Lichaam werkt niet mee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Ik denk ook dat je een paar stappen terug moet doen en zeker geen risico's op moet zoeken. Je hebt wat dingen gedaan waar je al vraagtekens bij kunt zetten waarom je het doet. Die dingen dus niet doen. Als je paard niet te vertrouwen is, stop daar mee als je zelf niet fit bent.
Daar is al een stuk rust. Begin daarmee

Alle dokters, arten, fysios kunnen je niet helpen als je steeds dezelfde fouten blijft maken.
Herstellen duurt lang.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:42

@tamary Ja klopt ik wil te veel dat is ook besproken toen bij de therapie. Het probleem is alleen dat ik me opleiding nodig heb voor later en ze helaas niet akkoord gaan met een versoepeling. Ik heb al zolang paarden in me leven, ik zou niet weten of ik zonder zou kunnen leven. Tja Zou ik der dan echt moeten verkopen? Dat zou wel echt aan me hart gaan…. |(

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:43

juval schreef:
wat een pech, heel naar zeg allemaal. Veel sterkte!!

zou je aub 'mijn' willen schrijven in plaats van overal 'me' ?

Het spijt me ik lig op dit moment met zoveel pijn in mijn rug op bed, dat ik daar daar niet bij stil sta als ik typ

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:44

verootjoo schreef:
Ik zou naar een psychosomatisch fysiotherapeut gaan. Niks spiritueels, wel gewoon je mind en body weer op één lijn krijgen, inzicht krijgen in in stand houdende patronen en hoe je mentale toestand je fysieke toestand beïnvloed en andersom.
Hier is heel veel aan te doen en idd, je bent nog te jong om het lijf van een 80-jarige te hebben.

Heel erg bedankt voor de tip! Ik ga er gelijk naar kijken

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:48

Cioccolato schreef:
Ik denk ook dat je een paar stappen terug moet doen en zeker geen risico's op moet zoeken. Je hebt wat dingen gedaan waar je al vraagtekens bij kunt zetten waarom je het doet. Die dingen dus niet doen. Als je paard niet te vertrouwen is, stop daar mee als je zelf niet fit bent.
Daar is al een stuk rust. Begin daarmee

Alle dokters, arten, fysios kunnen je niet helpen als je steeds dezelfde fouten blijft maken.
Herstellen duurt lang.

Opzich is ze wel te vertrouwen alleen is het probleem dat ze mentaal bezig gehouden met worden. Iets wat ik door me blessures steeds niet kan bieden, waardoor ze me lanceert en ik weer een nieuwe blessure oploop. Ik heb sinds me laatste val van haar (waarin ik me schouder brak) niet meer op haar gereden. Daarna heeft ze bijrijders gehad, die ook allemaal zijn gestopt omdat het niet ging. Nu ben ik dus met haar de spirituele kant op gegaan, waar is uitgekomen dat ze houdt van vast persoon en mentale uitdaging zoekt. Inprincipe kan ik lezen en schrijven met haar, alleen kan ik haar nu niet de uitdaging bieden die ze nodig heeft. Wanneer ik dit probeerde maakte ik inderdaad domme beslissingen, waardoor het probleem alleen maar groter is geworden

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Wbt paard, ik ben overigens echt spiritueel maar zou wel 100% zeker willen weten dat er niet een medische reden voor dit gedrag is. Zo nee, dan is (anders) trainen waarschijnlijk je antwoord. En voorlopig echt op de grond, niet onder zadel.
Echter:
De prioriteit moet altijd jou gezondheid en welzijn zijn. Op dit moment stel je je paard voor jezelf.
Ansich is het helemaal niet zo heel gek dat met alles wat er gebeurd en alle ballen die je hoog moet/wilt houden je spaak loopt.

Ik denk dat bijvoorbeeld bsr nu juist niet is wat je nodig hebt. Je moet eerst ergens 'ruimte' maken voor jezelf, niet iets extras oppakken wat ook energie vraagt. Een psycholoog kan je wel helpen om je weg beter te vinden. Soms is het ook het vinden van de juiste fysiotherapeut/arts en dat is best een uitdaging.

