Wie geeft er ook thuis les?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:05

colleen3 schreef:
Zulke scholen bestaan wel meer hoor, maar wellicht niet in elke omgeving.
Wij zijn bewust van de randstad naar een plattelandsprovincie verhuisd om onze kinderen vrijer te kunnen laten opgroeien. In plaats van ruim 500 schoolgenootjes hebben mijn kinderen er nu 47. En in plaats van een betegeld schoolplein hebben ze gras, bomen en een grote moestuin.

Wij wonen ook in een plattelandsprovincie, alleen hier in de buurt zijn alleen standaard basisscholen. Voor een kleine klas/school met natuur moeten we gek genoeg juist een eind met de auto rijden. Waar ik zelf woon is rondom heel veel natuur, maar dus geen school die hier gebruik van maakt.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:13

Hier ook verhuisd naar een dorp in een andere provincie mede om ons kind de jeugd te kunnen bieden die we voor haar wensen.
Ze gaat nog naar de psz maar die vindt ze fantastisch. Ze kan ook niet wachten om naar school te gaan samen met haar vriendjes en vriendinnetjes. Ik kan me niet voorstellen hoe ik haar thuis hetzelfde zou kunnen bieden.

Thuis leren we haar spelenderwijs ook heel veel maar dat sociale stuk is zo belangrijk. Ik de vrije tijd kan je lekker eropuit met je kind, naar het bos, steden bezoeken, musea, culturele evenementen etc. Alles digitaal komen scholen van terug. Gewoon boeken, een schrift en een pen lijken nog steeds het beste te werken.

Ik vraag me ook af wat het met je rol als ouder doet als je ook docent bent. Maar daarvoor weet ik er te weinig vanaf.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:13

_chou schreef:
Maar dat kan je zoon en schoondochter dan toch ook doen? Na school vaste momenten inplannen waarin ze het kind leren wat zij willen dat het leert?

Zeker, maar ik denk dat ze eerst moeten kijken hoe die kleine zich überhaupt ontwikkelt. Mijn zoon is een Aspie en mijn schoondochter heeft VWO gedaan, maar dat is nog geen zekerheid dat die kleine ook makkelijk leert. Het is niet mijn doel om hun keuze te weerleggen, maar dat ik meer voor mijzelf een beeld wil vormen op basis van ervaringen van anderen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:20

Dee_Es schreef:
Hier ook verhuisd naar een dorp in een andere provincie mede om ons kind de jeugd te kunnen bieden die we voor haar wensen.
Ze gaat nog naar de psz maar die vindt ze fantastisch. Ze kan ook niet wachten om naar school te gaan samen met haar vriendjes en vriendinnetjes. Ik kan me niet voorstellen hoe ik haar thuis hetzelfde zou kunnen bieden.

Thuis leren we haar spelenderwijs ook heel veel maar dat sociale stuk is zo belangrijk. Ik de vrije tijd kan je lekker eropuit met je kind, naar het bos, steden bezoeken, musea, culturele evenementen etc. Alles digitaal komen scholen van terug. Gewoon boeken, een schrift en een pen lijken nog steeds het beste te werken.

Ik vraag me ook af wat het met je rol als ouder doet als je ook docent bent. Maar daarvoor weet ik er te weinig vanaf.

Dat weet ik dus ook niet, hoe dat zit met de rol van ouder. Zelf was ik vroeger er echt aan toe om naar school te gaan, maar dan ook echt om wat te leren. Spelen deed ik wel (en veel), maar ik werd vaak niet begrepen. Op de middelbare school hetzelfde: ik ging erheen omdat ik wat wilde leren, maar de leerlingen hadden andere interesses (jongens, uitgaan, drinken, kleding, shoppen, etc.). Die had ik niet en dat vond men maar raar. Je mocht toen dus ook al niet een eigen identiteit hebben, maar daar had ik maling aan. Ik trok evengoed mijn eigen plan. Mijn zoon heeft hetzelfde ervaren: leren, oké, leerlingen, alsjeblieft niet. Maar hoe dat met die kleine straks is, geen idee.

