Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

ImkeTarek schreef:Goedemorgen!
Mijn zoontje van bijna 6 heeft sinds een kleine 2 maanden dat hij standaard uiterlijk 5.30u wakker is. Het maakt niet uit of hij om 7uur 's avonds naar bed gaat, of om bv 9uur 's avonds, die body clock gaat veel te vroeg (dus +/- 5.30u) af..
en is de volgende ochtend weer gewoon net als alle ochtenden vroeg wakker. Alleen nog dagen niet lekker in zijn vel omdat hij slaap tekort komt 
smurffie schreef:Pmarena@ wist je dat zo ongeveer de enige effectieve slaapbehandeling ( CGT-i ) wel daarmee begint?
Alleen effectieve slaaptijd in bed doorbrengen, en daarna dit uitbereiden.
Meestal wordt dat wel pas bij oudere kinderen ingezet, en vooral bij angst of afkeer voor slapen wat ik niet direct lees bij de ts.
@ts, maar volgens mij kom je aan een slaaptijd van 10,5 uur? Voor een kind van 6 is tussen de 10 en 12 uur normaal.
smurffie schreef:Pmarena@ wist je dat zo ongeveer de enige effectieve slaapbehandeling ( CGT-i ) wel daarmee begint?
Meestal wordt dat wel pas bij oudere kinderen ingezet, en vooral bij angst of afkeer voor slapen wat ik niet direct lees bij de ts.
@ts, maar volgens mij kom je aan een slaaptijd van 10,5 uur? Voor een kind van 6 is tussen de 10 en 12 uur normaal.

ImkeTarek schreef:Vanochtend weer om 4.30 (want Engeland, dus 5.30 voor zijn gevoel) wakker.. En ik dus ook
Voor nu kan ik er helaas echt specifiek weinig aan doen, we slapen ook met zn 4en op 1 kamer hier. Dus hopen dat dit tijdens de vakantie verbeterd en anders is het wel weer als we thuis zijn.
Heb al met mijn man overlegd dat we sowieso die slaaptunnel gaan proberen en vanuit daar verder kijken.
En ik ga kijken wat ik kan doen aan het licht op de gang.
Wat betreft het zelf in slaap laten vallen als ie omvalt..
Toevallig was dat zondagavond het geval na de nacht-overtocht met de ferry. Maar maandagochtend dus om 4.30u wakker.smurffie schreef:Pmarena@ wist je dat zo ongeveer de enige effectieve slaapbehandeling ( CGT-i ) wel daarmee begint?
Hij lijkt geen angst te hebben om te gaan slapen idd.
Wel een korte periode wat gehad door vriendjes die teveel over monsters praatte, maar dat is intussen besproken en gaat weer prima.
Wat de hoeveelheid slaap betreft, zou het theoretisch misschien prima zijn zo. Maar ik merk dat ie vooral mentaal echt op is zo halverwegen het schooljaar (fysiek is hij niet te stoppen).
Maar misschien ook goed om ook meer te gaan kijken naar zijn activiteiten overdag (hij speelt slecht alleen, dus als wij druk zijn met bv werk, huishouden of koken, grijpen we helaas te vaak naar tablet of tv)