Je hoeft niet direct je paard te verkopen maar zolang je niet alles beter op rolletjes hebt gewoon niet trainen, je paard wordt er echt niet slechter van, en als hij dan te weinig beweging krijgt dan stal zoeken waarbij hij dat wel kan krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:59

Paardjes101 schreef:
@tamary Ja klopt ik wil te veel dat is ook besproken toen bij de therapie. Het probleem is alleen dat ik me opleiding nodig heb voor later en ze helaas niet akkoord gaan met een versoepeling. Ik heb al zolang paarden in me leven, ik zou niet weten of ik zonder zou kunnen leven. Tja Zou ik der dan echt moeten verkopen? Dat zou wel echt aan me hart gaan…. |(

Ze is (momenteel) niet geschikt voor jouw. Optie kan zijn om haar bv goedkoop in Frankrijk in een kudde te zetten voor een jaar of 2 zodat jij kan genezen en studeren.
Ik heb na 18 jaar ponies en 21 jaar dieren inmiddels ook niks meer aan dieren van mijzelf. Soms makkelijk, de andere 6.5 dag van de week wil ik ze (en dan specifiek die dieren natuurlijk) terug. Beslissing was een puur rationele, emotioneel stond ik er niet achter. Voor mij was het een combi van geen nieuwe locatie (huurwei werd opgezegd) en de grote sprong qua voer en DA prijzen wat stomweg een te groot risico is ook al was DA eigenlijk maar 1x/jaar voor de vaccinaties, etc. nodig.
Dit paard heeft je al 3x het ziekenhuis in gekiept, en meerdere bijrijders ook, dan moet je je afvragen of het eigenlijk voor wie dan ook wel verstandig is om op dit dier te gaan zitten. En dan volgt dus de vraag wat je met een 600kg grasmaaier "hond" moet. Helemaal als je graag er toch maar even op kruipt want rijden is toch wel een stukje noodzaak voor jezelf. Een rijpaard moet veilig zijn voor degene die er op moet/wil en dat heeft zij bewezen niet te zijn.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:00

Wat een pech. Je lichaam is nog niet hersteld van het ene, dan is er het volgende al. Dus het is niet gek dat alles zeer doet. Je gaat ook compenseren natuurlijk.
Ik vermoed zo maar dat je lijf gewoon in vlucht stand staat door alles.

100% echt een keer BSR body stress release in plannen. Ja, dit kost geld maar ik durf te wedden dat dit echt verlichting gaat geven. Je lijf moet weer kunnen ontspannen anders komt er nooit herstel.

Hoog cortisol, die kans is ook groot want dat gaat samen met (fysieke) stress. Hier is geen medicatie voor nodig maar kun je aanpakken met voeding. Diëtist wordt vergoed vanuit de basisverzekering dus zoek daar eens op. Suikers vermijden of verminderen is eigenlijk stap 1.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:06

siskeh schreef:
Wbt paard, ik ben overigens echt spiritueel maar zou wel 100% zeker willen weten dat er niet een medische reden voor dit gedrag is. Zo nee, dan is (anders) trainen waarschijnlijk je antwoord. En voorlopig echt op de grond, niet onder zadel.
Echter:
De prioriteit moet altijd jou gezondheid en welzijn zijn. Op dit moment stel je je paard voor jezelf.
Ansich is het helemaal niet zo heel gek dat met alles wat er gebeurd en alle ballen die je hoog moet/wilt houden je spaak loopt.

Ik denk dat bijvoorbeeld bsr nu juist niet is wat je nodig hebt. Je moet eerst ergens 'ruimte' maken voor jezelf, niet iets extras oppakken wat ook energie vraagt. Een psycholoog kan je wel helpen om je weg beter te vinden. Soms is het ook het vinden van de juiste fysiotherapeut/arts en dat is best een uitdaging.

Je hoeft niet direct je paard te verkopen maar zolang je niet alles beter op rolletjes hebt gewoon niet trainen, je paard wordt er echt niet slechter van, en als hij dan te weinig beweging krijgt dan stal zoeken waarbij hij dat wel kan krijgen.

