Betaalbare winterslaapzak voor trekking. Zijn legerslaapzaken iets?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 10:06

Natuurlijk kan ik niet in je beurs kijken, (gelukkig maar)Maar er zijn echt goede tips en opmerkingen gegeven.

als het een probeersel is is huren altijd beter. Als het wel bevalt weetje welke spullen je kunt aanschaffen en kun je er voor sparen!.

zoals fleurtjuh al zei, misschien moet je budget omhoog!
En dan niet perce voor de slaapzak maar voor een warme lakenzak, betere kwalitijd thermo ondergoed en dan wel 2 setjes 1 voor overdag (gematigde isolatie) en ( voor de nacht extra warm) mijn set kwam bij engelbert straus vandaan Nooit geen spijt van gehad ! ( die gebruik ik vaak bij boscrossen met rugzak)
En ja ik ben vaak buiten in de winter en heb reuma die extra laag helpt mij echt om stijfheden en pijntjes te beperken. Wat ook helpt is een echte wollen trui zo een commando trui, je haalt al die leger oliebol er af en je hebt een mooie goedkopere wollen trui in zwart bauw of groen. die draag je ook overdag dus komt niet in je rugzak ( wel 2stuks overdag en nacht).
En vergeet ook zo een nood slaapzak niet weegt niets en is super klein op te vouwen, maar kan je wel extra isoleren bij erge kou ( al geeft dat wel condens) een ademde bivakzak is beter(maar tja budget )!
De tip over je bouw is dus echt waar, en ook de slapende armen...ook ervaren ik ben 173 en heb een xl slaapzak daar pas ik en de extra kleding goed in. want ook lucht isoleert. overweeg alle eerdere tips eens je kunt door flexibele instelling een aantal dingen goed opvangen ,soms zelfs voor minder budget
omdat je zelf de dingen vaker kunt hergebruiken als je ze toch hebt!!!
Funktioneel is voor trekking beter dan fashion, en soms is die extra kilo het toch meer dan waard...slaap en comfort zijn heel belangrijk omdat het je enerie huishouding op peil houd! (belangrijker zelfs nog dan budget!)
(En nog een laatste tip laat je smetvrees varen het zal je veel ontberingen besparen, het gaat om het plezier van de activiteit ;) )
ken je niemand die bij de scouting zit , daar zit ook veel kennis en budget ervaring!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 11:16

Dat van slapende armen is dus eigen ervaring, niet wat ik elders gelezen heb. En daarom kijk ik dus ook naar inderdaad een L slaapak. XL raden anderen weer af wegens te groot, dus dan word je alsnog koud. Tja, dat is dan lastig. Want jij hebt wel weer XL? Dan valt voor mij de Ali express optie af. En daar neig ik op dit moment toch het meeste naar. Nieuw en betaalbaar.

Ik heb:
-thermo onderkleding. Dat heb ik al van het duiken. Niet direct merinowol, wel functioneel.
-dikke truien en minder dikke truien
-Wintertrekkingbroek maatje extra wijd. Moet er een riem bij om, maar neem ik exact mijn maat (heb ik ook meegenomen in de uitverkoop), dan heb ik nog steeds koude dijen en daar krijg ik echt winterdijen helaas, dus ik heb daar elke winter korsten op. Met een maatje extra wijd helpt de riem om alles comfortabel te maken en dan kan er ook nog wat onder zonder strak te gaan zitten
-Naadloos ondergoed
-Donssokken om aan te trekken in een slaapzak. Deze komen van Ali, maar zijn mooi fluffy.
-Skijack en donsjas+regenjas met ventilatie. Wat ik mee ga nemen twijfel ik nog over. De donsjas is lichter, maar is niet winddicht of waterdicht, daarom dus zo'n ventilatieregenjas. Een skijack is dat wel en beweegt eigenlijk fijner.
-Tussenjas
-Lakenzak lichtgewicht.
-wandelsokken
-neopreen sokken voor als het echt koud wordt 's nachts, wegen heel weinig
-schoenen (al twijfel ik nog iets welk paar ik aan ga doen, maar ik heb ze dus al wel).
-snacks
Dus qua kleding ben ik er wel denk ik. Heb uiteraard ook nog wanten, normale handschoenen, een muts, zo'n bivak ondermuts en heb voor de uv-straling net een nieuwe bril met transitions meekleurende glazen laten maken.
En natuurlijk wandelstokken, rugzak, en dat soort dingen, maar die had ik al. Voor mijn camera heb ik een kleinere hoes gekocht i.p.v. een camerarugzak. Want tja, de camera gaat wel mee. En dus zit ik daar ook al met extra gewicht en zeker omdat ik ook accu's meeneem. Ik wil niet zonder camera zitten, dat is voor mij een eerste levensbehoefte. :P Wel laat ik een vogellens thuis en alleen de groothoeklens mee. Dat zal wel enorm kaal voelen. Mijn lichtgewicht laptop sjouw ik ook niet mee en dat vind ik ook wel een risico omdat ik dan niet direct een backup van foto's kan maken helaas. Dus moet hopen dat er niets met de kaartjes gebeurt. Ik twijfel nog over een lichtgewicht statief voor nachtfotografie (450 gram), maar ergens weet ik niet of ik de energie zal hebben om in het donker nog in de kou buiten te gaan staan om de melkweg te fotograferen. Een steen als ondergrond gebruiken zal gaan, maar je bent minder vrij in de exacte hoek om de foto te maken. Maar denk dat ik dat dan maar accepteer.

