Jeuk op hoofdhuid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Jeuk op hoofdhuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 13:13

Bedankt voor alle reacties.

Ik ga idd besmetting even uitsluiten.

Nu heb ik wel heel snel dat mijn hoofdhuid reageert, mijn hoofdhuid is gewoon onwijs gevoelig. Invlechten doet bijvoorbeeld al best wel veel pijn :=

Ik denk dat ik toch maar eerst naar de huisarts ga. Voordat ik zelf met allerlei middeltjes ga experimenteren. Dreft of iets dergelijks laat ik mooi staan, dat klinkt heel heftig :=

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:18

Ik zweer bij Vichy Dercos shampoo bij een jeukende hoofdhuid!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 14:56

Annick75 schreef:
Ik wilde Selsun shampoo adviseren, maar die blijkt in Nederland uit de handel te zijn. Een rondje google levert wel verschillende alternatieven op. Resdan heeft een anti-roos shampoo met wat muntachtigs erin die kalmeert en jeuk tegen gaat.

Ik heb zelf psoriasis op mijn hoofdhuid en daar is met geen shampoo wat aan te doen, maar ik ben overgestapt op blokken. Alleen voor het uitwassen van het anti-psoriasis spulletje twee keer per week gebruik ik een shampoo zonder al te veel troep (pro nature lijn van andrelon). Conditioner smeer ik alleen onderin de lengtes van mijn haar, niet op de hoofdhuid. Meestal ook een blok, maar nu in de winter een drupje leave in van pro nature.

Luizen uitsluiten is nooit een slecht idee. Verder, en dat is heel erg moeilijk, niet krabben, want daarmee versterk je de reactie van je huid. Evt met je vingertoppen wrijven, dan beschadig je de huid niet.

Ik smeer ook periodiek kokosolie op mijn hoofdhuid, dat laat ik er rustig een nachtje in zitten. Wel even een handdoek op je kussen. Dan moet je wel 's morgens je haren twee keer wassen. Evt kun je shampoo vast op droog haar smeren en even in laten trekken voor je onder de douche stapt. Dan uitwassen met wat extra shampoo en nog eens wassen. Meestal ik dat bij mij wel genoeg. En anders maar een dagje vettig haar. Dan zet ik het wel vast.

Selsun is nog te koop op Amazon. Mijn vriend kan niet zonder en kan het Goddank nog daar bestellen

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:37

Even ter extra info vooraf; ja ik ben helemaal team anti-shampoo/conditioner/zeep :Y)

Mocht een besmetting met luis of ander ongedierte uitgesloten zijn en je hebt geen zin in heftige zepen als dreft en head&shoulders, dan kun je het ook op de natuurlijke manier proberen; goed spoelen met lauw/warm water, zodat de hoofdhuid wat week is. Dan wat zout in je haaraanzet masseren en vervolgens uitspoelen. Dat hoeft niet supergrondig. Je haar lijkt er wat droger van te worden, maar je hoofdhuid vindt het geweldig. Als na verloop van tijd het haar niet meer gepest wordt met shampoo, zal het vanzelf minder droog worden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:45

Ketaconazol en Selsun werkten bij mij niet, maar Polaneth shampoo van Dermasence lijkt wel wonderen te doen. Van dagelijks tot bijna bloedens aan toe krabben naar praktisch niet meer (afkloppen).

Dolce_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 18:56

Hier gebruik ik la roche posay, enige wat hier werkt tegen jeuk en schilfers!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 19:12

Als ik je verhaal lees denk ik ook aan hoofdluis. Heb je iemand die je kan controleren. Soms is het lastig te zien voor iemand die geen ervaring heeft. Je kan bij 1 luis al enorme jeuk krijgen. Wat je zelf kan doen is een luizenkam kopen en kammen. Plekken waar je ze vaak vindt is bij je oren, boven op je hoofd of boven je nek. Als je iemand anders laat kijken zoek dan naar neten. Luizen zijn soms lastiger te vinden dan de neten. Het zijn witte puntjes die vast zitten aan t haar, als je ze tussen je nagels plet hoor je knak als ze vers zijn.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:34

Hebben ze naast het touperen ook er iets in gespoten? Ik kan bijvoorbeeld niet tegen droogshampoo. Misschien dat je allergisch bent voor iets?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:18

Sure_lee schreef:
Matheno schreef:
Even de ouderwetse Head & Shoulders voor een jeukende hoofdhuid gebruiken. Of gewoon de classic. Net zo goed.