Even off-topic: Wat wel jammer is, is dat kinderen tegenwoordig niet meer in de speeltuin spelen. Alles zit maar binnen op de computer of telefoon, ongeacht de leeftijd. Dat men bang is voor enge situaties, snap ik, maar waarom gaan er dan geen moeders met hun kinderen naar de speeltuin, zodat er onder toezicht toch leuk gespeeld kan worden?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:22

Ik moet even weg voor een afspraak en zal later nog even kijken of ik ergens op kan reageren, mits van toepassing.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Waarom alleen moeders?
Zijn genoeg die ook (moeten) werken.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:39

Hi, even 2 vragen: wat is een Aspie? Je zoon is een aspie (ik dacht eerst een aspirant iets, maar ik zie nergens waar hij aspirant in is. Leraar wellicht?). En mijn 2e vraag: kan dit in Nederland? Er is hier een vrij strakke leerplichtwet. Of wonen ze in de VS. Daar is het heel gewoon inderdaad.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

Nienkje_H schreef:
Hi, even 2 vragen: wat is een Aspie? Je zoon is een aspie (ik dacht eerst een aspirant iets, maar ik zie nergens waar hij aspirant in is. Leraar wellicht?). En mijn 2e vraag: kan dit in Nederland? Er is hier een vrij strakke leerplichtwet. Of wonen ze in de VS. Daar is het heel gewoon inderdaad.

Ik ga uit van 'een persoon met Asperger', al wordt dat tegenwoordig niet meer zo genoemd.

Het kan in Nederland wel, maar er zitten gelukkig strenge regels aan verbonden. Van de homeschoolers in de US ben ik als docent in 99% van de gevallen zacht gezegd niet zo onder de indruk, gelukkig zijn de eisen hier strenger.

Bathena

Re: Wie geeft er ook thuis les?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:49

Interessante discussie. Ik zou er persoonlijk niet snel voor kiezen omdat ik vind dat je een ouder bent en niet een leraar. Heb dan altijd het idee dat die band onderling onder druk komt te staan. Maar ik moet ook toegeven dat ik suikertante ben en zelf geen kinderen heb :o

Wat ik mij nog wel af vraag, wordt de overgang van thuisonderwijs naar middelbaar onderwijs dan niet heel groot? Of willen de ouders dit ook gaan geven? En in hoeverre zijn de ouders afdoende onderlegd om de juiste inschatting te maken wat het kind nodig heeft. En zijn ze ook in staat om alle vakken/onderwerpen goed bij te brengen bij een kind?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:12

Een vrijstelling van onderwijs krijg je niet zomaar.
Alleen op basis van lichamelijke of psychische gronden. Of op basis van een specifieke geloofsovertuiging waarvan een school niet in de nabije omgeving is.
Gelukkig maar. Elk kind heeft recht op onderwijs op een school. Uitzonderingen daargelaten en helaas is het onderwijs niet passend bij elk kind omdat het onderwijs niet goed kan aansluiten. Dat weet je vooraf niet en je kan je kind daarmee ook tekort doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:51

Ik zou er nooit vrijwillig voor kiezen tenzij mijn kind niet kon aarden in normaal onderwijs. Ik ben van mening dat naar school gaan goed is voor kinderen, voor de ontwikkeling op elk vlak. En aanvullend ben je als ouder ook aan het onderwijzen natuurlijk. Thuis lees je met je kind en puzzel je en doe je spelletjes of speel je. Maar in de klas in groepsverband leren ze zoveel meer. Moet ik wel zeggen dat mijn dochter in een redelijk kleine klas zat op een dorpsschool en dat er veel aandacht was voor de kinderen. In de grote stad is dat misschien anders maar je kan altijd meerdere scholen bekijken.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:06

Een deel van onze kinderen krijgen thuis les, wij zijn daarvoor naar de UK verhuisd, 1 van onze kinderen heeft hier nog een hele tijd op een speciale school gezeten maar inmiddels ook thuis (maar geen thuisonderwijs, hij krijgt een tutor van de council aan huis voor 16 uur per week).
Onze oudste heeft na vertrek uit NL altijd thuis les gehad en doet inmiddels een college studie hier.
Wij hebben nooit school aan huis gedaan, maar hebben voor de meeste kinderen de unschooling methode gevolgd, we zijn onderdeel van een hele grote community hier en hebben wekelijks meerdere bijeenkomsten, zowel educatief als sociaal. Wij faciliteren het leren, en onze ervaring is dat dit veel beter werkt dan zitten en werken. Het moet wel bij je kind(eren) passen.

