Heupoperatie op jongere leeftijd. Tips en ervaringen gezocht.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Heupoperatie op jongere leeftijd. Tips en ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:40

Haar 1e scopie OK was 7 maand geleden. Mss dat dat niet zo snel weer herhaald mag worden?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 10:20

Inmiddels ben ik 10 dagen geleden geopereerd. Operatie was echt met een uurtje gedaan en ze hebben het labrum gehecht en met bot ankers vast gezet.
Persoonlijk vind ik de begeleiding erna maar heel gering, op mijn ontslag brief stond: week 1 0-10% belasten daarna protocol volgen die op de website van dr Haverkamp staat. Hierin praten ze in fases.
De psychian assistent die ik eerder sprak die had het er zelfs over dat ik tijdens douchen (als de wondjes oké waren) gewoon op beiden benen mocht staan. En de verpleegkundigen aan wie ik het vroeg na de operatie zeiden: staat allemaal in de app. Waar eigenlijk vooral algemene info in staat.

Met mijn manueel therapeut nu dus vooral oefeningen aan het doen die mijn been weer activeren zonder de heup te veel te belasten, en in stilstand het gewicht een beetje erop verplaatsen. Zo proberen we het rustig op te bouwen.

Eerste paar dagen had ik best wat pijn, nu inmiddels bijna niks meer. Echter blijft 1 plek in m’n lies pijnlijk, daar wil ik volgende week eens voor bellen om te horen wat ze daarvan denken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 16:48

Fijn dat het achter de rug is!! Goed dat je gaat bellen als het niet helemaal duidelijk voor je is.
Mijn nichtje mocht dus echt niet door de 90’ heen met die heup gedurende 6 weken. Wel in week 1 al starten met fysio. En lopen met 2 krukken de eerste weken. Fysieke arbeid pas na 12 weken en kantoorwerk na 8 geloof ik.
Merk je nu wel dat je minder pijn hebt (op die liespijn na...)?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 10:14

Fijn dat je operatie achter de rug is en zo te horen geslaagd is! Ik vond de begeleiding daarna ook summier hoor. Heb nog controle afspraak gehad na 2 en 6 weken en verder hoef ik niet meer terug.

Die liespijn is herkenbaar hoor. Ik had/heb ook 1 plek waar ik langere tijd scherpe pijn gehad hebt. Dit werd echt pas na een week of 6 minder. Ik ben op 23 oktober geopereerd en ben nog steeds zoekende. Soms als ik iets te veel doe speelt die scherpe pijn weer op. Maar volledige genezing duurt ongeveer 1 jaar dus dat is niet gek.

De eerste 6 weken echt oppassen met belasten en zeker niet door de 90 graden heen om te voorkomen dat het opnieuw scheurt.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 14:04

Aukelizzy schreef:
Fijn dat je operatie achter de rug is en zo te horen geslaagd is! Ik vond de begeleiding daarna ook summier hoor. Heb nog controle afspraak gehad na 2 en 6 weken en verder hoef ik niet meer terug.

Die liespijn is herkenbaar hoor. Ik had/heb ook 1 plek waar ik langere tijd scherpe pijn gehad hebt. Dit werd echt pas na een week of 6 minder. Ik ben op 23 oktober geopereerd en ben nog steeds zoekende. Soms als ik iets te veel doe speelt die scherpe pijn weer op. Maar volledige genezing duurt ongeveer 1 jaar dus dat is niet gek.

De eerste 6 weken echt oppassen met belasten en zeker niet door de 90 graden heen om te voorkomen dat het opnieuw scheurt.

Ik heb idd einde van deze week een controle afspraak, wil daarin wel deze pijn bespreken.

Maar hoe doen jullie dat dan met sokken/schoenen/broek aan doen? Ik laat dat nu steeds doen vanwege die 90 graden hoek, maar om dat nu nog 4 weken lang door anderen te laten doen zie ik ook niet zo zitten.
Merk wel dat ik steeds meer kan zonder pijn en daardoor ‘onbewust’ bewegingen maak of dingen doe die niet zo handig zijn eigenlijk. Ik probeer er echt actief op te letten, maar soms gebeurt het gewoon.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 19:18

We zijn nu 18 dagen verder. Paar dagen geleden bij een physician assistant geweest bij Xpert Clinics. Was een gehaast gesprek, kreeg weinig antwoorden op mijn vragen. Zit nu gewoon in fase 1 van hun protocol en ze kunnen het niet uitschrijven omdat iedereen anders op de operatie reageert. Dus ik mag aan de slag gaan met alle punten uit fase 1. En het lopen dus ook weer verder uitbouwen.
Hij gaf aan dat ik best liggend mijn sokken/broek mag aan/uittrekken als ik dat rustig doe. De fysio heeft dit vervolgens geprobeerd voor te doen maar hij zei ook dat dit echt niet gaat zonder over die 90 graden heen te gaan. Gek advies dus.
Het lopen is eigenlijk heel onbewust gegaan van: krukken beetje naar voren, geopereerd been ertussen en goede been bijstappen naar lopen met de krukken. Dat zonder pijn!