Omdat ik dus met een camera, 1 lens en wat reserve accu's toch al snel een 2kg extra meeneem die een ander niet meeneemt wil ik echt niets meenemen wat ik niet nodig heb. Maar ik trek wel elke dag een schone onderbroek aan. Met een hemd kan ik wel 3 dagen doen, maar onderbroek moet elke dag echt schoon aan.Trui zal wel gaan stinken, maar daar kun je ook wel 4 dagen mee doen.

Feanyth

Re: Betaalbare winterslaapzak voor trekking. Zijn legerslaapzaken iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 12:49

Kijk niet zozeer naar gewicht, maar combinatie vulkracht en isolatiewaarde. Maar in de basis moet je kijken naar je gehele slaapsysteem. Dus niet alleen de slaapzak. Een goede slaapmat met de juiste isolatiewaarde is bijna belangrijker. Want je kan nog zo'n goede slaapzak of quilt kopen, maar als je slaapmat niet de juiste isolatiewaarde heeft, heb je het nog steeds koud.

Mijn advies is minimaal 5R isolatiewaarde voor een slaapmat. Dat is voor 3 seizoenen goed te doen. Zelf heb ik een 8R. Ik ben namelijk een zijslaper en wou zeker zijn van dat ik geen last zou hebben van de kou van de grond.
Vervolgens heb ik een RAB 700 Women donzen slaapzak. Om de comfort level te verhogen (bij nog lagere temperaturen) maak ik gebruik van de sea to summit reactor liner.

Ik weet dat het geld kost, maar je investeert er een keer in en je hebt er jaren plezier van.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 13:11

En zorg vooral voor laagjes. De lucht heeft isolatie, maar bij een trekking kan het ook behoorlijk warm worden als je flink stijgt en daalt. En als je gaat zweten en dan weer afkoelt word je juist koud.

Waar ga je eigenlijk heen? Of heb ik daar overheen gelezen? Wat raden ze vanuit de organisatie aan?

Annamk

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:59

germie schreef:
Annamk, heb jij die legerslaapzak gebruikt met alleen het 3seizoenendeel, of met alles? Want alles is te zwaar helaas.

Ik gebruikte alleen het binnenste deel, de buitenkant had ik thuis gelaten. Dat is inderdaad het drieseizoenendeel denk ik?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:44

Dat denk ik wel. En dat was dus warm genoeg? Hoe koud was het toen?

Kleding heb ik al, laagjesprincipe is me meer dan bekend en ervaring mee. Matje hoef ik niet zelf voor te zorgen, dus schaf ik niet aan. Ook niet alles past in het vliegtuig immers. En waar ik naartoe ga is niet relevant, het is er hoog en koud.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:53

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:09

Is dit niet iets? wel gebruikt maar via een winkel:
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... 3-seizoene

- Temperatuur rating: -15°C comfort / -32°C extreme (volledige modulaire set)
- Totale lengte: 215 cm (Large)
- Breedte: ca. 80 cm (schouder) en 32 cm (voeteneinde)
- Gewicht: 1,9 k

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:02

kimmie261 schreef:
Is dit niet iets? wel gebruikt maar via een winkel:
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... 3-seizoene

- Temperatuur rating: -15°C comfort / -32°C extreme (volledige modulaire set)
- Totale lengte: 215 cm (Large)
- Breedte: ca. 80 cm (schouder) en 32 cm (voeteneinde)
- Gewicht: 1,9 k

Dat is dus zo'n slaapzak waar ik over twijfel ja. Maar die 32cm bij de voeten lijkt me nog best wel smal, normaal zijn ze 50 cm en vaak 85 cm bovenin. Maar dit is dus wel het model waar ik over twijfel.
Anderzijds, ze behouden hun waarde wel en zijn dus ook wel weer door te verkopen met hooguit een 10 euro verlies.
Laatst bijgewerkt door germie op Gisteren, 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:03

Bij die advertentie staat dat het alleen om de buitenste gaat. De specs zijn voor de totale 2.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:06

Hannanas schreef:
Bij die advertentie staat dat het alleen om de buitenste gaat. De specs zijn voor de totale 2.

