Hoe slaappatroon doorbreken, kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Re: Hoe slaappatroon doorbreken, kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 14:10

Zo herkenbaar TS!
Onze bijna 6 jarige is ook regelmatig tussen half 6 en 6 wakker.
Wat ik heb gedaan is, gepraat met haar dat ze echt tot 7 uur in bed moet blijven liggen. Dit i.v.m. mijn burnout, dat ik echt rusttijd nodig heb. En day lijkt tot nu toe te helpen. Natuurlijk is mijn dagritme ook heel anders en dat telt ook mee denk ik?
Maar door te praten met onze bijna 6 jarige (die momenteel zoveel leert en ontdekt), is er meer begrip.
Onze 3 jarige... die is net zo vroeg wakker... die pakken we wat anders aan (die mag na 6 uur in het grote bed, voor uitrusten etc )

Succes Ts!
Ik experimenteer momenteel met geuren, ventilatie etc. Puur voor mezelf, misschien helpt dat ook mee?

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 14:29

Bedankt voor de tips zo ver en "fijn" om te lezen dat er veel herkenning is. Ik ga even kijken hoe ik wat dingen kan aanpakken en/of veranderen.

Het is helaas een behoorlijk gevoelige jongen, als net geboren baby al last van verlatingsangst..
Wij hebben het in ons gezin allemaal nogal snel heet, dus warm aankleden is lastig, want dat is zweten geblazen..
Gevoelig voor nachtmerries als ie overprikkeld is door de dag en daarom wil hij echt niet slapen zonder licht aan (op de gang, die dus de hele nacht aan staat).

Gelukkig slaapt ie intussen dus wel goed door de nacht heen (heeft ook erg lang geduurd) en is het nu dus sinds een tijdje "alleen" nog vroeg op.
Terwijl we ook een flinke periode hebben gehad dat we hem wakker moesten maken om optijd op school te komen.
Het is dus nogal wisselend.

Maar ik ga even kijken of ik iets kan veranderen aan het licht, of hij bv een roodlicht lampje accepteerd. En kijken of ik iets kan doen met koel inslapen en later een dikkere deken over hem heen.
Een "cosy" plekje heeft hij wel. Hij heeft een knuffelbeer sinds baby en wil altijd strak ingestopt liggen :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 14:31

Als ik dat zo lees zou je kindje ook heel veel baat kunnen hebben bij een slaaptunnel of zware deken :j

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 14:34

Daar ga ik eens naar kijken, bedankt voor de tip.

Is dat juist niet ook heel warm, een verzwaringsdeken?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 14:35

Nee hoor, is niet warmer dan een gewoon dekbed. In de winter gooien we er nog een extra zomer dekbed overheen

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:07

Wat is je ochtend en avond ritueel (wat doen jullie zodra je wakker bent en wat doe je 2 uur voor het slapen gaan) en op welke tijdstippen eten jullie wat?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 17:28

Bij een verzwaringsdeken kan je opletten wat voor soort granulaat er in zit, van dat kunststof granulaat of natuurlijke kwarts steentjes, wat ze ook in aquaria gebruiken zeg maar. Die laatste zijn lekker zwaar maar niet broeierig. Ik heb zowel 2 verzwaringsdekens als 2 van die stretch tunnels voor om het matras, maar dat deed hier eigenlijk niet zoveel want als hij er dan 's nachts uitging om te piesen was het eigenlijk alleen maar lastig en kwam hij er niet meer goed onder.

Dan ging ik 's nachts tobben om het weer goed te leggen en was ik zelf weer te wakker :=

Het voordeel van wol is dat het niet snel te koud of te warm is. En je past het aan aan je situatie, ligt kind de hele nacht redelijk stil in bed, of komt 'ie bloot te liggen en krijgt het dan koud. Is je kamer koud of warm, komt 'ie 's nachts uit bed om te plassen.... kan / gaat hij dan zelf weer goed onder de dekens of is dat te veel gevraagd. De truuk is om de juiste set-up van bed en kleding te vinden die de hele nacht volstaat of met een hele kleine bijsturing van pappa / mamma zodat je zelf niet al te wakker wordt :=