In NL was dit nog geen optie omdat ze al naar school geweest waren en we dus geen vrijstelling meer kregen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:08

Als ik het lijstje met redenen zie waarom ze dat willen, gaat dat eigenlijk al helemaal niet op voor de basisschool van mijn dochter en dat is een gewone basisschool in een gewoon dorp. En ik ben echt onder de indruk hoeveel algemene kennis ze op doen. Uit boeken ook, het is echt niet alleen maar digitaal, er worden gewoon nog schriften volgeschreven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:26

Wow, ik lees echt alleen maar vooroordelen TS, ik ben echt een beetje verbaasd over de kortzichtigheid.
Kinderen spelen nog steeds buiten gelukkig (naar mijn mening teveel, ik heb een hekel aan gillende kinderen hehe).
Scholen bieden nog steeds verdieping.
Kleine klassen bestaan nog steeds.
Niet iedereen doet hetzelfde, er is veelal gepersonaliseerd leren en differentiatie.
Kinderen leren zowel uit boeken en middels schrijven als door digitale middelen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dit topic gaat over een kind dat nog niet eens geboren is. Het klinkt nogal ' wij voelen ons vreselijk veel beter dan de rest, dus we doen het zelf wel' (maar misschien is dat niet zo). Mijns inziens kan een ouder nooit boven alle leerstof tot en met het eindexamen staan, laat staan deze gedegen uitleggen. Zou fijn zijn, dan hoeven toekomstige docenten niet meer te studeren.

Ik kan me voorstellen dat als er echt iets speelt, het kind is ziek, komt niet mee om welke reden dan ook, dat je vrijstelling probeert te krijgen en gaat voor thuisonderwijs. Maar een ongeboren kind nu al onthouden van regulier onderwijs vind ik hooghartig en egoistisch.

En zoals iemand al zei; gelukkig krijg je niet zomaar vrijstelling en kan je niet zomaar uit school wegblijven.

Oh, en je kind een aspi noemen betekent dat je je kind continue in een afgekaderd, beperkt hokje plaatst, waarom zou je dat willen doen.
Je kind is gewoon een volwassen persoon die op het punt staat ouder te worden. Einde verhaal.
Laatst bijgewerkt door Goof op Gisteren, 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:55

Super goede post goof!!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:59

Wat goof zegt voelde ik ook een beetje.
Then again, hadden we niet allemaal idealistische beelden hoe we het gingen doen voor onze kinderen geboren werden? De (soms rauwe) werkelijkheid dringt zich de aankomende 4 jaar vanzelf op en dan kun je dan zien wat bij je past.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:59

Om bij voorbaat al te besluiten je kind thuisonderwijs te geven vind ik erg voorbarig. De eerste 4 jaar hoeven ze nog niet naar school, al is ook dan 'samen spelen' op een peuterspeelzaal oid goed voor de ontwikkeling.
Wellicht een gevoelige vraag maar in hoeverre speelt in hun besluit wellicht mee dat je zoon zelf neurodivergent is? Hoe heeft hij zelf zijn schoolleven/studie beleefd en in hoeverre spiegelt dat in hun besluitvorming, en hoe verstandig is dat?

Het lijkt mij dat het beter is eerst af te wachten hoe hun kind zich de eerste jaren ontwikkelt; wat de behoeftes zijn van hun kind, en of ze dan nog steeds tijd, motivatie en zin over hebben voor voldoende onderwijs op niveau. Docent/Leraar worden is niet voor niets een HBO opleiding; als het lesgeven als baan zó makkelijk zou zijn dan zouden we voldoende leraren voor de klas hebben. Het is niet 'we doen het wel ff'.
Het lijkt mij dat er in ons land toch in alle provincies (behalve de noordelijke) wel vrije primair onderwijsscholen zijn, of andere onderwijsvormen die mogelijk aansluiten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:00

Yep. Wie weet zijn ze over 4 jaar wel dolblij dat ze het kind eindelijk naar school kunnen ‘skuppen’. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:06

Brainless schreef:
Waarom alleen moeders?
Zijn genoeg die ook (moeten) werken.

