Burnies verzamelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:10

Lieser schreef:
Celebi schreef:
Toch wel veel neurodivergentie als oorzaak dus. Op zich ook niet gek want dat komt echt veel voor en past gewoon niet lekker op de huidige maatschappij.

Nou is neurodivergentie ook wel een breed begrip. ADHD, autisme, dyslexie en dyscalculie, hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit., dispraxie, gille de la tourette, bipolaire stemmingsstoornis. Ik vraag me af of neurodivergentie als (één) oorzaak gezien kan worden, of gewoon een vergaarbak is van alle soorten aandoeningen die de kwetsbaarheid van mensen in het algemeen vergroot.

Het is een term die je makkelijk noemt denk ik, maar idd: binnen die groep is er veel verschil in de onderlinge aandoeningen. De grote gemene deler is wel dat je linksom of rechtsom niet zo lekker mee kunt gaan in de huidige samenleving.
Mijn psychiater zei dat "maar" een paar procent van de bevolking neurodivergent is, het is niet zo gek dat die (uiteindelijk) vastlopen in de wereld waarin alles net anders draait.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:13

Butterfly schreef:
Mijn psychiater zei dat "maar" een paar procent van de bevolking neurodivergent is, het is niet zo gek dat die (uiteindelijk) vastlopen in de wereld waarin alles net anders draait.

Ik las ergens dat het om 20 tot 25 % ging. Niet zo gek dat er zo veel mensen uitvallen (of alleen met bijvoorbeeld medicijnen kunnen blijven functioneren).

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:15

Ik zit ook al een jaar thuis, na een ongeluk maar lijkt meer op burn out combinatie.

Wat mij erg helpt is ergo therapie in het opbouwen van herstel en ook zenuwstelsel reset. Polyvagaal theorie.

Dit is mijn tweede burn out en toch herkende ik de symptomen niet. Door de adrenaline voel ik me voorafgaand namelijk erg goed.

Ik ga nu wel tot op de bodem uitzoeken waar mijn patroon vandaan komt en daar alle tijd voor nemen zodat ik de tweede helft relaxter kan beleven in het leven.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:21

Lieser schreef:
Butterfly schreef:

Ik las ergens dat het om 20 tot 25 % ging. Niet zo gek dat er zo veel mensen uitvallen (of alleen met bijvoorbeeld medicijnen kunnen blijven functioneren).

Nee dat is idd zeker niet gek. En dan is een deel van het bedrijfsleven ook nog gebouwd op mensen die heel goed onder langdurige druk kunnen presteren.

Ik heb het even nagezocht haha, want ik meende dat ik ook dacht wat jij zegt.
ASS: 1-3%
ADHD: 2-3% van de volwassenen en 3-5% van de kinderen en jongeren.
Dit was op mij van toepassing :')

Neurodiversiteit in het algemeen wereldwijd is een percentage van 15-20%, maar dan praat je idd over het hele rijtje. Van dyslexie tot klassiek autisme.

fjordjes

Re: Burnies verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:29

Ik heb 2 jaar geleden een burn out gehad. Nog steeds merk ik de gevolgen er van, ik ben niet meer dezelfde als eerder. Daarvoor ook al eens overspannen geweest. Ook hier oorzaak neurodivergent (adhd)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:30

Oh wat interessant over de neurodiversiteit, in mijn beleving is bijna iedereen neuro divers. Maar blijkbaar omring ik me met soortgenoten :))

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:54

Soort zoekt vaak soort ja. :+ Dat matcht ook beter. Mijn vriend en ik zijn ook heel erg hetzelfde. We zullen dezelfde neurospicy mix wel hebben, alleen hij is niet gediagnosticeerd. Merk nu ook op na de diagnose dat anderen waar ik het goed mee kan vinden ook veel dezelfde eigenschappen hebben inderdaad.

Weet de eerste psycholoog die ik trof die begon er inderdaad over dat de percentages zo laag lagen dat ik vast geen diagnose zou krijgen. Een later traject was het opeens juist overduidelijk. En dat lees ik meer en meer om me heen. De diagnose van (jonge) vrouwen staat nog zo in de kinderschoenen. Hoop echt dat het met de jaren snel beter gaat.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:06

Herkennen jullie ook dat je jezelf constant bezig houdt met nutteloze dingen?
Het is denk ik een soort afleiding van het voelen en toegeven aan.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:44

Ik mijn geval gaat mijn hoofd piekeren bij rust en mezelf alleen nog meer naar beneden praten. Als ik alleen ben luister ik veel podcast, luisterboeken, kijk ik series en films en speel ik veel spelletjes op mijn telefoon.

Ik merk ook dat ik me echt veel minder voel als ik alleen ben. Ik het weekend of de ochtend en avond gaat het wel, maar zodra ik alleen ben voel ik me zowat depressief. Ergens alleen twijfel of ik me dan vrijer voel om me daar aan over te geven. Daar ben ik nog niet achter. Dat masker blijft een verrot iets.