De lies pijn is met momenten nog wel aanwezig, en m’n rug is nu ook wat in protest.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 19:32

Ik beland toevallig in dit topic en ik heb geen heupoperatie gehad, maar je hebt hier medische hulpmiddelen voor (als ik je probleem goed begrijp). Google maar eens op broek aantrekken hulpmiddel. Hetzelfde voor een sok aantrekken hulpmiddel. En het is niet eens duur.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 20:25

Ladyson schreef:
Ik beland toevallig in dit topic en ik heb geen heupoperatie gehad, maar je hebt hier medische hulpmiddelen voor (als ik je probleem goed begrijp). Google maar eens op broek aantrekken hulpmiddel. Hetzelfde voor een sok aantrekken hulpmiddel. En het is niet eens duur.

Toevallig vanmiddag naar zitten kijken inderdaad! Toch bedankt voor de tip.
Maar de arts bedoelde echt dat het zonder hulpmiddelen mocht, beetje je benen optrekken zei die.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 08:26

Operatie is inmiddels alweer 4 weken geleden!
In huis loop ik zonder krukken, nog niet soepel maar gaat wel. Buitenshuis loop ik met 1 kruk.

De pijn valt gelukkig alles mee nog steeds en ik ben de pijnstillers rustig aan het afbouwen. De pijn in mijn lies is met sommige momenten heel erg aanwezig, lijkt inderdaad een trigger te zijn als ik veel doe op een dag…
Ik merk dat ik na 1 u zittend kletsen met iemand ook echt wel moe ben en weer op de bank wil liggen, niet gewend van mezelf maar probeer er wel aan toe te geven.

Fysiotherapie gaat goed, vooral bezig met core stability en het los houden van mijn rug :-+

De hulpmiddelen zijn top! Daarmee kan ik mezelf aan/uitkleden en ben ik al een stuk minder afhankelijk.
Alleen douchen blijft nog een ding ivm voeten wassen/afdrogen.

Ik mis het paardrijden wel heel erg, hoe snel mochten jullie dat weer?
Over 2 weken heb ik een controle afspraak en dan ga ik dat oa vragen.
Tot die tijd gewoon lekker poetsen!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:39

Ik spring zomaar even dit topic binnen, heb niet alles gelezen, maar wel een tip voor sokken en voeten afdrogen; Je zou ook andersom kunnen werken. Ga met je achterkant naast de zitting van een stoel staan, buig je knie naar achteren zodanig dat je je knie op de zitting kunt laten steunen. Als als je dan een klein beetje met je bovenlijf achterover draait en buigt zou je waarschijnlijk wel je voet kunnen vastpakken, dus afdrogen en sokken aantrekken.
Eventueel kun je de stoel ook nog met de rugleuning tegen de muur aan zetten, waardoor je daar ook makkelijker mee je evenwicht kunt bewaren en steun van krijgt.

Succes en beterschap in ieder geval! +:)+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:43

ApplePapple wat fijn om te lezen dat je goed opknapt en dat de pijn te doen is. Binnen 3-6 weken krijg ik een heupprothese links. Ik ben wel een stuk ouder dan jij (45) maar alsnog jong voor deze ingreep. Bij mij is het te verklaren door een verkeerde heupstand ivm heupdysplasie vroeger. In de afgelopen 2 jaar is het erg hard achteruit gegaan en inmiddels is het kraakbeen verdwenen en de heupkop vervormd.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 09:10

@Taucha bedankt voor de tip!

@muronia jeetje wat enorm rot zeg! Heel veel beterschap alvast met het revalideren

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 10:30

Muronia schreef:
ApplePapple wat fijn om te lezen dat je goed opknapt en dat de pijn te doen is. Binnen 3-6 weken krijg ik een heupprothese links. Ik ben wel een stuk ouder dan jij (45) maar alsnog jong voor deze ingreep. Bij mij is het te verklaren door een verkeerde heupstand ivm heupdysplasie vroeger. In de afgelopen 2 jaar is het erg hard achteruit gegaan en inmiddels is het kraakbeen verdwenen en de heupkop vervormd.

Bij mij precies dezelfde oorzaak. 5,5 maand geleden een totale heupprothese gekregen op mijn 26e. Heeft bij mij echt een wereld van verschil gemaakt :)

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 10:58

Dat is al op jonge leeftijd! hoe beviel de operatie en revalidatie jou?
De artsen hebben namelijk gezegd dat ze met mijn werk verwachten dat dat binnen 10 jaar ook nodig gaat zijn. Maar goed, hoop dat dat nog even gaat duren.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 09:33

Ik ben al 3x eerder aan die heup geopereerd dus helaas ook al vaker revalidaties eraan gehad.
Na de prothese mocht ik 6 weken alleen aantippen, zodat de prothese eerst rustig kon vastgroeien. Normaal mag je er gelijk op staan na de operatie. In die 6 weken flink wat spieren verloren waardoor ik erg slecht liep (Trendelenburg-looppatroon).
Verder vond ik de eerste week erg pittig, veel bloedverloren dus kon slecht overeind komen en onwijs veel botpijn gehad.
Na 6 weken rustig weer belasten met krukken en gestart met fietsen. Ik loop nu nog 2x per week bij de fysio maar het gaat nu heel goed eigenlijk! Het looppatroon is weer normaal en ik kan bijna alles alles weer. Conditie is alleen nog niet zoals voorheen, 45/60 min lopen achter elkaar is nu de max. Dus we trainen nog lekker door *\o/*