Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
verootjoo schreef:Ik zou naar een psychosomatisch fysiotherapeut gaan. Niks spiritueels, wel gewoon je mind en body weer op één lijn krijgen, inzicht krijgen in in stand houdende patronen en hoe je mentale toestand je fysieke toestand beïnvloed en andersom.
Hier is heel veel aan te doen en idd, je bent nog te jong om het lijf van een 80-jarige te hebben.
Cioccolato schreef:Ik denk ook dat je een paar stappen terug moet doen en zeker geen risico's op moet zoeken. Je hebt wat dingen gedaan waar je al vraagtekens bij kunt zetten waarom je het doet. Die dingen dus niet doen. Als je paard niet te vertrouwen is, stop daar mee als je zelf niet fit bent.
Daar is al een stuk rust. Begin daarmee
Alle dokters, arten, fysios kunnen je niet helpen als je steeds dezelfde fouten blijft maken.
Herstellen duurt lang.
Paardjes101 schreef:@tamary Ja klopt ik wil te veel dat is ook besproken toen bij de therapie. Het probleem is alleen dat ik me opleiding nodig heb voor later en ze helaas niet akkoord gaan met een versoepeling. Ik heb al zolang paarden in me leven, ik zou niet weten of ik zonder zou kunnen leven. Tja Zou ik der dan echt moeten verkopen? Dat zou wel echt aan me hart gaan….
siskeh schreef:Wbt paard, ik ben overigens echt spiritueel maar zou wel 100% zeker willen weten dat er niet een medische reden voor dit gedrag is. Zo nee, dan is (anders) trainen waarschijnlijk je antwoord. En voorlopig echt op de grond, niet onder zadel.
Echter:
De prioriteit moet altijd jou gezondheid en welzijn zijn. Op dit moment stel je je paard voor jezelf.
Ansich is het helemaal niet zo heel gek dat met alles wat er gebeurd en alle ballen die je hoog moet/wilt houden je spaak loopt.
Ik denk dat bijvoorbeeld bsr nu juist niet is wat je nodig hebt. Je moet eerst ergens 'ruimte' maken voor jezelf, niet iets extras oppakken wat ook energie vraagt. Een psycholoog kan je wel helpen om je weg beter te vinden. Soms is het ook het vinden van de juiste fysiotherapeut/arts en dat is best een uitdaging.
Je hoeft niet direct je paard te verkopen maar zolang je niet alles beter op rolletjes hebt gewoon niet trainen, je paard wordt er echt niet slechter van, en als hij dan te weinig beweging krijgt dan stal zoeken waarbij hij dat wel kan krijgen.
tamary schreef:Paardjes101 schreef:@tamary Ja klopt ik wil te veel dat is ook besproken toen bij de therapie. Het probleem is alleen dat ik me opleiding nodig heb voor later en ze helaas niet akkoord gaan met een versoepeling. Ik heb al zolang paarden in me leven, ik zou niet weten of ik zonder zou kunnen leven. Tja Zou ik der dan echt moeten verkopen? Dat zou wel echt aan me hart gaan….
Ze is (momenteel) niet geschikt voor jouw. Optie kan zijn om haar bv goedkoop in Frankrijk in een kudde te zetten voor een jaar of 2 zodat jij kan genezen en studeren.
Ik heb na 18 jaar ponies en 21 jaar dieren inmiddels ook niks meer aan dieren van mijzelf. Soms makkelijk, de andere 6.5 dag van de week wil ik ze (en dan specifiek die dieren natuurlijk) terug. Beslissing was een puur rationele, emotioneel stond ik er niet achter. Voor mij was het een combi van geen nieuwe locatie (huurwei werd opgezegd) en de grote sprong qua voer en DA prijzen wat stomweg een te groot risico is ook al was DA eigenlijk maar 1x/jaar voor de vaccinaties, etc. nodig.
