Suikerverslaving maar gezond BMI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 11:07

Pfoe dat is inderdaad best veel, vooral in de middag. Bizar ook dat sommige lichamen zo werken dat je daar niet van aankomt. Al mis je misschien ook veel gezonde bouwstoffen voor gezonde verbranding en vertering? Wellicht kan een diëtist daarin meedenken? Een kennis van ons heeft het trouwens ook. Die vindt het zelf ook vreselijk dat er nooit een grammetje aankomt, hoeveel ze ook eet..

Ik was zelf ook heel erg van het snacken, die gewoonte sloop er heel erg in toen ik me slechter begon te voelen van een burn-out. Niet eens perse zoet, vooral ook een zout chippie. In combinatie met medicatie die ik begon te slikken slopen de kilo's er ongemerkt bizar snel aan. Ruim 10 kilo in een vrij korte tijd achteraf.. Dat zette hij mij toen wel een knop op. Wat dat betreft is wel aankomen soms echt gemakkelijker om gezondere keuzes te gaan maken.

Wat voor mij hielp was een app installeren om calorieën te tellen. Ik schrok me dood wat er alleen al in een pepernoot zat terwijl ik zo een half zakje naar binnen kon werken. Het tellen werkt ook motiverend om meer te bewegen doordat mijn smartwatch mijn sportactiviteiten bijhoudt en die calorieën automatisch in de app worden meegerekend. Zo weet ik wanneer ik wat meer kan eten of een keer wel mag snacken zonder dat ik daarvan aankom.

Goed nou is je gewicht dus niet je motivator maar echt het gezondere eten.. Het zal dus de kunst zijn om in eerste instantie wel veel te blijven eten, maar langzaam dingen vervangen die veel gezonder zijn.

Dingen die mij enorm hielpen qua eten waren bijvoorbeeld mijn broodjes 's middags altijd beleggen met een hoop sla en eventueel komkommer/tomaat naast wat kipfilet. Heb je gelijk het idee dat je een heel luxe groot broodje aan het eten bent en dat vult alleen al mentaal enorm. Een gezonde club sandwich maken met kipfilet en een gebakken eitje en veel sla/komkommer en als extraatje ga ik ook heel goed op. Soms doe ik daar een plakje bacon bij. Bananen vullen me ook heel erg en dat is een fijne gezonde snack. En dingen echt niet meer in huis halen. Word ik heel chagrijnig van, maar kan het dan ook niet eten. Ik zorg wel nu altijd voor een alternatief. Voor chips haal ik nu als vervanger popcorn in huis. Als ik daar een keer halve zak van opeet 's avonds zijn dat echt bizar veel minder calorieën en in verhouding alweer een stuk gezonder. Kleine stapjes om gewoontes te doorbreken. Heb inmiddels echt veel minder dat snaai gevoel. Het jezelf helemaal verbieden werkt vaak niet, want dan ga je daarna vaak meer snaaien. Maar door die alternatieven in huis te halen maak je toch sneller betere keuzes. Het hoeft niet allemaal in 1 keer. Als je die twee bakjes chips met cola langzaam kunt vervangen met 2x een groot glas water met 2x een klein handje cashewnoten ben je alweer een grote stap verder. Normaal zijn cashewnoten te rijk aan calorieën, maar dat is als je niet wil afvallen dus geen probleem nu en het is een veel gezonder alternatief.

Olikea

Re: Suikerverslaving maar gezond BMI

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 11:10

Zo herkenbaar. Ik voer de strijd vooral bij het boodschappen doen. Want als ik het niet heb is het een stuk eenvoudiger.

Maar zodra ik iets in huis heb niet het ook op. Ik heb geen rem. Zie het bij mijn oudste ook terug.
Dus dan maar niks in huis.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 11:46

Als mijn leven hectisch is heb ik ook last van suikerverslaving. In de vakantie kan ik hier snel vanaf komen. Gewoon 1 a 2 dagen gezond en weinig eten en het is weg. Maar op t moment dat de vakantie weer over is grijp ik uiteindelijk toch weer naar snoepen en ongezond voedsel. Mijn tip, zorg dat je rust hebt in je leven.