Die -15 of -19 wordt genoemd voor alleen de 3seizoenen slaapzak, maar de extreme is onbekend. Heb inmiddels 2 winkels hierover gebeld die ze verkopen. En ik wil natuurlijk niet op pad zijn en niet kunnen slapen van de kou. Maar thuis ga ik ook niet in de tuin het proberen, haha.
Ergens lijkt die dus te kunnen, maar anderzijds zijn er nog gegevens onbekend. Die uit de advertentie is van 2009 overigens, dus echt al heeeeel oud. Daarmee waarschijnlijk ook vaak genoeg gewassen en dus niet echt warm meer. Andere winkels verkopen ze nieuwer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:54

En een leen slaapzak even laten stomen?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:52

germie schreef:
Hannanas schreef:

Die -15 of -19 wordt genoemd voor alleen de 3seizoenen slaapzak, maar de extreme is onbekend. Heb inmiddels 2 winkels hierover gebeld die ze verkopen. En ik wil natuurlijk niet op pad zijn en niet kunnen slapen van de kou. Maar thuis ga ik ook niet in de tuin het proberen, haha.
Ergens lijkt die dus te kunnen, maar anderzijds zijn er nog gegevens onbekend. Die uit de advertentie is van 2009 overigens, dus echt al heeeeel oud. Daarmee waarschijnlijk ook vaak genoeg gewassen en dus niet echt warm meer. Andere winkels verkopen ze nieuwer.
Volgens mij is 'probleem' met die enkele slaapzak dat je dan een koudebrug hebt bij de rits. De ander heeft de rits op een andere plek, dus dat compenseert. Misschien kun je dus iets over die rits doen dat de warmte in de slaapzak houdt?

Zelf zou ik ook gaan voor een leenslaapzak.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:55

Hannanas schreef:
Wat vindt je van deze?
Komen al dicht in de richting van comfort -20 en geen dons dus goedkoper. Geen last van damp/vocht en invloed op vulling.

https://nordisk.eu/products/oscar-minus ... gICk_D_BwE

https://www.bergfreunde.nl/mammut-women ... gI0bfD_BwE

De Mammut is te klein voor mijn lengte. Die van Nordisk ga ik even bekijken, ik krijg ook steeds nordisk bij m'n zoekresultaten, maar ken het merk of de website niet. Is eigenljk wel flink boven mijn budget. Want dan heb ik 1 met betere specs voor 100 euro minder bij Temu.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:56

tienus63 schreef:
En een leen slaapzak even laten stomen?

Die krijg ik dan daar, dus dan valt er niets meer zelf te reinigen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:11

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:20

Je zou eventueel ook nog naar Zenbivy of een ander quilt systeem kunnen kijken:
https://zenbivy.eu/
Ik ben niet heel groot maar omdat ik veel draai ga ik niet zo goed samen met een mumie zak. Ik heb een jaar of 2 geleden een zenbivy gekocht (volgens mij de light). De comfort temperatuur is 4 graden maar rond het vriespunt was hij nog veel te warm zelfs zonder extra kleding. En dat terwijl ik het met mijn slaapzak met limiet temp van -23 echt wel eens heel koud heb gehad bij dezelfde temperatuur en ik het best snel koud heb 's nachts :=.
Het weegt weinig (die van mij is volgens mij 700 gram, exclusief mat), pakt heel klein en het slaapt heerlijk. Het is zo gemaakt dat je goed bewegingsvrijheid hebt zonder dat er kou in komt. De warmste versie gaat tot comfort temp -7 (limiet-12) maar met een goede slaapmat, wat extra kleding, een thermo liner en misschien een extra quilt (pakt compacter dan een slaapzak) denk ik dat je best ver komt met weinig gewicht. En anders is het misschien een tip voor andere trips, het kost wel wat maar ik hoef in ieder geval echt geen mumie zak meer :D