Ben ook 5,5 jaar prednison klant geweest tot dusver. Pieken van 80mg per dag. Mijn onderhoudsdosis zat op 40mg. Het lijkt er op moment op dat er nu een combinatie van medicatie is gevonden waarbij ik prednison kan afbouwen, maar dat gaat zoooo langzaam.
80mg?? Dat is echt mega veel zeg. Afbouwen gaat langzaam ja. Ik mag de 16e van deze maand naar 10mg. Maar ik begon ook maar op 20mg in juni.
mysa
correspondent/vertaler
Geplaatst: Gisteren, 08:24
Bijna 20 jaar gebruikt. Soms ook hoge doses (geloof 60mg maximaal). Had uiteindelijk ernstige botontkalking. Toen (bijna) helemaal afgebouwd en extra calcium en d3 geslikt. Hoewel ik de dertig toen al gepasseerd was en ze er weinig van verwachtten, is dat toch helemaal goed gekomen. Denk met een paar maanden geen probleem maar misschien voor de zekerheid even aankaarten of daarnaar gekeken moet worden.
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie The Scarlet Witch
Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 08:28
Ik slik iets tegen botontkalking. Had jij dat niet dan?
Mijn calcium is nog goed maar misschien komt dat omdat ik een niet zo hoge dosering heb?
mysa
correspondent/vertaler
Geplaatst: Gisteren, 08:54
Bellatrix schreef:
Ik slik iets tegen botontkalking. Had jij dat niet dan?
Nee, waren ze destijds niet scherp op. Is ook al dertig jaar geleden maar alsnog was een botscan toen al wel mogelijk, dus beetje vreemd dat dat toen niet eerder gebeurd is. Internist schrok zich een hoedje toen die scan uiteindelijk wel gemaakt werd.
Ik heb pas geleden een dexascan gehad na ruim 4 jaar prednison gebruik zonder aanvullende supplementen of medicatie en mijn botdichtheid was toen prima. Nu gebruik ik inmiddels ook een injectie voor de overgang en moet calciumtabletten gebruiken
Ik heb ook calcichew. De dosering die ik gehad heb is echt insane hoog, maar niks sloeg aan. Ik heb nu een afbouw schema waarbij ik 2.5 mg per 2 maand afbouw. Het is de bedoeling dat ik aan het einde van 2026 helemaal kan stoppen. Ook met de prednison zalf en druppels, die heb ik nog naast de tabletten.