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 06:06

Ik kom me hier ook melden, ik zag het topic al eerder en dacht direct “nah een burn out is het bij mij niet dus ik hou me stil”. Maar na het lezen van jullie verhalen kan ik me wel melden :D
Ook zo’n typisch dingetje, het klein willen maken terwijl het toch ook je leven (op het moment) ‘beheerst’.

Zal later wat uitgebreider typen, bijna 2 jaar geleden uitgevallen maar inmiddels weer 80% aan t werk (ja, met ups & downs) -> dus daar ga ik nu heen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 07:23

Ik vond het echt wel spannend om dit zo te delen, maar nu je zegt dat alle verhalen je geholpen hebben om ook te komen delen omdat je eerder dacht dat het bij jou geen burnout was, geeft me wel een soort van trots gevoel.

Kom nu (vanuit mijn werkzaamheden) heel veel mensen tegen die zeggen dat burnouts niet bestaan of dat iemand zelf dat niet heeft en ik wil echt heel graag die taboes doorbreken en het meer bespreekbaar maken. Herkenning en erkenning is zó belangrijk! :j

Fijn dat het gelukt is om weer op te bouwen naar 80%! Dat is alweer heel wat!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 07:47

veneri schreef:
Herkennen jullie ook dat je jezelf constant bezig houdt met nutteloze dingen?
Het is denk ik een soort afleiding van het voelen en toegeven aan.

Ja heel herkenbaar. En heel veel onrust als ik dan niet nutteloos mag scrollen van mezelf. Ik kom sowieso moeilijk tot ontspannen, zeker als mijn hoofd nog drukker is als normaal. Na veel proberen merk ik dat een spijkermatje mij heel goed helpt. Even een kwartiertje liggen in stilte of met een meditatie aan (ligt aan het type meditatie, sommige word ik cringy van). Dan kan ik daarna wel met mijn kopje thee en boek op de bank.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 07:56

Ik heb Facebook en Instagram van mijn telefoon gehaald. Die staan nu alleen op mijn tablet. Toch werk ik dat ik nog minimaal 6 keer per dag naar het mapje toe ga waar Facebook stond. Gewoon uit automatisme.

De afgelopen maand heb ik het ook echt wel kleiner gemaakt. Ook omdat ik mensen niet wil teleurstellen. Het voelde ook echt alsof ik mijn medewerkers in de steek liet. Heb een mail opgesteld voor mijn leidinggevende omdat ik het heel moeilijk vind om aan de telefoon te verwoorden op een duidelijke en rustige manier.

Voor dagopvulling kan ik de Omdenken podcast heel erg aanraden. Ook het boek van mijn bedrijfspsycholoog trouwens.
https://www.bol.com/nl/nl/p/help/9200000095557464/

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:08

Stille mee lezer, veel dingen herkenbaar. ik heb ook een neurodivrigent brein. Hoe hebben jullie het terug keren naar je eigen baan ervaren? zijn er dan veranderingen toegepast ? Of is het dan weer net als voor je uitval. En hoe voorkom je dan herhaling? En hoe zorg je dat er dan wel balans is of blijft om die herhaling weer te komen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:18

Misschien hebben jullie er ook iets aan, ik vind het wel interessant om meer te weten te komen over andere mensen met BO.
Daarom lees ik graag artikelen van "ervaringsdeskundigen".
Nu kwam ik vanmorgen deze tegen:
https://www.flair.nl/mijn-leven/sara-tw ... ut~ee5addb

Ik heb het ook al eerder aangegeven, ook bij BA. Of ik geen overgangsverschijnselen heb. Maar nee.. dat kon niet, daar ben ik te jong voor. Hmm... als ik dit lees, betwijfel ik het.

Over teveel plannen op een dag, heb ik een mooi voorbeeld.
Gisteren zei m'n vriend nog, toen ik naar een kerstshow in een tuincentrum wou "kan je het wel aan?"
"JA! Dit vind ik leuk. Hier krijg ik energie van."
Nou, binnen 5 minuten gaf ik al bij hem aan dat het me inderdaad allemaal teveel was... het was helemaal niet leuk... alles kwam zo hard binnen en ik kwam weer in een "mistbui" in mijn hoofd...
Maar wat had ik vooraf nou gedaan, waardoor mijn batterij weer zo snel leeg liep? Nou als ik nu terug denk, dan weet ik het wel. Ik zat weer "in de flow van doorpakken" en verloor mezelf weer...

Heh... wat is dit heftig...confronterend en frustrerend!

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:25

Wat naar allemaal/

Ik ben ook een neurodivrigent brein persoon.

Mijn leven bestaat nu al 2 jaar uit tekenen en overleven.

Kan niet te veel vertellen omdat het allemaal te pijnlijk is.