Paard is volledig door de molen gehaald, maat heeft helaas een moeilijk verleden achter de rug. Na het ongeluk van 2 jaar geleden hebben we de trainingsmethode compleet omgegooid en is het met rijden een compleet ander paard geworden. Uit meerdere readings, healings etc qua uit dat ze meer uitdaging zoekt en niet tegen de stil staan periodes kan. De ongelukjes kwamen dus steeds op ongelukkige momenten.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:11

tamary schreef:
Paardjes101 schreef:

Ze is (momenteel) niet geschikt voor jouw. Optie kan zijn om haar bv goedkoop in Frankrijk in een kudde te zetten voor een jaar of 2 zodat jij kan genezen en studeren.
Ik heb na 18 jaar ponies en 21 jaar dieren inmiddels ook niks meer aan dieren van mijzelf. Soms makkelijk, de andere 6.5 dag van de week wil ik ze (en dan specifiek die dieren natuurlijk) terug. Beslissing was een puur rationele, emotioneel stond ik er niet achter. Voor mij was het een combi van geen nieuwe locatie (huurwei werd opgezegd) en de grote sprong qua voer en DA prijzen wat stomweg een te groot risico is ook al was DA eigenlijk maar 1x/jaar voor de vaccinaties, etc. nodig.
Dit paard heeft je al 3x het ziekenhuis in gekiept, en meerdere bijrijders ook, dan moet je je afvragen of het eigenlijk voor wie dan ook wel verstandig is om op dit dier te gaan zitten. En dan volgt dus de vraag wat je met een 600kg grasmaaier "hond" moet. Helemaal als je graag er toch maar even op kruipt want rijden is toch wel een stukje noodzaak voor jezelf. Een rijpaard moet veilig zijn voor degene die er op moet/wil en dat heeft zij bewezen niet te zijn.

Ik vind het heel lastig. Het aan het werk gaan vindt ze eigelijk erg leuk. De ongelukken gebeurd ook eigelijk in periodes als ze stil stond. Ja het is dan onverstandig om dan zonder zadel erop te gaan stappen, maar de bedoeling was eigelijk om haar weer even mentaal goed te krijgen. Aan de hand werken ging toen niet vanwege me enkel en nu niet vanwege me schouder en wiplash. Ze staat op dit moment al een hele tijd stil en is heel ongelukkig. Ze wil echt weer aan het werk. Verkoop vind ik ontzettend last: het is een paard met een trauma, valt onbekende aan, krijgt snel maagzweren bij verandering en heeft goede trucjes om iemand het ziekenhuis in te krijgen. Aan de andere kant is ze nu dus ook niet gelukkig…

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:17

Nyaleti schreef:
Wat een pech. Je lichaam is nog niet hersteld van het ene, dan is er het volgende al. Dus het is niet gek dat alles zeer doet. Je gaat ook compenseren natuurlijk.
Ik vermoed zo maar dat je lijf gewoon in vlucht stand staat door alles.

100% echt een keer BSR body stress release in plannen. Ja, dit kost geld maar ik durf te wedden dat dit echt verlichting gaat geven. Je lijf moet weer kunnen ontspannen anders komt er nooit herstel.

Hoog cortisol, die kans is ook groot want dat gaat samen met (fysieke) stress. Hier is geen medicatie voor nodig maar kun je aanpakken met voeding. Diëtist wordt vergoed vanuit de basisverzekering dus zoek daar eens op. Suikers vermijden of verminderen is eigenlijk stap 1.

Wat slim, daar ga ik ook eens naar kijken. Ja die ongelukken zijn me lichaam dwars komen te zitten. Overal heb in last van: me pols (loop standaard met een polsbrace), bekken problemen, ga vaak door me rug, schouder blijft stijf, kan niet lopen zonder enkelbrace, knieproblemen, ademhalingsproblemen van me klaplong, de wiplash en dan kamp ik ook nog met concentratieproblemen, chronische hoofdpijn en migraine aanvallen

Freya6

Re: Lichaam werkt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:18

Niet het spirituele wat je misschien verwacht maar je lichaam probeert je misschien iets te vertellen? Via pb kan ik je wel een naam geven iemand waar je een sessie kunt doen om meer te begrijpen waarom jou die steed make overkomt. Misschien kan zij jou verder helpen.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:38

Freya6 schreef:
Niet het spirituele wat je misschien verwacht maar je lichaam probeert je misschien iets te vertellen? Via pb kan ik je wel een naam geven iemand waar je een sessie kunt doen om meer te begrijpen waarom jou die steed make overkomt. Misschien kan zij jou verder helpen.

