds dat huisartsen het zelf doen.
Recent nog 2 moedervlekjes laten weg halen bij de dermatoloog. Ging helemaal officieel in een soort kleine operatiekamer. Heel professioneel, totaal geen pijn of ongemak gehad.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:13

Mijn partner heeft er al diversen laten weghalen, gewoon bij de huisarts.
Dan werden ze óók opgestuurd voor pathologisch onderzoek om te achterhalen of het mogelijk kwaadaardig was.

Er kwam er 1 nog een keer terug en die is de tweede door de dermatoloog weggehaald, maar kwa beleving vond hij het weinig verschil maken in de werkwijze.
Een volgende gaat in principe gewoon weer bij de huisarts.

Onze huisarts heeft ook een aparte ruimte voor dergelijke ingrepen, dat gebeurt niet gewoon in de spreekkamer bij ons.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:18

Bij mij zijn er twee weggehaald door de dermatoloog, 1 op mijn onderbeen en 1 op mijn ribben. Ik herinner me totaal niks van pijn of vervelendheid.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

Laten jullie alle moedervlekken weghalen of alleen bepaalde, want wat als je er veel hebt?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:50

Als ik ze allemaal weg zou halen, moet ik een huidtransplantatie nemen vrees ik.
Ik ga alleen voor verdachte of vervelende.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:52

vierspan schreef:
Laten jullie alle moedervlekken weghalen of alleen bepaalde, want wat als je er veel hebt?

Nee, want als ik alle moedervlekken moest laten weghalen dan had ik bijna geen huid meer over, met andere woorden: ik heb er veel.

Maar wanneer er eentje groeit, van vorm verandert of van kleur dan laat ik de huisarts of dermatoloog ernaar kijken en die beslist dan of verwijderen aan te raden is.
Zo heb ik er twee laten verwijderen, waarvan het bij eentje erg spannend was of het kwaadaardig was. Gelukkig niets aan de hand. Wel een lelijk litteken op mijn schouder ondanks dat het op dermatologie gebeurd is. Pijn viel reuze mee.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:05

Mijn partner heeft heel erg veel moedervlekken, zijn rug lijkt wel een pannenkoek _O-
Af en toe begint er een te veranderen van vorm, of kleur, of structuur en dan laat hij die verwijderen uit voorzorg.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:16

Een huisarts kan heel goed bepalen of een vlek door de huisarts verwijderd kan worden of door moet naar de dermatoloog.
Huisartsen kunnen doorgaans prima beoordelen hoeveel er weggehaald moet worden en kunnen ook weefsel opsturen naar het lab voor beoordeling.

Moedervlekken in het gelaat worden vaak wel verwezen vanwege het feit dat het in het gezicht is.

Als iedereen voor elke moedervlek naar de dermatoloog gaat dan moeten we met zn allen niet raar opkijken als de zorgpremies nog verder stijgen dan ze nu al doen. On het maar niet te hebben over de wachttijden.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:33

Ik ga niks meer weg laten snijden bij de huisarts.
Al diverse keren talgbult of moedervlekken laten weg halen. Maar de laatste 2 plekken zijn zo lelijk geworden, deden zo vreselijk veel pijn. En bleken onderhuids groter te zijn.
Huisarts weet het ook, staat notitie in het systeem, door wijzen.
Kan ook goed gaan hoor. Maar ik heb echt een rete hoge pijngrens.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:43

Dank voor de overload aan berichten en pb s! Ik ga met een iets geruster hart naar de huisarts, eigenlijk alleen maar positieve verhalen dat het mee valt.