Oogmigraine

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 18:01

Ik heb dit ook! Totaal geen hoofdpijn; alleen die rare aura. Begint met een blinde vlek en dat breidt zich dan uit gedurende een half uur totdat vrijwel mijn hele zich flikkert, en dan trekt het snel weer weg.

Ik weet niet zeker of dit een verband is, maar ik heb dit toevallig na járen er geen last van te hebben gehad (voor het laatst toen ik zes jaar geleden nog bij mijn ouders woonde), vorige maand weer gehad.

Ik ben nagegaan; stress kon het niet zijn (ik ben vaak gestresster geweest en dat uit zich bij mij in paniekaanvallen, niet in migraine), maar.

Mijn ouders gebruikten van die giftige Tefal pannen. Ik woon nu ergens waar we die ook gebruiken, en verrek; ik krijg weer van die rare aanvallen. zogeheten "tefal fumes" kunnen kennelijk wel degelijk griepachtige verschijnselen geven, dus ik vind het zelf niet gek om te denken dat dit bij mij een oorzaak kan zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 18:22

Ik heb oogmigraine, een scherpe steek achter mijn linkeroog die start met een zeer typische druk in mijn hoofd. Ben ook bekend met hoofdpijn an sich en dat voelt anders. Bij oogmigraine wil ik mijn oog eruit lepelen en dan zorgen dat de pijn eruit gelepeld wordt.

Vaak duurt een dergelijke 'aanval' bij mij 20 min als ik er tijdig bij ben en soms 3-4 uur. Dan wil ik graag liggen want het draineert enorm. Gezien mijn werk moet ik soms door een aanval heen buffelen maar vraag me dan niet wat er eigenlijk gezegd is. Maar kan mn gesprek moeilijk afbreken en weggaan. Sowieso betekend dat vaak autorijden en dat lijkt me niet heel handig.

Heb wel vaak ook naweeen de drie dagen erna. Het start vaak met neglect. Dus een deel van mijn gezichtsveld valt weg waardoor ik ondertiteling niet meer kan lezen, gezichten half zie,etc. Zodra dat wegtrekt komt de hoofdpijn.dus tegen die tijd heb ik exedrin oid ingenomen. Dit werkt nog voldoende gelukkig.

De trigger bij mij is drie of meer lange afspraken per dag (denk aan +2 uur per stuk)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 18:28

Hutcherson schreef:
Ik heb oogmigraine, een scherpe steek achter mijn linkeroog die start met een zeer typische druk in mijn hoofd. Ben ook bekend met hoofdpijn an sich en dat voelt anders. Bij oogmigraine wil ik mijn oog eruit lepelen en dan zorgen dat de pijn eruit gelepeld wordt.

Vaak duurt een dergelijke 'aanval' bij mij 20 min als ik er tijdig bij ben en soms 3-4 uur. Dan wil ik graag liggen want het draineert enorm. Gezien mijn werk moet ik soms door een aanval heen buffelen maar vraag me dan niet wat er eigenlijk gezegd is. Maar kan mn gesprek moeilijk afbreken en weggaan. Sowieso betekend dat vaak autorijden en dat lijkt me niet heel handig.

Heb wel vaak ook naweeen de drie dagen erna. Het start vaak met neglect. Dus een deel van mijn gezichtsveld valt weg waardoor ik ondertiteling niet meer kan lezen, gezichten half zie,etc. Zodra dat wegtrekt komt de hoofdpijn.dus tegen die tijd heb ik exedrin oid ingenomen. Dit werkt nog voldoende gelukkig.

De trigger bij mij is drie of meer lange afspraken per dag (denk aan +2 uur per stuk)

Maar is dat geen gewone migraine? Juist door de pijn die je benoemd.

Ik heb heel vaak migraine achter/in mijn linker oog.

De druk die er dan opstaat is killing. Later verplaatst het bij mij naast het oog naar de holte waar je dan het liefste een gaatje in zou willen boren.

Duurt helaas 3 dagen

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 19:30

Ja, hier ervaring. Bij mij gelukkig zonder hoofdpijn. Wel een tijdje wat licht gevoel in m'n hoofd.

Bij mij begint het met een vlek in het gezichtsveld, alsof je te lang in de zon hebt gekeken. Langzaam word die vlek groter in een soort halve maan vorm met flitsen en dansende kleuren.
Bijna precies zoals deze :

Afbeelding

Na een half uurtje zakt het af. Soms heb ik het maaanden niet en soms 3 per week of soms elke dag. Soms direct als ik 1 sec wakker ben. Vaak in de ochtend.

Trigger; stress. Vooral diepliggende stress waar je dus weer zo direct geen zak mee kan.

Eerste keer dat ik een aanval kreeg dacht ik dat ik netvlies loslating had.

Maar ... osteopaat dus. Wat doet deze bij jou dat je aanvallen minder worden?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 20:07

Hier ook, de eerste keer in het voorjaar. Tijdens het mesten zag ik een vlekje, waarvan ik eerst dacht dat er iets in mijn oog zat. Deze vlek werd groter en groter waarnaar ik mijn zoon niet meer kon zien. Ik vond het vreselijk beangstigend en dacht oprecht dat ik een herseninfarct oid had.