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 11:51

Goede nachtrust begint het ook mee. Ik heb chat ook om advies gevraagd en deze gaf heel veel tips die jullie ook geven. Bewust ontbijt met meer vet erbij. En om 1400 standaard kwark met noten nemen als tussendoortje. Even bewust aan de slag gaan hoe ik mijn lijf het beste en gezondste kan voeden. Ik ga ermee aan de slag. Ik zal over paar dagen update geven.
Iig alvast bedankt voor het meedenken en het luisterend oor! Dit is heel fijn!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 12:25

Tip
Ook suikervrij producten blijven de zoetbehoefte in stand houden., buiten feit dat suiker vervangers vaak super slecht zijn.
Ik ben vegan dat helpt mij ook erg, kom ik ergens hebben ze geen pure chocolade dan voor mij dus geen kerst krantje.
Verder hou ik ook van middag snaaien. Dus dat extra kleine maaltijd eten is dan slim.
Of afleiding zoeken, kunt ook grote pan soep maken, dat kun je altijd nog als tussendoor eten.
Overigens zijn de nieuwe inzichten hoorde ik van onze diabetes verpleegkundige 2x daags eten zodat je spiegel niet van hot naar her vliegt. Onze diëtist via werk zegt weer gewoon 3x goede maaltijd en 2x per week bakje chips en koekje
Verder fruit en crackers. Inzichten zijn dus ook anders.
Denk dat je moet doet wat bij jou past.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 12:37

Twee tips
De eerste is afkicken….het is echt een verslaving. Kijk hoe je dat kunt organiseren. Na een week is het al dragelijk en na een week of drie verdwijnt de craving ook echt.
De tweede, laat je behandelen voor milt deficiëntie bij een acupuncturist. Zoet behoefte is Chinees-medisch gewoon een symptoom.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 12:46

Zazaza, kun je dat wat meer toelichten?

Ik heb ook een enorme suikerverslaving en geen gezonde BMI. Ik moet er echt vanaf. Niet halen is makkelijk gezegd maar moeilijk gedaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 12:52

boedjang schreef:
Tip
Ook suikervrij producten blijven de zoetbehoefte in stand houden., buiten feit dat suiker vervangers vaak super slecht zijn.

Alles is slecht voor je en dood ga je toch een keer.
Nu naar suikervrij gaan is een prima weg om uiteindelijk minder suiker te eten.
En wellicht houdt het de behoefte in stand, het vult wel je maag, dus je zit wel gewoon vol.

TS, goed bezig hoor met je uitzoekwerk.
Succes.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 13:51

Gekke suggestie misschien, maar is er een kans dat je ADHD hebt? Als je suiker eet wordt er dopamine aangemaakt wat er voor zorgt dat je rustiger wordt in je hoofd als je ADHD hebt.

Hier hetzelfde probleem, al is mijn BMI wel wat te hoog. Suiker werkt alleen beter dan medicatienop het moment, dus vooral vanaf een uur of 2 begint die enorme behoefte aan suiker. Daar kan geen gezond eten tegenop helaas.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 14:23

Heb je een ongezonde relatie met eten wil je die aan pakken of wil je stoppen met het 'snaaien' de hele dag?

Echt: Glucose goddess boeken. Zou het niet perse een dieet noemen, eerder slim eten. Boek kost wat, 30 euro?
Alles is wetenschappelijk onderbouwt wat suiker en de insuline pieken met je doen. Je gaat dmv een stappenplan je bloedsuiker stabiliseren waardoor ook die dipjes / inkakkers weg gaan en ook je cravings minder en minder worden.
Ik heb beide boeken. Als je meer informatie wilt, stuur gerust een PB.
Misschien niet het wondermiddel als je een verstoorde relatie met eten hebt maar dit gaat je wel echt helpen.
Ozempic lijkt me geen goed idee in dit geval.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 14:49

@TS: ben je al eens bij een diëtist geweest?

Ik zie hier namelijk heel veel goedbedoelde adviezen langst komen, maar zoals het gaat met het wereldwijde web, gaat dat natuurlijk een beetje alle kanten uit en met voedingsadvies vind ik dat altijd wat gevaarlijk (en er zijn hier al een aantal behoorlijk bedenkelijke adviezen gepasseerd).

Soms is één of twee keer eens sparren met een diëtist voldoende om tot inzicht te komen naar wat voor jou zou werken...

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:40

That sugar film van Damon Gameau
Charlotte Labee heeft veel podcasts waarin ze o.a. vertaalt wat de de onderliggende boodschap van de behoefte aan zoet is.