Automatisch dat ik dat zeg, maar als er vaders zijn is dat natuurlijk ook goed.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:12

Nienkje_H schreef:

Ik snap dat je deze vragen hebt (jouw tweede vraag was ook één van mijn eerste vragen). Aspie is onze afkorting voor Asperger. :D Hij wil dat zelf niet zo benoemen, wat ik snap, maar ik gebruik het nog wel eens om iets te verduidelijken. Mensen kunnen nog wel eens weggeblazen worden door de hoeveelheid kennis die hij heeft en vooral de manier waarop hij dit brengt.
Nee, ze wonen (gelukkig) niet in de VS. Hier in NL mag thuisles geven wel. In de vorige woonplaats van mijn schoondochter waren er meerdere moeders (en waarschijnlijk ook vaders) die dit deden/doen en van een collega begreep ik dat er mogelijkheden zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:15

Bathena schreef:
Interessante discussie. Ik zou er persoonlijk niet snel voor kiezen omdat ik vind dat je een ouder bent en niet een leraar. Heb dan altijd het idee dat die band onderling onder druk komt te staan. Maar ik moet ook toegeven dat ik suikertante ben en zelf geen kinderen heb :o

Wat ik mij nog wel af vraag, wordt de overgang van thuisonderwijs naar middelbaar onderwijs dan niet heel groot? Of willen de ouders dit ook gaan geven? En in hoeverre zijn de ouders afdoende onderlegd om de juiste inschatting te maken wat het kind nodig heeft. En zijn ze ook in staat om alle vakken/onderwerpen goed bij te brengen bij een kind?

Blij dat je je vragen stelt, want dit zijn dus exact de vragen die ik ook heb/had. Vandaar ook mijn vraag hoe anderen dit doen of hebben gedaan. Allebei zijn ze zeer belezen, maar inderdaad: houden ze het vol? En als er ervaringen omtrent thuisles zijn, hoe hebben die ouders dat gedaan? En hoe is/was de overgang naar het voortgezet onderwijs?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:20

Majabeestje schreef:
Een vrijstelling van onderwijs krijg je niet zomaar.
Alleen op basis van lichamelijke of psychische gronden. Of op basis van een specifieke geloofsovertuiging waarvan een school niet in de nabije omgeving is.
Gelukkig maar. Elk kind heeft recht op onderwijs op een school. Uitzonderingen daargelaten en helaas is het onderwijs niet passend bij elk kind omdat het onderwijs niet goed kan aansluiten. Dat weet je vooraf niet en je kan je kind daarmee ook tekort doen.

Dit is voor mij te inhoudelijk om op te reageren, dat zouden mijn zoon en schoondochter moeten doen. Ik heb alleen de punten opgeschreven die ik nog kon onthouden, maar ze hebben nog veel meer onderbouwingen.

Als ik in de basisschool jaren wist wat ik nu weet wat er aan mogelijkheden zijn, dan had ik mij harder ingezet om mijn kind van de standaard basisschool af te halen. Ik dacht in die tijd al heel veel moeite te hebben gedaan, maar ik was te onbekend in de mogelijkheden. Hem indertijd zelf lesgeven was in ieder geval niet aan de orde geweest, omdat ik dat geestelijk niet zolang zou kunnen volhouden. De stof was niet moeilijk, maar ik kan mij slecht langdurig concentreren en dat zou niet handig zijn geweest.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:25

Suzanne F. schreef:
Ik zou er nooit vrijwillig voor kiezen tenzij mijn kind niet kon aarden in normaal onderwijs. Ik ben van mening dat naar school gaan goed is voor kinderen, voor de ontwikkeling op elk vlak. En aanvullend ben je als ouder ook aan het onderwijzen natuurlijk. Thuis lees je met je kind en puzzel je en doe je spelletjes of speel je. Maar in de klas in groepsverband leren ze zoveel meer. Moet ik wel zeggen dat mijn dochter in een redelijk kleine klas zat op een dorpsschool en dat er veel aandacht was voor de kinderen. In de grote stad is dat misschien anders maar je kan altijd meerdere scholen bekijken.

