Hoogbejaarden in je omgeving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:25

In mijn familie is het wisselend. De vrouwen zijn vrij oud geworden maar mijn vader is maar 67 geworden. Kanker heeft hem de das omgedaan.

In mijn directe omgeving hebben we een vriend van 94 die nog dagelijks gaat mennen met zijn paard of met andere mensen mee rijdt. Hij weet meer van de natuur dan de meesten van ons en hij is nu op Aruba om vakantie te vieren.
Onze paardenclub benijd hem wel. Iedereen wil wel op zo'n manier oud worden.

Lau07
Moderator

Re: Hoogbejaarden in je omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:14

Mijn oma van 95 jaar is vorig jaar overleden. Zij woonde nog zelfstandig in een huis in Rotterdam met mijn opa. Hij hoopt over een maand 97 te worden. Mijn opa en oma waren meer dan 70 jaar getrouwd, dus het gemis van mijn oma is enorm, maar hij is erg dapper en probeert er het beste van te maken. Hij rijdt nog auto, kan nog steeds zelfstandig blijven wonen, en maakt het leven leuk voor zichzelf. Zo nodigt hij zichzelf graag overal uit, en probeert hij nog steeds nieuwe dingen. Zo heeft hij laatst voor het eerst sushi gegeten. :D

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:44

Hutcherson schreef:
En we leven momenteel in heuuule andere tijden met hele andere voedingsmiddelen, leefstijl, omgevingen en andere factoren die ziekte kunnen opleveren. Vroeger (50 jaar geleden) was dat echt andere koek.

Ja vroeger leefden in de smerigste luchtvervuiling van tijden. Stookten we kolen, mazout. Kwamen we in kontakt met de vreselijkste chemische middelen die zogenaamd veilig waren. We wisten niet beter. We aten wel beter( mits ze niet bol stonden van pesticiden), we bewogen meer, hadden grotere sociale structuren ( verenigingen ) en namen we het leven zoals het kwam. We hadden geen lijsten met eindeloze doelen die allemaal wel niet niet wilde of moesten halen.

Je werkte, had je vrienden, je hobbies en als het echt een keertje kon ging je met vakantie. Je was tevrede als jezelf en je kinderen gezond waren, je voldoende had om een comfortabel leven te leiden.
Wat een ander deed of kon was prima, je wist dat sommige het beter hadden in het leven. Je was tevrede Met wie en wat je had. De rest was extra.

Nu “ eisen “ veel mensen dat die extra’s normaal zijn. Ze er “recht op hebben” want een ander heeft het toch ook? En dus werken ze zich over de kop om het allemaal kunnen te betalen. Met minder tevrede zijn geeft minder druk en dát is iets waar oudere generaties beter in zijn. Uiteindelijk als je 90tig bent gaat het niet om die éne vakantie van vroeger ( meeste ben je toch vergeten) of die ene dure tas, maar of het over het geheel goed was. Of je goede vrienden hebt gehad, een goede band met je familie en je niet sukkelt met je gezondheid. Niet of je die TV van 3000,00 hebt kunnen kopen op een van 500,00 zie je het ook en levert 2500,00 euro minder stress op die je moet binnen hengelen en dat geeft weer meer vrije tijd dubbel op in anti stress. Stress sloopt je…

Dus geniet, neem zoals het leven komt, stuur het bij indien noodzakelijk en mogelijk maar stap uit die maakbare wereld waarin je denkt alles naar je hand te kunnen zetten. Praat met veel ouderen en ze zullen je het zelfde zeggen.. Hoe minder stress hoe meer kans op een lang en tevrede leven. Voor de rest kun je slechts hopen dat er niet teveel tegenspeod jouw kant op komt.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:19

Mijn moeder is boven de honderd geworden. Maar dat was geen zegen. Mijn zwager 88 is recentelijk overleden. Uitgeput dood gegaan omdat voor nier dialyse te oud.Nu mijn zus aan de beurt, zal ook wel een uitputtingsslag worden. Gemiddeld zul je op oudere leeftijd meer zorg nodig hebben en dat ontbreekt in Nederland. Wachttijden van een jaar is geen uitzondering.Daarbij komt dat je als oudere gediscrimineerd wordt. Rijbewijs keuring, volledig gezond, maar wel 500 euro lichter. Dan denk je fijn, maar ik heb er onvoldoende aan. Verzekeren auto, 25 jaar schadevrij, ik word geweigerd, te oud, te snelle auto. Ik heb het geluk dat ik een jonge vrouw heb die auto wel kan verzekeren. Geen poorsje gewone midden klasse.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:22