Wat dapper dat je hier zo kwetsbaar over post, en hoeveel herkenning er op komt...!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:37

Naast alle tips ben ik benieuwd wat voor cappuccino je maakt. Met die gezoete k&k melk of pak je volle melk. Gebruik je nog suiker in je koffie?

Winst zit soms al in kleine dingen. Maar kijk ook naar je relatie met eten.
Waarom eet je? Is het honger, een onvervulde behoefte, onderprikkeling of overprikkeling, stress, etc.
Wat eet je en waarom?

Als ik onderprikkeld ben ga ik bijvoorbeeld voor chips die in mijn hoofd kraakt, als ik moe ben wil ik suikers, als ik te laat ben met eten wil ik alles wel pakken maar doe ik er verstandig aan om dan gezond te gaan koken ipv snacken.

Eiwitten en vetten vullen meer. Zowel je maag als je hoofd.

Maar je noemt het zelf al een verslaving. Een verslaving pak je niet aan met dieet. Dat vraagt ook om psychisch ondersteuning.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:28

Voor mij klinkt het dagmenu ook als beginnen met net te weinig vulling aan eiwitten en vetten, aangevuld met suiker (honing en appel) en daarna de rest van de dag weer die suikerspiegel proberen aan te vullen met meer suiker. Zoals sommige anderen ook al hebben aangegeven. Suiker is een kwestie van afkicken, maar als je dat allemaal schrapt en dan eigenlijk te weinig binnenkrijgt kom je denk ik in een neerwaartse spiraal waardoor je binge behoefte krijgt. Dus lijkt me de strategie om door de dag heen te proberen meer vullende maaltijden te eten en de suiker langzaam te schrappen de beste. Kijk goed naar wat er in de huidige producten zit die je gebruikt. In veel vleeswaren zit bvb al suiker of bvb glucosestroop etc. Probeer ook 4/5 eetmomenten te hebben waarbij je dus vullende producten gebruikt. Overigens kan te weinig drinken ook wel eens verward worden door je lichaam met trek. Dus er wordt ook vaak aangeraden om eerst een glas water te drinken als je zin hebt om te snacken.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:47

Bij mij helpt het om niet al te lekker lekkers in huis te halen.
Dus biscuitjes die ik nog net wel lekker vind, maar niet zo lekker dat je er van blijft eten.
Haverbiscuit werkt voor mij goed. Of van die Sultana dingen (ik neem gewoon eigen merk).
Chocolade alleen puur met hazelnoot (geloof me, het went echt en nu vind ik melkchocolade vies).
Als zoutjes simpele tucjes of van die sesam crackertjes.
Kan ik toch mijn zoet of zout kick bevredigen zonder dat het snel uit de hand loopt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:54

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:22

Ja ik herken dit. Enorme snoep verslaving hier en dan toch teveel zorgen of gedoe in m'n hoofd om afkicken vol te houden. Tijdje terug gedaan, 1e week is echt heel zwaar, daarna wordt het makkelijker, maar er hoeft maar iets te gebeuren en ik ben terug bij af. Niet kopen helpt maar soms is de drang zo groot dat ik desnoods om half 10 savonds nog even naar de super ga...

Als ik het weer probeer, probeer ik het bij fruit suikers te houden, en waterijs. Dat helpt wel wat.

Ik ga toch maar weer een poging doen na 100 chocolade letters met sinterklaas....

Verder is m'n gewicht ook goed. BmI prima. Ik zou er voor het mooi 5 af willen, maar ik mis simpelweg de discipline. Daarnaast is koken ook wel echt een ding. Gaat wel beter, maar ik moet echt plannen en proppen, anders word het m niet.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:41

Konijen schreef:
Goede nachtrust begint het ook mee. Ik heb chat ook om advies gevraagd en deze gaf heel veel tips die jullie ook geven. Bewust ontbijt met meer vet erbij. En om 1400 standaard kwark met noten nemen als tussendoortje. Even bewust aan de slag gaan hoe ik mijn lijf het beste en gezondste kan voeden. Ik ga ermee aan de slag. Ik zal over paar dagen update geven.
Iig alvast bedankt voor het meedenken en het luisterend oor! Dit is heel fijn!