Kennen jullie ookhet stukje onbegrip?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:34

Dat stukje onbegrip is heel herkenbaar ja. Mijn ouders waren altijd van het harde werken is de norm, burn-outs bestaan niet. En om mij heen kom/kwam ik dat ook enorm veel tegen. Vond dit heel erg moeilijk en juist daarom ben ik denk ik begonnen met zo te schoppen tegen dit soort gedachtengangen. Wil het allemaal bespreekbaar maken en proberen die taboe's te doorbreken.

Uiteindelijk werd het na maanden/jaren van problemen wel beter erkent en begrepen trouwens. Nu snapt iedereen het juist heel goed in mijn omgeving. De diagnoses hebben ook wel geholpen bij dit begrip, al was dit eerst ook echt een ding en 'maar een stom labeltje van tegenwoordig'. Nu begrijpen de mensen om me heen beter wat ik doormaak en dat ik niet gewoon maar lui ben.

Het is soms echt overleven in plaats van leven ja. Terwijl anderen dat vaak helemaal niet aan je zien. Bij mij tenminste, ik heb/had het grootste masker op wat ik maar kon bedenken, maar thuis stortte ik altijd helemaal in.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:49

Onbegrip heb/had ik vooral naar mezelf, ik vond het verschrikkelijk om elke keer weer te ontdekken dat ik niet (aan)kon wat mijn collega's wel prima leken te kunnen.

Overgangsklachten vind ik mezelf ook te jong voor, maar als je zoveel herkent zou ik gewoon nog een keertje naar de HA EngeltjeS. Het kán natuurlijk wel :j en klachten bij vrouwen zijn nog zo vaak onbegrepen.

Ezellover25, wat lastig dat het nog zo pijnlijk is! Je bent niet de enige :(:)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:54

Wat mij opvalt is dat de meesten neuro divergent zijn! Dus zou daar een verband liggen.
Zelf nooit zo over nagedacht.
Waar ik zelf enorm tegen aan loop is dat ik een eigen bedrijf heb en super veel moeite om te navigeren met een burn out. Vorig jaar alles stop gezet maar voor hoeveel jaar ga ik dat doen?

Wat communiceer ik maar klanten etc erg lastig.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:58

Het probleem zit hem vaak in het aanpassingsvermogen of de noodzaak voelen je (soms onbewust) aan te passen naar verwachtingen. Je beter voor te doen omdat je bang bent (onterecht) door de mand te vallen of gewoon omdat je slecht bent in grenzen aangeven.

Meestal horen neurodiverse mensen in hun jeugd al zo vaak dat ze beter hun best moeten doen of dat ze lui zijn dat ze niet meer goed aanvoelen waar grenzen liggen en op hun tenen moeten lopen om bij te blijven.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:07

Vind het ook best een toevalligheid dat 1 op de 5 werknemers te maken krijgt met overspannenheidsklachten/burnouts en dat de schatting is dat 15-20% op de werkvloer neurodivergent is. Wel typisch toch? Vraag me af of er überhaupt wel eens onderzoek gedaan is naar of dat toevallig is of een verband met elkaar heeft. Ga er eens op zoeken.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:36

Weet je wat het is.

Autisme en adhd komt vaak te laat bij vrouwen en vooral als de premenopauze begint.

Dan gaan de vrouwelijke hormonen veranderen. De ene daalt en de andere stijgt en ga zo maar door.

En dat is mega funest voor de adhders en autisten.

En daarom lijkt het dat er nu zoveel mensen deze diagnose ronde de 40 a 50 jaar krijgen.

En daaarom zeggen veel mensen het is een trend.

Was het maar een trend en niet echt. Zou het leven voor zoveel mensen echter veel makkelijker zijn.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:43

Heel interessant dit allemaal!!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 19:09

Ik heb helaas gisteravond een hele heftige paniekaanval gehad. Het duurde niet lang dit keer maar wel heftig. Dat eindige in een fikse ruzie met mijn vader omdat hij mij niet begrijpt.

Ik ben vandaag weer naar mijn eigen huis gegaan. Niet heel wenselijk. Want ik moet nog veel meer herstellen dan dit.

Maar bij mijn ouders werd de situatie onhoudbaar, dus ik kan beter alleen veilig in mijn huisje met weinig prikkels. Wel vervelend want nu is er nog extra stress bij. Het ging er heftig aan toe en ben er flink door ontdaan. Vannacht 2 uurtjes geslapen.

Heb nu heel veel last van spierspanning en hyperventilatie. Maar ben klaarwakker door de stress. Met name veel overslagen in de buik voelbaar.

Vanavond vroeg op bed en wat meer medicatie nemen zodat ik hopelijk even goed kan slapen. Tot nu toe gaat het goed.

Maar vanuit frustratie veel te druk gedaan en met dingen lopen slepen wat niet echt handig was. Morgen weer naar de psycholoog ik hoop dat hij kan helpen met de situatie.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:26

Dikke knuffel voor jou Zebrastreep!