Eh dat is raar mijn papa was net geen 91 voor de eerste keer dialyse. Hij dialyseert nu een jaar

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:42

mirim schreef:
Oké , sorry … ik had je verkeerd begrepen
Maar ben het ook zeker eens met hutcherson.
We leven in een andere tijd met veel meer factoren om ziek te worden als vijftig jaar geleden.
Ik ben bang dat steeds minder vaak de hoge leeftijd wordt bereikt .
Mensen die in de uitvaartbranche werken zeggen dit zelf ook. Zij maken steeds vaker mee dat relatief jonge mensen sterven , met een steeds korter ziekbed.
Maar daar gaat jouw topic niet over .

Oud worden is leuk , mits je zowel geestelijk als lichamelijk gezond bent.
Het mooiste is om de levenswijsheid te hebben van een tachtigjarige en het lichaam van een dertiger …. Maar dat bestaat niet :D

Oh, ik dacht dat mensen tegenwoordig juist ouder worden omdat de gezondheidszorg verbetert is ten opzichte van vroeger en er meer mogelijkheden op het gebied van medicatie is.
Meer keuze etc.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:42

Vlinder84 schreef:
Oh, ik dacht dat mensen tegenwoordig juist ouder worden omdat de gezondheidszorg verbetert is ten opzichte van vroeger en er meer mogelijkheden op het gebied van medicatie is.
Meer keuze etc.

Ja dat is ook zo. We worden echt veel ouder dan vroeger.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:14

Hutcherson schreef:
En we leven momenteel in heuuule andere tijden met hele andere voedingsmiddelen, leefstijl, omgevingen en andere factoren die ziekte kunnen opleveren. Vroeger (50 jaar geleden) was dat echt andere koek.

Maar ook niet perse gezonder. Roken op kantoor, in de trein bijvoorbeeld. Werken in bepaalde fabrieken met bepaalde stoffen etc..

Ik ben het eens met tel je zegeningen. Ik vind het ergens wel beangstigend. Vooral met kanker, al kunnen we tegenwoordig wel meer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:19

Wanneer ben je eigenlijk bejaard en wanneer hoog bejaard?

Mijn moeder is 81 en nog goed van lijf en geest. Woont nog in dr eigen huis is heel ondernemend en nog leergierig.
Ik zie heel geen bejaard persoon in haar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:21

Popstra schreef:

Mijn moeder is 81 en nog goed van lijf en geest. Woont nog in dr eigen huis is heel ondernemend en nog leergierig.

Ik versta onder hoogbejaard boven de 90 eigenlijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:28

Mijn oma is 96 jaar geworden.
Maar ik heb al een aantal collega's op het werk verloren. De "jongste" is 47 jaar geworden en de "oudste"57. Nu waren ze allemaal niet gezond meer.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:37

Popstra schreef:

Ik dacht als jongere altijd dat 70+ bejaard was, maar nu denk ik dat ik "bejaard" of sowieso "oud" meer koppel aan de persoon dan aan een leeftijd. Bijvoorbeeld mijn vader vind ik met zijn 71 jaar echt oud. Ziet er ouder uit dan hij is, heel veel lichamelijke klachten en komt niet goed mee in de maatschappij. Mijn schoonmoeder van 71 jaar vind ik niet oud. Ze is gezond en reist heel Europa door met de camper. Ze hebben dus dezelfde leeftijd maar lijken minstens 10 jaar te verschillen. Dus ik denk dat oud en bejaard meer aan de toestand van de persoon gekoppeld kunnen worden dan aan de leeftijd.

Toevoeging: zelf heb ik geen hele oude mensen in mijn omgeving meer, de oma van mijn man is een paar jaar terug met 97 jaar overleden. Verder overlijden de mensen om mij heen vrij jong tot nu toe, hopelijk komt daar verandering in.
Laatst bijgewerkt door Zonnehoed op Gisteren, 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Van oudsher ben je vanaf 65 jaar bejaard. Dan ging je met pensioen en was je oud. :')
Inmiddels schuift die grens verder op.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Tja, ouder worden..