Daarna helse hoofdpijn.

Als puber veel migraine met aura gehad, maar dit waren altijd flitsende sterretjes.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:17

Helaas ook bekend mee. Begin als puber zijnde, eerst aura (zicht veld gedeeltelijk weg) en daarna knallende koppijn. Hier was het stress/spanning gerelateerd.

Jaren weggeweest, tijd geleden weer een heftige aanval gehad en toen ook verder laten onderzoeken (vandaar dat ik weet dat het door verkeerde spanning komt).

Afgelopen dinsdag ineens weer die aura.. toen ik bij de garage was. Niet eerder zo spontaan gehad, meteen pijnstillers genomen want ik moest nog naar huis. Afgewacht tot mijn zicht weer goed was en naar huis gereden, maar die knallende koppijn bleef gelukkig uit. Dat was ook een zeldzaamheid trouwens.

Helaas sindsdien wel een wazig gevoel, alsof ik in een vliegtuig zit die gaat stijgen/landen. Toevallig bloeddruk gemeten daarna en die was torenhoog. Dus nu ook aan de medicijnen daarvoor. Maar nog niet het idee dat het beter gaat.

cinniz123

Re: Oogmigraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:24

Hier ook migraine met aura helaas.
Begint altijd met licht anders zien en dan zicht deels verliezen en licht niet kunnen verdragen,spraak die wegvalt en soms ook mn arm die raar gaat doen.
Hoofdpijn komt meestal een dag laten en houdt vaak 3 dagen aan.
Heb het al vanaf mn 14de en denk grotendeels dat het getriggerd wordt door hormonen en soms stress.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:33

Als je niet weet wat het is dan zou je aan iets heel ernstigs kunnen denken.Want het is best eng als je ineens je zicht kwijtraakt en rare vlekken ziet!Bij mij zei de oogarts dus dat het migraine was. Ik had zelf aan netvliesloslating of zoiets gedacht! Hij zei dat dit niet in het oog zit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:35

Netvliesloslating heb ik ook gehad maar dat is echt totaal anders dan oogmigraine.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:45

Fitzroy schreef:
Netvliesloslating heb ik ook gehad maar dat is echt totaal anders dan oogmigraine.

Dat zou toch ook met lichtflitsen zijn had ik gehoord?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:03

anjali schreef:
Als je niet weet wat het is dan zou je aan iets heel ernstigs kunnen denken.Want het is best eng als je ineens je zicht kwijtraakt en rare vlekken ziet!Bij mij zei de oogarts dus dat het migraine was. Ik had zelf aan netvliesloslating of zoiets gedacht! Hij zei dat dit niet in het oog zit.

Klopt ben ik het wel mee eens.
Het is dat ik het ‘gewend’ ben maar kan me voorstellen dat als je het niet kent dat je denkt dat je een tia oid hebt en dan daarna die koppijn voelt ook alsof er iets zit wat er niet hoort.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:57

Ik kreeg het doordat ik een bril nodig had.
Niet sterk hoor, maar dat kleine beetje maakt wel het verschil.
Tijdje terug weer een paar keer lichte symptomen. Ogen na laten kijken en ja, er mag weer een halfje bij.

Ik had helemaal geen problemen met mijn zicht, maar doordat je ogen zich hard moeten inspannen om goed te kunnen zien, kan dat die specifieke migraine geven.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 19:04

Sosha schreef:
Ik kreeg het doordat ik een bril nodig had.
Niet sterk hoor, maar dat kleine beetje maakt wel het verschil.
Tijdje terug weer een paar keer lichte symptomen. Ogen na laten kijken en ja, er mag weer een halfje bij.

Ik had helemaal geen problemen met mijn zicht, maar doordat je ogen zich hard moeten inspannen om goed te kunnen zien, kan dat die specifieke migraine geven.

Ik dacht dat dat bij mij ook een trigger was maar heb aardig wat testen gehad in het oogziekenhuis maar mijn ogen zijn perfect.
Ik denk wel dat mijn ogen een probleem hebben met in het donker scherpstellen maar ze konden niets vinden en vind het lastig uitleggen wat ik ervaar.
Ik liep met het oogziekenhuis dus vast en heb het toen weer gelaten voor wat het was.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 20:03

Ik heb dus een hersenbloeding gehad (op mijn 17e) en dacht dus echt dat die migraine die ik veel eerder een paar keer had, daar een voorbode van was geweest. Begin hetzelfde, maar werd al snel anders en zicht was compleet weg, kop knalde eraf, dus ook veel heftiger dan die migraine. Maar toch.. dus dat verteld toen ik een jaar later de nacontrole had bij de chirurg, en die verzekerde me ervan dat deze 2 niks met elkaar te maken hadden.

Maar snap wel goed de vergelijking hoor. Of de angst..