Iemand ervaring met slikklachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Iemand ervaring met slikklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:57

Ik heb alleen slikklachten als ik bepaalde voedingsmiddelen eet. Succes bij de dokter en laat je niet bang maken door anderen

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

Kennis van me had hier een tijd geleden ook last van. Huisarts in eerste instantie geen oplossing, KNO arts wist het ook niet. Totdat iemand opperde kan het geen schimmel zijn. Schimmelkuur gehaald bij huisarts en voila over. Kwam wel terug, maar daar had de apotheker al voor gewaarschuwd omdat de kuur te kort zou zijn. Dus gelijk weer een kuur en toen is het weg gebleven.

Zij had er echt serieus last van, maar bleek dus heel onschuldig.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:03

Suzanne F. schreef:
Kan ook je schildklier zijn. Heb je het idee dat deze verdikt is? Heb je een bobbel in je hals?

Ik heb al een jaar een gezwollen lymfeklier.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:04

Sosha schreef:
Kennis van me had hier een tijd geleden ook last van. Huisarts in eerste instantie geen oplossing, KNO arts wist het ook niet. Totdat iemand opperde kan het geen schimmel zijn. Schimmelkuur gehaald bij huisarts en voila over. Kwam wel terug, maar daar had de apotheker al voor gewaarschuwd omdat de kuur te kort zou zijn. Dus gelijk weer een kuur en toen is het weg gebleven.

Zij had er echt serieus last van, maar bleek dus heel onschuldig.

Fijn om te lezen dat het bij haar onschuldig was.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:04

purny schreef:
Ik heb alleen slikklachten als ik bepaalde voedingsmiddelen eet. Succes bij de dokter en laat je niet bang maken door anderen

Dankje

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:10

Mungbean schreef:
Een vriendin van mij heeft eosinofiele oesofagitis (EoE). Dat werd sluipend slechter. Ze heeft toen kunnen uitzoeken dat ze op gluten en melk producten reageert en sinds ze daarmee gestopt is, is het stabiel.

Misschien is het een chronische ontsteking, ik weet het niet, kan van alles zijn. Fijn dat het bij je vriendin onder controle is.
Laatst bijgewerkt door Vlinder84 op Gisteren, 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:10

Vlinder84 schreef:
Suzanne F. schreef:
Kan ook je schildklier zijn. Heb je het idee dat deze verdikt is? Heb je een bobbel in je hals?

Ik heb al een jaar een gezwollen lymfeklier.

Joh, het kan van alles zijn, gewoon afwachten en laat je niet gek maken door Google .

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:21

Wanneer heb je je afspraak?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:25

Heb je moeite met slikken of blijft je eten steken in je slokdarm?

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Had ik ook had ontstoken slokdarm,maak teveel maagzuur aan en scheurtje in het middenrif. Ik heb nu maagbeschermers gaat stukken beter nu,was net of ik elke x in mijn eten stikte.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:00

Elisa2 schreef:
Dat kan zeker..

Wil je niet bang maken maar er is een ziekte myasthenia gravis die ook zulke symptomen geeft. Maar het kan natuurlijk talloze andere oorzaken hebben.

Mijn dochter heeft vanaf haar 16e jaar deze ziekte, zij had idd ook last van slikklachten maar ook andere symptomen, zoals nasaal praten en spierzwakte in armen en benen.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:26

Freya6 schreef:

Aanstaande vrijdag

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:27

Popstra schreef:

Dat het eten blijft steken

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:27

vilheide schreef:
Elisa2 schreef:
Dat kan zeker..

Wil je niet bang maken maar er is een ziekte myasthenia gravis die ook zulke symptomen geeft. Maar het kan natuurlijk talloze andere oorzaken hebben.

Mijn dochter heeft vanaf haar 16e jaar deze ziekte, zij had idd ook last van slikklachten maar ook andere symptomen, zoals nasaal praten en spierzwakte in armen en benen.

Wat heftig voor je dochter!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:38

Vlinder84 schreef:
Freya6 schreef:

Aanstaande vrijdag

Oh dat is gelukkig al snel, hoef je niet te lang in de Google onzekerheid te zitten .

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:55

Freya6, idd snel gelukkig

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:12

Succes bij de dokter volgende week.

Mag ik nog een tip geven?
Denk eens aan een logopedist, die kunnen ook bij slikklachten helpen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:21

Vlinder84 schreef:
Popstra schreef:

Dat het eten blijft steken

Ik heb dat ook wel als ik (onbewust) gespannen ben en dan dus te snel eet.
Heel vervelend gevoel.
Ik doe dan rechtop gaan zitten, mijn kin omhoog en goed diep ademen tot het weg gezakt is.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:57

Vlinder84 schreef:
vilheide schreef:

Wat heftig voor je dochter!

De eerste 4 jaren best heftig geweest met 2 maal een myastene crisis waarbij ze opgenomen moest worden in het ziekenhuis maar inmiddels is ze 31 en de laatste jaren stabiel. Uiteraard met medicatie en regelmatig controle bij de neuroloog.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:09

En het werkt ook niet mee dat dit echt een plek is die meer spanning krijgt als je het aandacht geeft. Dus als jij heel bewust gaat slikken of gaat voelen, neemt die spanning in je keel/hals direct toe. Dus probeer zoveel mogelijk als lukt om al die spieren te ontspannen. Elke seconde ontspanning is meegenomen.

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 53 min geleden

Als endoscopieverpleegkundige kan ik je als tip geven, kijk of je een afspraak kan maken bij een dc kliniek voor een gastroscopie.

Dan kan je al het een en ander uitsluiten en wanneer de artsen daar twijfelen wordt je dooor gestuurd naar een ziekenhuis.

Het gevoel van dat het eten niet wil zakken en een brok in de keel. Kan van alles zijn, maar is zeker een reden om een gastroscopie uit te voeren.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19 min geleden

Ik maak en beoordeel slikonderzoeken als deel van mijn werk. Voornamelijk Wanneer een KNO arts (of MDL, soms huisarts) het niet goed weet en meer onderzoek wil (wat daarvoor al is geprobeerd aan bijvoorbeeld medicatie of andere trajecten is niet altijd even bekend). Ter geruststelling: bij het overgrote deel van de patiënten vinden we geen relevante/gevaarlijke afwijkingen. Wat we wel veel zien, is natuurlijke veroudering van de slokdarm. De slokdarm is natuurlijk spier en je spierkracht wordt minder als je ouder wordt. Daardoor kan met name vast voedsel nog wel eens wat langer nodig hebben om te zakken. Nu ben je nog wel wat aan de jonge kant hiervoor, maar je zou niet de eerste zijn met deze klachten op deze leeftijd.
Vaak zijn deze mensen geholpen bij regelmaat drinken tijdens het eten om de slokdarm leeg te spoelen.
Heb je dat wel eens geprobeerd?

Als ik jouw klachten zo hoor, zou dit er goed bij kunnen passen.