Ik heb momenteel nog 1 levende oma. Ze is midden 80 en doet het goed, kan nog zelfstandig leven en heeft al haar kinderen en meerdere (schoon) broers/zussen nog.
Mijn zeer gewaardeerde oudtante is vorig jaar overleden. Zij is eind 90 geworden. Ze had in het bejaardentehuis meerdere vrienden die allemaal al lang en breed waren overleden, al haar (schoon)broers en zussen waren al aantal jaar overleden, haar man al zo'n 10 jaar overleden, een aantal kinderen overleden. Ja dan was ze fysiek nog best oke en mentaal ook geen problemen, maar ik zou het persoonlijk erg moeilijk vinden als iedereen om me heen blijft sterven en ik blijf leven.

Ik gun iedereen een lang en gelukkig leven, laten we hopen dat we allemaal zo gezegend zijn <3 .

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:47

Mijn oma word er dit jaar 91 en ik neem het zeker niet van zelfsprekend, mijn opa zijn we een 5 jaar geleden verloren, en we dachten dat onze oma vanwege het verdriet van het verlies rap ging volgen, maar wonder boven wonder heeft ze zich zo kunnen optrekken aan vanalles dat ze bijna een 2e jeugd heeft nu in het rusthuis.

Elke maand ga ik bij haar eten in het rusthuis en volgende week nemen mijn neef en ik haar mee om te gaan lunchen samen, zolang ze nog mentaal en fysiek redelijk in orde is spenderen we met plezier onze tijd bij haar, vooral in het mom van nu is ze er nog en kunnen we nog mooie momenten delen en herinneringen maken samen.

Persoonlijk vind ik quality time spenderen met de mensen die je graag ziet, oud en jong het mooiste wat gegeven kan worden, dus ik vind het super dat ik dit nog steeds mag doen met mijn oma ook, ookal word ze een dag ouder en gaat het wat minder snel, ze is steeds blij om haar kleinkinderen te zien en tijd met ons te delen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:16

Ooit eens iets mis gehoord over een oma van iemand. (86)
Ze zei tegen de thuishulp dat ze straks even bij haar moeder op de koffie zou gaan.

Nog helder van geest had ze in de gaten dat de thuishulp dacht dat ze dement aan het worden was.
En dat tegen haar familie/ kinderen gezegd.
Ze ging echt op de koffie bij haar moeder van 102 die en staat verder woonde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:45

Vaders kant is geen goede..
Vader met 38, zijn zus 26 en moeder (mijn oma) was 52.
Die 2 heb ik nooit gekend.
Zijn vader (opa) is 72 geworden.

Mijn moeders kant is opa ook begin 70 geworden.
Ook al diverse ooms gestorven onder de 65 of net erboven.

Maar oma is 89 geworden.
Dat is een mooie leeftijd.
Moeder word bijna 80 en ze heeft ook nog een zus en een paar broers (alle jonger) over.

Dus ja, flinke mengelmoes hier.

Dat er mensen jong overlijden is mijn inziens van alle tijden. Nu niet erger.
Maar vele krijgen er pas mee te maken als ze zelf ook wat ouder worden. En dan komt die leeftijdsgenoot van 50 enorm binnen.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:48

Mijn Opa is net 90 geworden, maar met beginnende alzheimer helaas.
Hij zei altijd als we op een plek kwamen zoals bijvoorbeeld een restaurant, waar meer mensen van zijn eigen leeftijd zaten of we niet ergens anders konden gaan zitten want er zaten zoveel bejaarden. Hij had geen idee dat hij zelf ook daar tussen thuis hoorde qua leeftijd.

Mijn oma is intussen 89 jaar maar woont nog volledig zelfstandig. Dingen zoals bank zaken krijgt ze hulp van mijn vader mee. Maar dit is meer omdat mijn opa dat altijd heeft gedaan en ze er geen kaas van gegeten heeft. Nou moet ik wel zeggen dat ze bij haar vierde hartinfarct toch maar eens op de fiets (en geen electrische) naar de huisarts ging want het voelde toch wel raar...