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 17:32

Een kind dat ‘s nachts behoorlijk warm wordt en ‘s morgens erg moe wakker wordt, kan ook problemen hebben met de ademhaling (slaapapneu). Dit is een probleem wat erg onderschat wordt bij kinderen. Is hier al eens naar gekeken?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:28

Bij die van mij heeft het te maken met overprikkeling. Het heeft hier geholpen om heel bewust aandacht te besteden aan ontspannen voor het slapengaan (in bad, kriebelen, meditatieverhaaltje). Ze is nog steeds een vroege vogel, maar komt nu rond 6.30 in plaats van een uur eerder.

Onze kinderen vinden de meditatiesprookjes van Relax Kids heel leuk.

Verder kan het soms ook te maken hebben met de bloedsuikerspiegel. Voldoende eiwitten, geen snelle koolhydraten voor het slapengaan. En in de ochtend lekker naar buiten, daglicht doet je bioritme ook goed (en buitenlucht doet nooit kwaad voor een overprikkeld systeem).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:35

Bloesem therapie werkt in dit geval heel erg goed ik heb het al vaak mee gemaakt.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:09

Wat voor deken/dekbed slaapt hij onder?
Synthetisch? Mijn ervaring issue dat dat erg zweet.
Probeer eens katoen of bamboe bijvoorbeeld.
Eventueel in combinatie met een slaaptunnel.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 22:29

Hier was ook een verzwaringsdeken de beste oplossing, bij beide kinderen.
Mijn zoon is bijna 14 en slaapt er nog steeds onder, maar mijn dochter van 11 heeft het nu niet meer nodig. Zij slaapt wel met oordopjes in zodat ze niet wakker wordt, ze slaapt erg licht.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 22:41

Verzwaringsdeken al geprobeerd? Sterrenhemel? Gebruiken ze ook bij mensen met dementie die het dag en nachtritme omdraaien

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 00:37

En wat gebeurt er als hij pas naar bed gaat als hij echt in slaap valt?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 07:11

Dat werkt ook niet bij iedereen. Mijn dochter heeft zeer waarschijnlijk ADHD, daarom ook de slaapproblemen toen ze nog zo jong was. Die ging en gaat nog gewoon door totdat ze letterlijk omvalt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 07:12

Je bedoelt het ongetwijfeld goed maar als je een kind kapot wilt maken dan is dat een mooie aanpak, wachten tot ze zelf in slaap vallen en dan pas naar bed brengen :=

Er zullen ongetwijfeld ergens wel kinderen en ouders zijn voor wie dat werkt, maar gemiddeld genomen is het niet echt aan te raden.

Bovendien zegt TS in de openingspost al:
ImkeTarek schreef:
Goedemorgen!

Mijn zoontje van bijna 6 heeft sinds een kleine 2 maanden dat hij standaard uiterlijk 5.30u wakker is. Het maakt niet uit of hij om 7uur 's avonds naar bed gaat, of om bv 9uur 's avonds, die body clock gaat veel te vroeg (dus +/- 5.30u) af..

En dat is mijn ervaring ook. Als die van ons een keer laat opblijft (en dat is zelden omdat hij dus niet uitslaapt helaas...) zoals met oud & nieuw (mooie jaarlijkse gelegenheid om nog eens te proberen wat er gebeurt als je het hem zelf uit laat zoeken...) dan blijft 'ie wakker tot ver na 12 uur, moppert vervolgens als we naar bed gaan nog een beetje dat hij niet moe is, valt op bed wel meteen in slaap :') en is de volgende ochtend weer gewoon net als alle ochtenden vroeg wakker. Alleen nog dagen niet lekker in zijn vel omdat hij slaap tekort komt :knuffel:

Gelukkig is het bij TS pas sinds 2 maanden en komt het vast wel weer goed als ze het nu niet te lang een gewoonte laten worden. Hopelijk helpt iets van de tips TS en kan je al iets proberen terwijl je daar op vakantie bent..... :knuffel:
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-12-25 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 07:23

Pmarena@ wist je dat zo ongeveer de enige effectieve slaapbehandeling ( CGT-i ) wel daarmee begint?
Alleen effectieve slaaptijd in bed doorbrengen, en daarna dit uitbereiden.
Meestal wordt dat wel pas bij oudere kinderen ingezet, en vooral bij angst of afkeer voor slapen wat ik niet direct lees bij de ts.