Interessant ik stuur je even een pb

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:40

Beste TS,
Geloof niet alles wat je denkt.
Ook als je leven anders loopt dan je hebt uitgestippeld, is er toekomst.
Ik snap dat je de grote druk voelt van je studie, financiën en zorg voor je paard,... maar je lijf moet nog een heel leven mee.
En jezelf in de stress jagen, gaat zeker ten koste van toekomstige successen die je nastreeft.
Je hebt op je opleiding waarschijnlijk ook studiebegeleiders. Zij kunnen je hopelijk advies geven. Kunnen je ouders je wat support geven?
Wijsheid gewenst.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:41

Paardjes101 schreef:
zonnebloem18 schreef:
Als bijvoorbeeld je cortisol hoog is omdat je constant op je tenen loopt ga je dat ook lichamelijk merken. Als jij lichaam niet in de rust stand komt kan je nooit volledig herstellen.

Ohh meen je! Zijn daar ook medicijnen etc voor of is alleen rust een optie?

Helaas zijn medicijnen vaak niet perse een oplossing voor een probleem maar meer een pleister die je plakt en waar je vaak weer andere klachten van krijgt (op termijn).

Je hebt forse brokken gemaakt die voor de rest van je leven gevolgen en pijn kunnen geven. Misschien is hieruit een goede les om eerst prioriteit aan je lijf te geven om volledig te herstellen voordat je weer op je paard stapt of daarmee aan de slag gaat 'omdat dat hoort'. Een paard dat dagelijks buiten komt in een kudde en voldoende ruwvoer krijgt hoeft niet dagelijks te bewegen en kan zelfs een aantal maanden prima niet trainen.

Gezien je reactie op de overbelastingszorgen van andere bokkers denk ik dat je daar eens moet gaan zoeken om die blokkade te verhelpen.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:52

senna21 schreef:
Beste TS,
Geloof niet alles wat je denkt.
Ook als je leven anders loopt dan je hebt uitgestippeld, is er toekomst.
Ik snap dat je de grote druk voelt van je studie, financiën en zorg voor je paard,... maar je lijf moet nog een heel leven mee.
En jezelf in de stress jagen, gaat zeker ten koste van toekomstige successen die je nastreeft.
Je hebt op je opleiding waarschijnlijk ook studiebegeleiders. Zij kunnen je hopelijk advies geven. Kunnen je ouders je wat support geven?
Wijsheid gewenst.

Ja het is een hele lastige situatie! Geneeskunde is echt mijn droom opleiding en moeilijk in te komen. De universiteit heeft mij vorig jaar al een hele uitzonderlijke uitzondering gegeven voor mijn situatie. Ik ben al met de studie begeleiders in gesprek maat het is heel belangrijk dat ik het dit jaar haal. Ik heb helaas geen contact meer met me ouders, waardoor geld lenen bij hun helaas niet mogelijk is. M’n vriend support me financieel vaak, maar hij studeert ook nog dus zoveel geld hebben we niet te makken.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:59

@hutcherson Klopt rust voor mijn lichaam ia op dit moment heel erg belangrijk. En ik moet keuzes gaan maken om die rust te gaan zoeken. Sinds de val van de zomer tegen het stenen huisje heb ik niet meer op haar gereden (door de revalidatie). Maar ze staat bij een oud koppel aan huis, waar ze echt perfect staat (verhuizen is erg lastig omdat ze lastig is daarin en ze hier echt thuis is). Ik moet hier alles zelf doen (stal mesten, paddock mesten, voeren, hooi balen tillen, water vullen, binnen en buiten zetten). Dat nekt mijn lichaam op het moment heel erg met al die blessures. Ik moet goed gaan nadenken over hoe ik dit probleem moet gaan oplossen en luister graag naar alle meedenkende bokkers!

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:49

Me vriend heeft net de paarden binnen gezet, omdat ik sinds vanmiddag plat lig van de pijn (met maximale dosses pijnstillers) en me heel erg ziek voel. Hij verteld net dat m’n paard hem heeft gebeten. Het gaat echt niet langer zo, ik zit echt met me handen in me haar… Ik ben gewoon echt totaal op zowel lichamelijk als mentaal, ik probeer het allemaal goed te doen maar heb steeds het idee dat ik achter de feiten aanloop. Ik ben flink aan het zoeken naat trainingsstallen en leasers/verzorgers, maar het is zo ongelofelijk lastig! Ik wil niet dat zij weer mentaal en fysiek instort, maar op dit moment ben ik dit zelf helemaal. Helemaal op en leeg….

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:57

:knuffel:

En verkoop?
Ik kan mij voorstellen dat je dat ook moeilijk vind.
Maar de kosten maken dat je oa niet kan rusten.