Bij mij in de familie worden ze wel oud, maar wel met de nodige mankementjes...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:48

Mijn oma is 101 jaar geworden. Mentaal tot het laatste moment goed, fysiek helaas niet meer. Ze leefde heel graag, maar heeft ook heel veel mensen overleefd. Ook haar kinderen, kleinkind en achterkleinkind, naast natuurlijk alle familie van haar eigen generatie. Dus ja.. of het zo leuk is? Ik hoop eerder mijn ogen te mogen sluiten.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:17

Mijn vader hoopt in oktober 96 te worden. Hij is nog prima bij de tijd, en behoorlijk fit. We emailen af en toe met elkaar over de boeken die we lezen, en om uit te razen over wat er bijv. in de VS aan het gebeuren is :D

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:28

Niet per se eigen omgeving (Jammer genoeg!!)

Maar toch wel passend hier,

Ik zie net dat Sir David Attenborough in mei 100 jaar wordt, en er het een en ander aan programmas uitgezonden gaat worden om dat te viere .

Ook nu nog in interviews is hij héél prima bij de tijd, met dat heerlijke vlaagje ietwat foute Britse humor innuendo style.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:29

Zonnehoed schreef:
Popstra schreef:

Ik dacht als jongere altijd dat 70+ bejaard was, maar nu denk ik dat ik "bejaard" of sowieso "oud" meer koppel aan de persoon dan aan een leeftijd. Bijvoorbeeld mijn vader vind ik met zijn 71 jaar echt oud. Ziet er ouder uit dan hij is, heel veel lichamelijke klachten en komt niet goed mee in de maatschappij. Mijn schoonmoeder van 71 jaar vind ik niet oud. Ze is gezond en reist heel Europa door met de camper. Ze hebben dus dezelfde leeftijd maar lijken minstens 10 jaar te verschillen. Dus ik denk dat oud en bejaard meer aan de toestand van de persoon gekoppeld kunnen worden dan aan de leeftijd.

Toevoeging: zelf heb ik geen hele oude mensen in mijn omgeving meer, de oma van mijn man is een paar jaar terug met 97 jaar overleden. Verder overlijden de mensen om mij heen vrij jong tot nu toe, hopelijk komt daar verandering in.

Zo denk ik er ook over. Leeftijd koppelen aan persoon

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:32

Vlinder84 schreef:
.

Oud worden is leuk , mits je zowel geestelijk als lichamelijk gezond bent.
Het mooiste is om de levenswijsheid te hebben van een tachtigjarige en het lichaam van een dertiger …. Maar dat bestaat niet :D

Meer keuze etc.[/quote]

Ik denk dat de mensen die nu rond de 80 zijn in een heel goede tijd hebben geleefd en daardoor ouder worden.
Dit zijn dus de mensen waar nu over gepraat wordt in dit topic.
Maar blijkbaar zijn hun kinderen , dus de nu ongeveer zestigers , minder gezond en lijken minder oud te worden.
Als ik de uitvaartbegeleidster mag geloven ( en eigen ervaring ) .
Er is veel meer kanker , veel meer hart en vaatziekten .
Misschien door meer welvaart , ongezondere voeding ( veel bewerkt ), minder goede luchtkwaliteit , veel meer stress … Geen idee.
Natuurlijk is de zorg beter als vele jaren geleden, maar daar hebben nu de 80- ets profijt van.
Ook de jongere , maar die hebben misschien niet het gezonde lijf / leven als de ouderen.
En niet voor alles is een pilletje helaas .

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:38

Popstra schreef:
[

Zo denk ik er ook over. Leeftijd koppelen aan persoon

Ja precies ik ook. Ik ken jonge mensen die zich oud gedragen zijn en in verhouding oudere mensen(65) die op de mountainbike in de oostenrijkse bergen rond crossen.
Beide vind ik niet bejaard hoor , maar meer als voorbeeld dat het aantal jaren dat je op aarde bent wel een feit is maar jeugdigheid of bejaard zijn niets met leeftijd te maken heeft.

Het wordt alsnog een leuk en positief topic.

Vond het ook hilarisch die "bejaarde" dame die bij haar moeder op de koffie ging. :D

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Mijn ouders waren dik de 90 gepasseerd toen ze overleden,mijn vader door een medisch foutje dan nog...Ik heb nu nog tantes van resp, 95 en 96. Mijn opa en oma langs moeders kant zijn ook zo oud geworden...
Ik ben zelf 60 plusser en relatief gezond..gebruik 0 medicatie....als ik hier op bokt lees zijn het idd de jongere met gezondheids en psychische problemen....vermoedelijk zullen die niet zo oud worden...Hoewel mijn oma altijd zei....krakende wagens bollen het langst....