Vooral meer proteïne lijkt me goed

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 19:04

Konijen schreef:
Ochtend 2 cappucino
Magere kwark met noten appel kaneel en honing (rond 11 uur)
Middag 3/4 boterhammen kaas/rookvlees/pindakaas

Tussen 1500-1800
Thee/water
2 keer bakje chips en cola zero
12 kerstkransjes (thuis)
8 schuimpjes (thuis)
Reep chocola (in auto)

1800 stampot andijvie met rauwkost en stukje verse worst

Avond halve zak chips en cola zero.

Dit was gisteren.

Rare vraag misschien, maar zit er suiker in de cappucino's?
Ik weet nml bij mezelf dat als ik in de ochtend al vroeg suiker binnen krijg, ik de rest van de dag meer snaaidrang heb.

Ik begin in de ochtend met een groot glas water en evt zwarte koffie.
Het is bij mij echt een dingetje dat als ik begin met snaaien, ik vaak door blijf gaan.
Eet ik bvb de hele dag gezond en dan 's avonds een wat ongezondere snack, dan gaat het beter.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 19:05

Ik herken je verhaal ook TS

Ik heb een mooi figuur en sterk lichaam, ik probeer gezond te eten, maar een plak cake op mijn werk kan ik echt niet laten liggen.

Bij mij helpt het wel om geen pak koekjes te kopen, want dan heb ik het niet in huis.
Als ik het wel in huis heb, dan moet het op.. ik heb bewondering voor mensen die maar 1 koekje kunnen pakken bijvoorbeeld.

Verder drink ik geen frisdrank en koffie (en thee) zonder suiker.
Ik zeg wel eens dat ik geluk heb met mijn lichaam, anders had ik niet meer door de deur gepast.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 11:34

Konijen schreef:
Ochtend 2 cappucino
Magere kwark met noten appel kaneel en honing (rond 11 uur)
Middag 3/4 boterhammen kaas/rookvlees/pindakaas

Tussen 1500-1800
Thee/water
2 keer bakje chips en cola zero
12 kerstkransjes (thuis)
8 schuimpjes (thuis)
Reep chocola (in auto)

1800 stampot andijvie met rauwkost en stukje verse worst

Avond halve zak chips en cola zero.

Dit was gisteren.

Zo te zien zit je super laag in je eiwitten. Per gewenst lichaamsgewicht mag je 1,6 gram eiwitten. Stel je wil 60kg wegen, dan zorg je dus dat je minimaal 96 gram aan eiwitten binnenkrijgt. Daar kom je niet op en dat veroorzaakt o.a. snaaidrang. De tip over gekookt eitje is een goede.
Verder heb ik zelf de regel: De lekkernij moet een 8 of hoger zijn in waardering. Is het dus een 7? Dan laat ik het liggen (dus ook de droge cake die bij de pantry ligt). Heel bewust kiezen. En de spullen niet in huis halen (manlief haalt het zelf maar)

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 11:45

Tancreda4 schreef:
Ja ik herken dit. Enorme snoep verslaving hier en dan toch teveel zorgen of gedoe in m'n hoofd om afkicken vol te houden. Tijdje terug gedaan, 1e week is echt heel zwaar, daarna wordt het makkelijker, maar er hoeft maar iets te gebeuren en ik ben terug bij af. Niet kopen helpt maar soms is de drang zo groot dat ik desnoods om half 10 savonds nog even naar de super ga...

Als ik het weer probeer, probeer ik het bij fruit suikers te houden, en waterijs. Dat helpt wel wat.

Ik ga toch maar weer een poging doen na 100 chocolade letters met sinterklaas....

Verder is m'n gewicht ook goed. BmI prima. Ik zou er voor het mooi 5 af willen, maar ik mis simpelweg de discipline. Daarnaast is koken ook wel echt een ding. Gaat wel beter, maar ik moet echt plannen en proppen, anders word het m niet.

Sorry, maar ik moest lachen om je laatste zin :D . Ik neem aan dat je preppen bedoeld?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 14:25

Mijn man heeft hier ook een handje van, dus wij hebben letterlijk niks in huis. Na het eten wil hij altijd nog eten (maar vooral geen groeten oid :') ), dus dan eten we fruit. Maar verder haal ik alleen op gelegenheden snoep, koek of chips in huis.
Ik weet trouwens wel dat hij op werk snoept, maar daar kan ik niks aan doen. Voor heb is het enige wat werkt om het niet te hebben.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 14:51

Ik heb even snel doorgelezen en het dagschema doorgekeken maar het zit dus écht in het snaaien.