@ts, maar volgens mij kom je aan een slaaptijd van 10,5 uur? Voor een kind van 6 is tussen de 10 en 12 uur normaal.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 07:25

Vanochtend weer om 4.30 (want Engeland, dus 5.30 voor zijn gevoel) wakker.. En ik dus ook

Voor nu kan ik er helaas echt specifiek weinig aan doen, we slapen ook met zn 4en op 1 kamer hier. Dus hopen dat dit tijdens de vakantie verbeterd en anders is het wel weer als we thuis zijn.

Heb al met mijn man overlegd dat we sowieso die slaaptunnel gaan proberen en vanuit daar verder kijken.
En ik ga kijken wat ik kan doen aan het licht op de gang.

Wat betreft het zelf in slaap laten vallen als ie omvalt..
Toevallig was dat zondagavond het geval na de nacht-overtocht met de ferry. Maar maandagochtend dus om 4.30u wakker.

smurffie schreef:
Pmarena@ wist je dat zo ongeveer de enige effectieve slaapbehandeling ( CGT-i ) wel daarmee begint?
Meestal wordt dat wel pas bij oudere kinderen ingezet, en vooral bij angst of afkeer voor slapen wat ik niet direct lees bij de ts.

@ts, maar volgens mij kom je aan een slaaptijd van 10,5 uur? Voor een kind van 6 is tussen de 10 en 12 uur normaal.

Hij lijkt geen angst te hebben om te gaan slapen idd.
Wel een korte periode wat gehad door vriendjes die teveel over monsters praatte, maar dat is intussen besproken en gaat weer prima.

Wat de hoeveelheid slaap betreft, zou het theoretisch misschien prima zijn zo. Maar ik merk dat ie vooral mentaal echt op is zo halverwegen het schooljaar (fysiek is hij niet te stoppen).
Maar misschien ook goed om ook meer te gaan kijken naar zijn activiteiten overdag (hij speelt slecht alleen, dus als wij druk zijn met bv werk, huishouden of koken, grijpen we helaas te vaak naar tablet of tv)
Laatst bijgewerkt door ImkeTarek op 23-12-25 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 07:31

Bij mij wordt het na een paar dagen minder en wordt ik weer rond een normale tijd wakker. Dus ik hoop jouw kindje ook. Sterkte tot dat moment.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 07:34

smurffie schreef:

Oh dat zal vast wel, dat het bij erg vergaande problematiek ingezet kan worden.
Maar bij het gemiddelde schoolkind dat gewoon vroeg wakker wordt en wel een beetje fatsoenlijk moet functioneren overdag lijkt het me geen aanrader. Want het probleem was nu juist dat kind al slaap tekort kwam en dat maak je dan waarschijnlijk alleen maar erger.... en wat betreft 'normale slaaptijd' ... de 1 heeft natuurlijk meer slaap nodig dan de ander om lekker in zijn vel te zitten, kind of volwassene :)

TS: is jullie kamer wel echt goed donker...? Of kun je er de vinger op leggen waardoor hij nu daar zo vroeg wakker wordt en het hem dan niet lukt om slaperig te blijven, weer om te draaien en verder te slapen...? Licht, geluid, honger, dorst, willen spelen, iets anders dat de prikkel geeft van 'wakker worden'...?

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 07:51

ImkeTarek schreef:
Vanochtend weer om 4.30 (want Engeland, dus 5.30 voor zijn gevoel) wakker.. En ik dus ook

Voor nu kan ik er helaas echt specifiek weinig aan doen, we slapen ook met zn 4en op 1 kamer hier. Dus hopen dat dit tijdens de vakantie verbeterd en anders is het wel weer als we thuis zijn.