Een dorpsschool scheelt al heel veel. Mijn zoon zat met meer dan 30 kinderen in de klas, met allemaal hun vervelende eigenschappen. De leerkrachten hadden hun handen vol aan al die rugzakjes (en sommigen raakten volledig dolgedraaid). Voor al die kinderen hadden kleinere klassen veel beter geweest. Helaas was er in mijn vorige woonplaats alleen op verre afstand een mogelijkheid. De school die wel in de buurt was had een visie die haaks op die van mijn zoon stond. Daar zou hij niet gelukkig worden, zei hij toen zelf al.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:26

_Nadia_ schreef:
Een deel van onze kinderen krijgen thuis les, wij zijn daarvoor naar de UK verhuisd, 1 van onze kinderen heeft hier nog een hele tijd op een speciale school gezeten maar inmiddels ook thuis (maar geen thuisonderwijs, hij krijgt een tutor van de council aan huis voor 16 uur per week).
Onze oudste heeft na vertrek uit NL altijd thuis les gehad en doet inmiddels een college studie hier.
Wij hebben nooit school aan huis gedaan, maar hebben voor de meeste kinderen de unschooling methode gevolgd, we zijn onderdeel van een hele grote community hier en hebben wekelijks meerdere bijeenkomsten, zowel educatief als sociaal. Wij faciliteren het leren, en onze ervaring is dat dit veel beter werkt dan zitten en werken. Het moet wel bij je kind(eren) passen.

In NL was dit nog geen optie omdat ze al naar school geweest waren en we dus geen vrijstelling meer kregen.

Wat interessant! Zou je mij via PB hier meer over kunnen uitleggen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:34

Shenavallie schreef:
Dee_Es schreef:

Dat weet ik dus ook niet, hoe dat zit met de rol van ouder. Zelf was ik vroeger er echt aan toe om naar school te gaan, maar dan ook echt om wat te leren. Spelen deed ik wel (en veel), maar ik werd vaak niet begrepen. Op de middelbare school hetzelfde: ik ging erheen omdat ik wat wilde leren, maar de leerlingen hadden andere interesses (jongens, uitgaan, drinken, kleding, shoppen, etc.). Die had ik niet en dat vond men maar raar. Je mocht toen dus ook al niet een eigen identiteit hebben, maar daar had ik maling aan. Ik trok evengoed mijn eigen plan. Mijn zoon heeft hetzelfde ervaren: leren, oké, leerlingen, alsjeblieft niet. Maar hoe dat met die kleine straks is, geen idee.

Even off-topic: Wat wel jammer is, is dat kinderen tegenwoordig niet meer in de speeltuin spelen. Alles zit maar binnen op de computer of telefoon, ongeacht de leeftijd. Dat men bang is voor enge situaties, snap ik, maar waarom gaan er dan geen moeders met hun kinderen naar de speeltuin, zodat er onder toezicht toch leuk gespeeld kan worden?

Hoezo spelen kinderen tegenwoordig niet in de speeltuin :?

Hier is het echt druk in de speeltuinen en sowieso buiten. Mijn kids zijn ook veel buiten. Alleen ja, al vanaf een jaar of 4 trekken ze er alleen op uit naar een speeltuin.

Los daarvan; ik vind de beweegredenen bijzonder. Zeker voor een kind dat nog niet geboren is.
Ik herken onze school ook niet in de gegeven redenen. De huidige scholen zijn over het algemeen ook gewoon heel goed. Er is bij ons op school ook ontzettend veel aandacht voor het indiviuele kind en ik vind de genoemde vooroordelen ook niet echt ergens op gebaseerd. Maar misschien is de basis ook niet genoemd, dat kan.