Wordt je blij van wat je eet? Even los van of het je daadwerkelijke honger stilt?
Ik zie namelijk weer veel tips van eiwitten etc. voorbij komen maar ik zie ook dat er bij mij op kantoor een heuse cottage cheese-pandemie heerst waarvan ik me echt afvraag of dat nou is waar mensen gelukkig van worden. :o
Voor mij persoonlijk veroorzaakt eten nuttigen waar ik niet gelukkig van wordt (m.a.w. waar ik geen food-dopamine van krijg in mijn eigen woorden) dat ik ga snaaien. Ik at vroeger ook rustig elke week een zak chips en snoepte tussendoor veel meer dan nu.
Ik eet daarin natuurlijk wel gezond/de vullende variant, dus waar het kan volkoren/vezelrijk of met meer eiwitten.

Ik ben sinds maart 2024 13 kilo afgevallen (inmiddels weer 3 erbij, maar dat kwam van de vakantie in Japan waar ik nergens op gelet heb) en eet nu op onderhoud.

Vandaag ziet mijn dag er zo uit:

Beweging: weinig tot geen, kantoorbaan. Op dinsdagen en om de week op zaterdagen rij ik één en soms twee paard(en).

Ontbijt: drie kikkererwtenwafels (rijstwafels maar dan met meer eiwit) met eiersalade, ik eet dat tussen 8.30 en 9.00 op kantoor of thuis aan mijn bureau

Lunch: volkoren rijstnoedels met gehakt, veel groenten en zelfgemaakte pindasaus (mealprep, doe ik zondags altijd)

Avondeten: hutspot met verse worst

Tussendoor heb ik nu twee kerstkransjes (wit) en een klein stukje zelfgebakken cheesecake op.

Calorieën exclusief tussendoortjes volgens MyFitnessPal: 1419 (319/555/545 verdeeld over de maaltijden).
Ik heb voor mijn gevoel vandaag dus én lekker gegeten én ik heb dus meer dan genoeg ruimte om tussendoor wat snacks te pakken. Ik probeer dagelijks rond de 1700kcal binnen te krijgen. Dan val ik nog wel wat af. Zit ik iets hoger dan blijf ik hangen, maar ik zit nu rond de 80kg en ben 172cm lang.

Mijn BMI is nog steeds 27. Mijn mededeling is: staar je daar niet op blind. Iedereen heeft een andere lichaamsbouw. Het belangrijkste is dat JIJ er oké mee bent hoe je eruit ziet en hoe je je voelt. Tot op zekere hoogte uiteraard, want echt te dik zijn is nooit gezond.

Ik lees dat er het e.e.a. speelt wat invloed op je heeft. Mijn prioriteit zou zijn om dat eens te onderzoeken. Heeft dat invloed op je eetpatroon? Ik was ook een emotie-eter namelijk en greep dan juist makkelijk naar vette rommel (ik ben geen zoetekauw). Bij mij is er vorig jaar een knop om gegaan omdat ik heupdysplasie heb en de arts aangaf dat afvallen zou helpen bij mijn pijnklachten, maar wellicht zit er bij jou meer onderliggend waar je eerst mee aan de slag moet voordat het zin heeft om je eetpatroon aan te pakken. Anders doe je mijns inziens alleen maar aan symptoombestrijding.

Daarnaast vind ik je ontbijt ook matig klinken. Volgens mij is het redelijk algemeen bekend dat niet of slecht ontbijten ervoor zorgt dat je later op de dag meer trek hebt. Voor mij persoonlijk geldt dat wel - sinds ik ben gaan ontbijten heb ik er minder last van.

Ik ontzeg mezelf vooral niks, ik ben gewoon gaan matigen. 12 kerstkransjes, 8 schuimpjes en nog een hele reep chocolade is natuurlijk echt veel. Probeer ook kleine stappen te zetten voor jezelf die haalbaar voelen en vier daarin de kleine winsten. Ga jezelf niet dwingen om meteen helemaal niets meer te snaaien, maar bouw het af zodat het houdbaar blijft.

De eerste stap is bewustwording en die heb je al gezet. Nu is de volgende stap om een plan te bedenken dat voor jou werkt. Zet hem op *\o/*

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 15:52

Sorry, ik moest zo lachen om het woord cottage-cheese-pandemie :')

(Daar zit geen smaak aan vind ik persoonlijk).