Dit paard heeft je al 3x het ziekenhuis in gekiept, en meerdere bijrijders ook, dan moet je je afvragen of het eigenlijk voor wie dan ook wel verstandig is om op dit dier te gaan zitten. En dan volgt dus de vraag wat je met een 600kg grasmaaier "hond" moet. Helemaal als je graag er toch maar even op kruipt want rijden is toch wel een stukje noodzaak voor jezelf. Een rijpaard moet veilig zijn voor degene die er op moet/wil en dat heeft zij bewezen niet te zijn.
Nyaleti schreef:Wat een pech. Je lichaam is nog niet hersteld van het ene, dan is er het volgende al. Dus het is niet gek dat alles zeer doet. Je gaat ook compenseren natuurlijk.
Ik vermoed zo maar dat je lijf gewoon in vlucht stand staat door alles.
100% echt een keer BSR body stress release in plannen. Ja, dit kost geld maar ik durf te wedden dat dit echt verlichting gaat geven. Je lijf moet weer kunnen ontspannen anders komt er nooit herstel.
Hoog cortisol, die kans is ook groot want dat gaat samen met (fysieke) stress. Hier is geen medicatie voor nodig maar kun je aanpakken met voeding. Diëtist wordt vergoed vanuit de basisverzekering dus zoek daar eens op. Suikers vermijden of verminderen is eigenlijk stap 1.
Freya6 schreef:Niet het spirituele wat je misschien verwacht maar je lichaam probeert je misschien iets te vertellen? Via pb kan ik je wel een naam geven iemand waar je een sessie kunt doen om meer te begrijpen waarom jou die steed make overkomt. Misschien kan zij jou verder helpen.
Paardjes101 schreef:zonnebloem18 schreef:Als bijvoorbeeld je cortisol hoog is omdat je constant op je tenen loopt ga je dat ook lichamelijk merken. Als jij lichaam niet in de rust stand komt kan je nooit volledig herstellen.
Ohh meen je! Zijn daar ook medicijnen etc voor of is alleen rust een optie?
senna21 schreef:Beste TS,
Geloof niet alles wat je denkt.
Ook als je leven anders loopt dan je hebt uitgestippeld, is er toekomst.
Ik snap dat je de grote druk voelt van je studie, financiën en zorg voor je paard,... maar je lijf moet nog een heel leven mee.
En jezelf in de stress jagen, gaat zeker ten koste van toekomstige successen die je nastreeft.
Je hebt op je opleiding waarschijnlijk ook studiebegeleiders. Zij kunnen je hopelijk advies geven. Kunnen je ouders je wat support geven?
Wijsheid gewenst.

DuoPenotti schreef:
En verkoop?
Ik kan mij voorstellen dat je dat ook moeilijk vind.
Maar de kosten maken dat je oa niet kan rusten.
Haar karakter maakt ook dat je niet kunt rusten.
En zo blijft de cirkel bestaan.
Misschien is je paard nu ook beter op haar plek bij iemand die wel de mentale aandacht kan geven.
En dat is niet omdat jij het nu slecht doet.
Maar omdat je het te goed wilt doen en jezelf echt tekort doet.
DuoPenotti schreef:![]()
En een heel andere gedachte.
Lang geleden had een vriendin van mij ook een veel te drukke periode.
En een 7 jarige ruin die altijd bergen energie had.
Zij heeft die toen in een opfok gezet tussen de 3 jarige hengsten.
Paard had lol voor 10.
En zij haar rust.
Misschien is een merrie of gemengde groep die 24/7 buiten lopen wat voor haar.
Niet teveel in de hand. Dus geen pp.
En laat haar daar maar druk zijn met de rest.
Dan hebben ze ook mentale uitdaging.
Maflinger_S schreef:Goed advies van DuoPenotti. Misschien is het ook mogelijk om iemand te zoeken die niet perse wil rijden maar wel heel fijn kan grondwerken? Ik weet niet waar je paard staat?
Ik heb geen van de klachten die je noemt maar het is heel simpel: rust nemen om te genezen. Dus minder hooi op je vork proberen te nemen, in dit geval zowel letterlijk als figuurlijk.