Als ik droogshampoo gebruik dan krijg ik dit effect ook. Immens veel jeuk, korstjes, supersnel vette aanzet van het haar maar hele droge punten.
Toen eens een shampoo van de dokter gehad maar ik zag dat het precies dezelfde ingrediënten had als Head & Shoulders. Als ik dan 2 dagen daarmee gewassen heb dan is alles weer OK.

Deze wilde ik ook aanraden.

En ik ook :) maar de huisarts lijkt me ook geen rare gedachte.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 21:57

Hoe gaat het met de jeuk?

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 22:18

Kreeg vandaag een vraag van een vriend met adhd.

Hij vrieg. Stel ik heb luizen en ik ga een minuut onder water. Gaan die luizen dan ook dood?

Sorry off topic.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 07:17

Ezellover25 schreef:
Kreeg vandaag een vraag van een vriend met adhd.

Hij vrieg. Stel ik heb luizen en ik ga een minuut onder water. Gaan die luizen dan ook dood?

Sorry off topic.

Nee, luizen kunnen wel tot 8u of langer onder water ademen doe tracheeën

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 12:31

Okee, lol, ik zou het tegen hem zeggen.

Van als je vermoed dat je luizen hebt.

Koop een snorkel en ga 8 uur onderwater zitten.

Oh oliebol, ik lees nu 8 uur of langer.

Nou geen optie dus.

Die snorkel.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:47

Hmmmm en mooi blauw warm zout water? Zouden ze daar eerder het loodje door leggen?
Even een tripje tropisch eiland boeken met snorkel- of duikexcursie :Y)

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 15:47

Kan dat op recept van de huisarts?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:13

Luizen gaan echt van maar heel weinig dood helaas. Daarom is eruit kammen ook het beste. Eerst de levenden dood maken met gif (shampoo) en dan de neten eruit kammen. Die neten zijn namelijk echt heel hardnekkig.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:51

Kammen, kammen, kammen en nog eens kammen. Shampoo hoeft niet eens. En als je niks meer vind toch tijdje doorgaan met kammen. Wij hebben de assykam die maakt de neten stuk. Gelukkig weinig nodig gehad maar met kinderen op de basisschool is het net griep. Het kan je allemaal overkomen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 11:04

Azijn mengen met water en dat als laatste spoeling gebruiken dan laten de eitjes los.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 09:59

Gewoon van die hoofdluis shampoo en daarna goed kammen. Werkt prima. Hier bij de kinderen ook al eens gebruikt..en dochters hebben hele lange en dikke haren

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:33

Ook je omgeving goed behandelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 13:38

marleen_usar schreef:
Ook je omgeving goed behandelen.

Hoofdluis blijft niet leven op iets anders dan een hoofdhuid.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:47

Nee hoor ze gaan ook op knuffels, kussen de bank e.d lopen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 18:09

Wou zeggen, hoofdluis is juist oook zo hardnekkig omdat het van jas op jas ed overgaat, en dus ook blijft leven in je bed etc

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 20:12

Nee dat is een fabel.

Zijn er extra maatregelen in de omgeving nodig?

Nee, luizen verspreiden zich door van het ene haar naar het andere haar te lopen. Een hoofdluis die niet meer op een hoofd zit, kan niet lang overleven. Er zijn daarom weinig aanwijzingen voor verspreiding via beddengoed of jassen. Het effect van maatregelen zoals het wassen van beddengoed, knuffels, jassen en het stofzuigen van de auto is dan ook onvoldoende bewezen. Ook het gebruik van een luizencape of luizenzak draagt niet bij aan het voorkomen van de verspreiding van hoofdluis.

Bron rivm.nl

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 20:15

Dat is toch wel zo met vlooien?