Heb al met mijn man overlegd dat we sowieso die slaaptunnel gaan proberen en vanuit daar verder kijken.
En ik ga kijken wat ik kan doen aan het licht op de gang.

Wat betreft het zelf in slaap laten vallen als ie omvalt..
Toevallig was dat zondagavond het geval na de nacht-overtocht met de ferry. Maar maandagochtend dus om 4.30u wakker.

smurffie schreef:

Hij lijkt geen angst te hebben om te gaan slapen idd.
Wel een korte periode wat gehad door vriendjes die teveel over monsters praatte, maar dat is intussen besproken en gaat weer prima.

Wat de hoeveelheid slaap betreft, zou het theoretisch misschien prima zijn zo. Maar ik merk dat ie vooral mentaal echt op is zo halverwegen het schooljaar (fysiek is hij niet te stoppen).
Maar misschien ook goed om ook meer te gaan kijken naar zijn activiteiten overdag (hij speelt slecht alleen, dus als wij druk zijn met bv werk, huishouden of koken, grijpen we helaas te vaak naar tablet of tv)

Wij hebben ook zo een gevoelige snuit en merk
sowieso dat deze maanden in dat koppie heftig zijn. Kortere dagen, meer binnen, Sint, kerst en alle extra activiteiten op school daaromheen. Overdag lekker kunnen spelen maakt voor de nacht heel erg bij haar uit. Ze is ook gevoelig voor moeilijk alleen kunnen spelen. Idd een goede om eens naar te kijken. Maar wellicht dat het na de kerstvakantie, en alles weer rustig is, vanzelf weer oplost.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 07:52

Kindje wordt nu toch vroeg wakker door het tijdsverschil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 07:59

Kijken hoe je het alleen spelen kan motiveren is altijd goed natuurlijk, en minder schermtijd is ook nooit verkeerd. Vooral in de avond / namiddag de laatste 2 uur ofzo voor bedtijd.

Het is een kwestie van uitproberen waar ze zichzelf even een poosje mee kunnen vermaken.
Voor de 1 is dat een puzzel / kleurboek / gewoon lekker zelf tekenen en doen. Of kleien. Boekje lezen. Buiten wat spelen / bouwen / iets sportiefs oefenen. Of een hut bouwen van kussens en dekens. Lekker spelen met Duplo, Lego, Playmobil, houten speelgoed, treinbaan, magneettegels en magneetblokjes, van die rubber wegdelen die je door het hele huis kan leggen... er is vast wel iets te vinden waar je even samen mee opstart, dan gaat koken ofzo en hij dan lekker zelf verder mee kan spelen en doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:35

Ja die extra prikkels helpen ook niet mee. Overdag veel naar buiten, dat helpt echt goed om slaapdruk op te bouwen. Mijn dochter ging standaard mee de hond uit laten, lopend of op haar fietsje (ook omdat ze niet alleen thuis mocht zijn natuurlijk) of mee naar stal. Boodschapjes doen. En activiteiten waar je weer rustig van kan worden zoals kleuren, puzzelen als je kind dat leuk vindt zijn ook fijn idd. Houdt je kind wel van verhalen? Dan zijn luisterboeken misschien ook een idee. Kan ook fijn zijn in de ochtend in bed, als je wil dat hij nog even lekker rustig blijft liggen. Klinkt wel herkenbaar wat je omschrijft. Mijn dochter was vroeger precies zo. Die kon zich zeker toen ze nog klein was ook nooit goed alleen vermaken, of ja, heel kort. Of als het iets was wat wel haar interesse had richtte ze zich ergens heel extreem op. Om het dan na een paar weken ineens niet meer leuk te vinden.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:57

Mijn kleine is nog iets jonger maar wat hier werkt voor de nachtrust is geen schermtijd meer na het eten. Nog even bewegen na het eten (wandelingetje, dansen, kinderyoga) of rustige activiteiten die ontprikkelen zoals spelen met kinetisch zand, slime of scheerschuim, klei, tekenen etc.

Zou het nog helpen op het licht op de gang zodra hij slaapt toch uit te zetten en eventueel te vervangen voor een zwakker lampje?