Haar karakter maakt ook dat je niet kunt rusten.

En zo blijft de cirkel bestaan.

Misschien is je paard nu ook beter op haar plek bij iemand die wel de mentale aandacht kan geven.

En dat is niet omdat jij het nu slecht doet.
Maar omdat je het te goed wilt doen en jezelf echt tekort doet.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:07

DuoPenotti schreef:
:knuffel:

En verkoop?
Ik kan mij voorstellen dat je dat ook moeilijk vind.
Maar de kosten maken dat je oa niet kan rusten.

Haar karakter maakt ook dat je niet kunt rusten.

En zo blijft de cirkel bestaan.

Misschien is je paard nu ook beter op haar plek bij iemand die wel de mentale aandacht kan geven.

En dat is niet omdat jij het nu slecht doet.
Maar omdat je het te goed wilt doen en jezelf echt tekort doet.

Klopt… ik ben zo hard aan het huilen op het moment. Het is echt me alles en ik hou super veel van haar, maar mijn lichaam trekt het niet meer. Ik ben zo bang dat ze toch op de ene of andere manier in de handel terecht komt. Paard heeft een hele grote gebruiksaanwijzing en dat maakt het mega lastig. Ik heb me instructrice geappt, wat haar advies is. Wat vinden jullie, ze staat hier de hele dag buiten met andere paardjes en heeft veel vrije beweging?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:19

|(

En een heel andere gedachte.

Lang geleden had een vriendin van mij ook een veel te drukke periode.
En een 7 jarige ruin die altijd bergen energie had.

Zij heeft die toen in een opfok gezet tussen de 3 jarige hengsten.
Paard had lol voor 10.
En zij haar rust.

Misschien is een merrie of gemengde groep die 24/7 buiten lopen wat voor haar.
Niet teveel in de hand. Dus geen pp.
En laat haar daar maar druk zijn met de rest.
Dan hebben ze ook mentale uitdaging.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:31

DuoPenotti schreef:
|(

En een heel andere gedachte.

Lang geleden had een vriendin van mij ook een veel te drukke periode.
En een 7 jarige ruin die altijd bergen energie had.

Zij heeft die toen in een opfok gezet tussen de 3 jarige hengsten.
Paard had lol voor 10.
En zij haar rust.

Misschien is een merrie of gemengde groep die 24/7 buiten lopen wat voor haar.
Niet teveel in de hand. Dus geen pp.
En laat haar daar maar druk zijn met de rest.
Dan hebben ze ook mentale uitdaging.

Wat een goed idee! Ik ga gelijk even die vraag op facebook gooien of er ergens plek is ik een opfok!

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:33

Maar zijn er verder nog mensen met een wiplash, rugklachten, bekkenklachten, ziekte verschijnselen, pols klachten of enkel klachten die een gouden tip hebben voor herstel (naast de rust die ik de komende tijd ga pakken)?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:35

Goed advies van DuoPenotti. Misschien is het ook mogelijk om iemand te zoeken die niet perse wil rijden maar wel heel fijn kan grondwerken? Ik weet niet waar je paard staat?

Ik heb geen van de klachten die je noemt maar het is heel simpel: rust nemen om te genezen. Dus minder hooi op je vork proberen te nemen, in dit geval zowel letterlijk als figuurlijk.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:41

Maflinger_S schreef:
Goed advies van DuoPenotti. Misschien is het ook mogelijk om iemand te zoeken die niet perse wil rijden maar wel heel fijn kan grondwerken? Ik weet niet waar je paard staat?

Ik heb geen van de klachten die je noemt maar het is heel simpel: rust nemen om te genezen. Dus minder hooi op je vork proberen te nemen, in dit geval zowel letterlijk als figuurlijk.

Ja daar ben ik ook op het moment naat aan het kijken. Dat is fijn, omdat ze dan op der plek kan blijven staan en dat is voor haar gezondheid ook wel belangrijk. Alleen kan ze vreemde mensen aanvallen dus dat maakt het erg lastig. Ze staat in Nijmegen. Hoop snel een oplossing te vinden. Morgen ga ik weer eens bellen met de huisarts, want ik voel me echt heel erg ziek vandaag, misschien door de stress over het paard ik weet het niet. Misschien kan ze nog iets vinden, waardoor ik me zo erg ziek voel, maar ben bang dat het enige antwoors rust is…